fredag 5. august 2016

Stølpejakt i Aurskog-Høland

Ja, de sier og skriver Stølpe på den kanten av landet, derfor Stølpejakt og ikke Stolpejakt. Det er ikke bare navnet som skiller seg litt ut; også kartmaterialet til Aurskog-Høland er litt spesielt. Tre av kartene er svært detaljfattige, men med veldig enkle stolpeplasseringer går det helt greit likevel. Det fjerde av kartene er et fint orienteringskart.

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

De 50 stolpepostene var fordelt over fire områder, og det var ganske ulike områder. Det var urbane Bjørkelangen, det var flott turterreng på Eksismoa (Bjørkelangen), det var en real skogstur i Søndre Mangen og det var bondelandet på Finstadbru.

I fjor var ikke Aurskog-Høland med på opplegget tilStolpejakten.no - men de hadde sitt eget opplegg. Det var de eneste stolpene jeg valgte å sykle til i fjor, en OK variant når det meste foregår på landevei eller i urbant miljø ellers - og avstanden mellom stolpene er stor. I år hadde det egentlig fungert OK bare på Finstadbrukartet. Hittil i år (snart 1500 poster) har jeg ikke brukt sykkel på stolpejakt.

En gammel orienteringsvenn (Øivind Eriksen) som er journalist i Indre Akershus Blad kontaktet meg tilfeldigvis samme morgen, for å avtale en liten prat og et bilde av meg sammen med den lokale stolpejaktarrangøren Trond Syversen i OK Øst. Dermed startet Stølpejakta i Aurskog-Høland med en kortfotoseanse og prat ved stolpe 16 som lå inntil Bjørkelangen torg.

Her er avisoppslaget


50 stolpeposter - 37 km - 453 høydemeter - 5t:min - 161 bilder
Jeg hadde jobbet noen timer tidligere på dagen, så treffen på Bjørkelangen gjorde at jeg så vidt ble ferdig med alle 50 stolpepostene før det ble mørkt. Alt i alt ble det 37 kilometer og 453 høydemeter,og brutto tid ble 5 timer og 9 minutter inklusive fotografering (161 bilder) og annen sommel. 

Ikke våt i håret
Hele dagen truet mørke skyer og bygevær både i øst, vest, nord og sør, men jeg unngikk alle bygene selv om jeg mange steder kom til vår vei/terreng. Derimot regnet det når jeg kjørte hjemmefra og hjem igjen - men våt i toppen ble jeg bare på grunn av svette.



Bilder fra Stølpejakta i Aurskog-Høland 

Tur 1: Eksismoa  17 stolper - 6,86 km - 107 hm - 1:11 - terreng


Dagens stolpejakt startet med denne stolpen (24)like ved flotte godset Eidsverket, som nå fungerer som kurssted og selskapslokaler.

Stolpe 25 lå i utkanten av boligbebyggelsen i Eidslia (ved Fv.170) østøver.

Motiv fra Eidsdammen - fra demningen. Stolpeposten ligger lenger bort langs vannet.

Gapahuk og bålplass ved Eidsdammen.

Stolpe 38 var ved Gapahuken.

Stolpepost 39 ved en stein langs turstien nord for Eidsdammen.

Det var rødmerkede stier...

...og blåmerkede stier...

 ...og grønnmerkede stier... herlig treningsterreng.
Sist jeg var her var i 2001 da vi arrangerte Familiemesterskap i orientering på dette kartet som da var helt nytt.

Stolpepost 50 i stikryss...

Kartoppslag og merking gjør det enkelt for trimmere!

Stolpepost 49 der rødløypa krysser en liten bekk.

Stolpepost 50 var i dette fantastisk flotte terrenget like ved Eksismoa Motorpark. Aurskog-Høland har jo et veldig aktivt bilsportmiljø, og de som ikke kjører bil finner vi på skytebanen.

Stolpepost 45 i en liten myrgrop.

Stolpepost 44,  rasteplass ved Svarttjønn.

I beste svenskestil var mange av turløypene preparert med flis. Imponerende flott og herlig å løpe på.

Litt ukonsentrert, og plutselig var jeg på en helt annen kolle enn denne.Bare 50 meter unna, men likevel en flau bom. Stolpepost 46 kan ses vet foten av kollen.

Stolpepost  47, hundre meter fra stolpe 46, var også ved en kolle.

Stolpepost 43 er ved steinen i bakkant av bildet. Stolpene kan være vonde å få øye på, avhengig av hvilken retning man kommer fra.

Stolpepost 42 i et stikryss. Bilder av poster i skogen er ikke så spennende, men her er det i alle fall et herlig terreng som gir lyst til å bevege seg.

Stolpepost 41, ved en liten grop i skogen.
 
Stolpepost 40 i et stikryss midt på kartet.

Stolpepost 37 var under skrevten i bakgrunnen.

Denne løp jeg rett forbi, hadde ikke lest postbeskrivelsen. Det ble 2 minutter bom! Stolpepost 36 er i lia et par hundre meter ovenfor Eidsverket. Det minnet mest om en bronsealderrøys...

Tilbake ved Eidsverket der jeg hadde parkert. Da var det bare å hive seg i bilen og kjøre videre til neste kartområde  - og det grenser jo til Eksismoa-kartet.


Tur 2: Bjørkelangen 13 stolper - 9,20 km - 88 hm - 1:13 - urbant




Med utgangspunkt fra parkeringa ved Bjørkelangen videregående skole og idrettsanleggene der, fulgte jeg lysløypa til stolpepost 13. Det var en våt tur, det hadde regnet mye og jeg gadd ikke forsøke åholde meg tørr på beina.

Litt mer lysløype, og deretter opp i boligområdet ved Einerhaugen til stolpepost 12 i dette veikrysset.

Det ble en lang joggetur ned igjen fra Einerhaugen til industriområdet på andre siden av Fv170. Stolpepost 11 var ved Holen gård i utkanten av industriområdet.

Jeg har kommet meg gjennomindustriområdet og til Biksrudmosen der det bygges boligblokker.Her er stolpepost 14.


Stolpepost 16 ligger ved den ene enden av Bjørkelangen torg - som har blitt en riktig hyggelig handlegate. Her ved stolpen var det jeg ble intervjuet en drøy time tidligere.

Stolpepost 15 i Briskebyen rett nord for sentrum.

Stolpepost 22 like ved Kjelle videregående skole-

Stolpepost 23 var ved fotballbanen på Kjelle.

Stolpepost 21 var like ved Eidsverket der jeg startet og sluttet forrige runde - på motsatt side av Fv.170. To stolpeposter var på begge kartene, og hadde jeg hatt kartene på forhånd og kunnet planlagt bedre, ville disse to rundene blitt en enkelt runde i stedet. Kartene hentet jeg først samme morgen - på vei til Bjørkelengen.

Så oppdaget jeg plutselig at jeg ikke hadde vært bortom stolpe 20 ved G-sport i motsatt ende av torget av der jeg tidligere hadde vært. Da ble det en snartur over denne gamle jernbanebrua (har sikkert vært brukt til den smalsporede Urskog-Hølandsbanen i gamle dager) - og bortom Bjørkelangen torg en gang til.

 Her foran G-sport var stolpepost 20.

 Stolpepost 19 på en åpenbart lite benyttet idrettsplass øst for sentrum, inntil Lierelva.

Stolpepost 18 var ved murbygningen ved Tertittvegen - her gikk altså Urskog-Hølandsbanen med persontrafikk helt fram til 1960. Toget på den smalsporde banen ble kalt Tertitten, og deler av den er museumsjernbane ved Sørumsand.

Stolpepost 17 i boligområdet rett ved Bjørkelangen stadion.

Og dermed var runde to ferdig, 30 av 50 stølpeposter var besøkt. Turen fortsatte til Søndre Mangen. Rent kondisjonsmessig var det en OK dag, men jeg rasjonerte litt med kreftene på grunn av en enda mer omfattende stolpejakt i Valdres to dager senere.


Tur 3: Søndre Mangen 10 stolper - 12,60 km - 188 hm - 1:39 - terreng/landevei


Denne runden i Mangenfjellet er det egentlig ikke så mye å skrive om. Det startet med ca 5 km på tidvis idyllisk sti langs den såkalte Sydskogvegen - gjennom Storfelten Naturreservat - og ganske kjedelig grusvei resten av runden. På denne enkle runden lå alle 10 stolpepostene ved stien/veien.

Det startet med 70-80 høydemeter på en kjerrevei som etterhvert gikk over til sti,men påkartet er denne likevel benvnt Sydskogvegen. Stolpepost 26 er ved kanten av Storfelten Naturreservat.

Storfelten Naturreservat...

Det var våtere enn vått langs stien ("veien") - men samtidig et åpent og veldig flott myr- og furulandskap. Her er stolpe 27.

Stolpepost 28 med Folatjern i bakgrunnen.

Stolpepost 29 ved den siste store myra før det gikk utforbakke ned mot skogsbilveien ved Myrås.

Stolpe 30 var der stien kom ned på grusveien ved Myrås. Herfra var det kjedelig grusvei innunder Mangenfjellet tilbake.

Stolpe 31 i et veikryss nederst i Gravdalen.

Må jo innrømme at dette var kjedelige stolpeplasseringer... men en fin treningstur var det likevel. Her er stolpe 32 ved "Kulesvingen".

Stolpepost 33 lå på et lite høydepunkt ved veien,med Svarttjern i bakgrunnen.

Stolpepost 34 ved veien sør for Kopptjern, herfra var det mest utforbakke tilbake til bilen.

Nede i veien ved Gullruvelia lå den tiende og siste stolpeposten på denne runden, stolpe 35.

Minnesmerke med historikk om veien til Søndre Mangen som ble påbegynt i 1852 og farbar med kjerre til Søndre Mangen i 1870. Ting tok tid den gangen også. Nå er det en smalmen greit kjørbar asfaltvei fra Aursjog/Bjørkelangen til Vestmarka på andre siden av skauen.



Der er bilen, runden er ferdig - og det nærmer seg tidspunket jeg sa jeg skulle være hjemme. Men, det står igjen en liten runde på Finstadbru....


Tur 4: Finstadbru 10 stolper - 7,89 km - 70 hm - 1:06 - landlig


Dagens siste runde startet med Stolpepost 8 "på landet" ved veien inn mot Lille Finstad gård.

Stolpepost 9 ved idrettsplassen lå ved hjørnet av klubbhuset, og jeg klarte å ikke få med noen av hundeutstillerne på bildet.

Idrettsplassen var omgjort til camping og hundeutstillingsområde.Sikkert en bra inntektskilde for idrettslaget.

Mørke truende skyer kom stadig nærmere, fra flere kanter.... men jeg slapp utrolig nok unna, det begynte ikke å regne før jegetter runden fikk satt meg i bilen. Her er stolpepost 10 der veien krysser Borstadbekken.

Det ble mye fram og tilbake på Finstadbru - stolpepostene var satt ut slik at jeg ikke fikk laget en fornuftig runde. Her er jeg ved stolpepost 7 ved Stokkebekk.

Stolpepost 1 ved Gunhildsrudvegen 100 meter fra Fv.171.

Stolpepost 2 ved Kvaksrud vestre.

Stolpepost 3 ved Kvaksrud nordre.

Stolpepost 6 ved Mokollen, ikke langt fra Gunhildsrud.

Stolpepost 5 innenfor gamlehaugen.


Stolpepost 4 på tilbaketur mot Fv.171, langs Fjuktjennvegen.

Det var den siste stolpen på denne runden, og dermed har jeg besøkt de 50 stølpene i Aurskog-Høland. De to siste rundene var ikke spesielt barnevennlige, de vil nok opplevers som svært kjedelige om man har med barn på stolpejakt. For en gubbe som meg er derimot alt greit....  Jeg tror arrangøren kan oppnå betydelig bedre oppslutning med økt fokus på barnevennlighet og masse informasjon om appen og mulighetene den gir - og plassering av flere poster i urbane områder.


Tidligere stolpepost-turer i 2016:

04.08.2016 Stolpejakt i Hadeland, Harestua, 25 poster
29.07.2016 Stolpejakt i Søndre Land, 35 poster
29.07.2016 Stolpejakt i Gjøvik, Sørbyen, 21 poster
29.07.2016 Stolpejakt på Lygna, 18 poster
27.07.2016 Stolpejakt i Hamar, 50 stolper
26.07.2016 Stolpejakt i Nittedal sør, 32 stolper
22.07.2016 Stolpejakt på Venabygdsfjellet, 50 stolper
18.07.2016 Stolpejakt i Tolga, 50 stolper
17.07.2016 Stolpejakt i Os i Østerdalen, 50 stolper
12.07.2016 Stolpejakt i Hakadal og Nittedal, 68 stolper
07.07.2016 Stolpejakt i Hadeland, 65 stolper
05.07.2016 Stolpejakt i urbane Oslo nord, 50 stolper
03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 50 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster
05.07.2016 Stolpejakt i urbane Oslo nord, 50 stolper
03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 100 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar