fredag 23. desember 2016

Før, under og etter ChampagneUltra

Det er lille julaften, jeg venter på Grevinnen og hovmesteren på NRK1 og jeg har en halvtime til å oppsummere en ganske surrete og travel uke; dagene før, under og etter ChampagneUltra.

Råtten form
Forrige lørdags arrangørløp ble redusert til 2,5 runde i den korrigerte løypa. Jeg var sliten etter en fredag med masse forberedelser, og allerede da jeg skiftet til løpstøy før avreise hjemmefra angret jeg på at jeg i det hele tatt hadde annonsert løpetur. Det gikk saktere enn sakte på den halve runden jeg diltet alene for å sjekke merking. Det gikk fortsatt sakte, men alt for fort på den runden jeg løp med Monica og Kjell, og jeg var direkte uvel på den siste runden alene - der Bjørn kom meg i møte på slutten. Jeg har vel aldri før kjent meg mer råtten etter en tur på bare 17 kilometer.

At jeg hadde glemt å varsle Bjørn om starttid for treninga var bare typisk for dagen. Når jeg lørdag ettermiddag puslet alene inne i idrettsbygget med en del arenaforberedelser var det greit å være alene de første timene - jeg var mer enn middels uvel, men måtte jo bare få ordnet med arenaen. Innen Marit kom og hjalp til med resten av forberedelsene var jeg litt mer "oppegående".

Kjell, Monica og Bjørn foreviget foran Idrettsbygget på Sessvollmoen før de løp en runde til. Jeg tok med meg en råtten skrott inn i hallen og startet forberedelsene til neste dag.


Vellykket ChampagneUltra
Løpsdagen, søndag altså - var det opp kl 05, kroppen og hodet hang litt mer med enn dagen før, og innen jeg ankom grøtfesten hos søster på Lørenskog 15 timer senere hadde jeg sammen  med fantastiske hjelpere arrangert et vellykket ultraløp.

Reportasje fra løpet:
Ida Børset Westad og Ståle Gjelsten vant ChampagneUltra

72 av 92 påmeldte løpere er klar til start, 60 fullførte alle 8 rundene (50,4 km).

Ståle Gjelsten imponerte med å løpe på under 3:30, men Simen ble klubbens bestemann på 2. plass. Løpsforholdene var gode selv med en del is. Når jeg to dager senere hentet noemerking i løypa var det bare is og vann over alt.


Louise Skak løp også inn en 2. plass til seg og klubben.

Trakk til mannskapene:
Takk, dere var fantastiske!

Marianne og Marit er to av de som gjorde det lett å være løpsleder og hyggelig å være deltager. De andre var Arne, Amalija, Arne Martinus, Monica og Bjørn. 

Pause med grøtfest
Det var kjekt å koble av med familien på grøtfest på Nordli gård, men sent på kvelden var det hjem for å legge ut resultater på kondis og løpets hjemmeside. Hele mandagen gikk med til ytterligere oppdatering av reportasje og hjemmeside, og annet etterarbeid etter løpet.

Puhhh, ChampagneUltra er ikke så store arrangementet; 72 startende og inntil 7,5 timers løping. Likevel ble det fire dager der stort sett alt annet ble liggende, og dermed ble også de påfølgende dagene travle - mest med kondis.no-oppgaver der jeg i ennå tre uker er fungerende nettredaktør.

I rævva på en svenske, ny fastlege og endelig trening igjen
Det ble null trening i fem dager, og opp 2 kg til 69,5 på badevekta. Jeg rakk å kjøre i "rævva" på en svensk bil i rundkjøringa på Jessheim (hvorfor den bråbremsinga?), jeg rakk en grundig helsesjekk hos min nye fastlege på Årnes (OK  og godkjent for et nytt år), og jeg rakk å ordne med de siste julegavene (stort sett henting av pakker på post i butikk). Og endelig, i dag ble det 45 minutter jogging på mølla på Spenst Årnes før jeg hastet hjem til Grevinnen og hovmesteren på NRK1 - som Madammen og gammeln tok som dessert til førjuls gløgg og lefse.

Denne koster meg 8000,- i egenandel. Heldigvis ikke bonustap siden jeg har vært flink i utallige år...




Nå kan jula komme.
Jeg har kondis.no-vakt hele jula, men det blir relativt rolige dager framover nå - tror jeg!
Og så drømmer jeg om regelmessig (daglig) trening igjen, men det kommer jeg mer tilbake til senere.

Hvis noen forviller seg helt hit: 
Ha en flott juletid 
og nytt år i 2017
Sommerjul på terrassen (foto: 24.12.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar