søndag 5. juni 2016

Stolpejakt i Jevnaker - Opplands minste kommune

Jeg parkerte ved Jevnakers - og en av Norges største turistattraksjoner - Hadelands Glassverk. Det var faktisk tilfeldig at det var en stolpepost akkurat der jeg parkerte.

Det var allerede kveld (18:00) da jeg bestemte meg for å ta en kjapp tur til Jevnaker og sjekke ut de 30 stolpepostene der. Kjøreturen fra Vormsund tar bare litt over en time. Det var en fin kveld, med sol fra skyfri himmel og noenogtyve varmegrader.

SKREVET 22. JUNI - MEN TUREN VAR 5. JUNI

Jevnaker en faktisk Opplands minste kommune i areal, men også den tettest befolkede med ca 6700 innbyggere. På tilsvarende areal i Kautokeino bor det 32 mennesker, men dette var bare en digresjon og har ikke noe med dagens tur å gjøre.

Stolpepostene på Jevnaker var i en fin mix av urbane omgivelser og nærterreng - akkurat som i fjor.

På app-bildet ser vi de fleste av de 30 stolpestedene (jeg brukte papirkartet).

Nye områder i år i forhold til fjorårets jakt var Mosmoen og Bergermarka. Mosmoen er en drøm av et treningsområde i åpen skog, mens Bergermarka er det nye store byggefeltet i åsen vest for Jevnaker.

Kveldsturen ble på drøyt tre timer (brutto) og 21 kilometer, og som vanlig kom jeg hjem med 2 bilder fra hvert stolpested +litt til.

Ellers var dette kvelden der konsentrasjonen ikke var helt på topp - uvisst av hvilken grunn. Jeg surret underveis til fire av de fem første stolpepostene før jeg "våknet". Det ble bedre da jeg fikk på meg o-brillene, som er en åpenbar fordel når jeg skal lese kart.

En del av bildene fra turen:

Etter åpningsstolpen ved Hadelands Glassverk (se toppbildet) gikk turen videre langs Randsfjorden og forbi flotte Torbjørnsrud Hotell - og til en stolpepost i skogflekken langs Moselva.
 
Til denne stolpen ved Nybygget (navn på boligområdet!) ble det en stor "tåpelig" omvei fordi jeg ikke var konsentrert om det jeg holdt på med...
 
Her har jeg kommet inn i det fine terrenget på Mosmoen der det var en stolpe nede i denne bratte bakken... men bildet lyver - det ser jo flatt ut.
 
Stolpepost i en vannfylt dødisgrop på Mosmoen.
 
 
Her en annen dødisgrop uten vann, men med stolpepost.
 
Stolpe 26 var på kanten av en stor dødisgrop - som altså er karakteristisk for Mosmoen.
 
Denne stolpen som altså ikke er en stolpepost, er derimot en del av merkingen til Pilegrimsleden som passerer her.
  
Stolpepost 27 lå midt i et område med tynningshogst lengst sør på Mosmoen.
 
Fra Mosmoen og over mot Bergerfoss måtte jeg krysse Roa-Hønefossbanen, som fram til 1989 var en del av Bergensbanen. Nå er det mest godstrafikk her.
 
Stolpe i skråningen vest for Randselva ved Bergerfoss.
 
Stolpepost i enden av ei løkka (bak meg) på Samsmoen. Kveldssola kastet lange skygger.
 
Stolpepost ved en sliten "kunstgressløkke" på Furumoen.
 
Det var en dødisgrop på Furumoen også. Stolpeposten er ganske midt i bildet.
 
Stolpepost på en liten kolle ved Puttemyra.
  
Stolpepost like ved bryggeanlegget i Bergertjernet - som er en utvidelse av Randselva rett nedenfor Randsfjorden.
 
Stolpepost ved turveien der den tidligere Randsfjordbanen gikk.
 
Stolpe ved boligområdet på Bergebakken.
 
Stolpe ved sti bortenfor Bergerbakken skole.
 
Her er jeg ved en stolpepost i Bergerbakken der 15-20 av 100 (?) tomter foreløpig er utbygd. Her er utsikten flott til blant annet Randsfjorden og Nordmarka. Gyrihaugen kan skimtes i høyre kant.
 
Stolpepost ved Jevnaker stadion, og skyggene blir stadig lengre.
 
Stolpe 20 var her ved kloppa på Øvre Berger.
 
Lekeplassen her heter visst Skytebanen. Rundt ligger vegene Anviseren, Blinken, Skyttervegen, Standplassen... Her skulle stolpe nummer 7 vært, men jeg leitet og leitet og fant ingen stolpepost. Til slutt var nok en av naboene lei av å se på gubben som gresset fram og tilbake - og fortalte at stolpen var i vegkrysset 60-70 meter unna.
 
Her var altså stolpen, mens den var tegnet inn i lekeparken i bakgrunnen. De fleste kommer kanskje denne "normale" veien, men med mine runder kommer jeg ofte "ulogiske" eller ikke enkleste vei til postene - til denne kom jeg via vegen "Blinken"  - men det ble altså ikke blink for meg.
 
Stolpepost i Randsborggata - jeg nærmer meg Jevnaker sentrum.
 
Stolpeposten her ved Jevnaker omsorgs- og rehabiliteringssenter var ved undergangen mellom bygningskroppene.
 
Stolpepost ved Frelsesarmeens bygg i Jevnaker sentrum.
 
Stolpepost ved undergangen under E16 mellom Nesbakken og  Hermanstjernet
 
Stolpepost på torget...
 
Jeg har kommet meg gjennom det vesle sentrumet i Jevnaker - som ligger på ei halvøy lengst sør ved Randsfjorden. Her en stolpe nedenfor Coop Mega der E16 krysser mellom Randsfjorden og Hermanstjernet.
 
 Siste stolpe på Jevnakerturen var denne ved Hadelands Glassverk. Det er fint her ved glassverket, museet, parken....
 
Det er enda et hundretalls stolpeposter som er eller vil bli satt ut på Hadeland. De besøker jeg på en eller flere senere turer. Dette var hva jeg rakk denne fine forsommerkvelden.
 
Tidligere stolpejaktturer i opplegget til stolpejakten.no 2016:
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar