torsdag 11. august 2016

Stolpejakt på Lillehammer - en laaang dag i OL-byen med 78 besøksmål

Alle Lillehammer-stolpene på èn dag, ville jeg rekke det uten å reise hjemmefra midt på natta? Jeg hadde et tidsskjema med avreise 05:45 og hjemme igjen 17 timer senere. Nåja, det gikk nesten, jeg trengte 18 timer, men den ekstra timen skyldes utelukkende kjøring.

De 78 stolpepostene var spredd over hele Lillehammer og rent praktisk delte jeg det opp i 6 runder + noen enkeltposter i tillegg. Det ble 10 timer og 65 km til fots - og deilige 1937 høydemeter. Resten av tiden var kjøring.

Blogginnlegget er skrevet 1. september - men tilbakedatert til 11. august.

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

Med meg på planlegginga var yr.no, så værforholdene var selvsagt gode denne torsdagen i OL-byen - selv om det var kaldt på morgenen, bare +4C. Dette var årets nest lengste "treningsøkt" på stolpejakt. Kun turen på hjemmebane i Nes (120 stolper, 76 km) var lenger. 

Det var solide dimensjoner over kartet, og stolpepostene er spredd over hele kartet fra Søre Ål i nedre høyre hjørne til Birkebeiner skistadion oppe til høyre, Jørstadmoen øverst til venstre og Vingnes nede til venstre - og selvsagt på kryss og tvers i selve Lillehammer.

Totalt på turen tok jeg 270 bilder, et bilde av alle stolpene med kode og ett eller flere bilder av selve besøkspunktene. Tidene er bruttotider inkl fotograferinga... som i snitt koster 20-25 sek pr bilde (altså minst halvannen time på hele dagen). Ellers var det en blanding av jogging (bortover/nedover) og gåing (motbakke). Den siste stolpen på Vingnes kjørte jeg til for å bli ferdig før det ble for mørkt, det sparte jeg 2 km på.

Lillehammerturene stolper km tid høyde
Maihaugen-Sentrum 20 10,13 01:34 326
Søre Ål 17 16,98 02:42 548
Birkebeiner skistadion 10 9,95 01:35 240
Balbergkampen 1 3,18 00:35 214
Øvre Jeistad 1 1,01 00:13 87
Kringsjå - Sentrum N 13 13,07 02:05 299
Jorekstad 7 4,44 00:40 29
Vingnes N 8 5,83 01:01 174
Vingnes S 1 0,43 00:04 20
TOTALT 78 65,02 10:29 1937


Bilder og beskrivelse av en lang dag i OL-byen

Tur 1: Maihaugen/Sentrum - 20 stolper - 10,13 km - 1:34 - 326 hm

Jeg valgte å starte ved Maihaugen i år som i fjor. Der er det greit å parkere og jeg fikk gjort unna stolpepostene inne på selve Maihaugen mens det ennå var gratis inngang (åpen port tidlig på morgenen). Det var nydelig sol klokka halv åtte på morgenen, men fortsatt bare 6 varmegrader. Innen runden var ferdig var det steget til 15 varmegrader.

Nesten skyfri himmel, men Garmo kirke ligger foreløpig i skyggen. Stolpepost 30 lå på haugen ved siden av kirken.

Stolpepost 29 ved ett av de flotte tunene på Maihaugen.

Stolpepost 31 ved gjerdet i venstre kant av bildet. Rett ovenfor stolpeposten passerte jeg den flotte dammen som du ser på toppbildet.

Stolpepost 28 ved kulturlandskapet inne på Maihaugen.

I håp om å unngå en lang omvei sjekket jeg om jeg kunne se stolpe 69 fra innsiden av gjerdet på Maihaugen. Jeg hadde flaks...og sparte en kilometer utenfor gjerdene.

Stolpepost 32 var ved den øverste av gårdene på Maihaugen.

Da er jeg ute fra Maihaugenområdet, og bilen står fortsatt alene på parkeringsplassen. Der skal den få stå en time til.

Stolpepost 33 var like ver parkeringsplassen til Maihaugen, der stien går oppover mot Ringsvea og øvre deler av Mesnaelva.

Stolpepost 52 i et løypekryss ved Nybu.

Her er jeg på kjente trakter.... langs løypene til Birkebeinerløpet.

En av mange flotte fosser og kulper i Mesnaelva ble passert på vei mot Stampesletta.

Stolpepost 35 ved jordet på oversiden av Stampesletta og Håkons Hall.

Stolpepost 20 var ved dern flotte Finna bru over Mesnaelva, ikke langt fra Lillehammer hotell. Brua fra 1868 ble flyttet fra Vågå til Mesna i 1937.

Bak disse lavvoene ved Lillehammer hotell var stolpepost 9 ved Lillehammer hotell.

 Hotellet sett fra stolpeposten.

Stolpepost 16 var ved huset til lærerinne Emma Gjelen rett ovenfor Lillehammer sentrum. Hun var blant annet første kvinne i styret for De Sandvigske Samlinger, og hennes store hobby var maling med motiver fra Maihaugen dit hun forøvrig skjenket gjestestua.

Nesten i sentrum, ved stien langs Mesnaelva, var stolpepost 51. Menaelva ned (og/eller opp) er forresten et fint turforslag.

Stolpepost 3 var foran Hvelet restaurant, i det tidligere Norges Bank-bygget.

Stolpepost 4 i en bakgård i sentrum.

I bakkant av denne flotte Birkebeinerstatuen var stolpepost 6 foran bygget til Sparebanken Hedmark i Kirkegata.
 
Stolpepost 1 ved Skysstasjonen.

Stolpepost 2 ved gangbrua over innfartsveien til Lillehammer sentrum (Mesnadalsarmen).

Stolpepost 5 ved restauranten i Søndre Park.


Tur 2: Søre Ål - 17 stolper -16,98 km - 2:42 - 548 hm

Her parkerte jeg ved Engsvea Fus Barnehage litt ovenfor Søre Ål skole. Som vanlig valgte jeg å å parkere lavt i terrenget for å få den letteste delen av turen til slutt. Dette var den av dagens runder med klart flest høydemeter.

Stolpepost 25 ved undergangen under Fredrik Collets veg- mellom barnehagen og skolen i Søre Ål.

Deretter var det bare å gi seg i kast med motbakkene umiddelbart. Det var fine vekslinger mellom boligveier og turstier i boligområdene. Stolpepost 12 var ved en av disse stiene.

Slik gikk stiene gjennom boligområdene, og dette er vanlig mange steder på Lillehammer. Bra områdeplanlegging!

Jeg hørte sus fra oven, og her er forklaringa.

Denne dekorative redskapen måtte jeg bare ta bilde av.

Stolpepost 7 ved undergangen under Mesnalivegen. Jeg er ikke så langt unna Maihaugen nå - og kunne selvsagt lagd lengre runder (som i fjor da jeg sammen med Gunnar F tok alle stolpepostene på èn enkelt runde). Men, det er praktisk med kortere runder slik at jeg kan ta en matbit ved bilen og bare ha med litt drikke på rundene, i stedet for å løpe med sekk.

Her er jeg ved foten av dagens bratteste bakke.100 bratte høydemeter venter opp til toppen av Sauhaugen.

Så er jeg på toppen - ved stolpepost 77 på Sauhaugen, 441 moh - 318 meter over Mjøsa.

Fra Sauhaugen måtte jeg 75 høydemeter ned igjen, før jeg igjen måtte kreke meg oppover langs Ringsvegutua til Stolpe 68 ved Nysveen.

Enda lenger opp i lia var stolpepost 55 i et turveikryss ved Vårsetra.

Idyllisk tun ved Nerhagen som ble passert på vei til neste stolpepost.

Stolpepost ved fotballøkka ved Vårsetergrenda - nedenfor Ringsveen.

Stolpepost 34 ved en sti gjennom bebyggelsen høyt opp i Vårsetergrenda. Her er jeg på rundens høyeste punkt ca 520 moh.

Mellom boligområdene i Vårseterlia og Røyslimoen var stolpepost 11 ved en undergang under Mesnaliveien (fv216).

Stolpepost 56 i terrenget ovenfor Røyslimoen.

Det er flott i de nye boligområdene på Røyslimoen...

Stolpepost 27 lengst ned på boiligområdet.
 
Stolpepost 64 ved turveien inn mot Høstmælingshaugen. Da begynner utforbakkene for alvor...

Auuuu, shit! Jeg fikk meg en tur på 2x100 meter gjennom dette brenneslekrattet fordi jeg ikke fant utgangen på en sti ned mot stolpepost 65. Det hender det brenner i leggene på ultralange løpeturer, men her var det ikke løpesmerter som forårsaket leggbrannen.

Stolpepost i stikryss 65 i lia mellom plassene Veslelia og Høienshall

Det ble en lang omvei for å komme til stlpepost 19 ved fotballbanen på Vatninga nedenfor Galtrudsvea. Det går en sti fra bebyggelsen på Galtrudsvea, men slik kartet var tegnet måtte jeg passere privat grunn for å komme til stien, så jeg tok omveien via Åsmarkvegen.

Nedover og nedover... det var ikke noe problem å jogge her.

Stolpepost 8 ligger på andre siden av asfaltvegen midt på bildet. Nå er jeg nesten der jeg startet, men før jeg kan sette meg i bilen gjenstår en runde på nedsiden av Hamarvegen (fv 213).
 
Fra grusveien nedover mot Trangerud vat utsikten mot Mjøsa  og Vingnes på andre siden strålende.

Stoplepost 60 ved en av de to hårnålsvingene i Trangerudvegen. Her kommer jeg ned mot et flott ravinelandskap.

Stolpepost 63 ved Søre Sæter nordre. Da venter 80-90 høydemeter - mest på sti - opp igjen til der jeg parkerte. Ved bilen ble det et raskt trøyeskift, men litt mat ble fortært på kjøreturen videre.


Tur 3: Birkebeiner skistadion - 10 stolper - 9,95 km - 1:35 - 240 hm

Denne runden var i sin helhet i terrenget, mer som ordinær turorientering enn som urban stolpejakt. Her var det i alle fall ikke vanskelig å finne parkeringsplass. Det skyet over og kom noen regndråper på slutten av runden. Resten av dagen var det fint vær.

Jeg var sikker på at posten var oppe på skibrua, og hastet meg dit, bare for å krabbe ned igjen til stolpeposten (53) under bua i nordenden av Birkebeiner skistadion.

Etter en tur på blaute stier gjennom myrene langs Abbortjern kom jeg med skvalpende joggesko til stolpe 79 ved denne badeplassen ved vannets nordøstre enda. Det er nok greiest adkomst fra Sjøsetervegen (mot Nordseter) til denne badeplassen.

Det var en fin tur på lettkuperte stier til stolpepost 80 sør for skistadion.

I dette omnrådet støtte jeg på merking til de ulike Birkebeinertrasèene både titt og ofte. Det er nå tre år siden siste Ultrabirken løp for min del.

Stolpepost 54 ved brua der turløypa krysser Mesnaelva rett nedenfor utløpet fra Krokflø.

Fortsatt gikk turen på fine stier i lettløpt terreng, her er stolpepost 78 i et stort hogstfelt mellom Mesnaelva og "Kanalen".

Her er jeg på den fantastisk flotte (og til dels bratte) stien ned langs Mesnaelva mellom balettbakken og Stampesletta. Dette er broa like ved Svarga der Marcello Haugen bodde.

Et av de mange fossefallene...

Broa ved Svarga sett fra nedsiden...

Stolpepost 70 var ved Himmelrikfossen. På vei ned hit, og også opp igjen, møtte jeg på og pratet med flere stolpejegere. Ellers er det alltid mye folk på tur langs elva her.

Etter den slitsomme avstikkeren ned langs Mesnaelva er jeg her ved stolpe 58 øverst i Balettbakken.

Stolpepost 57 på toppen av Lysgåprdsbakken. Her var det folksomt, men de fleste kom med stolheisen..

Fra lys- og rulleskiløypa mellom Kanthaugen og skistadion... jeg fulgte selvsagt kjøreretningen.

Jeg glemte å ta avstandsbilde av denne stolpeposten like ved Sjøsetervegen. Kanskje jeg ble distrahert av noen regndråper som akkurat da fant veien ned til gammeln.

Stolpepost 71 ved en av skiløypene vest for Birkebeiner skistadion. Nok en runde var unnagjort - tidsskjema holdt sånn noenlunde...


Balbergkampen og Øvre Jeistad - 2 stolper - 4,19 km - 0:48 - 301 hm

Jeg var spent på parkeringsmulighetene her oppe, men det var greit å parkere på grusveien nedenfor der Balbergbakken lå. Jeg slet mer for å finne et sted å parkere for å komme til posten ved Jelstad, lenger ned langs Bæla (elva) , men jeg fant en plass ved Bjørstadbakken.

Informasjon nede ved parkeringsplassen om at to av stolpene i Stolpejakten utgår på grunn av hogst i området. Det var altså årsaken til at det var 78 og ikke 80 stolper totalt. Dette hadde jeg fått med meg via nettet før jeg dro oppover.

Det er bra med høydekurver her ja. Stolpeposten ved Balbergbakken (rød) var innenfor sperringene. Fra parkeringsplassen skulle vi altså følge den sørlige ruta opp til Balbergkampen. Det var helt OK, for da var det ikke så forbasket bratt. Stolpeposten i svingen halvveis (74) var av en eller annen grunn annullert - akkurat som stolpe 67 ved Balbergbakken. Nederst på kartutsnittet fra appen (som jeg bare bruker som backup til papirkartet) er stolpepost 66 som jeg tok fra grenda 500 meter opp i lia.

Litt opp langs stien var det sperring av den korteste stien - for de som kom ovenfra.

Denne stolpeposten telte ikke med - ubegripelig hvorfor. Den lå jo langs den anfefalte ruta, dvs den sørlige stien forbi mobilmasta ved stolpepost 74.

På toppen av Balbergkampen (stolpepost 73) kom jeg i prat med stolpejegerne på bildet - her er vi 670 moh, dvs 547 meter over Mjøsa.

Fin utsikt... finere enn bildet rettferdiggjør.
 
Fra husklynga i Bjørnstadbakken gikk det sti - Gamlevegen - ned mot stolpepost 66.

Flott sti som bar preg av at dette tidligere har vært en kløv- eller kjerreveg.

Stolpepost 66 ved gapahuken langs Gamlevegen ovenfor Øvre Jeistad.



Tur 4: Kringsjå/Sentrum N - 13 stolper - 13,07 km - 2:05 - 299 hm

Her valgte jeg "uvanlig nok" å parkere ved høyeste punkt, ved Nordre Ål kirke, siden det var korteste kjørevei fra forrige stolpepost.

Stolpepost 50 i Knutrudskogen ikke langt fra Kringsjå skole og Kringsjåtunet.

Stolpepost 14 ved ei fotballøkke på Ekrom.

Mange høydemeter nedover - og jeg har kommer til Lipro, vernet bedrift på Smestad. Stolpeposten er på andre siden av bygget.

Stolpepost 26 ved gangbro over fv113.

Da har jeg kommet meg ned til Mjøsea, og litt opp igjen til Hovemoen. Stolpepost 47 er der turstien tar av fra industriområdet og inn i skogen på Hovemoen.

Langs Glomma... det er sen ettermiddag og stille lengst nord i Mjøsa.

Stolpepost  46 ved Svarstadvika. Det går en fin turvei mellom E6 og Mjøsa i dette området.

Stolpepost 21 ved gangbroa over Mesnaelvas utløp - like ved Strandtorget.

På odden utenfor Strandtorget, under Lillehammer bru (E6) var stolpepost 22. Herfra valgte jeg et dumt veivalg tilbake forbi stolpe 21, i stedet for en kortere og mye lettere rute via Strandtorget og bort til Uldvarefabrikken. Minst fem minutter surra vekk.

Mesnaelva på noe av sitt smaleste - ved gangbrua like ved Uldvarefabrikken. Dette er det siste stryket før elva treffer Mjøsa, og x antall dager og timer senere passerer Mesnavannet her jeg bor ved Vorma på sin vei mot Glomma og Oslofjorden ved Fredrikstad....

Stolpepost 61 ved Gudbrandsdalens Uldvarefabrikk.

Stien opp fra brua gikk i flere slyng, det var ei skikkelig brtatt kneik her. Jeg kom samme stien både ned og opp.

Stolpepost 59 ved ei gangbro over Skurva øverst i Skurvadalen. Da har jeg startet på stigningene igjen tilbake mot Kringsjå.

Stolpepost 45 ved Hammermo ovenfor industriområdet nord for sentrum.

Mange høydeneter senere er jeg ved gangveien under Kringsjåvegen - ovenfor Krinsjåtunet. Stolpepost 13 er i skråningen til venstre.

Denne stolpeposten (10) ved Skårsethgutua ovenfor Nordre Ål kirke holdt jeg på å overse, jeg hadde ikke planlagt runden innom den - men oppdaget fadesen underveis på runden. 


Tur 5: Jorekstad - 7 stolper - 4,44 km - 0:40 - 29 hm

Her parkerte jeg ved Jorekstadhallen, der det var stor aktivitet både ved hallen og på idrettsanlegget ellers. Her ventet dagens flateste løype - og det var greit på tiltagende stive bein. Her møtte jeg Miriam (hun løper også for Romerike Ultraløperklubb) som jeg slo av en hyggelig prat med - og jaggu ble hun inspirert til en lignende tur noen dager senere, se nedenfor.

Dagens hyggeligsta øyeblikk. Da jeg gjorde meg klar til en ny runde på Jorekstad nord for Lillehammer, dukket plutselig denne dama opp og sa hei! Miriam - som er med i samme løpeklubb som meg - bor på Jorekstad og oppdaget en fyr med kjent klubbjakke. Det ble en hyggelig 5-minutters prat før jeg fortsatte stolpejakta.

12 dager senere skrive Miriam på Facebook:
Heisan. Inspirert av deg har jeg idag tatt alle 78 stolpene på Lillehammer 😀 Måtte jo bare prøve..... Har aldri jaktet stolper før og brukte litt tid i starten til å bli kjent med kartet.....fikk scannet tre stolper før tlf ikke ville være med på det mer.....sto bare å søkte... ble penn og papir resten av dagen. En fantastisk dag utrolig fint varmt vær og jeg har oppdaget mange fine nye steder😃😃



Dette var jo skikkelig artig, ikke minst at selv noen som "er fra stedet" finner nye ukjente steder.

Stolpepost 24 ved undergang under fv253 ved Jørstadmoen skole.

Stolpepost 18 ved sambandsmuseet i den gamle depotbygningen fra 1893, dette ligger ved siden av befalsmessa utenfor gjerdene til Jørstadmoen leir. 

Krigskirkegården på Jørstadmoen.

Stolpepost 48 var i utkanten av kirkegården.

Stolpepost 75 ved lysløypa i det nesten paddeflate turterrenget.

Stolpepost 49 på en liten høyde (3-4 høydemeter).

Stolpepost 62 ved en sti ned til idrettsanlegget på Jorekstad.

Rundens siste stolpepost med Jorekstadhallen i bakgrunnen. Jogginga gikk sakte nå, så jeg var nesten glad ikke Miriam foreslo å bli med på den lille runden - da måtte jeg nok tatt i litt mer.



Tur 6 Vingnes 8+1 stolper - 6,26 km - 1:05 - 194 hm

Jeg parkerte ved Vingnesbrua - som var stengt for vedlikehold - og så at tiden begynte å bli dårlig med tanke på solnedgang. Jeg kjørte derfor bortom stolpeposten lengst sør langs Vingromsvegen før den avsluttende runden.

Klokka er over 8 på kvelden, på tide å bli ferdig. Jeg sparte to kilometer ved å kjøre til busslomma litt nedenfor stolpepost 37 i boligfeltet ved Øyresvika. Hadde det ikke nærmet seg solnedgang ville jeg selvsagt ha løpt til/fra hit også.

Stolpejakta på Vingnes startet med stolpe 15 i et veikryss på Vingar. Før i dag var jeg ikke klar over at det var et såpass stort boligfelt på denne siden av Mjøsa.

Stolpepost 38 på en lekeplass ved Vingarvegen.

Stolpepost 39 på Øvre Vingar.

Stolpepost 44 i skogkanten ved Vingar skole.

Dagens siste bratte og tunge bakke var opp til Pinnikhaugen ovenfor idrettsplassen på Vingar. Stolpepost 76 var ved bålplassen på toppen. 

Tre stolper igjen på nedsiden av E6. Her ved Vingnesvika der stolper er plassert bak den lille bygningen bortest i parken. På denne lille badeplassen er det yrende liv når været er fint, har hatt lyst til å stoppe mange ganger når jeg har passert her i bil.

Stolpepost 41 ved en lekeplass på Vingnesodden.

Rundens og dagens siste stolpepost (42) ved en rasteplass ved elvebredden like ved Vingnesbroa.

Da er klokka halv ti på kvelden... på tide å kjøre hjem  etter en flott og lang dag på Lillehammer.

Tidligere stolpejakt-turer i 2016:

09.08.2016 Stolpejakt Norway Cup, Ekebergsletta, 15 stolper
09.08.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Kollen, 17 stolper
07.08.2016 Stolpejakt i Valdres, 80 stolper
05.08.2016 Stølpejakt i Aurskog-Høland, 50 poster
04.08.2016 Stolpejakt i Hadeland, Harestua, 25 poster
29.07.2016 Stolpejakt i Søndre Land, 35 poster
29.07.2016 Stolpejakt i Gjøvik, Sørbyen, 21 poster
29.07.2016 Stolpejakt på Lygna, 18 poster
27.07.2016 Stolpejakt i Hamar, 50 stolper
26.07.2016 Stolpejakt i Nittedal sør, 32 stolper
22.07.2016 Stolpejakt på Venabygdsfjellet, 50 stolper
18.07.2016 Stolpejakt i Tolga, 50 stolper
17.07.2016 Stolpejakt i Os i Østerdalen, 50 stolper
12.07.2016 Stolpejakt i Hakadal og Nittedal, 68 stolper
07.07.2016 Stolpejakt i Hadeland, 65 stolper
05.07.2016 Stolpejakt i urbane Oslo nord, 50 stolper
03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 50 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster
05.07.2016 Stolpejakt i urbane Oslo nord, 50 stolper
03.07.2016 Stolpejakt i Østre Toten, 100 stolper
01.07.2016 Stolpejakt i Vestre Aker, Røa, 27 stolper
29.06.2016 Stolpejakt i Askim, 25 stolper
14.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Bjerke, 22 stolper
12.06.2016 Stolpejakt i bydel Nordstrand, 45 stolper
10.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Grorud, 16 stolper
07.06.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Stovner, 22 stolper
05.06.2016 Stolpejakt i Jevnaker, 30 stolper
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar