mandag 28. mars 2016

Skisesongen avsluttet i Stavadalen

Bilde fra fredagens skitur med Haugsjøfjellet i bakgrunnen...

Det er kanskje litt overdrivelse å kalle 6 skiturer på til sammen 89 km for en "skisesong" - men det er altså hva jeg har skrapt sammen av skigåing denne vinteren. Da har jeg tatt med påskehelgens to turer i Stavadelen. Jeg gikk ikke så mye på ski tidligere heller, men på 20 år fram til 2013 gikk jeg 770 km i snitt pr år med 357 km (2009) som minst og 1586 km (1996) som mest.

Etter hjerteoperasjonen i 2014 har det blitt 255 km på 3 år! Men, det er et lite men. Jeg registerer år og ikke vintersesonger - så dersom jeg kommer i gang med skigåinga før nyttår 2017 kan det bli litt bedre i 2016 likevel.

Påskens to skiturer ga helt klar motivasjon til å gå mer på ski igjen neste vinter. Det går sakte - men det er jo gøy å gå på ski - og det er fin trening for hele den gamle skrotten.

Påsketur med familien Andersen

Else og jeg var invitert på hytta til Arild og Esther (Andersen) i påsken, det er altså Ole's vordende (?) svigerforeldre. Med fire voksne , tre halvvoksne og to hunder var det tre fine dager på hytta i Stavadalen ovenfor Reinli i Bagn. Hyttekos med alt hva det innebærer av mat, drikke, spilling osv, var viktigste ingrediens, men jeg fikk meg også to fine skiturer fra Nordre Fjellstølen (Røysvang).

Påske i fjellet - med påskevær. Her fra fredagens tur i bakkene ned mot Gamlestølen.

På fredagens tur var jeg alene, og jeg ble både overrasket og imponert over det flotte løypenettet i området. Åpent lavfjell med snille løyper uten de mest utfordrende bakkene passet meg fint. Entusiasmen etter endt tur smittet over på yngstemann Andersen, Thomas (23), slik at vi neste formiddag reiste ned til Sporten i Bagn og handlet komplett skipakke til gutten - og dermed var vi to på tur i den 13 km lange løypa rundt Hollastølsfjellet.


På tur med Thomas, her ved Naustvolltjernet...

Det var morsomt å kunne inspirere Thomas til å prøve skiferdighetene igjen, som han ikke hadde prøvd ut på veeeldig mange år. Det gikk ikke så fort, men ungdommelig pågangsmot hjelper mot det meste - og jaggu tror jeg ikke gutten er motivert til å plukke fram skiene tidlig neste vintersesong - jeg skal minne han på det.

Thomas er klar for sin første skitur som voksen... på helt nyinnkjøpt skiutstyr.
 
Så er vi i gang...

Halvveis i 13-kilometersrunden, det går bra med Thomas!

En liten pause ved et båthus ved Nautsvolltjernet.

Kjekt med selvutløser....

Billy koser seg i snøen utenfor "Heggebu". Go'ingen fyller ett år 29. april. 
 
Ellers har jeg selvsagt kjøpt kart over fjellområdet med Vassfaret i sør og Stavadalen i nord. Det er et omfattende sti - og løypenett inntegnet på kartet, så jeg er i full gang med å planlegge noen lange sommerturer.... (for eksempel Kongeveien mellom Hedalen og Stavadalen, samt en 10xtusentoppers ultralang tur) dersom jeg får lov å besøke hytta flere ganger.
 
 Her er det mye å glede seg til. Hytta til Andersens er ved kulepennspissen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar