lørdag 9. april 2016

Gubben på 4,5 timers tur i Kjerringåsen

Bildet er fra Sarpsborgs høyeste punkt, "Gastgiveren" 216 moh.

Det var ikke årets lengste tur hittil, men nesten. Derimot var det kanskje den langturen så langt jeg er mest fornøyd med.

De siste to ukene har jeg på ny hilst på min gamle hælskade, men etter at jeg den siste uka har gått 100% tilbake til Hoka-skoene har det gått bedre igjen. I dag kjente jeg lite til hælplagene - det var viktigere enn at farten ikke imponerte andre enn meg selv. Jeg hadde kalkulert med å gå mye og jogge lite - og stipulerte 6 timer på turen, det ble "bare" 4:25.

Dagens treningstur var ytterligere en runde etter stolpeposter i Sarpsborg - denne gangen i Kjerringåsen i Trøsken - i Sarpsborg kommunes høyestliggende terreng. Stolpepostene i Kjerringåsen var utplassert fra desember 2013 til april 2014, før jeg hadde begynt å lete opp de 1000 postene til byens 1000-årsjubileum. Det var altså ingen stolper å jakte på - men detaljene i terrenget var jo der fortsatt.

Dermed er jeg ferdig med 640 av de 700 postene som hittil har vært utplassert. De 60 siste har jeg fått vite at skal utplasseres på nytt i år sammen med de 300 siste postene. Jeg skal selvsagt besøke alle 1000.

Turen i dag var 29 km med 771 høydemeter. Det var en noe vegløping først og sist på turen - og en del fine skitrasèer ellers, men jeg fikk noen doser med teknisk sti, myr, gjørme og bratte bakke også. Og litt snø, bl.a. opp alpinbakken nord i Kjerringåsen. I det store og hele var det mye fint terreng og mange fine stier.

Bilder fra turen:


Stolpepost 121:
Jeg parkerte ved Nordli Sport der en av de 30 stolpene hadde stått vinteren 2013-2014. Jimmy Nordli, en tidligere (og bedre) konkurrent i-løypa driver her en meritert ski/rulleskibutikk.

Stolpepost 122:
Minnestein ved brokaret til den gamle broa over Mingevannet ved Trøskebukta.
 
Stolpepost 123:
Bunkers ved Mingevannet inntil fv114 Svinndalsveien.

Stolpepost 131:
Undergang under fv114 ved Mingevannet. Dermed var 4 poster "i boks" etter bare 500 meter.

Stolpepost 124:
Det ble et par kilometer på asfalt opp til Agnalt skole det det var en stolpepost ved lekeapparatene. Skolen ble lagt ned i 2008 (under 20 elever), og i fjor ble skolen gitt bort til lokalmiljøet på stedet. Nå er det under oppussing.

Stolpepost 132:
Parkeringsplass ved Velta nedenfor gården Østre Agnalt.

Stolpepost 138:
Under en skrent langs Harefjellveien. Her var det en postskjerm, men den hadde ikke noe med Stolpejakta å gjøre.

Stolpepost 143:
Under en skrent ved stien oppover mot Harafjellsåsen.

En av veldig mange o-skjermer i søndre del av Kjerringåsen. O-sesongen er i gang...

Flott terreng opp mot Harafjellsåsen.

Stolpepost 149:
Liten varde på Harafjellsåsen.

Plog i jordekanten ved Lønjedalen. Det var ingen gård her, så jorda tilhører vel Stanggårdene nede ved Mingevannet.

Stolpepost 142:
Stikryss i jordekanten ved Lønjedalen.

Stolpepost 125:
Harehjellhytta. Trøsken ILs flotte hytte i åsen. Herfra er det opparbeidet skitrasèer og lysløype med kunstsnøanlegg.

Fortsatt litt hardpakket snø i noen av skiløypene.

Stolpepost 134:
Stolpen var plassert på en liten kolle ved siden av skiløypa.

Stolpepost 127:
Det er vel fra denne putten man henter alt vannet til snøproduksjonen.

Stolpepost 126:
Stikryss ved Harahjellen. Det var godt skiltet og flotte kartoppslag i de fleste løypekryssene.

Stolpepost 146:
I et stikryss ved Delingsmyr. Opp hit og samme vei tilbake ble det en del jogging i myrvann og gjørme... akkurat da savnet jeg våtsokkene.

Stolpepost 138:
Jeg kunne tatt en betydelig kortere rute gjennom terrenget, men valgte lang omvei på sti til dette som skulle være en "pytt". Det var ikke mye pytt igjen her, men den hadde kanskje druknet under utbedring av skogbilvegen...

Stolpepost 139:
Stikryss på nordre del av kartet, ovenfor Tjuutmyra.
 
Stoplepost 144:
Stikrysser bekk. Til denne gikk jeg på dagens eneste bom, siden den vesle stien ikke var synlig fra skiløypa. 50 meter forbi der stikrysset skulle vært snudde jeg og gikk rett på i terrenget og traff stien likevel.

Stolpepost 140:
Løypekryss nord for Tjuutmyra, noen meter inn i nabokommunen Våler.

Setertjernet.

Stolpepost 137:
Stikryss i myra ved Setertjernet.
 
Stolpepost 147:
"Åpen myr". Jotakk, dette var dagens våteste og kaldeste fornøyelse. Det ble en del hundre meter i isvann både før og etter myra også.
 
Selv om jeg hadde med o-brillene slet jeg med å lese kodenumrene... denne leste jeg feil, trodde det sto 140 eller 146,og bedde var stikryss. Men, det var post 145 "liten kolle".
 

Stolpepost 145:
Jeg leita jo etter et stikryss selv om jeg ikke stå noe stikryss på kartet... dette lignet litt. Jeg står jeg mer eller mindre oppe på den lille kollen som var stolpeposten.

Kjerringåsen Alpinsenter, her var det  i år alpinsesong fram til Langfredag i påsken.
 

Stolpepost 130:
Lavvo nederst i alpinbakken.

Stolpepost 141:
Posten er i løypekrysset der den upreppa løypa kommer ut.

Det var greit å gå i snøen de 120 høydemeterne opp alpinbakken.

Denne flotte stien (sykkelløype?) så jeg ikke før jeg var på toppen.

Stolpepost 148:
Tårnet på Kjerringa, høyeste punkt ovenfor skianlegget, 214 moh - dvs 2 meter lavere enn Hastgiveren som er Sarpsborgs høyeste punkt.

Tårnet sett fra undersiden.

Stolpepost 136:
Der lysløypa starter ved toppen av alpinbakken.

Stolpepost 129:
Snuplass rett øst for Setertjernet. Rett ovenfor her møtte jeg tre jenter med store sekker på overnattingstur - det var de eneste turgåerne jeg møtte.

Stolpepost 128:
Løypekryss ved "Torvet"... her skulle jeg ta løypa ned mot Mingevannet igjen, men først en tur opp til Gastgiveren (på delvis våt/gjørmete sti).

Sarpsborgs høyeste punkt.

Stolpepost 150:
Gastgiveren, 216 moh.

Stolpepost 135:
Dagens siste stolpepost... eller detalj der det har vært en stolpepost; løypekryss sør for "Storleiken". Herfra kunne jeg velge skiløype+veg eller smal sti ned til Mingevannet.

Jeg valgte smal sti 1,5 km.

...men fikk litt problemer midtveis i et stort hogstområde. Jeg mistet stien - men fant snart tilbake, uansett hadde det vært greit bare å slippe meg nedover i terrenget, jeg ville støte på vei uansett.
 
Fra siste post tilbake til bilen var det totalt 4 km, drøyt halvparten på asfalt - med tunge ben. Nå kom også dagens første gløtt av sol, men uansett hadde det vært greit vær - med 6-7 grader og uten lue/vanter. Om en uke settes det ut 150 nye stolpeposter rundt i Sarpsborg... så det blir ikke lenge til neste tur.
 
Andre turer etter stolpeposter i Sarpsborg
"1000 poster i forbindelse med byens 1000-årsjubileum 2016:

19.03.2016 Varteig, stolpejakt 30 poster
27.02.1016 Tunevannet Rundt, stolpejakt 20 poster
25.02.2016 Isebakke 6-timers Stolpejakt Sarpsborg, 50 poster
11.02.2016 Søfritt terreng på stolpejakt i Skjeberg, 50 poster
26.11.2015 På vei mot 1000 stolpeposter i Sarp, 60 poster
03.11.2015 2-dagers Stolpejakt i Sarpsborg, 200 poster
06.11.2014 Fresk i Sarpsborg II, 100 poster
20.10.2014 Fresk i Sarpsborg, 100 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar