onsdag 20. mai 2015

Er det farlig å gå/løpe langs vegen?

Er det farlig å gå/løpe langs vegen?

Jeg har jo berørt temaet noen ganger tidligere på bloggen, ikke minst som syklist på ganske smale landeveger her på Øvre Romerike. Det er begrenset med gangveier her også, så det blir en del jogging og gåing på hvitstripa på treningsturene, ikke minst vinterstid.

Men... på gangvegene er det vel trygt?

Det har jeg ment hele tiden - men etter å ha våknet av et brak fra rundkjøringa 200 meter bortenfor her natt til i går er jeg mer usikker. En estlender sovnet bak rattet, og haugevis med tonn lastebil suste ned bakken mot rundkjøringa, suste rett over og tok med seg deler av rundkjøringa og en del skilt på andre siden før hele ekvipasjen landet på gangveien fem meter fra E16. På den gangvegen passerer jeg flere ganger hver uke.

(Bildet ovenfor er lånt fra RB.no og er tatt av en RB-tipser)

Nei, man er ikke helt trygt noe sted langs vegen, men man må bare stole på flaksen; at det ikke er min tur til å bli kjørt ned denne gangen heller.... hurra for løping i terrenget der det bare er ulv, bjørn, elg og orm å passe seg for.

Ikke trygt likevel?
 
Det stakkars skiltet hadde ingen mulighet til å hoppe unna,
det hadde kanskje jeg rukket (?)

Tryggere med gangvei med god avstand fra E16.

...eller på kjerreveg i skauen...

Her i Arnestadskogen føler jeg meg trygg... nesten.
Det er bare noe få busker mellom turveien og golfbanen,
og noen ganger kommer det en golfball susende!
 
 
3 dager igjen
Nedtellinga til EcoTrail pågår for fullt. Nå er det også bare restitusjonstrening som gjelder. Gikk 10 km i 8:45 min/km i går, og gikk/jogget 7 km på blandet underlag i dag i 6:42 min/km.
Alt handler om å ta det rolig nok lenge nok.... ikke en gang prøve å presse kroppen på noe vis, her snakker vi intensitetssone 1 og 2.
 

RPL50
I går fikk jeg forresten medaljene til "Romeriksåsen på langs"... og de svarte jaggu til forventningene. 90 mm i diameter, massive med motiv på 2 sider og flotte bånd. Disse gleder jeg meg til å dele ut inntil 100 stykker av 28. juni. Tror aldri jeg har fått en så stor løpsmedalje, og jeg har maaaange av dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar