tirsdag 5. juli 2016

Urban stolpejakt i Oslo nord (Blindern, Ullevål, Sagene, Grünerløkka)


Bildet er fra Maridalsveien med den flotte trehusbebyggelsen på Sagene.

Det er den urbane stolpejakten jeg liker best. Det er hyggelig å gå tur etter poster i skogen, eller trene i terrenget - men på stolpejakt føler jeg at jeg opplever mer i de urbane områdene - og det er jo den delen av stolpejakten som skiller seg fra vanlig turorientering.

Klikk her og få svaret: Hva er stolpejakt?

I dag var planen å besøke de 50 stolpepostene til Nydalens SK med utgangspunkt fra Blindernområdet. Det var stengt da jeg forrige uke var innom Ullevål Hageby eldresenter (!) for å hente kart, så jeg printet ut de fire kartdelene fra nettet og lappet sammen, slik at jeg fikk planlagt turen før jeg dro hjemmefra.

I dag var jeg innom eldresenteret på nytt, og da fikk jeg hentet originalkartet - og fortet meg ut før noen rakk å invitere på kaffe, ludo eller en lang prat. Jeg er gammel, men føler ikke at eldresentrene er stedet for meg ennå - selv om jeg er mer enn gammel nok til å kunne ta del i aktivitetene.

Så vidt nedenfor Ullevål Hageby - i Prestegårdsveien tett ved Universitetsområdet på Blindern - parkerte jeg ved det lille parken der stolpepost 9 var satt opp. Gråvær og 14 grader skiftet omtrent samtidig til sol og nærmere 20 grader, så den tynne jakka jeg hadde tatt med forsvant rett i rumpetaske. Dette skulle være en gårunde - siden jeg var på 45 km stolpejakt to dager tidligere og skal på ny lang tur om to dager.

50 stolper på bare 18 kilometer er jo bra uttelling - og det var mye å se på, så selv om jeg bare gikk, ble det aldri kjedelig. Alt i alt tok turen drøyt 3 timer, og det inkluderte også "transportstrekningen" mellom Blindern/Ullevål-delen og Sagene/Grünerløkka-delen. Jeg kunne kjørt bil mellom områdene og lagd to runder - men det var jo uansett ingen veldig lang tur.

Bilder og litt omtale fra turen:


Etter åpningsstolpen ved parken i Prestegårdsveien, gikk turen til en stolpe ved Kristine Bonnevies hus som bl.a. huser vaktsentralen på Universitetsområdet.

Her er en stolpe ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet i Eilert Sundts hus.

Stolpe 8 var ved den fine parken/torget mellom Realfagsbiblioteket og Idrettsbygget.

Her er en stolpe ved Det humanetiske fakultet. Det var hyggelig å vandre rundt på universitetsområdet, men det er ferietid og veldig liten aktivitet.


Stolpe ved nybygget som blant annet huser datasentralen til Meteorologisk institutt. "Tallhall" som ble tatt i bruk for 5 år siden er Norges første bygg i lavkarbonbetong. Og det er altså instituttet her - gjennom yr.no - som gir meg stolpeværet!

Stolpe i friområdet mellom Meteorologisk institutt og Forskningsparken.

Det er fint i parken nedenfor Norsk Regnesenral, IF12 og Forskningsparken. Jeg kan skimte stolpen der gangbroa kommer over  fra universitetsområdet.

Stolpe nummer 3 ved Forskningaparken.

Jeg holdt på å glemme stolpe 1 ved Norsk Regnesentral, så jeg måtte litt tilbake. Stolpen ligger nederst i skråningen midt på bildet.

Fra Forskningsparken var det fin utsikt mot Meteorologisk institutt.

Her er jeg ved stolpe 4 på "baksiden" av Forskningsparken. Stolpen er ved hjørnet av bygget, men jeg var mer opptatt av å få bilde av de fine statuene.

Det var lett å finne fram på Blindern Campus, med flotte infotavler over alt. Her ved "Villa Eika".

Stolpepost ved Villa Eika, der studentparlamentet holder til.

I venstre bildekant ser vi stolpen ved Urtehagen - ved den delen av Kristine Bonneies hus som vender mot Blinderveien (sørvest). Det var mye godlukt her - og det er en økologisk drevet hage.

Stolpepost ved Fysikkbygningen.

Her er stolpe 15 ved ZEB-bygningen som blant annet huser Senter for jordens utvikling og dynamikk.


Tett på universtetsbyggene på Blindern ligger NRKs bygningsmasse. Vi får kalle det Marienlyst her da.Stolpeposten er forn den opprinnelige hovedbygningen - som er litt mer gjengrodd nå enn hva jeg husker fra yngre dager.

Stolpepost like ved Marienlyst idrettsplass.

Stolpepost ved den fine minigolfbanen til Marienlyst Minigolfclub.

Stolpepost ved Marienlyst Gård barnehage.

Da er jeg inne på NRKs område igjen. Det er en stolpe til høyre på bildet.

Her er det en stolpepost i et lite friområde nedenfor Halvor Blinderens plass.

På haugen ovenfor stolpen var det en minnesten over Halvor Blindern, som ikke har noe med universitetet å gjøre. Han var bonde og arvet halvparten ev Nedre Blindern gård - og ble hederet sfor sin dyktighet som jordbruker.

Her gikk jeg et par runder før jeg så stolpen inntil stolpen. Dette er ved Domus Theologica.

Stolpepost ved Blinderveien 11 der Institutt for arkeologi, konservering og historie holder til.

Da er jeg på vei ut fra universitetsområdet... det har vært en interessant runde. Denne hulstammen er ved stien gjennom hundremeterskogen mellom Teologisk Fakultet og Vestre Aker kirke. Jeg så ingen beboere der...

Stolpepost i den samme skogen - der stien kommer opp til turveien.

For å komme til denne stolpeposten måtte jeg krysse Sognsveien, men det var jo problemfritt i sommerstille trafikk.

Tilbake over Sognsveien igjen og til en stolpepost ved denne stolpen like ved Vestre Aker kirke.

Stolpepost - skjult av stolpen -  i det vanligvis sterkt trafikerte krysset mellom Sognsveien og Kirkeveien (Ring 2).

Nå kom jeg en snartur innom Ullevål universitetssykehus område... dit skulle jeg tilbake etter runden ved Akerselva. Det er en salig mix av ulike byggestiler, men innimellom er de mange flotte murstensbyggene fra det opprinnelige Ullevål Sykehus. Jeg har bare så vidt vært inne påområdet tidligere,og lotmeg imponee av de mange fine grøntområdene på området. Det var som en stor park med mange bygninger. Stolpen på bildet er i Vestregate med Kreftsenteret til venstre. Det er faktisk det eneste bygget jeg har vært i her på Ullevål, dessverre for å hilse på en god løpervenn som døde få dager senere. Det er 5 år siden, men slikt glemmer man ikke.

Jeg har en fornemmelse av at jeg også har vært i Laboratoriebygget der også Husbanken holder til, men husker ikke hvorfor. Nå var det en stolpepost ved inngangspartiet der blant annet Blodbanken holder til. Når jeg passerte her på tilbaketur en drøy time senere tillot jeg meg å låne toalettet i resepsjonsområdet. Med treningstøy, rumpetaske, kart og fotoapparat så jeg ikke akkurat ut som en pasient...

Stolpepost ved en av portene inn til Nordre Gravlund.

Nå er jeg på vei mellom de to kartområdene, halvannen kilometer uten stolpeposter - og det var viktig ikke å forhaste seg, for her i Kirkeveien ned mot Uelandsgate var det fotoboks.

 Dagens best gjemte stolpe, i buskaset mellom to av blokkene i Iladalen.

En av dagens fineste stolpeområder var her i Maridalsveien på Sagene...stolpen er på vensre side 50 meter fram. Dette er et flott bevart trehusområde.

Da har jeg krysset Akerselva og skal følge den nedover mot Geünerløkka og tilbake igjen - på begge sider av elva og det jeg kaller Norges lengste park. Denne solpen er ved turveien like ved der Marcus Thranes gate krysser Akerselva.

Hønse-Lovisas Hus ...

... og rett bortenfor huset en statue av Fabrikkjentene på Beierbroa.. Hønese-Lovisa tok seg av enslige mødre slik at de både kunne beholde barna og fortsette å jobbe.

De to forrige bildene var fra "stolpefrie severdigheter", men her er en stolpe på platået mot den flotte fossen ved Mølla og Wallmans ssalonger.

Dette er bare en av flere flotte fosser langs denne deken av Akerselva.

Her på Walmanns har jeg vært noen ganger... det er flott ut og flott inne.

Klassisk bilde av Øvre Foss tatt fra broa nedenfor Mølla...

Neste stolpepost var ved turveien like ved kunstgressbanen.

Stolpepost ved Paulus sykehjem (Attondo paulus) rett nedenfor Sannerbroa.

Etter en halvlang tur ned Markveien med de flott restaurete bygårdene, kom jeg til stolpeposten ved Grunerhagen park. Her var det "underholdning" med fin sang og gitarspill fra et par unge karer.

Det er mye rart å se langs Akerselva, men først og fremst er det flott og spennende med all historikken og de flotte stedene.

Ganske nylig har jeg to ganger vært på familietur ned hele elva fra Maridalsvannet til Oslo Plaza, jeg har vært på treningsturer her og jeg har både prøveløpt og konkurrert i trasèen til Ecotrail Oslo (som jeg selv har "konstruert"- og som følger elva oppstrøms motsatt vei av familieturen. Jeg blir aldri lei av dette området!

Der er stolpe 49,men på andre siden av elva.... jeg må ta en omvei.

Nå har jeg kryssetAkerselva på turveien ved Mathallensom vi ser til venstre på bildet. Fantastisk fint der inne, ikke minst spisestedene - men det er dyrt å handle der.

Da ser jeg stolpe 49 ved den gamle fabrikkpipa. På andre siden av elva ser vi studenthyblene i det som tidligere var silo i tilknytning til Nedre Foss mølle. For 15 år siden ble den rivningstruede bygningen innviet med 226 leiligeter i de 21 siloene.

 Det er en imponerende pipe som er bevart der stolpeposten står.

Ved parken mellom Arkitekt- og designhøgskolen på min side av elva og Kunsthøgskolen på den andre siden jobbes det med steinsetting av elvebredden.

Aamodt Bro som krysser Akerselva like ved Seilduksdammen er en perle i parken langs elva, men den kommer altså opprinnelig fra Åmot i Modum. På broa står det: "100 mand kan jeg bære, men svigter under taktfast march". Da jeg løp den aller første Bislettmila (1989) som krysset broa husker jeg faktisk hvordan broa svaiet da vi kom løpende over broa... det skal faktisk ikke så mange til forå få den til å bevege seg.

Stolpepost 47 er på plattingen på andre siden av elva .


Nå har jeg kommet på riktig side. Vi ser stolpeposten ved gjerdet til høyre.

Det var en avstikker bare over til andre siden og stolpe 47. Nå må jeg over Aamodt bro en gang til.

Siste stolpe i dette omrpdet er i den langstrakte parken med flere nivåer oppdemmet vann, mellom Uelandsgate og Maridalsveien nedenfor Sannergata.

Da har jeg vært på "langtur" i storbrtrafikken igjen, passert Laboratoriebygget på Ullevål Universitetssyykehus der jeg lånde doen, og kommet til stolpeposten i den store parken mellom musèet (bak meg) og Forebyggende medisin.


Stolpepost ved stolpen i det store åpne området ved Ambulansetjenesten.
 
Stolpepost like ved Akuttpsykiatrisk...
 
Stolpe ved Kirkeveien videregående skole. Skolen er tilrettelagt for elever med bakgrunn fra rusmisbruk eller elever som har sosiale eller psykiske problemer.

Stolpe ved gjerdeåpning mellom sykehusområdet og Vestre Aker skole.

 Dette er tatt mot Ullevål Hageby fra stolpe 28 nedenfor Ullevålsallèen.

"Falt i kampen for Norge 1940-45". Stolpeposten ved minnesmerket er i en liten park ved John Colletts allè.

Da er jeg framme ved dagens 50. og siste stolpepost, ved rundkjøringa i Sognsveien - eller mer nøyaktig ved John Colletts plass.

Hele turen hadde tatt 3 timer og 15 minutter inkl fotografering og annen sommel... 18 urbane kilometer i flott vær, en trivelig tur det jeg ikke løp et eneste skritt.


Stolpeposter totalt fra 21.7.2014 - 5.7.2016: 3.351 
... derav stolpejakten.no: 2.201
Stolpeposter 2016: 1.272 
...derav stolpejakten.no: 940

Årets turer hittil i opplegget stolpejakten.no (blå linker til tidligere blogginnlegg):

03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 100 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar