mandag 25. juli 2016

Stolpejakt i Groruddalen ble avsluttet med "trynings"

Allerede 5. mai besøkte jeg de første postene (Alna) til Stolpejakten i Groruddalen, og på tre turer 7. juni (Stovner), 10. juni (Grorud) og 14. juni (Bjerke) besøkte jeg resten. Sammen med 4 pop-up stolper har jeg altså besøkt de 85 stolpepostene som hittil er satt ut i Groruddalen. Det kommer tre pop-up stolper også i september-oktober.

Skrevet 25. juli- turene ble gjennomført i juni

Det er altså 7 uker siden den siste turen, men først nå fikk jeg satt av tid til å lage dokumentasjonen, dvs blogge om turen. Den siste av Groruddalsturene medførte også ni dagers treningsavbrekk, etter at jeg tryna på turveien ovenfor Krigsskolen og pådro meg en gedigen kul på høyre albu + litt annet småvondt.

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

Stolpejaktkartet for Groruddalen er på enorme 85x85 cm med en målestokk på 1:12500. Kartet er basert på OpenStreetMap - og dermed ikke like detaljert som et o-kart. Men, det jeg hadde av kartproblem gikk mest på at jeg ikke klarte å lese detaljene som var trykket i svært diffuse farger. Stolpejaktens iPhone-app var da god å støtte seg på enkelte steder, der kunne jeg forstørre kartbildet.

Akkurat som på fjorårets jakt lot jeg meg imponere over hvor fint det har blitt mange steder i Groruddalen. 10-årsprosjektet Groruddalssatsingen (2007-2016) til en milliard kroner har virkelig hatt synbar og positiv effekt på hele distriktet. Det skulle bare mangle med så masse midler til rådighet, men det er like fullt flott og imponerende.

Alt i alt ble det 83 kilometer og nesten 13 timer til fots i Groruddalen:
05. mai: Alnafloden og andre stolpemål i Alna bydel (21 stolper - 3t:40m - 23 km) - ikke helt pigg
07. juni: Stovner bydel, 22 stolpeposter - 3t:15m - 22 km - 660 hm - opplagt første 2,5 time
10. juni: Grorud bydel, 16 stolpeposter -  2t:15m - 16 km - 420 hm - bra form
14. juni: Bjerke bydel, 22 stolpeposter - 3t:30m - 22 km - 706 hm - mye bom, skadet høyre albue

Bilder fra stolpejakten i bydel Stovner 7. juni

Akkurat som i fjor startet jeg Stovnerrunden fra Fossumberget hvor det er greit å parkere langs veien. Første stolpepost (38) var litt inn i skauen omtrent der Oldtidsveien går opp - og der den nederste av varslingsbjellene befinner seg. På dnt.oslo.no kan vi lese: I Kongedalen kommer vi til Oldtidsveiens trangeste passasje. I hver ende av denne passasjen var det plassert en bjelle, slik at de reisende kunne varsle at de kom.

Stolpepost 39 er 75 høydemeter opp fra forrige stolpepost, der den øvre bjella står ved den såkalte 8.mai-plassen. Jeg fulgte den bratte stien rett opp i stedet for å følge Oldtidsveien i litt slakere bakke.

Stolpe 40 var ved Kjerringfred gapahuk i åsen ovenfor blokkbebyggelsen. Her hilste jeg på noen turgåere, og her har jeg også vært to ganger på "Ti på topp Romerike-"tur. Både gapahuken og bjellene ved de to forrige stolpepostene ligger i Skedsmo kommune, men det er jo mest Stovnerfolk som går tur i åsen her.

Da har jeg jogget meg ut av skogen, over Østre Akervei og jernbanen, ned til Høybråtenparken - der jeg havnet midt i en parkfest der de feiret velforeningens 90-årsjubileum. Jeg måtte i "joggefestantrekk" tråkle meg forbi feststemte folk fram til stolpe 35.

Det står ikke noe om at Olav kommer...

Da har jeg jogget tilbake over jernbanen ved Høybråten stasjon og bort til stolpepost 37 ved Stovnerskogen sykehjem. Stolpen er ved ei buske på høyre side av gangveien.

Jeg leser ikke postbeskrivelser underveis, bare orienterer meg fram til midt på postringen. Det funket ikke her, siden stolpepost 36 var markert ved turveien opp mot Stig skole, mens den faktisk lå i Byggern Aktivitetspark 150 meter unna. Når jeg kikket på postbeskrivelsen var det greit, men jeg tok også en titt på mobilappen for å se mer nøyaktig hvor stolpen var plassert i den store fine parken.

Stolpepost 33 var oppe ved perrongen på Haugenstua stasjon.

Stolpepost 31 var på oversiden av Østre Akervei, like ved motorsenteret på Haugenstua.

Fra motorsenteret gikk turen forbi Rommensletta skulpturpark til stolpepost 30 ved Rommensletta idrettspark. Stolpen er ved den ene buska midt på bildet.

Stolpepost 29 ved Nedre Fossum gård.

Der den nye Haugenstua skole bygges var deler av turveinettet gjerdet inn. Her var stolpepost 32.

Stolpepost 28 i hundremeterskogen ved Stovner kirke.

Stolpepost 26 ved Øvre Fossum Gård Ridesenter.

Her har jeg kommet meg forbi Stovnersenteret i bakgrunnen og ned til stolpepost 27 ved Stovner Frivillighetssentral.

Her ble jeg også fintet ut. Stolpepost 24 var tegnet inn nede ved Vestlibanen, men en sjekk på postbeskrivelsen røpte at den lå ved "Rockefabrikken" 150 meter unna. På nettet kan jeg lese at Stovner Rockefabrikk er et tilbud til barn og unge fra Oslo kommune for å motvirke rasisme, rus og vold, opprettet i 1993.

Rommiskolen fra 1860 - nedenfor Trondheimsveien ved Sveiva Handel (det det ar stolpe i fjor). Stolpepost 25 ligger litt opp i skråningen til venstre for skolen.

Da har jeg jogget forbi golfbanen til Groruddalen Golfklubb, krysset Trondheimsveien og "klatret" opp i den bratte lia ovenfor Bånkall. Her er stolpepost 12 med utsikt mot blokkene på Vestli.

Det var bratt men flott med svaberg og trapper oppover mot stolpeposten innunder Bånkallåsen.

Stolpepost 14 ved Bånkall Gård. Her har det vært bosetning helt tilbake til 1300-tallet.

Stolpepost 13 i skogen ved Bånkall Klatrepark. Jeg sikksakket meg mellom telt og lekende barn.

Etter nok en kryssing av Trondheimsveien er jeg nå ved stolpepost 21 i Ospelia på Skillebekk, her går grensen til Nittedal kommune.

Stolpepost 22 ved Vestli skole.

Dagens siste stolpepost lå ved gjerdet utenfor der Tokerud nye skole bygges. Derfra var det bare et par hundre meter til der jeg hadde parkert.

Det meste av turen hadde gått i svært urbane blokkomgivelser selv om ikke bildene gir inntrykk av det. Turen hadde tatt 3 timer og enda 15 minutter, og jeg var opplagt i 2,5 time til jeg fikk meg en fysisk trøkk i lia ovenfor Bånkall. En fin tur i fint kveldsvær.

Bilder fra stolpejakten i bydel Grorud 10. juni

Stolpejakta i Bydel Grorud startet jeg på Grorud senter med noe jeg ikke liker; innendørs stolper. Det gikk heller ikke tydelig fram hvor stolpen var, men jeg spurte meg fram. Stolpe 81 var inne i Mix-kiosken, og så plutselig; Hei Olav! Det var Trine (medlem i Romerike Ultraløperklubb) som bor i nærheten, hun var på handletur og dro kjensel på en gammel gubbe hun var på treningstur med i fjor høst. Det ble en hyggelig prat. I bakgrunnen ser vi stolpejaktens beachflagg.

Tre av Grorudpostene passet det for øvrig best å ta sammen med Stovnerrunden (12-14) og to med Bjerkerunden (19-20) - så det var bare 16 stolpeposter på denne runden.

Stolpepost 3 var ved Steinhoggermusèet i Grorudveien rett nedenfor Trondheimsveien.

Jeg er tilbake på oversiden av Trondheimsveien, der jeg tok av fra Ravnkollbakken og inn på kulturstien oppover mot stolpe 9.

Jeg surret litt med stiene, men kom da til stolpepost 9 omtrent der Store Ravnkollbakken har vært. Jeg husker forresten at jeg selv hoppet i Lille Ravnkollbakken tidlig på 60-tallet. Bakken hadde kortere overgang til hoppkanten enn jeg til vanlig var vant med - så jeg var stort sett alltid for sent og landet gjerne på rumpa.

Jeg surret litt med turveiene mellom blokkene på Romsås - og havnet også i et anleggsområde, men jeg kom til slutt fram til stolpepost 10 ved Svarttjern.

Det er flott tilrettelagt med strand og park rund Svarttjern.

Kreativ bruk av gamle stubber i lekeparken...

Mellom Romsås og Røverkollen ligger det lille Røverkollen naturreservat.

Det er fantastiske svaberg oppover i naturreservatet ved turstien til Røverkollen.

Utsikt nedover lia fra stolpepost 11.

Jeg har fulgt turveien gjennom skogen til Steinbruvann der stolpepost 8 var ved stranda i sørenden.

Fra Steibruvann gikk turen via badedammen på Grorud og opp til Ammerudveien der turveien langs Alnaelva starter. Elva er bare en liten bekk her oppe ved Stolpepost 7 "Alnaelvas kilde".

Stolpepost 6 var ved atriumshusene i Ammerudgrenda.

Etter en kilometers joggetur - blant annet forbi Alnsjøen der pop-up-stolpe 82 ble satt ut 29. mai (ja, jeg var der), kom jeg til stolpepost 5 ved Rosentorpmyra på Flaberget sørøst for Alnsjøen.

Etter en fin tur på stiene kom jeg ned til Lilletjern og videre til Greibanen.

Her ved Greibanen kom jeg på nedsiden via Lilletjern, og måtte dermed klatre opp igjen til berget på oversiden av banen. Jeg hadde ikke lest kartet godt nok. Her er stolpepost 4 ved bjørkene i venstre kant av bildet.

Da er jeg nede ved Øvre Kalbakken gård på Rødtvedt.

Stolpepost 18 var foran den fine våningshuset på Øvre Kalbakken gård.

Da har jeg krysset under Trondheimsveien og kommet ned til Nordtvet gård.  Joda, jeg er midt i Groruddalens mest urbane strøk - men noen grønne lunger er det jo.

Skiltingen av turveier er imponerende i hele Groruddalen.

Stolpepost 16 er ved en av mange dammer og parker langs Alnaelven; Holaløkka mellom Gangstuveien og Grorudveien

Enda et motiv fra Holaløkka.

Det er idyllisk på turveien opp langs Alnaelva, her kan vi skimte stolpepost 15 i bakgrunnen.

Stolpepost 15 er ved Kalbakken Bru. Hele turen langs Alnaelva fra Ammerudgrenda til Bryn har jeg planer om å ta med familien på senere i år. Tidligere har vi gått Akerselva ned, mens Alnaelva ned blir en like fin tur.

Stolpepost 2 var ved Ammerudtunnelen under T-banen. Stolpen er i bakkant av tunnelen der vi ser en trimmer som legger inn  noen styrkeøvelser i et av trimapparatene.

Siste stolpepost på denne turen var stolpe 1 nedenfor Ammerudgymmen. Grorud senter er rett utenfor høyre bildekant.

Det ble en tur på bare to timer og femten minutter - og joggeformen holdt bra hele turen... Til neste år får jeg vurdere å ta alle Groruddalspostene på samme dag.

Bilder fra stolpejakten i bydel Bjerke 14. juni

Dette var egentig en skikkelig roterunde. Det var en del merkelige stolpeplasseringer, jeg var noe ukonsentrert og surra fælt enkelte steder, jeg lette lenge etter en stolpe som var fjernet og jeg gikk på snørra og pådro meg diverse vondter.

Jeg parkerte i Østreheimsveien på Årvoll - og derfra var det 500 meter til den tørrlagte dammen ved Disen idrettspark. Stolpepost 73 er ved treet i venstre bildekant.

Dette er også brukt som toppbilde på dette blogginnlegget. Jeg jogget skogsstien fra Disen idrettspark ned til Årvoll Idrettspark, men fant ingen stolpe der den var tegnet på kartet - like ved der stien komme ned på turveien langs Trondheimsveien. Drøyt 100 meter unna fant jeg stolpen (74) der gangveien kommer ned fra Rødbergveien.

Også her ved Tonsen kirke fikk jeg en æresrunde - rundt hele kirken på jakt etter stolpepost 75. Kartet er som sagt ikke lett å lese for en gammel gubbe - og appen tar jeg jo bare opp når jeg ikke finner stolpen. Stolpen var her ved ei buske litt utenfor venstre bildekant.

Da har jeg krysset Trondheimsveien ved Refstad.  Stolpepost 76 var foran Aker Sykehus.

Stolpepost 77 ved Løren Idrettspark.

Stolpeposten (78) ved nye Refstad skole - like ved Bjerke Travbane.

Stolpepost 79 i Graner'n - en fin park rundt Hovinbekken i enden av den 14 mål store skogflekken ved Risløkka. Dette er en slik perle man aldri oppdager når man beveger seg rundt med bil. Postbeskrivelsen "Undergangen ved Sauedalen" er en ombytting med stolpepost 80.

Det var flott tilrettelagt i parken lengst nord i skogen.

Stolpepost 80 ved turveien langs Statsråd Mathiesens vei - ved undergangen der en annen turvei går opp i Sauedalen mot Linderud.

Stolpepost 64 ved idrettsparken nedenfor nye Veitvet skole. Jeg surret minst 5 minutter før jeg fant stolpen - og er fortsatt ikke sikker på at kartet stemte helt med terrenget. Det var fortsatt en del byggevirksomhet og inngjerding i området.

Stolpepost 62 var den eneste jeg ikke fant, men noen hadde hengt opp en beskjed. Tusen takk!

Her ved brua over bekken i Veitvetskogen skulle stolpepost 62 vært.

Etter at jeg kom opp fra Veitvetskogen dro jeg plutselig kjensel på et rekkehus innerst i Grevlingveien. Der har jeg jo ganske nylig vært på besøk hos juniors antagelig kommende svigerforeldre (?).

Her i Bredtvetskogen skulle stolpepost 61 vært. Kvinnefengselet var  i synsavstand, men det var vel neppe noen uærlige sjeler derfra som hadde stjålet stolpen (?). Jeg fikk koden tilsendt av Vidar i Lollomarka O-lag - og stolpen er for lengst på plass igjen.

Stolpepost 63 var foran Veitvet Kulturhus - midt imot T-banestasjonen.

Uff, her dummet jeg meg ut. Nok en gang fordi jeg ikke klarte å lese kartet godt nok - og jeg ikke hadde tatt opp iPhone-appen for å se bedre. Siden stolpekoden var "Bislett Kebab" gikk jeg først rundt bygningen, deretter inn i sjappa for å spørre etter stolpen. På Kebab'en var de helt uvitende om stolpejakt, så jeg fisket opp mobilen og så da at stolpe 66 var på andre siden av veien.

Stolpepost 65 lå ved Solparken barnehage på Sletteløkka, i Utfartsveien litt nedenfor Krigsskolen.

Stolpepost 67 var ved ei drikkevanns-ile i utkanten av Kolåsskogen. Vannet er friskt og kan selvsagt drikkes nå som før i tiden.

Trynings:
Jeg skulle nå inn i terrenget i Årvollåsen - til to stolper som hører til bydel Grorud. Fra Ila ved Kolås fulgte jeg lysløypa som går innover mot Lilloseter - og auuuu.... der gikk jeg skikkelig på snørra på grusen. Selvsagt var det en tilskuer til fallet, så jeg hastet meg opp på beina, snublet videre og mumlet noe om å lese kart og løpe samtidig. Ute av syne for tilskueren tok jeg opptelling på de mest vitale delene, og registrerte bare skrubbsår her og der på høyre kroppshalvdel - og vond hofte, vondere albu og vondt ellers på høyre side. Jeg tørket litt blod, og kom meg egentlig greit rundt det som var igjen av turen.

Stolpepost 20 var ved Lauritzdammen litt  ovenfor Rødtvet.

Stolpepost 19 var bare 100 meter unna Lauritzdammen. Den var ved en elggrop som er oppgitt å være et fredet kulturminne.

Her har jeg fulgt turveien og lysløypa ned mot Tonsenhagen. Stolpen står i kanten av en svartor-skog.

Stolpepost 69 nederst i Årvollia.

Via Årvollveien og Østreheimsveien har jeg forflyttet meg fra Årvollåsen til Grefsenkollen og til demningen sør i Trollvann der jeg fant stolpepost 70.

Det var mange tråkk i det bratte terrenget mellom Trollvann og Grefsenkleiva, så jeg klarte å rote meg for høyt opp i åsen - ovenfor stupet ved uteliggerhytta. Jeg kom meg etter hvert ned til hytta og stolpe 72 (ved treet i venstre bildekant) - der jeg også slo av en prat med noen turgåere som ikke var på stolpejakt.

Historien om uteliggerhytta til Harald Grande.

Jeg kom ut midt i Grefsenkleiva, og der nede er neste stolpepost, dagens siste.

Stolpepost 71 ved foten av Grefsenkleiva, en bakke som nå driftes av alpingruppa til Høybråten & Stovner IL. Herfra var det mindre enn en kilometer ned til bilen - og dermed var jeg ferdig med årets Stolpejakt i Groruddalen.

Kulen på albuen ble større og større, så to dager senere dro jeg på legevakta - som sendte meg videre til Kongsvinger sykehus. Det ble tatt bilder og sjekket for alt mulig, men konklusjonen var heldigvis at det verken var brudd eller infeksjon. Kulen og blodutredningene var verre enn på bildene ovenfor da det var som verst. 10 dager senere kunne jeg trene igjen - men det gikk en måned før hevelsen og smertene var borte.

Tryningens tok også knekken på min gode følgesvenn gjennom mange år, Garmin Foreunner 310XT.

Det ble hurtig innkjøp av ny tilsvarende klokke, en Garmin Forerunner 920 XT-HR - med en del interessante nye funksjoner, bl.a. integrasjon med mobilen slik at jeg via klokka får varsel om oppringninger, meldinger, nyhetsvarsler mm.