torsdag 22. oktober 2015

"Sprek i Nærmiljøet" stolpejakt på Ekebergsletta og Lambertseter

Jeg er ferdig med de 941 postene som inngår i stolpejakten.no, men det er jo en del andre opplegg med gratis "stolpejakt" - eller urbanorientering som jeg liker å kalle det.

Fredag i forrige uke reiste jeg fra tåka her i Vormsund til sol og flott høstvær på Ekeberg... flott vær men kaldt - bare 4 varmegrader. Kanskje burde jeg ha utsatt jakta; dagen før var jeg på Spenst Årnes og trente styrke for første gang siden forsommeren. Konsekvensen var at jeg var stølere enn støl i det meste av det jeg kan oppdrive av muskler - og etter hjemkomst var jeg nesten invalid.

Men... det gikk greit å jogge etter stolpepostene så fort jeg hadde fått varmet opp litt. Først hadde jeg leita meg fram til Bækkelaget SKs kontor ved siden av Ekeberghallen - der jeg hentet kartet som originalt nok hadde målestokk 1:7.500 og ikke 1:5.000 som det sto påtrykket. Ikke var det postbeskrivelser heller, og akkurat denne dagen hadde det spart meg for en del spaning - siden mange av stolpepostene var godt gjemt. Det ble nok 7-8 minutter tidstillegg med leting på begge kartene.

Det ble to fine 8 kilometers runder - og spesielt runden til de 20 postene på Ekebergsletta og Brannfjellet var gjensyn med områder jeg har løpt masse o-løp og terrengløp.

Tur 1 "Ekebergsletta"
20 stolpeposter 8,13 km 1 time 25 min

 
Første stolpen fant jeg i skogen like ved Ekeberghallen.

Den neste posten i Jomfrubråtveien ga meg litt problemer. Uten postbeskrivelse gjettet jeg at posten var i stikrysset, men der fant jeg ingen stolpe. Da blir man usikker og leter litt her og der - men til slutt fant jeg stolpen på et gjerdehjørne 10 meter fra stikrysset.

Neste stolpe i enden av Frierveien på Jomfrubråten var tydeligvis i veien for veiarbeidere i området - så den lå løs oppe i ei buske...

Det er frodigere nå enn da postene ble satt ut, og i lav høstsol kunne de lett gjemte stolpene være vriene å se... Her en stolpe like ved Sportsplassen

Jeg jogget videre, og stølheten fra styrketreninga dagen før var ikke like merkbar lenger.
Her en stolpe i ei grop i skogen mellom Brannfjell og Brannfjell skole.
 
Post 18 i et stikryss... stolpen kan så vidt ses mellom buskene på høyre side av stien.
Det er flott turterreng på Brannfjell!

Nå fulgte enda 6 stolper i Brannfjell... og gubbesynet slet med å lese kartet der stiene var tegnet med så tynn strek at jeg måtte fiske fram brillene for å se dem på kartet. Uansett er det stier "over alt" i dette terrenget, så jeg kunne bare orientere på høydekurvene der jeg misset stien.

Jeg var sikker på at jeg kom til rett stikryss, men hvor var stolpen. Det ble gjetning i alle gale retninger før jeg fant stolpe 16 bak ei buske - og ikke synlig fra stikrysset.
Dette er for så vidt bare morsomt - at man må lete litt etter stolpene...

Stikrysset fra den kanten jeg kom.... ingen post å se.

Post 15 like ved Brannfjellveien.

I stimylderet her omkring har jeg bommet mye på o-løp i tidligere tider!
Denne posten bommet jeg ikke på...

I forhold til ordinære o-skjermer kan stolpene være svært vanskelig å få øye på - alt avhengig av hvilken kant man kommer fra. Her er stolpen oppe på knausen (stikryss) i bakgrunnen.

I følge kartet så det ut til at stolpen skulle være på nedsiden av stien... men etter litt "gressing" fant jeg den på oversiden.

Etter de 12 første postene fulgte en lang transportstrekning over selve Ekebergsletta.
Her med Ekeberg skole i bakgrunnen.

Det var fine høstfarger på "sletta"... Tåka som lå over halve sletta da jeg kom er nå nesten borte og utsikten mot byen er nesten bra.

Utsikt mot Oslo og Barcode fra skråningen mellom Ekeberg Camping og Ekebergrestauranten.

Stolpe i en skråning like ved et av skulpturparkens innslag.

Det var lett orientering, men egentlig ikke urbanorientering på Ekeberg. Det meste av turen gikk i skogen... her i Ekebergåsen.

Ooops, uten kompass er det lett å surre i så stirikt terreng. Jeg fikk en tominutters omvei til stolpeposten i bakgrunnen.


Stolpen med litt rødt i toppen er ved bjørka til venstre.
Idyll i kanten av Ekebergsletta.
 
Stolpe 4 på et gjerdehjørne...

Fantastisk fint og åpent i skogen nå som store deler av løvet har falt.

Det er ikke så lett å se hvor stiene går i et så trafikkert område.
Her en post (i bakgrunnen) blant mektige trær...

Den siste av postene på denne runden - i parkområdet vest for Ekeberghallen.
På disse slettene var det vekslingsområde for DHL-stafetten som var en stor begivenhet noen år. Osloløpet - det første virkelig store løpsarrangementet i Oslo - gikk jo også i disse omgivelsene.
 
 

Tur 2 "Nordseter/Lambertseter"
15 stolpeposter 7,91 km 1 time 10 min

 
Etter en kort kjøretur der jeg oppdager at jeg ikke var like godt kjent i området som jeg var for 40 år siden (altså litt rot med veivalget) - kom jeg til Lambertseter skole hvorfra jeg skulle finne de 15 postene på neste kart. Første stolpe var bak dette buskaset på et gjerdehjørne ved tennisbanen i Lambertseter idrettspark.

I skogen, men bare en "50-metersskog". Bildet lyver, siden dette var midt i bebyggelsen.

I et bittelite skogholt på Bergkrystallen...

Godt gjemt bak buskaset i dette gjerdehjørne ved Bergkrystallen T-banestasjon var det en stolpe som bare de som lette eter stolper ville se.

Post ved en lekeplass...

Men fotballøkka her ved "Mellombølgen" er det visst ingen som bruker mer.
Kanskje fotballspilll på data er mer interessant?

Post like ved lysløypa som slynger seg rundt Bergkrystallen. Flott at dette skogsområdet ikke er bygget ut. Her løp jeg min aller første halvmaraton i august 1982 (Lambertseterløpet med drøyt 200 deltagere), med start og mål på Lambertseterbanen. Jeg løp på 1:26:26 i den kuperte løypa, som endte opp med å bli min 40. raskeste halvmaraton.

Etter en kilometer på lysløypa kom jeg til siste post på Bergkrystallen...

Stolpepost på gjerdehjørne i Nordstrand Idrettspark. Nordstrandshallen i bakgrunnen der jeg var og så Fjellhammer spille mange håndballkamper på 70- og 80-tallet.

Stolpepost med Nordsetergrenda i bakgrunnen.

Det var flere fine grønne lunger her sentralt på Nordseter.

Stolpepost 22 skulle være her like ved Kastellet skole. Jeg har ingen postbeskrivelse, men det var ingen stolpe ved krysset uansett. Jeg er en stabukk - og fortsette å lete i 4-5minutter før jeg ga opp. 


Postdetaljen kunne være på inn- eller utsiden av gjerdet i bakgrunnen eller ved buskene/plenen på en av sidene... Jeg har i alle fall vært der - og burde da sett stolpen om den ikke er fjernet - noen jeg tror.

Et øyeblikk trodde jeg også neste stolpe var borte, men også denne var gjemt i et kratt. Det tok litt tid før jeg forsto dette mønnsteret, siden det på andre stolpejakter har vært motsatt - omtrent ingen gjemte poster. Årsaken er vel at man ønsker å begrense hærverk og fjerning av stolper.

Ved treet nærmest de to damene måtte jeg smyge meg helt innpå dem for å få tatt bilde av stolpekoden. Litt brydd skvatt jeg fort ut på stien igjen - og rett på snørra etter å ha snublet i rota som kan skimtes på stien. Damene var forståelsesfulle de; den rota lå dumt til. Latteren satt løst da jeg måtte innrømme at jeg nok kikket mer på damene enn på bakken der jeg skulle sette ned foten.

Stolpepost midt i villabebyggelsen, i Bernt Knudsens vei.

Siste post på Lambertseter - og dagens 35. stolpepost -
var i Radarveien - ikke langt fra Lambertseter senter.
 
Takk til Bækkelaget SK Orientering for en fin turdag....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar