fredag 19. august 2016

Stolpejakt i Tynset og Folldal - i mye fint terreng og litt urbant

Det er ganske nøyaktig en måned siden jeg var på stolpejakt lenger opp i Østerdalen, i Os og Tolga. Nå var jeg klar for stolpejakt i Tynset og Folldal, og hadde satt av en hel dag til turen. Det vil si; jeg kom litt sent av gårde og var ikke startklar før 13:30 - det betød at jeg bare hadde tiden og veien til solnedgang.

Folldalskartene hadde jeg printet fra nettet, men Tynsetkartet som lå på nett hadde for dårlig oppløsning, så jeg startet med å besøke biblioteket i Tynset (i Rådhuset, se toppbildet) for å hente stolpejakt-kart der - og tegne inn planlagt runde.

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

Skrevet 1. september, men turen var 19. august.

Det var ikke så lange turene, 34 kilometer totalt, men jeg sliter med to vonde tær - den nest minste på begge føttene. Det er etterdønninger etter tidligere ultraløp-vannblemmer, og når jeg løper lenge i terreng dukker de opp igjen. Men, jeg var fornøyd med løps (jogge-) formen de første 2 timene....

Det var greit turvær med bare litt duskregn i starten på Trysilrunden - og med et nødskrik unngikk jeg også noen regnskurer i Folldal. I Folldal gikk det ekstra tregt på grunn av de vonde tærne. Jeg tok drøyt 200 bilder på turen, en god del av dem ser du nedenfor sammen med noe beskrivelse fra turene.

Dagens turer:
1. Tynset 30 stolpeposter - 21,24 km - 269 høydemeter - 2:59
2. Grimsbu 30 stolpeposter - 10,72 km - 256 høydemeter - 2:24
3. Folldal skole 10 stolpeposter - 2,11 km - 21 høydemeter - 0:25
Totalt: 70 stolpeposter - 34,07 km - 546 høydemeter -  5:48 (brutto inkl foto++)


Tynset 30 stolpeposter:


Jeg parkerte ved jernbanestasjonen, og sveipet bortom Rådhuset for å få tatt et bilde av verdens største spark - og den er virkelig svær!

Stolpejakta startet med stolpepost 12, ved Stasjonstjønna på nordsiden av jernbanelinja.

Stolpepost 9 ved Alfarheim.

Stolpepost 10 ved Frivillighetssentralen, en av arrangørene bak stolpejakta i Tynset.

Stolpepost 7 ved NØK bygg... denne var så fin at jeg måtte ta med bildet selv om det viser stolpekoden.

Samme stolpeposten med NØK bygg i bakgrunnen.

Stolpepost 8 ved det nye renseanlegget helt nede ved Glåma (som elva heter her oppe).

Stolpepost 3 ved flomsteinen. 
Når man ser 1995-merket er det helt uvirkelig at vannet skal ha stått så høyt... 

Broa (fv 30) over Glåma... jeg skal en runde på andre siden også.

Tynset Camping rett ved brua har jeg noen minner fra. Blant annet var jeg der på en av ytterst få campingturer med mor og far (og Reidun) - det må ha vært på slutten av 50-tallet. Jeg fisket i Glåma like ved, og en oppsynsmann godtok at jeg ikke hadde fiskekort fordi jeg var så ung. Jeg fikk fisk (ørret) også, som mor stekte til frokost neste dag.

Nå har jeg krysset over elva til jordbrukslandskapet på andre siden. Stolpepost 6 var i veikrysset midt på bildet, ved fv 715.

Bortistu' Neby - sentrum i Tynset i riktig gamle dager.

Den dagen jeg var der (fredag) var man i full gang med klargjøring til Jazzfestival lørdag og søndag.

Stolpepost 5 er ved låvebrua.

Bortistu egner seg fint som festivalområde...
men ikke visst jeg at østerdøler var interessert i jazz.

Stolpepost 4 ved en gapahuk mellom Bortistu og Glåma. Her er det maks 200 meter i luftlinje til neste stolpepost, men den er på andre siden av elva - 2,2 kilometer å løpe.

Brokryssing for andre gang med flomsteinen i bakgrunnen.

Da har jeg løpt veien rundt - i stedet for å svømme over Glåma. Det er en øy i elva her - så det kunne blitt en fin bro over til Neby tenkte nå jeg. Stolpepost 2 er ved en infotavle som forteller om Tjønnområdet. Når jeg nå googler dette ser jeg at de faktisk har planer om en gangbru over her...
Gamle Almannvei står det på skiltet, men dette er faktisk "Kjærlighetsstien".

Øya midt i elva og Neby på andre siden.

Etter å ha rundet det meste av Tjønnområdet kommer jeg til stolpepost 1 på brua over jernbanen ved Sandbakken.

Da er jeg nesten i sentrum igjen, ved stolpepost 1 utenfor Tjønnmosenteret.

Man har ikke bare verdens største spark i Tynset. De to myggene ved den nye videregående skolen på Trontun må da være rekordstore de også.

Stolpepost 22 var ved balløkka Kløftmyra i Haverlia.

Lenger opp i Haverslia var stolpepost 21 ved denne gapahuken midt i boligområdet.

Jeg hadde tenkt med bortover her, men her var det full anleggsvirksomhet ved skianlegget.

Haverslia skistadion - med løyper i alle retninger.

Stolpepost 29 ved lysløypa ovenfor skistadion.

Stolpepost 30 ved en flott tursti (fantastisk bra løpbarhet) ned not bebyggelsen igjen. Jeg snudde her - det var flere stolper langs skiløypenettet.

Stolpepost 28 i et løypekryss, og stolpe 27 og 26  var i lignende terreng ved løypekryss. 

Nedover langs Kaldbekken var det en utrolig flott sti..

Stolpepost 25 ved gapahuk og leirplass en drøy kilometer fra sentrum.

Stolpepost 24 var ved en annen gapahuk enda nærmere sentrum.

Stolpepost 23 var grei nok den, men en parallellfeil gjorde at jeg pådro meg en 5 minutter omvei... Her møtte jeg forresten en annen stolpejeger.

Nok en gapahuk (stolpe 19), midt i boligområdene øst for sentrum, ved Furumoen barnehage.

Stolpe 20 var ved hjørnet  på Nytrømohallen.

Stolpepost 11 ved paviljongen inne på Tynset Bygdemuseums område.

Det er fint med slike gamle bygg som tas vare på...

Inngangsportalen til bygdemuseet.

Etter å ha sikksakket meg gjennom store deler av de sentrumsnære boligområdene har jeg kommet til stolpepost 18 i et veikryss ved Arnemo.

Stolpepost 14 var ved Nord-Østerdal videregående skole.

Stolpepost 13 var ved bautaen utenfor Tynset barneskole. Både barneskolen, ungdomsskolen og den videregående skolen ligger rundt det samme "tunet".

Siste stolpepost (17) i Tynset var ved Museumssenteret Ramsmoen - og da var det bare noen joggeskritt skrått over gata til der jeg hadde parkert ved stasjonen. 

Takk til tilretteleggerne for en fin tur. Håper dere får mange deltagere på stolpejakta. Jeg ser at jeg var 15. mann som hadde registrert alle 30 stolpene i Tynset, når dette skrives er tallet 51 - av 398 som hittil har registrert stolper på Tynset.

Da var det bare å bytte trøye og komme seg videre til Folldal. Matpakka spiser jeg mens jeg kjører.


Grimsbu 20 stolpeposter:


Jeg har løpt o-løp i terrenget her ved Stormoegga Fritidspark tidligere. Det er et helt fantastisk område med flate moseområder og heftig grop- og ravineterreng. Jeg parkete ved infotavla ved Kroktjønna og like ved var stolpepost 11 i gropa midt på bildet.

Truende mørke skyer på flere kanter tydet på at jeg neppe ville unngå regn på denne runden, men det holdt med et nødskrik. Bildene hadde blitt friskere i sol - men det var det altså ikke.

Bare femti meter unna var stolpe 12 på denne ryggen med sti så flott at man virkelig får lyst til å løpe, men beina mine (tærne) var ikke alt for samarbeidsvillige - så det ble mye gåing og lite jogging.

Stolpepost 13 i et stikryss. 

Stolpepost 14 ved det lite tjern.

Stolpepost 15 i moselandskapet.

Stolpepost 16 ved en bred sti gjennom området.

Stolpepost 17 på en liten rygg ved foten av Flatåsen.

Nå fulgte noen poster der jeg var glad at jeg for en gangs skyld hadde tatt med kompass. Stolpejakta er stort sett så enkel at jeg verken bruker kompass eller app/GPS som hjelpemiddel. Men, her var det diffust og veldig likt over alt - og stolpene i lia lå ikke ved sti. Med en stygg sleiv kom jeg etter hvert til stolpepost 18 på denne ryggen.

Da er det bare å peile ut kursen videre...

Jeg var godt fornøyd med å gå rett i stolpepost 23 med hjelp av kompass og skrittelling.

Denne koia kan du nok få kjøpt billig...

Litt slurv og dårlig konsentrasjon - og plutselig ble det noen minutter surr til stolpeposte 26. 

Jeg har vært på stolpepost 28, 33, 32, 39, 29 og 30 i den samme landskapstypen. Bildene blir like, så jeg hopper over en del av dem. Det var kort vei mellom postene (30 stolpeposter på 10 km), men hvis man først bommer i slikt flatt terreng kan det ta litt tid å komme på rett spor igjen. Her er stolpepost 31 ved en fin liten grop.


Stolpepost 34 i en liten dødisgrop.

Her har jeg kommer til selve Stormoegga - bratt ravinelandskap der det er vanskelig å se om det går opp eller ned uten å studere kartet nøye. Stolpepost 35  lå nede i en dal - der jeg trodde jeg skulle til en høyde.

Stolpepost 27 ved foten av Stormoegga 

I denne bratte skråningen balanserte jeg meg til neste stolpepost. Det er glatt i slikt moselandskap.

Stolpepost 36 lå jo greit til - så er det stien i den bratte lia tilbake igjen.

På høyden ovenfor skistadion og hoppbakkene var stolpepost 27 - herfra er det bare "moseterreng" igjen.

Stolpepost 38 lå ved denne vollen der en hundeklubb eller lignende har samling på andre enden.

Stolpepost 40 i nesten helt flatt terreng. Det er nesten så man får dårlig samvittighet for å tråkke spor i den fine mosen.

Stolpepost 19 i et søkk like ved Lauvåstjønna.

Stolpepost 21 ved en rasteplass ovenfor østre side av Kroktjønna.

'
Stolpepost 24 ved et annet av dødisgrop-vannene, Rødtjønna.

Ny stolpepost (25) og nytt vann, Bekkholtjønna.

Fantastisk flott turvei på ryggen mellom Bekkholtjønna og Kroktjønna.

Stolpepost 22 ligger på høyden bortenfor fiskebrygga.


Infotavla ved Kroktjønna. 

Og gamle stivbeine kroken - med vonde tær - er tilbake ved bilen og klar for å kjøre opp til Folldal sentrum for å ta dagens 10 siste stolpeposter.


Folldal skole 10 stolpeposter:


De siste 10 stolpepostene var i et flatt turområde rundt idrettsanleggene mellom Folldalsvegen (fv29) og Folla (elva). Stolpepost 6 lå ved denne "lekre" stien.

Stolpepost 4 ved en av de brede skitraseene.

Stolpepost 5 ned mot Folla med Knutshovda 1085 moh i bakgrunnen. Toppen ser ikke så høy ut, men det er fordi vi her befinner oss 700 moh.

Stolpepost 7 litt lenger opp langs elva. Jeg har gode fiskeminner fra Folla litt lenger ned mot Alvdal.

Bildene fra stolpepost 8, 9 og 10 er til forveksling like - og det er vanskelig å klage på løpbarheten her, enten man følger sti eller løper rett på i terrenget.

Stolpepost 3 bak en lagerbygning i Industrivegen.

Stolpepost 1 var ved sørenden av fotballbanen.......og stolpepost 2 her ved nordenden. Dermed er minirunden ved Folldal skole unnagjort.

Ved skolen i bakgrunnen står bilen og gleder seg til fire timers kjøretur hjem til Vormsund. For variasjonens skyld valgte jeg fv 27 og fv 218 via Rondane og ned til Atna, i stedet for å kjøre via Alvdal. Det kunne gått galt, for i Øverdalen bykset en elg ut i veien rett foran meg - men jeg var våken nok til å få bremset ned - så elgen bommet med 5 meter.


Tidligere stolpejakt-turer i år:


18.08.2016 Stolpejakt i Vestre Aker - Vinderen, 17 stolper
11.08.2016 Stolpejakten i Lillehammer, 78 stolper
09.08.2016 Stolpejakt Norway Cup, Ekebergsletta, 15 stolper
09.08.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Kollen, 17 stolper
07.08.2016 Stolpejakt i Valdres, 80 stolper
05.08.2016 Stølpejakt i Aurskog-Høland, 50 poster
04.08.2016 Stolpejakt i Hadeland, Harestua, 25 poster
29.07.2016 Stolpejakt i Søndre Land, 35 poster
29.07.2016 Stolpejakt i Gjøvik, Sørbyen, 21 poster
29.07.2016 Stolpejakt på Lygna, 18 poster
27.07.2016 Stolpejakt i Hamar, 50 stolper
26.07.2016 Stolpejakt i Nittedal sør, 32 stolper
22.07.2016 Stolpejakt på Venabygdsfjellet, 50 stolper
18.07.2016 Stolpejakt i Tolga, 50 stolper
17.07.2016 Stolpejakt i Os i Østerdalen, 50 stolper
12.07.2016 Stolpejakt i Hakadal og Nittedal, 68 stolper
07.07.2016 Stolpejakt i Hadeland, 65 stolper
05.07.2016 Stolpejakt i urbane Oslo nord, 50 stolper
03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 50 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster
05.07.2016 Stolpejakt i urbane Oslo nord, 50 stolper
03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 100 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar