tirsdag 17. november 2015

Baktroppen i Jessheim Vintermaraton

Bildet: Jan Billy og Birger på matstasjonen med en kvart maraton igjen å løpe... sammen med meg.

Det går ikke fort bakerst i maratonfeltet på Jessheim Vintermaraton, og det gås mer enn det løpes. Men det er særdeles hyggelig i baktroppen, det er der vi løser verdensproblemer og rekker å oppsummere et hundretalls konkurranser.

Ganske frossen etter mange timer med fotoapparat for kondis.no (og litt arrangøroppgaver) var det godt å få på seg refleksvesten og bevege seg ut i løypa.

Jeg jogget de siste løperne i møte, og fikk 12 fine kilometer sammen med Birger Weydahl fra Drøbak Maratonklubb og Jan Billy Aas som hadde avtalt å løpe med Birger denne gangen. Birger hadde altså en "ledsager" allerede - og på den siste kvartmaratonrunden og litt til fikk han altså ytterligere en ledsager.

I år var det nesten vinterforhold... med 0 grader på morgenen og noe ishinne på flere av gangveiene - men med flott vintersol var det likevel flotte løpsforhold. Innen jeg kom meg ut var det derimot tid for å finne fram refleksvesten, og det ble halvannen time hyggelig tur med Birger og Jan Billy.

Birger og Jan Billy i mål på 6:01...

Jeg er stolt over å ha tatt initiativ til en revitalisering av Jessheim Vintermaraton i 2012, og med ny løype og stadig bedre arrangement har løpet vokst hvert år til årets rekordtall på 508 påmeldte og 440 startende. Det er de høyeste tallene i løpets 32-årige historie - inklusive løpsbølgen mot slutten av 80-tallet. Fortsatt er jeg med i arrangementsstaben med ansvar for løype og ellers mest som mentor.

Det var morsomt at Louise i klubben vant maratondistansen...
...og nok en gang var Romerike Ultraløperklubb klart største klubb i et langdistanseløp.

Ny grei intervalløkt
Søndagsturen på Jessheim kostet ikke så mye krefter, så dagen etter (i går altså) tok jeg turen til Spenst Årnes for ei ny intervalløkt. Meningen var å komme i gang med langintervall, men jeg feiga ut og løp 20x 80/40, altså 80 sekunder løp (4:50 min/km) og 40 sekunder gang (9:30 min/km).

Det ble altså totalt 27 minutter i 4:50-fart som jeg er fornøyd med bare jeg lar være å gruble på hvor sakte dette egentlig er... men som gir meg like god mestringsfølelse som 3:40 min/km på halvmaraton for 30 år siden. Det blir forhåpentligvis en ukentlig intervall gjennom vinteren - og jeg satser på gårsdagens intervallfart til jeg holder den på 4-minuttersdragene. Altså økt varighet i stedet for økt fart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar