tirsdag 24. mars 2015

Gammeln og 23 andre på klubbsamling i Stavern

Stavern er en vakker del av et vakkert land, og med 24 gul-svarte gjester på treningssamling ble det om mulig enda vakrere. Årets vårsamling for Romerike Ultraløperklubb var lagt til Politihøgskolen (der forsvaret holdt til tidligere), samme sted vi var på samling i 2012 - og hovedarena for treningene var Kyststien mellom Stavern og Nevlungshavn/Helgeroa.

Det er vanskelig å si om det sosiale eller treningene er viktigst, men jeg heller til det første. Trene kan vi jo gjøre der vi bor også, men å trene og være sammen med så mange løpevenner en hel weekend gir inspirasjon langt utover helgens trening.

Været varierte fra duskregn fredag til strålende sol lørdag og "snøstorm" søndag. For min egen del ble alle tre løpeøktene lagt tur/retur på Kyststien - i helt snøfritt terreng og veldig varierende terreng. Tre dager uten å tryne en eneste gang var både overraskende og imponerende... og 51 joggekilometer var mer enn nok for en gammel skrott.

FREDAG:

Gunnar ved Fuglevika...
Fredagsturen tok jeg med Gunnar - 13 kilometer på turveier, stier og svaberg. Det duskregnet, men var nesten vindstille - så vi hadde en fin tur selv om det var litt glatt på svabergene.

Meg med Minnehallen i bakgrunnen...

Fredagsmiddag (pizza og øl på meg) og hyggelig samling på Skipperstua i Stavern sentrum.

Frode Lein (medlem siden 2012) kåserte om veien fra overvektig og utrent til atletisk ultraeventyrer.
 
Gunnar og Anne Brit følger interessert med på Frodes foredrag.
 
LØRDAG:
 
Her er de fleste samlet til lørdagens andre treningsøkt (første for meg).

Leif og jentene er klare...

Starten gikk gjennom Fredriksvernområdet hvor vi bodde og korteste vei ned til Kyststien.

Langs vollen...

Kyststien...

Applaus og heiarop fra en annen turgruppe da vi passerte!
Det var i det hele tatt masse folk på tur i finværet lørdag.

Fra det tidligere skytefeltet på Rakke, der jeg både under førstegangstjenesten for 45 år siden og mange ganger senere var på skyteøvelser med luftvernkanoner.

Utsikt over Fuglevika mor Kuøya.
En stor del av Kyststien består av svaberg som på bildet.
 
Hilde og Marit med hytta til Vebjørn Sand i bakgrunnen.

Røvika

Kyststien byr også på trapper opp noen svaberg, her er Hilde på toppen av en av dem.

En liten men flott jettegryte.

Mange steder langs Kyststien er det satt opp informasjonstavler.
Ellers kan nok både merking og skilting forbedres litt; du skal være både konsentrert, fantasirik og ha flaks for å finne fram uten feilløping.

Marit og Stig Andy i vakkert landskap.

Leif og jentene igjen, de andre gutta skygget banen da jeg tok bilde av jentene.

Hilde og Ragnhild på "prærien"

Årets første hestehovbilde!

Noen av oss snudde etter 13 kilometer og er her på vei tilbake. |

Ragnhild på svabergene ved Neverfjorden.

Stig Andy... uheldig med overtråkk - men kom tilbake for egen maskin.

Svabergmotiv... 

Minnehallen... 25 av 26 kilometer unnagjort på lørdagens trening.
Min lengste joggetur siden hjerteoperasjonen.

Lørdagsmiddag var buffet på legendariske Hotel Wassilioff.

Stig Andy hadde snappet fotoapparatet mitt og knipset i vei.

Marit var sjef for samlinga i år...
 
SØNDAG:
 
En del av gjengen før søndagens avsluttende treningstur.

Det hadde frosset på i løpet av natta.

Wow, her blåser det mer enn friskt med 11-12 sekundmeter og snø som pisket Ottar og oss andre i ansiktet.

Sjøen freser utafor kysten, mens Gammeln koser seg på tur. Langturen dagen før satt godt i bena, det var tunge søndagsben, men likevel 12 kilometer langs Kyststien.

Ottar i blåsten...

Snøen har begynt å legge seg på bakken....
 
Oppsummering:
Det er helt klart at jeg må legge inn noen skikkelige langturer for å være klar til årets første ultraløp for min del, EcoTrail Oslo 23. mai. Jeg ble sliten av "bare 26 kilometer" lørdag, men farten var jo 2 min pr km høyere enn jeg trenger i EcoTrail, og underlaget var delvis utfordrende langs Kyststien. Med mer gåing kunne jeg lett doblet distansen nå... men Ecotrail er jo 80 km, så jeg har en jobb å gjøre.
 
Hadde jeg løpt alene ville jeg nok lagt inn min vanlige mix med 50/50% jogg/gang... men det var mye morsommere å løpe sammen med de av de andre som tok det rolig nok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar