søndag 1. mai 2016

Våteste "stolpejakt" noensinne

Jeg har nok løpt under like våte forhold på noen av mine 1211 o-løp, men man kan jo ikke bli våtere en gjennomvåt - og med mye klær på meg (+3C)  føltes det som "wettest ever". Anledningen var Stolpejakten i Ullensaker som har offisiell oppstart i morgen, men kartene var klare i går - og stolpepostene står allerede i terrenget.

Jeg hadde egentlig tenkt å besøke alle 100 stolpene i morgen, men bråbestemte meg for å ta "terrengpostene" i Jessheimmarka på en egen tur. Sammen med noen poster i boligområdene ved Skogmo, Fladbyseter og Allergodt ble det 23 stolper. Altså 77 igjen til i morgen.

Jeg måtte ha med LSK-VIF på TV'n (hurra 2-0) før jeg kom meg ut, og da var de fleste odds i mot meg: Det regnet, lyset var elendig og verre ble det mot nitiden på kvelden, det var vann og gjørme over alt i skauen, og enda mer vann i myrene, sprintnorm på kartet er supert i boligområder - men vanskelig lesbart med gubbesyn i terrengpartiene. I tillegg var stier og postringer tegnet så "fint" på kartet at med o-briller uten vinduspusser og defroster så jeg mindre enn lite... Jeg måtte stoppe til stadighet for å myse på kartet - og pugge veien videre, jeg fikk ikke lest kartet i joggefart.

Det var vått ovenfra og nedenfra og innenfra.
Jeg har et kamara som tåler vann (Olympus Tough), men hadde ingen mulighet til å holde objektivet tørt med 100% vått tøy - dermed mildt sagt håpløse bilder.

Dette er ikke en av få vanndammer - det er en av svært mange!

Utrolig nok fant jeg alle stolpene med bare en bom, en bom som riktignok var ganske stor etter en 90 graders feil ut fra stolpepost 93. Det er pussig hvordan man kan få ting til å stemme selv om man er på villstrå - men siden jeg tellet skritt ganske ofte (for å kompensere for manglende mulighet til å lese kart i fart) ble det tilslutt feil - så da løp jeg tilbake til 93 og fortsatte på rett spor.

Jeg var glad jeg tok på meg våtsokker, jeg plasket mer eller mindre konstant i vant unntatt i boligområdene. Men det var en tross alt fin tur. Vrikkefoten (venstre) var ikke vond lenger, høyre hæl godtok terrengskoa (Salomon SpeedCross3) igjen, og drøye tre timers jogg (bruttotid 19,5 km) gikk problemfritt.

Noen bilder fra plasketuren:


Årets første post i den norske "Stolpejakten" ble altså denne stolpeposten (50) ved Skogmo skole på Jessheim. De stolpene jeg besøker i Sarpsborg er et annet turopplegg.

Stolpe 80 lå i 100-metersskogen midt i boligområdet på Fladbyseter.

På vei sørover i Jessheimmarka var det flere steder rester etter snøfallet tidligere i uka. Stolpe 94 i bakgrunnen.

Stolpepost 92 på en kolle i terrenget der det også henger en av Ullensaker O-lags ordinære tur-o-poster. Denne var et stykke fra nærmeste sti - og slik sett en vanskelig stolpepost.

Egentlig var det bedre å bevege seg utenom sti - det var ikke like vått.

Stoplepost 93 midt i Jessheimmarka. Ut fra denne posten gjorde jeg en 90-graders feil - jeg bruker jo ikke kompass eller app på stolpeturene mine. Det er relativt ensartet terreng, så jeg var glad jeg kom meg på rett spor igjen uten for mye rot.

Stolpepost 91 ved et jakttårn (og 20 meter fra en granbar-gapahuk).

Her var det jo tørt og fint, men så er da denne stolpen på Presterudtoppen - det høyeste punktet i dette terrenget (238 moh) - her er jeg 5 meter høyere enn ved vanntårnet i Langelandsfjellet like ved.

Løypekart på det gamle o-kartet over Langelandsfjellet. Det har vanlig o-kartnorm og er litt lettere å bruke i slikt terreng -så jeg vurderte å tegne over postene til dette.

Her er jeg i boligområdet på Allergodt, der var det en stolpepost ved Myrvolds gartneri.

Stolpepost i et stikryss like ved Teigen skytebane...

Stolpepost ved gapahuk på ei "øy" i mya sør for Ramby boligfelt. Det ble en skikkelig plasketur til og fra, plankestien hadde druknet!

Heldigvis ikke så langt igjen nå. Klokka nærmer seg 9 på kvelden og det er ganske skumt ute... Her fra stolpepost 89 mellom Ramby og Allergodt.

Stolpe i et stikryss (?) like ved Allergodt Ungdomsskole.

Nest siste stolpepost ved en turvei inn mot boligfeltet på Skogmo. I dette området er det satt av mange brede "turgater" mellom boligbebyggelsen, noen steder med gangvei, andre steder gressganger. Sikkert et flott område å bo i.
 
Dette var altså tyvstarten på "Stolpejakten i Ullensaker". I morgen lover yr.no bra vær på ettermiddagen, så da satser jeg på å besøke de siste 77 Jessheimpostene da. To runder i urbane omgivelser i tillegg til en kort runde i terrenget ved Nordbysjøen. Antatt tidsbruk 5 timer. Da snakker vi altså om den nordre halvdelen av kartet.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar