torsdag 2. juli 2015

Romeriksåsen på langs - en fin dag

Bildet er fra starten på RPL50 der jeg var starter og Anita var en av deltgerne...

Etter et par hektiske uker var det finale sist søndag med 94 deltagere i Romeriksåsen på langs. Med løypekontroll, "arrangørløp" og merking var jeg gjennom hele 50-kilometeren tre ganger dagene før løpet.... og sammen med andre forberedelser har dette tatt mye av tiden de siste to ukene.

Men, det er verdt jobben når løpsdagen kommer og fornøyde deltagere puster ut i målområdet og gir uttrykk for at det har vært en fin - men strabasiøs - tur. Løypa i Romeriksåsen på langs er ei løype etter min smak, med hoveddelen på skogsstier - og mye flott natur der løperne passerer hele 29 vann. Akkurat her skulle jeg gjerne løpt også sammen med de andre løpsdagen...

Svært mange ga uttrykk for at løypa var mye tyngre enn de hadde trodd. Det er jo "bare" 50 km og ganske få høydemeter (780)... men det er mindre veiløping enn i de fleste andre "terrengløp", og sein vår og mye regn gjorde myrpartiene våtere enn normalt for årstiden. Vi som har bakgrunn fra orientering har nok en fordel i slikt terreng....

Favorittene vant: Erik Sagvolden og Rita Nordsveen

Jeg var spesielt fornøyd med at merkinga hadde fungert perfekt, og jeg hadde verdens beste medarrangører løpsdagen. Dagen startet tidlig med klargjøring på arena, reise til start ved Brovoll dit løperne ble busset, en time fotografering ved 16 km og resten av dagen og mye av kvelden i målområdet på Veståsen skole i Gjerdrum med alle mulig oppgaver. Etter opprydding var det hjem for å fortsette med utlegging av resultater og bilder på kondis.no... slik er det når man har flere hatter.

Kondis.no: Favorittseire til Erik Sagvolden og Rita Nordsveen i Romeriksåsen

Fra startområdet...
 
49,8 km igjen til mål!

Runner ups... Vegard Brun Saga (3) og Endre Garborg (2)

Far og datter, Ingvill Fauske og dagens eldste deltager Oddvar (snart 66).
 
Bjørn er først og fremst en asfaltløper, men kjempet seg til mål.
For en gangs skyld var han løperen og jeg fotografen.

Erik inn til suveren seier på imponerende 4:00:31.

Rita vinner kvinneklassen på 5:03:32, løper i mål sammen med Tor Treffen.

Tina Moen fra Maura var dagens store overraskelse, andre plass bare 4 minutter etter Rita.

Runar og Frode til mål. To dager tidligere var Frode med meg og merket de første 34 km.

Fornøyd løpsleder i Hundremeterskogen.

Sluttpatruljen; Ragnar og Erik sammen med Edna og Ninettes hund Luna.
 
Også i dagene etter løpet ble det mye arbeid med redigering av bilder (315 av 1200 bilder ble lagt ut på nettet), oppdatering av hjemmeside, klargjøring av påmeldingsside til 2016-løpet osv...

Imageshop: 315 bilder fra Romeriksåsen på langs 2015

Trening hver dag - og stadig bedre form
Det ble ikke så mye egentrening disse dagene, men jeg har opprettholdt drømmen om "trening hver dag i 2015"... og forrige ukes langturer i Romeriksåsen hadde tydeligvis vært bra for formen. I går satte jeg klar ny pers i min 10 kilometers veg-/terrengrunde, nesten fire minutter raskere enn 1. juni! 1:01:48 imponerer ingen selv om det starter med en kilometer motbakke (gåing) og inneholder en del stiløping, men jeg løper langt fra maks på treningene mine. I fjor var jeg fornøyd med å denne runden på 1:40...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar