torsdag 22. oktober 2015

På tur med "Pust & Pes" i Egilrunden

Fra i sommer har vi hatt en egen turgruppe her jeg bor på "Vormsund Brygge", visstnok passende døpt til "Turgruppa Pust & Pes".

Gruppa går tur alle hverdager med utgangspunkt i garasjeanlegget, og turene loggføres i turboka. Også de som går til andre tider skriver seg inn i boka, så jeg har jo selv noen loggføringer fra aleneturer...

De fleste turene går i den såkalte Golfbanerunden på 4,7 km, men en gang hver uke prøver man å legge inn en lengre tur på ulike steder i bygda, og i går ble det invitert til tur i "Egilrunden" i Fenstad; en flott terrengtur på 8  km, men som med noen "kulturavsikkere" ble 9 km i går. Og endelig fikk jeg også satt av tid til å bli med på tur.

Det var en kjempehyggelig totimers tur med fire andre - på stier der heg har løpt hundrevis av ganger - men dette var første turen etter fjorårets hjerteoperasjon. Etter 7,5 kilometer sa jeg takk for hyggelig følge og løp veien hjem i stedet for å kjøre med de andre. På den måten fikk jeg kombinert en sosial tur med litt trening - det ble 21,3 kilometer på GPS'en... og formen var overraskende bra.

Her er vi ved Egilbua, fra venste Anne Sofie, Turid, Per og Kjellaug.

I Markadatabasen kan vi lese: "Egilrunden har sitt navn etter Egil Molstad, som la ned mye arbeid for å holde turløypene i området i orden. Og Egilbua er satt opp til minne om ham på et av hans favorittsteder".  Sjøl kjente jeg Egil veldig godt gjennom o-klubben.

Vi tok en avstikker fra Egilrunden for å gå den smalere stien forbi Hansbråten og videre til Lågsjøen.

Det er fint i høstskogen selv på en gråværsdag.

Tåke ved Lågsjøen.

Stemning ved Lågsjøen.
 
Selfie er viktig.... her studerer jentene bildet til Turid, se lenger opp.

Så gikk vi videre...

Hvem savner ei fin turøks?

Rast utenfor lavvoen ved Nes Skianlegg.
Her skal Skogkarenes Klubb Romerike ha sitt årlige "Høstblot" neste uke...
og jeg er løpsmester med ansvar for litt o-bryderi.

Per har ført oss på en ny "kulturavstikker" til de gamle jerngruvene i Grasåsen ovenfor skianlegget. 


Hei hei, her er jeg....

Jeg avsluttet med 14 kilometer alene i motvind og duskregn gjennom Fenstad og tilbake til Vormsund. Selv med 25% gang / 75% jobb le snittfarten 6:10 min/km....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar