fredag 30. mai 2014

Tretoppers på Romerike med min søster

Etter en uke med minimal trening, mye jobb og en weekendtur til Kiel, var det godt å få brukt bena litt mer igjen. Min hårfint eldre søster har aldri vært på verken Skreikampen eller Fjellsjøkampen - og nå skulle jeg være "kjentmann" og turfølge.

Dette var jo også en grei oppvarming til mine mange planlagte "stunt" senere i sommer; Alle Nes tur-o-poster på en dag, 65 tur-o-stolper i Gjøvik på en dag, Romerike 10-toppers, 13 vandringer på Dokka på en dag, Marka24, 50 kjentmannsposter i Oslomarka på en uke.

Høyest, nordligst, tydeligst i Akershus
Nå trenger ikke jeg fristes med så mye for å dra på tur med verken Reidun eller andre, men jeg vil jo gjerne at turene skal være litt utfordrende, så vi endte opp med en topp ekstra - slik at gårsdagens tur ble Romerike 3-toppers. Fjellsjøkampen (812 moh) er Akershus' høyeste topp, Skreikampen (698 moh) den nordligste og Mistberget (663 moh) den tydeligste. Samlet distanse på de tre toppturene var 18 kilometer og antall høydemeter var 1 070. De tre turene tok 4:20, reisetid i alt ca 3:45!

Reidun på Skeikampen

Vi får trimme med den helsa vi har!
Vi møttes ved Ormlia i Eidsvoll og startet vandringen til Fjellsjøkampen ved 9-tiden. Det var 11 grader og sol, begynnelsen på en fantastisk fin turdag. Reidun med et "tvilsomt" kne etter en idrettsskade for en mannsalder siden, jeg med redusert kapasitet etter hjerteoperasjon og begrensende medisiner. Ikke like spreke som før, men minst like ærgjerrige når det gjelder å fullføre de måla vi setter oss. Vi får trimme med den helsa vi har!

Fjellsjøkampen
I fint vær er det fint over alt, og alltid litt ekstra fint akkurat der du befinner deg. Slik følte vi det på turen opp til og ned fra Fjellsjøkampen. Det er ikke lenge siden folk gikk på ski der oppe, men nå var det bare noen små flekker igjen over 800 moh. Det er en tross alt enkel tur med ca 350 høydemeter fra Gjødingssætra i Hurdal til Fjellsjøkampen - og selv om vi gikk også nedover tok det bare 1:15 inklusive fotostopp og annet sommel. Både denne og de to andre toppene var forresten med på min 10-toppers tur i fjor.

Tårnet på Fjellsjøkampen

Skreikampen
Om utsikten er flott fra tårnet på Fjellsjøkampen er den enda finere på Skreikampen lengst nord i Eidsvoll. Her var jeg første gang med Gunnar på vår Feiring 12-toppers tur i 2010, og siste gang i forbindelse med rehaboppholdet på Feiring i mars. Spesielt utover Mjøsa er det vakkert fra 700 meters høyde. Også turen fra Øverbygda nord i Feiring til Skreikampen er en enkel tur med ca 335 høydemeter. Det var en fin følelse å være ferdig med to topper før lunchtid, den siste tok 1:20 inkl romslig stopp på toppen.

Det er åpent og fint på Skreikampen - og en strålende utsikt.

Mistberget
Mistberget er den laveste av de tre toppene, men har likevel den mest revende ruta enten vi tar turen østfra via Åsleia eller sørfra via Kvedalen. Vi gikk fra Åsleia via Gruva med 390 høydemeter før vi startet på trappa opp i utsiktstårnet. Tårnet på Fjellsjøkampen hadde innebygd trapp, mens den på Mistberget er av det betydelig mer luftige slaget - en trapp jeg har hatt mange turer i de siste årene. Det var tørt og fint i terrenget, og dermed ble mye av de "lurvete" stiene opp til Mistberget og ned igjen på sørsiden rene "påsketuren" sammenlignet md forholdene på en treningstur for to uker siden. Selv om utsikten er fin fra tårnet og fra pynten ovenfor Krafttjernet, er det ikke like trivelig terreng her som på de to andre toppene. Men en fin utfordrende tur var det, 1:45 inklusive tårnbestigning ++

Utsiktstårnet på Mistberget

Mye fin trening i gåing
Hvor mye trening er det i en slik tur i forhold til "ultraløping"? I motbakke er det som å være på ultraløp - der går vi gamlingene uansett. Forskjellen ligger i de flate partiene og utforbakkene - men alt i alt er dette finfin trening selv om vi "bare" går!

Flere bilder fra turen (-e)

Reidun på 800-metersutsikten 300 meter før selve Fjellsjøkampen.

Glad søster på tur med lillebror.

Det stemples på poster og skrives i gjestebøker, slikt er obligatorisk på tur.

Vi hadde ventet oss en del snø mot Fjellsjøkampen,
men dette var den største snøflekken vi så.

Motiv sørover mot Fjellsjøen...

Besøk på parkeringsplassen i Øverbygda.

Rasteplass ved Johannesgruva sør for Skreikampen.
Mjøsa i bakgrunnen.

Stillesitting bare for fotograferinga si skyld...

Motiv fra Skreikampen nordover Mjøsa.

Johannesgruva er fylt med vann...
St.Pauls gruve i nærheten er derimot åpen.

Øverbygdaidyll...

I "Gruva" mellom Åsleia og Mistberget

Enda en gruvearbeider

På en av "Mistbergets venners" mange benker

Ikke vakkert, men vilt og interessant.

Reidun på luftig klatretur i Mistbergets utsiktstårn.

En av Romerikes "10 på topp" poster 2014.
Jeg kommer tilbake senere - til en ny "alle-på-en-dag" tur.

Utsikt mot Krafttjern med Hurdalssjøen enda lenger bort.

1. Fine toppturer, Olav. Jeg har alle til gode og har dermed noe å se frem til. Har du noe erfaring fra terrenget fra Fjellsjøkampen mot Lygna?

2. Det er flere muligheter langs en kombinasjon av stier og grusveger. Utenom veger/stier er det tungt og vanskelig - ikke samme stinett som i Oslomarka. Det er mye fine områder - annerledes enn Nordmarka. For eksempel kan du ta en rute omtrent som dette: Fjellsjøkampen - Høversjøen - Skjefstadsætra - Bergsjøen - Vindflosætra - Helgedalen - Lyngna som blir ca 25 km (?? + ca 5 km fra riksvegen opp til Fjellsjøkampen.

3. oooops, jeg ser nå at jeg ikke har lagt ut saken om NUC treningsturene. Husket ikke at de var så nær forestående - og tenkte å legge de ut sammen med NUC-omtale neste uka. Skal i alle fall få med info om den tredje turen. Siden jeg ikke får vært med på NUC (Spaniaferie) vurderer jeg å gå gjennom løypa ved en annen anledning.

4. Noe justering av tidspunktene..du finner korrekte tidspunkter under Nyheter på løpets hjemmeside..Tvi, tvi med dagens løp

5. Jeg la i full fart ut melding om morgendagens tur på klubbes Facebookside. De andre løpene skal jeg annonsere i bedre tid.
    Takk, Romerike50 gikk bra. Noen løper jo feil selv med tett merking, sånn er det bare i terrengultra.