mandag 18. juli 2016

Stolpejakt i Tolga (Tolgensli, Hodalen og Vingelen)

Stolpejakten i Østerdalen startet med 50 stolper på Os i går, og fortsatte med 50 stolper på tre steder i Tolga i dag. Tre steder med forskjellige særpreg; Tolgensli som det mest utbane, Hodalen med sitt fjellkulturlandskap, og Vingelen som har status som nasjonalparklandsby.
 
Tolga var forresten felles kommune med Os for 100 år siden, så ble de skilt (1926), så ble de sammen igjen(1966) og skilt på nytt 10 år senere (1976). Nå er det kanskje nye diskusjoner på gang (?) i forbindelse med den pågående kommunerevisjonen.

Besøket passet inn med hjemturen fra en familiesamling på Idre Fjäll, og med en overnatting sammen med madammen på hyggelige Malmplassen Gjestegård i Tolga sentrum, var det god tid til stolpejakt fordelt på to dager.

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

Det var fint turvær i dag også, med lettskyet vær, en del sol og 15-16 varmegrader. Jeg kjente at jeg var på tur også i går, så det var ikke den aller sprekeste utgaven av Gammel'n på tur i dag, men fine turer ble det likevel. Til sammen på de tre stedene ble det 31 kilometer til fots (500 høydemeter) og nesten fem timer brutto, inklusive masse fotografering.

Det blir ikke all verdens bilder med et allværskamera på autoinnstilling, men for meg handler det mest om å ta vare på minnene - så får fotokvaliteten komme litt i annen rekke.


Bilder fra de tre rundene:

Tolgensli - 18 stolper - 10,88 kilometer -  168 høydemeter - 1 time 51 minutter


Jeg har vært på Tolga en del ganger tidligere, blant annet i forbindelse med Dølauka i orientering og på gjennomfart mot Nordmøre eller Trøndelag. Men aller best husker jeg en av rep.øvelsene der vi var med på en større militærøvelse i distriktet på 80-tallet en gang. Da var jeg med på å storme gjennom sentrum bare for å bli tatt til fange og holdt i arrest ved stasjonsbygget de neste 12 timene.

Stolpejakta på Tolgensli startet og sluttet ved Malmplassen Gjestegård.
 
Turen startet bortover "Gata" som vel er den gamle hovedveien gjennom Tolga. Her var det mange gamle fine bygg!
 
Dagens første stolpepost (33) var ved restene av denne løa på oversiden av turstien langs Glåma.
 
Etter en småvond bushing i brenneslekratt kom jeg ned til turveien og stolpe 34.
   
Den flotte Gammelbrua over Glåma.
 
Stolpepost 35 var på oversiden av brua.
  
Usikret overgang over jernbanen...det gikk bra.
  
Langs veien opp fra Gammelbrua var det flott med mye blomstereng!
 
Stolpepost 36 ved stein, like ved Garmåkerdalen...
 
..og stolpe 37 ved ei løe enda lenger opp ved Garmåkervollen.
 
Turen gikk tilbake med mot Rørosbanen igjen, og til en stolpe i denne kvisthaugen ved Gammelbruvegen.
 
Stolpepost 39 ved denne løkka ved stasjonsbakken bommet jeg på. Jeg feiltolket kartet og lette i andre enden av skogflekken 2-3 minutter før jeg "våknet".
 
Stolpepost 41 ved stien oppover i Voll-lia.
  
Stolpepost 38 var i kjerreveien like ved vendesløyfa til lysløypa.
 
Her er jeg ovenfor vannbassenget ved lysløypas høyeste punkt, stolpepost 40 i krysset.
 
Jeg har fulgt lia langs lysløypa og til stolpe 42 i Eidsveien.
 
Stolpepost 43 i litt gjengrodd sti nede ved bebyggelsen i Strømsmoen. Jeg måtte over en privat gårdsplass for å komme til denne stien.
 
Stolpe 49 ved sti innerst i Øvre Tolgenslivei.
  
Stolpepost 50 var på baksiden av dette tekniske bygget ved Sjukhusmoen.
 
Her ved Lyngbo barnehage var det kjekt med egen bilbane med tofeltsvei og masse skilter. Kreativt!
 
Like nedenfor barnehagen var stolpepost 46 ved en sti ved mot jernbanen og Tolga sentrum.
 
Jeg hadde tenkt meg å ta snarveien over dette området som på kartet var tegnet som halvåpent  område. Det fristet ikke likevel...
 
Stolpepost 44 var på baksiden av Tolga renseanlegg nede ved Glåma.
 
Utsikt mot bebyggesen og de nye hoppbakkene på andre siden av elva. Seks nye fine hoppbakker fra 60-meters bakke og nedover.
  
Grei melding det....
 
Stolpepost 47 var flyttet fra enden til midt på dammen ved Dølmotunet gardsmuseum.

Siste stolpepost (nummer 45) glemte jeg å ta bilde av... den lå rett ved RV26 gjennom sentrum. Så da var det bare å jogge den korte biten over brua og bort til Malmplassen gjestegård der Else var i ferd med å sjekke ut.

 

Hodalen - 14 stolper - 8,77 kilometer - 119 høydemeter - 1 time 17 minutter


Jeg har vel egentlig aldri vært i Hodalen tidligere. Men, jeg har løpt o-løp to ganger (Dølasprinten 1995 og 2001) i Knappåsen innuder Håmmålsfjellet mellom Tolga og Hodalen. Else ble med i bilen halvveis til Hodalen og gikk tilbake til Tolga mens jeg jaktet stolper i Hodalen.

Hodalen er ikke store grenda,  men det er et flott kulturlandskap 750-800 moh - og med et åpent særpreget landskap i den ene enden av Hodalen landskapsvernområde. I dette området følte jeg det som om jeg løp på hedelandskapet på Jylland. Ellers er jo vassdraget i dalen fantastisk flott.

Jeg parkerte ved infotavla som vel må betegnes som Hodalen sentrum.
 
Joggeturen startet innover mot flotte Selbyggarden...
 
Stolpepost i veikanten ved gårsdveien mellom Selbyggarden og Hodalen Rundt veien.
   
Stolpepost 24 er ved denne løa ved den østre gårdsveien inn mot Selbyggarden. I bakgrunnen ser vi blant annet Store Bjørsjøkletten og Vanghøa.
 
Stolpepost 19 var inne på hyttetunet ved Fjellstua.
 
Fin sti over blomstereng og bekk mellom Fjellstua og kirken,
  
Stolpepost 20 ved gjerdehjørnet på baksiden av Hodalen kirke. Denne langkirken i tømmer har 200 sitteplasser, det må da være mer enn antall mennesker som bor i grenda (?).
  
Store Engå bru på gamleveien over Storeengåa. Neste stolpepost er på haugen på venstre side rett etter brua.
 
Nede i denne gropa var stolpepost 27.
  
Flott blomsterprakt i det åpne området inn mot Sigarbekken.
 
Joda, stolpepost 26 oppe på haugen kan ses på bildet...
  
Stolpepost 28 i skogkanten.
  
Stolpepost 32 i fint halvåpent fjellandskap.
 
Da har jeg krysset over til sør/vest-siden av Rv26. Her er stolpe 30 på en liten kolle.
   
Jeg måtte nesten ned til Drengen for å komme til brua som fikk meg over Storeengåa uten å svømme. Det var flott her nede ved Engåodden.
  
Brua ligger hårfint utenfor grensen til Hodalen landskapsvernområde.
 
Jadda, der nede svømmer ørretene...
  
Stolpepost 29 er i sørenden av det særegne åpne landskapet (heden) mellom Rv26 og Drengen.
 
Dette er det nærmeste jeg kommer drømmeterreng med tanke på løping.
 
Stolpepost 23 var i denne dødisgropa i det åpne landskapet. Vi ser de fire gårdene Vestre Hodalen, Østre Hodalen, Søndre Hodalen og Nordre Hodalen i bakgrunnen. De ligger i praksis på samme tunet med flere enn 20 bygg til sammen.
 
Utsikt over det særegne landskapet.
 
Stolpepost 22 ved et "vasshus" på pynten ovenfor Storeengåa.
  
Stolpe 21 var ved denne brua over Vesleengåa på veien inn til Hodalengårdene.
  
Stolpe 25 var den siste i Hodalen... og da er jeg nesten ferdig med turen.
 
150 meter fra stolpe 25 var jeg tilbake i "sentrum" der bilen ventet. Det hadde ikke vært lange turen, bare 9 kilometer, men en inspirerende joggetur i flott kulturlandskap. En liten kjøretur - og jeg kunne plukke opp Else i Tolga sentrum og kjøre videre til Vingelen.


Vingelen - 18 stolper - 11,18 kilometer - 242 høydemeter - 1 time 43 minutter


I Vingelen har jeg blant annet løpt fjellorienteringsløpet Dølaspretten (parløp langdistanse) to ganger, i 1999 og 2004. Første gangen løp jeg i par med Hadeland O-lags Tor Trøan som kommer fra Trøan i Vingelen... men vi bommet tidlig i løpet og kom bare på tredje plass. Det er flott i fjellet ovenfor Vingelen, det store områder inngår i Forollhogna nasjonalpark.

Vingelen er en av bare fem Nasjonalparklandsbyer i Norge, og i tillegg til nasjonalparken i fjellet er det et utrolig fint kulturlandskap her 7-800 meter over havnivå.

Hva jeg husker best fra Vingelen etter denne dagen: Brennesle! Silokjøring og illeluktende naturgjødsel! Masse traktorer! ...og et utrolig vakkert kulturlandkskap med mange gamle flotte bygninger.

Jeg parkerte bilen og Else ved butikken i Vingelen sentrum der den tredje og siste av Tolgarundene startet. Det er ikke Else vi ser på bildet, hun er ved bilen i bakgrunnen.
 
Stolpepost 13 ved idrettsplassen,. Vi ser Samfundshuset Fjellheim, den vesle barneskolen og barnehagen i bakgrunnen.
 
Jeg startet runden nedover i lia, her er stolpe 12 ved et postkassestativ langs Nyvegen.
 
Stort sett hele turen gikk i kulturlandskap. Her er stolpe 11 i skogkanten til høyre.
 
Skilt som forteller om "Vingelen nasjonalparklandsby".
 
Stolpepost 10 i Hallrøstvegen.
  
Hva het nå disse igjen da(?)
 
Vakkert var det i alle fall langs stien opp mot Motrøa.
 
Stolpepost 9 ved Moan.
 
Turens laveste punkt - ca 650 moh - var her ved stolpepost 8 i Eggeliveien. Jeg skal etter hvert 100 høydemeter opp.
 
Stolpepost 7 ved Livollgårdene.
 
Stolpepost 5 ved Petteregga, et lite grusuttak.
 
Stolpepost 6 i lia ovenfor Trøanåkeren.
 
Her er jeg nedenfor Trøanåkeren ved stolpe 4 rett innenfor Hemmestjønna.
 
Stolpe 3 ved et pumpehus nedenfor Hemmestjønna.
 
3'ern var en av mange stolper som gradvis har blitt innhyllet av brennesle. Det er en frodig tid på året og ikke like mange stolpejegere til å tråkke ned ugresset her som mer sentralt på Østlamdet.
 
Stolpe 2 i litt mer brenneslekratt ved Kutbakken.
 
Persjordet, der det fra gammelt av var ei stavkirke. Ved gårdene i lia ovenfor butikken var det mange informative tavler om den lokale historien. Det bremset farten, men jeg måtte jo skumlese.
 
Dessuten tok jeg bilder så jeg kunne lese mer senere.
 
Stolpepost 1 inntil en trafo ved Gjødalsveien. Kjedelig post blant så mange fine bygninger ellers.
 
Like ved stolpepost 1 har vi flotte Vingelsgarden.
 
Denne tavla står ved det gamle tunet som utgjør toppbildet på denne bloggsaken. Bygningene her er helt tilbake fra 1600-tallet.
 
Jeg skulle besøke stolpe 17 via stikkveien nedenfor Ousta, haha; det var uaktuelt. 4-5 meter gjennom høyt brennslekratt fristet ikke.
 
Via tunet på Ousta gikk det et svakt tråkk inn til stolpepost 17 - og uten alt for mye brennesle.
 
Stolpepost 16 lå ved løa inntil Kjerkgjelen (vei med gjerde på begge sider).
 
Se opp - rasfare! To traktoregg har mistet grepet i den bratte lia ovenfor Kjerkgjelen og tatt seg en tur på egenhånd. Jeg er glad de ikke traff meg.
 
Vingelen kirke er synlig fra "hele bygda".
  
Flott steingjerne med "tak"...
  
Stolpepost 14 var på nedsiden av kirken.
 
For å få med den siste stolpeposten ble det en "omvei" på to kilometer der det hadde vært fristende å bruke bilen i stedet... men nei. I det fine været og i det fine kulturlandskapet gjør ikke 2 km fra eller til så mye.
 
Stolpepost 15 - dagens siste - ved Smedåsen. På bildet ser vi et par eksemplarer av distriktets vanligste framkomstmiddel.
 
Samlet på de tre rundene i Tolga ble det altså 31 kilometer og nesten 5 timer på tur. Takk til Vingelen IL som har organisert Stolpejakta i Tolga.


Årets tidligere stolpejakt-turer:
17.07.2016 Stolpejakt i Os i Østerdalen, 50 stolper
12.07.2016 Stolpejakt i Hakadal og Nittedal, 68 stolper
07.07.2016 Stolpejakt i Hadeland, 65 stolper
05.07.2016 Stolpejakt i urbane Oslo nord, 50 stolper
03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 100 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster
27.04.2016 Sarpsborgmarka og sentrum, stolpejakt 98 poster
22.04.2016 Borregård rundt, stolpejakt 52 poster
09.04.2016 Kjerringåsen Trøsken, stolpejakt 30 poster
14.02.2016 Ministolpejakt på Gjøvik,10 poster
19.03.2016 Varteig, stolpejakt 30 poster
27.02.2016 Tunevannet Rundt, stolpejakt 20 poster
25.02.2016 Isebakke 6-timers Stolpejakt Sarpsborg, 50 poster
11.02.2016 Snøfritt terreng på stolpejakt i Skjeberg, 50 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar