mandag 15. september 2014

Torrevieja - uke 1 av 3 - gang/jogg-dilemma

Den første ferieuken i Torrevieja kan oppsummeres med sol og litt for mye sol, bading, +30C, for mye (god) mat, daglig trim og en god del turist-tråkking. Helt normale ferieaktiviteter altså, men med helt spesielt varmt vær og den første sydenferien som hjerteoperert.

Med "golf på hjernen" de siste to ukene før avreise har det vært fint å komme i gang med jogginga igjen, men det har ikke vært så mye fart over trimminga. Knallvarm sol på dagtid og voldsom luftfuktighet på kveldstid preger selvsagt farten, og jeg krangler hele tiden med meg selv om jeg skal gå fort eller jogge sakte. Jeg spør meg selv til stadighet; er det OK bare å ...; er det så viktig at jeg skal kunne jogge eller løpe i stedet for å gå?

Mens jeg jogger og går etter beste evne, fortsetter jeg å gruble på når tiden er inne for å akseptere at det er helt OK bare å gå. Det blir litt stress med løpinga så lenge det uansett går så sakte og jeg knapt orker å jogge i motbakker. Her nede har jeg hatt en gåfart på litt over 9 min/km (9:08 på dagens 16-kilometer), mens joggefarten inkl en del gåpauser har vært ca 6:30/km. I norsk temperatur hadde det selvsagt gått fortere - men uansett svært sakte! Jeg skrapte sammen 87 kilometer denne første uka... det er minimum av det jeg må ha for å forsvare litt-mer-enn-normalt-mengde-mat.


Bildet øverst er fra dagens 16 kilometers gåtur i +33C langs saltsjøen Laguna Rosa. På det neste bildet seg vi det algefargede vannet med et saltinnhold på ca 18% - fra sjøen som er en del av Europas største saltprodusent. Masse salt herfra skal spres på norske veier til vinteren. Jeg ble så fascinert av denne sjøen at jeg måtte søke mer info, og det fant jeg på Facebook:

Historien om saltsjøene i Torrevieja

Og uansett gåfart eller joggefart.... gamlingene har det fint på ferie i Torrevieja.
 
Det blir mye mat, som f.ek. denne TexMex'en.
Men - det eneste jeg har spist to ganger er faktisk Fish and Chips. 
 
Dos cervezas grandes!!
Likevel moderat alkoholforbruk hele tiden...

Masa er et ganske lite "voksenhotell" mellom sentrum og La Mata stranden.
Anbefalt ev venner som vi skal være sammen med siste uken.
 
Åjada, leiebil må vi ha så vi kommer oss litt rundt.
Huyndai i30 er en ok bil, men jeg savner automatgearet.
 
En av dagene var vi i Alicante.
Det var et hyggelig gjensyn med byen jeg besøkte med Xerox for fire år siden.
 
En annen dag var vi i La Manga del Mar Menor.
Stilig turisthalvøy der vi kan tenke oss å reise på ferie senere.
 
Så spiste vi litt her....

... og enda litt her... og mange andre steder.
 
Det er ikke så spennende turmuligheter her i Torrevieja.
Men noen få steder er det tilrettelagt...

Grusveiene i Parque de la Mata er fine, men det er flatt!

Gang- og sykkelveien øst for Laguna Rosa er fin,
men paddeflat med endeløse sletter.
 
Egentlig har vel de fineste turene vært på promenaden mellom stranda og alle spisestedene - og ikke minst der stranda fortsetter videre nordover og jeg kan løpe på ganske fast underlag ned mot vannet.
 
15 dager igjen.... herlig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar