fredag 3. april 2015

Rask gange er også viktig ultraløpstrening

Ultraløp skal vel løpes? Joda, det er vel målsettingen for de fleste. Men Bjørn Hytjanstorp som introduserte med for ultraløping i 2005 sa en gang; "jeg har aldri GÅTT så mye som etter at jeg begynte å konkurrere på ultraLØP"...

De beste løperne løper nok hele veien også på ultradistanse, men for den store massen og ikke minst på de riktig lange ultraløpene er det betydelig innslag av gåing for mange. For meg og andre som skal konkurrere i baktroppen med mål om å klare makstidene vil det derfor være smart å trene også på å gå fort. Det er faktisk mye å hente på å øve på dette... og jeg går nå minst 1 min/km raskere enn før hjerteoperasjonen. Det betyr igjen at en del (eller det meste) av det jeg taper på løpsfart tar jeg igjen på gangfart i forhold til løpene før hjerteoperasjonen.

23 km rask gange
I dag la jeg inn en langtur i Vormsunddistriktet med bare gåing; 23 kilometer med ca 1/3 i terreng og resten på veg - 375 høydemeter og en snittfart på 9:31/km. Det var kjekt å se at jeg holdt meg under 10 min/km som tilsvarer makstid på mange ultraløp. Faktisk ble jeg tiltagende stiv av den monotone gåinga, så det var fristende å myke opp med litt jogging...

Nesten skuffende at det ikke ble mer enn 375 høydemeter, det føltes mer.

Det var nesten så jeg snudde ved inngangen til Tesiåsen...

Men i høyden var det snøfritt, nesten...

Spøkelset var der i år også, vokter stien som passerer 50 meter unna.

Gleder meg til det tørker opp i hele runden på Tesiåsen.

Stedvis var det både is og mye gjørme.

I de lavestliggende delene var det mye snø ennå.

I venting på mer bart terreng blir det ennå et par uker med mye asfalt... her ser jeg hjem til brygga og endelig ferdig med 23 km.
 
Jeg leste i avisa i dag at det var snøfritt rundt Dragsjøen ved Årnes, så kanskje jeg tar et par treninger der de neste ukene. Om to dager skal jeg også "vårsjekke" Sessvoll-10'ern sammen med Kent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar