tirsdag 26. juli 2016

Stolpejakt i Nittedal Sør og innesperret på Diplom Is

Jeg er glad i is, eller rettere sagt; veldig glad i is, men det var ikke årsaken til at jeg plutselig befant meg inne på Diplom Is sitt anlegg på Skytta. Mer om det lenger ned.

Jeg har i går og i dag fullført Stolpejakta i Nittedal med de 32 siste av kommunens 100 stolpeposter, dvs de stolpene jeg ikke rakk 12. juli: Stolpejakt "høgt opp i Hakadalen" og i Nittedal

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

Med utgangspunkt fra Slattum skole tok jeg postene på Li, Hagan og Skytta i går. Jeg bommet litt på lysforholdene og måtte avslutte uten de 10 stolpepostene på Gjelleråsen og Holum skog som jeg altså tok i kveld med utgangspunkt fra Holumskogen skole.

Jeg er fortsatt sliten etter langturene på Venabygdsfjellet torsdag og fredag, men det var mest tærne jeg hadde problemer med etter bare to hviledager.

Også på disse to Nittedalsturene fikk jeg noen utfordringer med et grovt og ikke helt oppdatert kart, og ikke minst noen stolper som ikke sto der de burde (?) stått. Men, litt utfordringer hører med - jeg bare nevner det.... og med litt leting og god fantasi finner man alle stolpene.


Bilder fra de to rundene:

Li, Hagan og Skytta mandag - 22 stolpeposter - 2t:11min - 13,9 km - 344 hm


Litt for sent på kvelden kjørte OptimistGammeln til Nittedal for å ta de siste 32 av 100 stolpeposter, men feilberegnet altså når mørket skulle komme - og med delvis regn og skyet vær ble det ikke bedre. Det er bra det ikke er mer enn 30 minutters kjøring hjemmefra.

Jeg parkerte nedenfor Slattum skole, og krysset umiddelbart Nittedalsveien (gamle Rv4) bare for å oppdage at stolpe 69 likevel lå på den siden jeg kom fra - ved undergangen midt i mot Kirkeveien. I dag er det greit å krysse veien utenom undergangen, men slik var det ikke før nye Rv4 ble lagt i tunnel forbi her.
 
Stolpepost 70 ligger i bortkanten av denne parken mellom husrekkene på Brenninghaugen, ved Slattum terasse. Parken her er en del av Slattumstien.
 
Litt lenger bort i Slattumstien lå stolpepost 71 på Brenninghaugen lekeplass. Det hadde sluttet å regne og det var lummert kveldsvær, så nå forsvant jakka ned i rumpetaska.
 
Ved dette gjerdet i Smedstuveien var stolpe72. Rett bak ser vi Smedstubrua over Nitelva.
 
Stolpepost 100 var ved GIFs klubbhus (Gjelleråsen IF)
 
Stolpepost 99 var høyt oppe i Libakken, turstien mellom Li skole og Lønneveien.
 
Stolpepost 95 var ved Skyset Gård. Jeg våget ikke gå gjennom tunet og tok omveien via barnehagen, men leste jo på nettet etterpå at dette er arenaen til Nittedal Teater der årets storproduksjon var Brødrene Løvehjerte 10 dager i juni. Jeg kunne trygt passert gjennom her. Portalen har fortsatt inskripsjonen: "Brødrene Løvehjerte"
 
Det er ikke alltid lett for en som ikke er lokalkjent å finne stier og snarveier i boligområdene. Jeg tuklet litt før jeg fant denne stien mellom Heggeveien og Bekkinga. Stolpeposten var der stien kryssen den Åsbekken.
 
Så har jeg kommet meg opp til industrifeltet på Skytta, og foran meg ser jeg en bedrift jeg i yngre dager drømte om å jobbe for. Diplom Is.
 
Innesperret på Diplom-Is
I stolpejakt og orientering ellers handler det om å orientere etter kartet og finne postene der de er tegnet inn. Ved Diplom-Is var stolpepost 90 tegnet inn ved bortre hjørne på den gule delen av bygget, helt inntil gjerdet og porten inn på fabrikkområdet. Blikket mitt er da i den retningen, selv om jeg her er bare 15-20 meter unna stolpen på høyre side av veien.
 
Jeg lette langs hele fronten av bygningen og på plassen foran bygget uten å se noen stolpe. Men jeg så jo at det var en inngang til administrasjonen bare 10 meter fra porten - fortsatt i det gule bygget. Jeg dyttet på den lille døra i kjøreporten, og jovisst var den åpen - så da gikk jeg innenfor for å se om jeg fant stolpen på innsiden. KLIKK! Portdøra hadde stått på gløtt og jeg hadde smekket den igjen. Jeg regnet med at noen overvåket meg på skjerm, så jeg startet med å lete etter stolpeposten mens noen kanskje åpnet porten igjen -forgjeves begge deler. Så begynte jeg å lete etter åpne dører eller folk blant isbilene, fortsatt uten hell. Jeg måtte langt inn på plassen for å finne en "vaktinngang" - der døra var åpen og det satt en vaktmann i resepsjonen innenfor. Jeg forklarte situasjonen, men tror ikke svensken forsto så mye mer enn at jeg hadde låst meg inne og gjerne ville ut igjen. Han trodde vel jeg var på PokèmonGO-jakt? Uansett, han skulle låse opp porten og jeg skyndte meg å jogge ut før jeg ble innelåst enda en gang.
 
Midt i mot porten, på andre siden av veien, så jeg plutselig stolpen. Det er litt synd at så store avvik ikke er varslet på appen - som har mulighet for å legge infotekst til de ulike stolpene. Når jeg ikke finner fram med kartet sjekker jeg med appen, men det var ikke til hjelp denne gangen. Jeg fant uansett stolpen - og kunne fortsette etter en 10 minutters forsinkelse.
 
Stolpepost 89var i en skogtarm der stien gikk parallelt med Furulia i boligområdet på Skytta.
 
 
100 meter fra stolpe 89 var stolpepost 88 ved et gjerde i Krokveien.
 
Da har jeg slitt meg opp motbakkene til Brennakollen ballplass og stolpepost 87. Det var mange stier og stikkveier å holde styr på i dette området - ved den høyest beliggende bebyggelsen på Skytta.
 
Her er jeg helt i utkanten av bebyggelsen - inn mot Marka ved lysløypa som henger sammen med det store lysløypenettet i Lillomarka. Stolpepost  84 lå ved Skyttaputten.
 
Toppbildet er også tatt fra Skyttaputten og stolpe 84.
 
Fra Skyttaputten fulgte jeg Gamle Bergensvei ed til stolpepost 85 ved bommen ovenfor Skyttamyra. Beklager jenter, dere kom med på bildet. Jeg kom fra andre kanten med kurs rett mot stolpeposten - og rett mot jentene - så jeg ante et snev av undring da jeg var 4-5 meter unna, før jeg gikk bort og tok bilde av stolpekoden. Det var litt flaut å bilde mot jentene, så bildet ble tatt i fart - ryggende - og ditto uklart.
  
Stolpe 86 var ved Fortet naturbarnehage. Der tror jeg det er morsomt å være barnehagebarn!
 
Da har jeg jogget ned fra Skytta til undergangen under Nittedalsveien ved Hagan. Stolpepost 91 er i skråningen til venstre.
 
Folkets Hus Hagan, stolpepost 92 på gjerdehjørnet.
 
Stolpepost 93 nede i bakken ved Ulvesund skole på Hagan. Fotolyset er etter hvert ganske skrøpelig.
 
Stolpepost i en liten stikkvei mellom Rogneveien og Likollen. Jeg er nå på boligveiene mellom Hagan og Li.
 
 
På en ny stikkvei, mellom nedre og øvre del av Likollen var stolpepost 97. Der kom jeg i prat med mannen på bildet. Da jeg kom opp turveien i bakgrunnen var stolpen skjult fra den retningen jeg kom - så han gliste godt da jeg snudde meg og så at jeg hadde gått noen meter forbi stolpen...
 
Stolpe 98 var ved turveien forbi Markerud gård.
 
Dagens siste stolpepost (68) - før mørket stoppet meg - var i veikrysset rett ovenfor Slattum skole. En rask titt på kartet over Holum Skog gjorde at jeg ikke prøvde meg på de siste 10 stolpene - det var en del stier og stikkveier der som jeg ville fått problemer med i mørket.
 
 

Holum Skog og Gjelleråsen tirsdag - 10 stolper - 59 min - 6,1 km - 152 hm


Ny dag, nye muligheter. Etter en tur i Arvika der jeg omsider fikk reparert airkondisjonsanlegget til bilen - kjørte jeg direkte til Gjelleråsen for å ta de siste stolpene jeg ikke rakk i går. Det var ikke lange turen, men jeg kronglet litt med en del av snarveiene.
 
Jeg parkerte ved Holumskogen skole og startet med stolpepost 77 i hundremeterskogen ved Ørkyteveien.
 
Så ble det litt krongling på små stikkveier før jeg kom til stolpepost 76 ved Røyeveien.
 
Langs en mix av boligveier og turstier kom jeg til stolpepost 75 over brua ved Svarttjern. Nå ligger det helt inntil boligfeltet på Holum Skog, men jeg husker dette som et vann "inne i" Gjelleråsmarka. Jeg bodde jo på Fjellhamar, og det ble en hel del o-løp i området både før E6 (åpnet 1968) delte marka i to. Senere løp vi stort sett på Skedsmo/Lørenskogsiden av E6.
 
Kongeveien (Gamle Trondheimsvei) mellom Skillebekk og Lahaugmoen ble utvidet til kjerrevei fra 1768 - og er bra bevart. Her er stolpepost 74 langs Kongeveien litt sør for Svarttjern.
 
På et kart uten høydekurver - i et kupert område - kan man gå på noen blemmer når det er langt mellom postene. Jeg fulgte Kongeveien ned mot Skillebekk - grensen til Oslo (2-300 meter unna har jeg tidligere vært på "Stolpejakt i Groruddalen"). Derfra gikk det opp bratte bakker og ned bratte bakker, på boligveier, turveier og stier. Inn mot stolpepost 83 på stiene mellom Ilaveien og Karusveien på Gjellerårsen, snudde jeg innerst i Ilaveien. Jeg så ingen sti videre - som var tegnet inn på kartet, og belaget meg på en stor omvei (ca 1 km). Ved et nytt forsøk fant jeg likevel stien nesten inne på en gårdsplass - men den var så gjengrodd at den nok ikke var mye brukt. Ikke var den helt riktig tegnet heller, men for de som kom fra den andre kanten (kanskje den naturlige kanten for de som kjører litt nærmere stolpene) var stolpen lett tilgjengelig.
 
Litt ned i Karushøgda var stolpepost 82 i veikanten.
 
Mellom Karushøgda og Store Morttjern gikk det sti ned til vannet og stolpepost 81. Klokka var over 8 på kvelden, men det ble badet fortsatt på solsiden av vannet.
 
Stolpe 79 "Galleri Würth". Javel, men det er ikke her! I veikrysset 200 meter fra Galleri Würth sto stolpeposten, og det var bare flaks at jeg kom forbi den - jeg hadde tenkt å kutte gjennom terrenget nærmere bygningsmassen. Hvorfor den er flyttet aner jeg ikke - og det er ikke varslet noe sted så langt jeg har sett. Denne gangen hadde jeg flaks.
  
Da er jeg tilbake ved Store Morttjern, nå på solsiden der stolpepost 80 var.
   
Dagens siste stolpepost, og den siste av 100 i Nittedal var ved Salamanderparken - ved Lille Morttjern. Denne oppbygde brua var turveien inn til parken.
 
Det var flere opplysningstavler som fortalte om salamanderne. Her er det ingen åpningstider, kom når du vil.
  
Stolpepost 78 var ved enden av plankeveien.
 
Jeg så ingen salamandere, men kveldslyset var fint over Lille Morttjern.
 
Takk for en svært omfattende stolpejakt, Nittedal O-lag. Her har dere jamen fått vist fram mange steder i den langstrakte bygda. Som Nittedøl (bodde her fra fødselen og til jeg var 4 mnd) synes jeg det var artig å se også noen deler av bygda der jeg ikke hadde vært tidligere.
 
Årets tidligere stolpejaktturer:
22.07.2016 Stolpejakt på Venabygdsfjellet, 50 stolper
18.07.2016 Stolpejakt i Tolga, 50 stolper
17.07.2016 Stolpejakt i Os i Østerdalen, 50 stolper
12.07.2016 Stolpejakt i Hakadal og Nittedal, 68 stolper
07.07.2016 Stolpejakt i Hadeland, 65 stolper
05.07.2016 Stolpejakt i urbane Oslo nord, 50 stolper
03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 100 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster
27.04.2016 Sarpsborgmarka og sentrum, stolpejakt 98 poster
22.04.2016 Borregård rundt, stolpejakt 52 poster
09.04.2016 Kjerringåsen Trøsken, stolpejakt 30 poster
14.02.2016 Ministolpejakt på Gjøvik,10 poster
19.03.2016 Varteig, stolpejakt 30 poster
27.02.2016 Tunevannet Rundt, stolpejakt 20 poster
25.02.2016 Isebakke 6-timers Stolpejakt Sarpsborg, 50 poster
11.02.2016 Snøfritt terreng på stolpejakt i Skjeberg, 50 poster
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar