onsdag 5. mars 2014

Pensjonisten leser !!

Jeg leser... javel, hva så?
Jeg leser faktisk "Marekors" av Jo Nesbø, en signert utgave jeg fikk av en forretningsforbindelse for 10 år siden - jeg fikk forresten flere signerte Nesbøbøker som julepresang. Alle bøkene har ligget ulest - helt til nå.

Jeg har lest mye hele tiden; aviser, tidsskrifter, noen idrettsbøker og noen bøker av typen "Lars Monsen på tur"... Aviser på morgenen, det andre på senga på kveldstid, noen få sider hver kveld før jeg sovnet. Den forrige boka jeg leste, Thor Gotaas "Først i løypa" brukte jeg vel to måneder på.

Men i kveld har jeg altså benka med ned i reclineren og lest ei bok i beste TV-tid, det må være 30 år siden sist!! Nåja, ikke hele boka, men mer enn halve, og litt til blir det på senga etterpå. Hvor har jeg fått tiden fra? Jeg bruker jo like mye tid på å gå tur som jeg før brukte til løping. Jeg har de samme vervene i blant annet boligsameiet, idrettslag, diverse utvalg...

Jo selvsagt, jeg er pensjonist. Det har jeg vært et halvår, men først nå er jeg ajour med etterslepet på oppgaver som har vært der siden høsten 2012 - en oppgavebunke som aldri tok slutt. Noen uker med sykmelding og samtidig en periode uten reiser - var det som skulle til.

Nå er jeg også snart klar for 30% jobb for Kondis igjen, jeg skal fortsatt gå like lange eller lengre turer - men jamen tror jeg at jeg også skal få tid til å lese bøker også. Jeg starter med Nesbøbøkene, men har mer liggende. Jeg fikk en veldig godfølelse av å lese ei bok i stedet for å se på TV eller knaste på PCn - den følelsen vil jeg kjenne mer regelmessig på.... håper jeg!

2 kommentarer:

  1. Det å lese er avslappende og hyggelig! Og Jo Nesbø sine bøker gir mange hyggestunder, spennende er de i tillegg. Kos deg!

    SvarSlett
  2. Javisst - og nå koser jeg med den nye Nesbøboka "Sønnen"

    Varsel om svar gikk til feil adresse, derfor så jeg ikke kommentaren før nå.

    SvarSlett