søndag 3. august 2014

Datomerking av løpere "best før" ... eller "best etter"

Det høres kanskje litt brutalt ut å datomerke løpere, siden dato for "best før" gjerne oppfattes som at varen er ubrukelig og skal kastes - selv om "best før" ikke er det samme som "siste forbruksdag". Nå er det heller ikke "best før" jeg hadde å tenkt å si noe om, men tvert imot "best etter"...

Det er jo slik at løpere blir skadet eller syke, løpere blir eldre og løpere trapper ned av andre årsaker. Da er det ikke helt fair å sammenligne seg med hva man presterte "før", det er forståelig - likevel er det nettopp det mange gjør. Om jeg kjenner meg igjen? Ja jøss!!

Av årsaker som omfatter oss alle ble jeg eldre og eldre og tidene ble svakere og svakere. Ofte misunte jeg de som begynte å trene i mer framskreden alder enn mine 28 som jeg var da jeg startet opp, disse løperne kan jo perse selv om alderen viser både 50 og 60. Selvsagt forsto jeg at det var naturlige årsaker til at det gikk saktere selv om jeg trente bra, så jeg sluttet etter hvert å se på de raskeste tidene mine - men likevel smugtittet jeg hele tiden på resultater fra nær fortid som det heller ikke var fair å sammenligne med.

Etter å har rundet 60, etter å ha vært gjennom fire år med bekkenplager og nå etter å ha vært gjennom en større hjerteoperasjon har jeg for alvor "sett lyset". Det handler selvsagt om "best etter" - enten det er et rundt årstall, en skade, en sykdom eller en latmannsperiode. Det gir faktisk ny motivasjon for oss som er litt mer enn middels konkurransefikserte. Når "best etter" blir uoppnåelig er det bare å sette en ny startstrek, best etter noe annet. Så herlig... her er det bare muligheter!

Jeg er sikker på at du også har følt behov for å sette deg "best etter" målsetting...

Det er tørt og fint i lysløypa nå, selv om det kom noen dråper på dagens tur.

Joda, jeg satte "best etter" pers i dag
I dag skulle jeg for første gang på lenge forsøke meg på en "løpstest"- for å se om jeg etter et par flimmerepisoder i slutten av juni kunne sette en "best etter hjerteoperasjonen" tid i lysløypa i Tesiåsen på Vormsund. Jeg løp kontrollert på 20:57 den 1. mai (3 måneder etter bypassoperasjonen), i dag ble det 22:36 på oppvarmingsrunden og 20:18 på testrunden. Hurra, det var "best etter" pers - og formen kjennes bra ut unntatt i motbakker der jeg går fort i stedet for å løpe. For første gang etter hjerteoperasjonen slapp jeg pulsen over 140, det gikk også fint!

2 kommentarer:

  1. Hehe... må jo se etter positive trender.
    Har forresten vært på en fin firetimers turorienteringsrunde på Hamar i dag... som siste skikkelige "test" før søndagens Ti på Topp Romerike.

    SvarSlett