tirsdag 25. mars 2014

Årets første topptur - til Skreikampen

Skreikampen 698 moh

Vaggende gåsegang
Jeg følte meg mer enn middels handicappet i dag med usedvanlig støl muskulatur over skinka - de første 50-100 skrittene etter stillesitting var vaggende gåsegang omtrent som om jeg skulle fått to nye hofter i går. Årsaken var gårsdagens trening med strikk, knebøy med belastning - som aktiviserte noen muskler jeg ikke visste om... Det ble ikke bedre utover dagen og kvelden - det ble mye verre.

Likevel gikk det greit under dagens artige trening i gymsalen, og etter lunsj dristet jeg meg til å prøve meg på Skreikampen i tiden vi hadde for fri trening. Jeg har bare vært der på sommerføre tidligere, senest under "Romerike 10 på topp" i juli 2013.

Skreikampen 698 moh
Jeg kjørte til Øverbygda noen kilometer nordover og parkerte bilen der stien mot Skreikampen starter. Som ventet var det snø - mye snø - der oppe. Det var også - som ventet - folk som hadde tråkket spor. Ikke mange, men nok til at jeg fant fram også der blåmerkingen var vond å se. Selv med over en meter snø kunne jeg for det aller meste gå fritt - snøen ville ha båret mye tyngre karer enn meg.

Bortsett fra kraftig åndenød i de bratteste første 100 meterne, gikk det greit å tusle opp til toppen, 2,9 km og 332 høydemeter på 45 minutter. Ikke gæærnt på åtteukersdagen etter hjerteoperasjonen. Ned tok det 30 minutter (med litt jogging), så hele turen tok 15 minutter mer enn i sommer. Det var et fantastisk fint vær, flott tur og flottere utsikt - en bokstavelig talt opptur!

Styremøte på Mirabel
På kvelden hadde jeg styremøte i "Sameiet Vormsund Brygge" på restaurant Mirabel på Jessheim. Et fint møte og herlig middag sammen med gode venner (=styremedlemmer).

BILDER FRA TOPPTUREN:

Det var vinterføre selv der stien startet lavere enn 400 moh

1 km igjen...

Skyggen...
Stavene trenGte jeg egentlig ikke. Gikk med brodder, de trengte jeg heller ikke.

Utsikt nordover Mjøsa

Snart på toppen...

Herlig utsikt fra toppen!

Utsikt mot Hamar i det fjerne.

Varden på toppen.

På nedtur. Jeg gikk mest utenom de gamle sporene.
Oppover-sporene mine kan skimtes til venstre for hovedtråkket.