søndag 8. mai 2016

Journalist i sommer-Bergen


I går skrev jeg på Facebook: Byen er Bergen og anledningen er NM 100 km...deltagerne har
ankommet og gleder seg selvsagt til 150 runder a 666,6 meter i rundt Lille Lungegårdsvann i morgen. Jeg er forsåvidt glad jeg bare skal ta bilder... Det er forresten NM sprintorientering i bygatene her i morgen, så altså to gate-NM i samme by på samme dag!

Bildet av Oddny og meg er tatt av pressekontakt Marit på NM 100 km.

Fredag kveld spiste jeg middag med denne gjengen; Runar som skulle løpe 6-timers, eldstemann som skulle løpe NM sprint i juniorklassen og supporterne.


Det ble en fantastisk dag i Bergen - med sommervær i form av sol og 20+ varmegrader. Folk  strømmet ut i gatene, atter noen løp sprintorientering i gatene rundt universitetsområdet og noen hundre meter unna; midt i sentrum ble det arrangert NM 100 km (+ 6-timersløp). Det var jo dette siste som var årsaken til mitt Bergensbesøk fra fredag ettermiddag til søndag morgen.

Bjørn Tore er klar til å prøve å vinne sitt sjette ultraløps-NM... det ble "bare" sølv.

Starten med 100 km og 6-timersløpere i samme felt. NM-løperne skal løpe 150 ganger rundt Lille Lungegårdsvann i den kontrollmålte 666,66 meter lange runden.


Etter å ha pratet med deltagere og arrangører og tatt bilder den første timen av ultraløpet rundt Lille Lungegårdsvann, forflyttet jeg meg opp mot Museplassen der sprint-NM ble arrangert. Det var en hyggelig time med fotografering forskjellige stedet i sprintløypa - og jaggu kjenner jeg mye folk i o-miljøet fortsatt, selv om det nå er 15 år siden jeg løp aktivt.

Sprint-o foregår gjerne i utbane strøk med gater....

...og parker.


Men, det meste av dagen og litt av kvelden var satt av til å følge med i NM 100km og forberedelser til reportasje på kondis.no. Jeg var også NFIFs TD (teknisk delegert) til arrangementet, så da var det greit å følge alt på nært hold. At det skulle bli 3 medaljer til klubben og fantastiske norske rekorder av Didrik (100 km og 6-timers) gjorde ikke dagen dårligere.

Didrik løp inn til gull og to norske rekorder. Når han løper i Norge løper han for Romerike Ultraløperklubb.

Guro sikret klubben nok et gull da Tromsøkvinnen løp inn til klar seier i kvinneklassen.


Nok en Facebookoppdatering: - Det var morsom å være reporter++ på NM 100 km i Bergen i dag, med gull og fantastisk norsk rekord av Didrik Hermansen med 6:39:54. Romerike Ultraløperklubb fikk også gull og bronse i kvinneklassen ved Guro Skjeggrud og Therese Falk! På bildet ser vi disse tre sammen med sølvvinner Bjørn Tore Taranger..


Reportasjen på kondis.no: Hermansen og Skjeggerud vant NM 100km

Bergen er en fin by - og Bergen er enda finere når det er flott vær! Når jeg først var i byen hadde jeg også håpet å kunne kombinere med stolpejakt, men Varegg IL hadde ikke kapasitet til å arrangere det i år siden det var de som sto for sprint-NM. Kanskje overtar noen andre, så kanskje blir det en Bergenstur til i år (?).

5 tilfeldige Bergensmotiver:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar