tirsdag 6. oktober 2015

(Langt fra) Sprek i Bergen...

Yess, så er alle årets 928 stolpeposter besøkt, og de er fotografert, og de er registrert på Stolpejakten.no. Alle de andre stolpene var satt ut på det sentrale Østlandet... men for å komme i mål måtte jeg en tur til Bergen der Varegg Orientering hadde satt ut 49 stolpeposter  under mottoet "Sprek i Bergen".

Litt sprøtt og sært å fly tur/retur Bergen inkl en hotellovernatting for å ta noen turorienteringsposter...? Ja, det er vel det! Men det er liksom ikke det samme å ha vært innom "nesten alle" stolpene som å ha besøkt "samtlige" stolper.

Ikke var jeg førstemann heller - men det kommer 13 poster til i Gjerdrum i neste uke, så jeg får prøve å bli først ferdig med dem.

Om jeg ikke var først, er jeg i alle fall den som har tatt de 928 postene på færrest turer: 17 dager med stolpejakt gir et snitt på 55 stolper pr dag, 594 km til fots gir et snitt på 35 km pr dag. På grunn av andre prosjekter var bare 2 av de 17 stolpedagene før 15. juli, så jeg kom litt senere i gang enn de andre på topplista.

Uansett er ikke denne topplista viktig for så mange av de over 10 000 som har registrert stolpeposter i år... de fleste nøyer seg med de lokale postene. Men... nummer 1000 på lista har tross alt besøkt 84 stolpeposter, så det er mange som har jaktet mye!

(Langt fra) Sprek i Bergen - på "FNs internasjonale eldredag"
23,44 km
1192 høydemeter
5 timer 1 minutt


De fire siste "stolpeturene" har ikke gitt den helt store idrettsgleden - siden jeg har vært forkjølet hele tiden. Derimot gir lavere fart enda bedre tid til å se meg omkring, så "turistopplevelsen" har vært bra, og slik sett var fem timers stolpejakt i Bergen en fin - men laaaaangt fra sprek - opplevelse.

Jeg tok formiddagsfly til Bergen og innkvarterte meg på enkle men sentrale Basic Hotel i Håkonsgaten. Duskregnet ga seg omtrent da jeg kom ut på gaten i turantrekk, med GPS-klokke, sekk, kart og fotoapparat - et helt normalt byantrekk, eller?

Kartene jeg hadde printet ut fra stolpejaktens hjemmeside var ikke alt for gode, men hvis jeg fikk problemer hadde jeg jo mulighet til å gå inn på mobilappen for å se kartet i større målestokk og for å se hvor jeg var i forhold til postene. For en o-løper er det et nederlag å bruke GPS på denne måten, og jeg kom meg rundt til alle postene i Bergen også uten å ty til appen - men det var jaggu bare så vidt!

At fem av postene var borte hadde jeg ved en tilfeldighet oppdaget da jeg sjekket kartet i appen før jeg reiste til Bergen... kodene lå i merknadsfeltet. At fire av de andre postene hadde byttet om stolper var heller ikke mer enn litt forvirrende. Likevel var det rart at man ikke hadde satt ut nye stolper og også byttet om på de fire stolpene med feil nummer.

Jeg har vært i Bergen mange ganger - men nå fant jeg flere trapper og flere bakker enn noen gang tidligere. Jeg ble ellers mest imponert av de mange flotte trehusområdene som jeg ikke hadde lagt så godt merke til tidligere, og turveinettet mellom sentrum og byfjellene er bare fantastisk.

Det ble 130 bilder og mange gode minner...
her følger noe av det:

Gråvær, men opphold.
Her første stolpe ved Lille Lungegårdsvann, 300 meter fra hotellet.

De fleste stolpene hadde betegnelsen "Tre"... men dette er da en stolpe ved en stolpe!
Jeg er i Nygaten ikke langt fra Domkirken.

Post i Øvre Korskirkealmenningen

Post nederst i Bryggesporden - like ved Bryggen (der jeg spiste middag på kvelden).

Vetrlidsalmenningen... med Fløibanen i bakgrunnen.

Trapper og trange gater oppover i åsen langs Vetrlidsalmenningen.

Her ved trappa skulle stolpepost 19 vært, men den var ikke der. Jeg fortsatte videre oppover de neste trappene før jeg husket at dette var en av stolpene som var borte.

Post i parken ved Skansebakken.

Trapp ned mot Krohnsengsgaten

Fra "kvadraturen" nedenfor Krohnsengsgaten.

Det var imponerende velstelt og flott i den gamle trehusbebyggelsen...

Smug ned mot Steinkjellerbakken.

Stolpepost 35 i Steinkjellerbakken.

Her ved Øvregaten skulle det også vært en stolpe....

...og her i Helgesensgate skulle en Stolpepost 13 vært ved dette treet.

Det var ganske sært å oppsøke post etter post som ikke var der... her ved Absalon Beyers gate på Ladegård skulle det vært en stolpe ved parken.

Endelig en stolpe som var på plass, jeg hadde allerede vært innom 4 av de 5 fjernede stolpene. Her er jeg i krysset mellom Baglergaten og Hans Hauges gate.

Hans Hauges gate..

Stolpepost 28 i Hans Hauges gate.

Stolpe i enden av Repslagergaten.

Denne var jo godt gjemt.... jeg kom fra andre kanten.

Fra parken i Ladegårdgaten... stolpen var bak en av hekkene i bakgrunnen.

Post ved Ekregaten. Nå var jeg ferdig med "sentrumspostene" - og et par kilometer lenger nord ventet både terrengposter og mange flere bakker.

Den første av tre poster ved Munkebotn der det går en flott turvei i slynger oppover i lia. Det var en jevn strøm av trimmere i dette området.

150 høydemeter senere er jeg ved den tredje av postene ved Munkebotn, og nå kjente jeg at skrotten ikke på noen måte var i toppform. Nå skulle jeg ned mot Fjellveien, turveien som går mellom bebyggelsen og byfjellene.

Her ved Fjellveien var det en stolpepost der Stoltzekleiven starter. Fredagen og lørdagen før jeg var her konkurrerte over 6 000 Bergensere opp trappene i byens mest populære løpskonkurranse - og hvordan Thorbjørn Ludvigsen kom opp hele Stoltzen på 7:58 er ubegripelig.

Stolzen er flott tilrettelagt - ikke akkurat en vanlig fjellsti....

Oppover og oppover, men ganske slak bakke i starten.

Stolpepost et stykke opp i bakken.

Ny stolpepost enda lenger opp i Stoltzen..
Her valgte jeg å snu ved den øverste posten - selv om planen opprinnelig var å gå resten av trappene. Forkjølelsen innbød ikke til "unødvendige" utskeielser.

Nedover igjen - i en av de flotte steinlagte svingene.

Det er kjempepopulært å gå/løpe opp Stoltzekleiven... det var en jevn strøm av trimmere.
 
Enda en stolpepost ved Fjellveien...

Stolpepost ved Mon Plaisir (min glede)... lysthuspaviljong ved Christinegård.

Bare 100 moh, men flott utsikt fra Mon Plaisir.

Det ser fint ut, men det var tungt og kronglete opp til stolpen ved stupet i bakgrunnen - ovenfor bebyggelsen i Mulen. Jeg klarte å passere uten å se stolpen, og var en tur bortom Mulelven før jeg fant tilbake til riktig stup. Det var like før jeg måtte fram med appen for å sjekke om jeg var helt på villspor - men det var jeg altså ikke. Derimot ble jeg sliten i de bratteste motbakkene.

Ved turveiene var det kart og informasjonsplakater flere steder.

Post ved Mulelven nederst i Skredderdalen.

Post nedenfor dammen ved Mulelven.

Stolpepost nr 1 ved Mulesvingen...
eller mer nøyaktig; ved Vareggs klubbhus "Badstuen".

Post i den bratte lia ovenfor Breistølsveien.

Det er åpen og fint, men bratt og glatt. Under løvbladene var det leirete og vått.

Mellom stolpepost 46 og 45 skulle jeg opp dette berget mellom store stup.
Det var vått og glatt, og alene i skogen er gamle meg ekstra forsiktig. Det er brattere enn det ser ut til, og det ble klatring og krabbing på alle fire før jeg kom meg opp med en viss risiko for å falle tilbake... Når jeg visste at stolpeposten der oppe var fjernet var det fristende å droppe denne klatringa.

Jeg kom meg opp til utsikten - og fikk i alle fall glede av den selv om stolpen altså var fjernet (og ikke erstattet).

Herfra er det sikkert nydelig når sola skinner!

Turveien slynget seg opp/ned innunder Fløyfjellet.

Stolpepost i en sving nedenfor Skansen.
Fantastiske turveier - men bakker, bakker, bakker....

Fra Skansemyrsveien ser jeg ned på Fløibanen...

... og opp på Fløibanen.
 
Stolpeposten var litt lenger opp i Skansemyrsveien, i svingen.

Nytt utsiktspunkt - nedenfor Skansemyren.

Postdetalj "Tre" - men altså ved stolpe på Skansemyren idrettsplass.

Stolpe på toppen av denne fine trappa ved Skansemyren.

Stolpepost nedenfor "Kjerringen". Kronglete fra den kanten jeg kom...

Så er jeg nede i sentrum igjen, her ved bomstasjonen i Kalfarveien.

Post i parken ved ved Kunst- og Designhøgskolen.

Statuen Olav Kyrre (til hest) av Knut Steen, i parken ved Lille Lungegårdsvann. Olav Kyrre var byens grunnlegger. Stolpeposten er ved hekken i bakgrunnen.

Etter en tvilsom passering av E16 til fots kom jeg helskinnet til stolpeposten i Lars Hilles gate. Her kunne jeg jo bare fulgt E16, så hadde jeg kommer hjem til Vormsund Brygge før eller senere.

Dagens 49. og siste stolpepost var også ved lille Lungegårdsvannet. Jeg var i ferd med å runde fem timer - en time mer enn jeg hadde trodd på forhånd. Forkjølelsen og en del smårot og mer kupert enn ventet får ta skylden for at det tok så lang tid. Det hadde tross alt vært en fin tur i en fin by!
 
Hvorfor det var 49 og ikke 50 poster? Aner ikke!
 
Etter en dusj var det fint med en liten sigtseeingtur i området ved Torgalmenningen og Bryggen, og avslutning med pizza og øl på Peppes på Zachariasbryggen (i følge reklamen Norges fineste og nyeste Peppesrestaurant). Dermed fikk jeg feiret både stolpeturen og eldredagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar