søndag 12. juni 2016

Sprek i Nærmiljøet - Stolpejakt i bydel Nordstrand

Utsikt mot Tistilholmen (Padda) og Malmøya fra Nordstrandsplatået.

"Sprek i Nærmiljøet" passer kanskje ikke 100% for meg - for det er vel litt drøyt å kalle Nordstrand, Ekeberg, Lambertseter og Ormøya for nærområdet mitt.  Men, det er bare 45 minutter unna utenom rushtidene). Og Sprek i Nærmiljøet er altså navnet som Bækkelagets Sportsklubb har valg som navn på stolpejakten på  den kanten av byen.

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

SKREVET 11. JULI - MEN TUREN VAR 12. JUNI

Jeg var på stolpejakt i de tre første områdene i fjor også - før BSK ble med i opplegget til stolpejakten.no (som de er i  år) - og i år var også Ormøyaområdet på Nedre Bekkelaget med. Jeg hadde aldri vært på Ormøya og Tistilholmen før - og heller ikke forsert de bratte slyng-turveiene fra Nordstrnd og Ekebergplatået ned mot Oslofjorden. Det et alltid morsomt med nye områder.

Egentlig hadde jeg planlagt å lage tre runder, en fra Ekeberg, en fra Nedre Bekkelaget og en fra Lambertseter - men jeg så at avstandene ble så små at jeg i stedet tok alt i en stor runde, slik jeg jo foretrekker å gjøre.

Jeg hadde litt flaks med stolpe 40 på "Best Helse" - siden denne var inne i resepsjonen til treningssenteret - og der stengte de jo litt ut på ettermiddagen. Flaks var det også at jeg kunne parkere i P-huset i kjelleren til Best Helse, men oooops; det stengte om 4 timer og 45 minutter - og jeg hadde stipulert turen til 4:30.

28,37 km - 1170 hm - 4:29 -  45 stolpeposter

Var det flaks at jeg rakk det?? Tja... jeg hadde en backup-plan der jeg kunne løpe bortom før Lambertseterrunden - med en omvei på bare 1,5 km. Det slapp jeg altså. Jeg var tilbake ved bilen etter 4 timer 29 minutter, hadde da lagt 28,37 kilometer og 1170 høydemeter bak meg, og tatt 128 bilder.

Turværet var strålende, med 20 varmegrader og sol. Siden runden var såpass lang brukte jeg drikkesekken, og Hokaskoene var et opplagt valg.

Når kartet er i målestokk 1:6000 er det et stort flak å holde orden på, men med litt bretting og en solid kartpose i A3 fungerte det fint. VG gir bra inntrykk av størrelsen.

Jeg startet altså ved Best Helse på Holtet, der stolpepost 40 var inne i resepsjonen (jeg liker ikke inne-stolper der vi er avhengig av åpningstider).

Neste stolpe medførte dagens suverent lengste omvei. Stolpe 25 i Sandstuveien mellom Holtet vg skole og Sportsplassen var grei nok, den ser man ved det hvite huset midt på bildet. Men, veivalget derfra og til neste stolpe gikk via T-banestasjonen ved Sportsplassen, men der var det anleggsarbeider og stengt og henvist til Jomfrubråten holdeplass - og når jeg kom dit var det ingen krysningsmulighet.

Jaja, da var det bare å jogge tilbake via Holtet slik at jeg fikk krysset T-banen. Det ble en særdeles klønete start... og etter bare 15 minutter vurderte jeg å redde bilen ut av p-huset før jeg fortsatte.

Her ved en liten park i Pareliusveien var stolpe 11 med flott utsikt over fjorden.

Fra Parelisveien fulgte jeg sideveien her bort til der slyng-turveien gikk nedover mot Nedre Bekkelaget. Fantastisk flott utsikt hele veien, se toppbildet som er tatt i enden av denne veien.

Etter at den flotte turveien var forsert i utforbakke, kommen man til noen imponerende (men stygge) strekkmetalltrapper det siste partiet. Dette er en av dem.

Endelig nede på fast grunn igjen...
På en av strekkmetallbroene langs Mosseveien gikk jeg skikkelig på snørra på en treningstur i april 2007, da jeg sammen med en svenske og to finner løp de 50 kilometerne fra Oslo til Nesoddtangen. Det ble masse skrubbsår, forstuet håndledd, en del blod - men jeg fortsatte. Det var ikke skikkelig vondt før dagene etterpå.

Padda henger sammen med fastlandet via denne brygga.. så her måtte jeg over.

Stolpe 9 var på toppen av Tistilholmen, eller Padda som altså den paddelignende øya kalles. I bakgrunnen ser vi Ormøya dit jeg skal etterpå.

Stolpe 10 var på sørenden av øya. Det er ingen bebyggelse her utover marinaen og mange brygger med enormt mange båter.

På vei tilbake til fastlandet tok jeg dette bildet mot Paddehavet.

Da er jeg på halvøya ut mot Ormøya på nedre Bekkelaget. Her innerst i Alvheimveien var stolpe 7 det turveien går over mot Fagerli. Det er nesten besynderlig hvor "lukket" alt er langs fjorden. Nesten alle eiendommer er skjermet for innsyn, og men føler seg egentlig ikke velkommen som turgåer i slike områder. Det er ikke helt som på Toten og Hadeland....

Stolpe 8 var flyttet ned til den samme turveien som stolpe 7... den var opprinnelig plassert på privat grunn - i et område hvor kartet indikerte friområde. Dette varselet hadde jeg sett på forhånd, men det var også flott merket fra de to aktuelle veiene man kunne komme fram.

Der var tett skog ved turveien der stolpepost 8 lå.

Stolpe 5 lå ved Grønsundveien, like ved broa over til Ormøya.

Grønsund på vensre side av broa, Ormsund til høyre. Jeg er på vei til toppen ved kirken i bakgrunnen.

Stolpepost 4 lå trangt til ved en turvei, så jeg tok heller et bilde motsatt vei mot Ormøya Kapell.

Stolpe 3 lå i veikrysset ned mot parken på vestsiden av øya.

Stolpe 1 var i den fine Koch-haven som også huser en flott hjerteformet andedam.

Nedenfor Kock-haven kom jeg til en kyststi som førte til broa over mot fastlandet. Denne stolpen (nr 2) gikk jeg rett forbi, lettere distrahert av noen som sto og fisket få meter unna. Jeg var nok 2-300 meter forbi (!) før jeg våknet og snudde - og dermed måtte jeg to ganger til forbi fiskerne.
Stolpe 6 ved Ormsundkaia med utsikt mot Sjursøya.

Det ble nesten to kilometer til stolpe 12 på turveien i lia nedenfor Kongsveien. Først langs Mosseveien, så bratt opp i Bekkelagsveien, Skogbakken og turveien nesten opp til Sportsplassen - varme 100 høydemeter, og deretter langs den fine turveien i lia nedenfor Kongsveien. Det var så fint at jeg løp 100 meter forbi stolpen ved første forsøk...

En kilometer til langs turveien, og der var stolpe 45 på den fine utsikten ovenfor Kongshavn. Det var mye folk på tur i finværet...

Det ser litt stusselig ut der stolpe 14 befinner seg, med det er bare et steinkast unna flotte Ekebergrestauranten og utsikten derfra.

Utsikten fra platået ved Ekebergrestauranten.

Ved en hvilebenk litt bortenfor Ekebergrestauranten var stolpepost 15, også derfra var utsikten bra.

Ved turveien mellom Ekebergrestauranten og Ekeberg Camping er denne video-grotta et av innslagene i den spennende skulpturparken. Kunsteren Tony Oursler har kalt kunstverket for Klang, se en liten  11-sekunders filmsnutt jeg tok nedenfor:

Nedenfor er et beveglig kunstverk til....

Her er jeg ved stolpe 16 i utkanten av Ekeberg Camping.

Så var det den evindelige Pilgrimsleden igjen da. Disse merkene støter jeg på over alt... slik virker det i alle fall. Har vel vært innom leden på minst 10 ulike stolpejakter.

Stolpe 18 i skogen nedenfor Ekebergsletta. Jeg har løpt en del o-løp og terrengløp  i terrenget rundt Ekebergsletta - et virkelig flott og lett tilgjengelig turområde.

Stolpe 17 er like ved den flotte "sole-seg-sletta" i skråningen ovenfor Jomfrubråtveien.

Her er jeg på nedsiden av den nevnte sletta - rett ved der Jomfrubårveien går over til å være bare turvei. Stolpe 13 har fin utsikt mot Oslofjorden.

Stolpe 19 ved tennisbanene på Ekeberg.

Nå har jeg krysset Ekebergsletta på sitt bredeste, og 1500 meter etter forrige stolpe kom jeg til stolpepost 20 ved Brannfjellveien.

Stolpe 21 lå litt opp i Brannfjellet som er perforert av stier og turveier på kryss og tvers.

På toppen av Brannfjell - stort sett uten utsikt - lå stolpepost 22 i kanten av den åpne plassen.

Her ved stolpe 24 løp tusener av deltagere i Osloløpets terrengløype i mange år - i slak motbakke mellom Ekebergsletta og Brannfjellveien.

Siste stolpepost på Brannfjell var i skogen ned mot Sandstuveien. Her støtte jeg på noen bilkjørende stolpejegere som hadde gått de 50 meterne fra veien og inn til stolpe 23.

Da går turen i retning Lambertseter, her er jeg ved stolpe 44 i Steingrims vei.

Stolpepost 34 var ved Christiania Barnehave på Nordstrand. Her er det bare en kilometer til der bilen er parkert, men en rask analyse tilsa at jeg ville rekke p-huset stengetid selv om det var en god del kilometer igjen. Litt stressende var det likevel...

Stolpepost 28 i hundremeterskogen ovenfor Kastellet skole.

Nok en stolpepost (29) i hundremeterskogen (jadda, ca 150x300 meter).

Stolpe 30 i et lite friområde på Nordseter ved Lambertseterveien.

Stolpe 35 i krysset mellom Nordseter terrasse og Bakkerudveien.

Nå har jeg fulgt Bakkerudveien til enden og krysset T-banen ved Munkelia T-banestasjon. Stolpepost 35 er godt kamuflert av varebilen.

Langbølgen (hovedveien gjennom Lambertseter) er krysset og jeg er i Glimmerveien like ved Lambertseter skole der vi ser stolpe 38 i skråningen til venstre.

Stolpe 39 er ved østre sving på Lambertseterbanen - omtrent der jeg startet i mitt første halvmaratonløp noensinne (Lambertseterløpet august 1982). Denne dagen var det et eller annet innvandrerarrangement inne på banen.

Godt inneklemt mellom gjerde og kratt ved Bergkrystallen T-banestasjon var stolpe 26. Litt rart med denne bortgjemminga. Det ser jo ut til at de skjulte postene er oftere utsatt for hærverk enn de som ligger åpent til.

Jeg krysset gjennom boligområdet på Bergkrystallen for å komme til stolpepost 43 ved turveien (lysløype) rundt boligområdet. Her var det tett mellom joggerne - klart flest jenter.

Stolpepost 42ved en rasteplass i lysløypekrysset nedenfor Kvartsveien.

Stolpe 41, midt i skauen? Nei, bare 100 meter fra bebyggelsen i Granittveien.

Da var jeg ferdig med Bergkrystallen og krysset Langbølgen for å komme til stolpepost 37 i skogflekken innerst i Mikrobølgen.

Stolpe 36 i Munkelia rett ved Nordstrandshallen.

Stolpepost 32 i Tysleveien rett nedenfor Lindbäckdammen.

Kartet studeres før jeg fortsetter i retning Nordseter skole.

Stolpepost 31 i Ekebergveien - ved enden av gjerdet ser dagens nest siste stolpe.

Denne bommet jeg på! Stolpe 27 lå ved denne turstien inntil en boligvei det var lett å forveksle med. Nåja... litt grubling - så var jeg på sporet igjen - og 500 meter lenger bort i Ekebergveien var Best Helse - og en bil i en forhåpentligvis fortsatt åpen garasje.

Jeg skvatt litt da jeg så at senteret var stengt, men rengjøringshjelpen jobbet fortsatt i gangen ned til parkeringsgarasjen, og joda, der nede sto det en enslig bil og ventet på meg. Bena kjentes helt greie ut etter nesten tre mil på hovedsaklig asfalt - og gammeln var fornøyd med dagens joggesightseeing.