mandag 2. februar 2015

Løpeturisme i Flisbyen

Mange eller de fleste ville nok kalt det en sur vinterdag der man hutrende ville trukket innadørs så raskt som overhodet mulig - dersom man hadde forvillet seg ut i nordavind og snøføyke.

Lillestrøm 1. februar på selveste "Kom-deg-ut-dagen" var helt klart ingen drømmedag dersom været er målestokk på hva som er en bra dag, men det er det jo ikke for noen av oss 10 som møtte til klubbens fellestrening fra Lillestrøm stasjon.

Det er på slike dager det er fint å ha en treningsavtale - en ganske forpliktende greie som gjør det vanskelig å feige ut. Mange ganger verre enn været - for meg - var at det var så alt for tidlig på morra'n - 09:00 betød at jeg måtte opp før 07:00 på en søndag. At jeg attpåtil hadde en dårlig dag med oppblåst mage betød både et par skogturer (skog= småkratt) og omfattende gassing som bare Dynea Industrier kunne matche i Lillestrøm denne dagen.

Marit hadde lagt opp en fin runde innom mange av Lilletrøms severdigheter, det meste på flotte sykker- og turveier, og hadde det vært sommer og sol tror jeg det ville vært en skikkelig flott opplevelse. En fin tur ble det uansett der jeg fulgte baktroppen med Marit, Unni og Tone i 18,5 forblåste kilometer og der jeg knipset drøyt 60 bilder som løpeturist i Flisbyen.

Noen bilder fra dagens tur:

Frammøte i tunellen på Lillestrøm stasjon.

Marit, Roar, Tone, Stine, Unni, Richard, Anita, John og Frants.
 Stine og Richard er naboer av Marit som ble med på turen.

Så er vi i gang... på vei over Nitelva. Ganske snart var vi delt opp i to grupper.

Unni og Tone på den fine turveien mellom Sagdalen og Nebbursvollen.

Jeg må tilbake hit til sommeren...

Over Nitelva igjen...

Nebbursvollen og sklia der jeg har moret meg med både barn og barnebarn.
Det fristet ikke i dag... men islagt kunne det blitt riktig gøy i sklia (?).

Langs flomvollen på bysiden av Nitelva.

Marit, Tone og Unni hygger seg selv om nordavinden biter i kinnene.

Helsestien både her og der.... flotte turveger!

The Hammering Man og Skedsmo rådhus.

Sagblad som symboliserer tidligere tiders hovedgesjeft på Lillestrøm.

Kreativt innslag...

Dyreliv ved elva...

Kaia til turistbåten MS Øyeren, båten som står i fare for å bli solgt pga sviktende økonomisk grunnlag for videre drift. Rælingen på andre siden.

Varemessa ruver ved elva mellom stasjonen og Dynea.

Her har en eller noen byggmestere jobber hardt.

Informasjonstavle for Nordre Øyeren og Sørumsneset Naturreservater.

Typisk byhest i Lillestrøm.

Sørum Fritidsgård med Oksefjellet i bakgrunnen.

Jentene på togtur....

Myggen Marit på Myggmuseet.

På vår turistrunde tok vi oss tid til noen avstikkere som ekte turister gjør...
det får ikke hjelpe at kilometertiden blir dårlig.

 
Minerva Friidrettsmuseum, Bjørn Berghs baby....


Åråsen, med Norges inntil nå beste fotballspiller på sokkel utenfor.

Marit slapper av sammen med reven i Storgata.

Stille i gågata på en vintersøndag med nordavind...

Tilbake på Lillestrøm stasjon.

Anita var 36 år i dag. Hun fikk kake på "Pikene på hjørnet" der noen av oss var innom for en liten matbit og skravling etter turen.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som det var en hyggelig tur til tross for dårlig vær! Og så mange fine bilder, det er jo som en oppdager sin egen by på nytt!

    SvarSlett
  2. Vi "tøffingene" hadde det bare fint i snoa...
    Ja, jeg har fått mer og mer sansen for slike seigtseeingturer også på hjemmebane, slik jeg ofte løper som turist i andre land (skal forresten til Lisboa om to dager, det blir nok løpeturisme der også).

    Jeg er jo i utgangspunktet veldig godt kjent i Lillestrøm (pr bil), men oppdaget jo en ny og løpevennlig side med de fine turveiene langs flomvollen og rundt om Sørumsneset.

    SvarSlett