søndag 2. mars 2014

Rask progresjon

Alle (?) som trener ønsker progresjon; bedre form, bedre fart, økt utholdenhet, økt styrke eller hva man trener. Dette er ikke alltid så enkelt - men jo dårligere utgangspunkt, jo lettere er det å oppnå framgang. Dette er kjekt, for det er jo nettopp når utgangspunktet er dårlig man mest av alt trenger oppmuntring for å få motivasjon til å fortsette.

Sjøl har jeg ikke problem med motivasjonen, men etter hjerteoperasjonen var jo formen på et absolutt lavmål... og to uker etter operasjonen var jeg stolt bare av å gå en eneste kilometer.

Deretter har framgangen kommet mye raskere enn ventet. Jeg går lenger, raskere og med lavere puls nesten fra dag til dag. Det vil si; farten får jeg ikke gjort mye mer med.... 10 min/km (eller noen sekunder over) er min naturlige maksfart når jeg går. Men jeg tåler motbakkene bedre og distansene øker. Nå gleder jeg meg til snøen forsvinner i skogen og jeg kan få bryne meg på skikkelig kupert terreng....

Bildet ovenfor: Dagens tur var 2:20 / 14 kilometer i snødrev - en frisk tur. Det er snakk om snø som kommer og forsvinner fra dag til dag... det er mer vår enn vinter langs veiene her.

For moro skyld har jeg notert hvor mange kolimeter jeg har gått pr dag de siste to ukene:

3 kommentarer:

  1. Det var jaggu en god mengde kilometer i uke 9 Olav!! Godt å kunne følge progresjonen din! :-)

    SvarSlett
  2. Vet ikke om jeg helt tror på at du klarer å holde deg helt una konkurranser. Det var det med lukta av sagmugg. ;-) Jaggu var det mange kilometer som Kjetil sier. Detta blir bra!

    SvarSlett
  3. Det går fortsatt fint med treninga, nå på 4-ukers rehab på Feiring. Litt færre kilometer pr uke, men desto mer annen treningsmoro. De er flinke her til å organisere trening som er morsom og motiverende.
    Jeg skal slutte å konkurrere, men likevel GÅ gjennom noen konkurranser - og det er vel noe annet, eller?

    Varsel om svar gikk til feil adresse, derfor så jeg ikke kommentarene før nå.

    SvarSlett