mandag 13. mars 2017

Glommalangs fra Årnes - årets fineste tur hittil



Bildet: Turveien ved Glomma sør for Årnes sentrum.


Det er bare 40 dager igjen til jeg skal prøve å fullføre KrsUltra, 60 kuperte kilometer i terrenget nord for Kristiansand. Da må det trenes, i alle fall litt.

Etter en vinter med mest kortintervall på mølle og korte spinningøkter var det et lite sjokk å komme utendørs på "ordentlige" treningsturer igjen. Det har blitt 11 uteturer på tre uker (og bare tre mølleøkter)... og gradvis går det greiere, ikke minst nå som det har vært noen små plussgrader på de siste turene. Målet er å skrape sammen 50 kilometer pr uke fram til KrsUltra, det ble 49 km i snitt de tre første ukene ute. De dagene jeg ikke jogger sitter jeg 30 min+ på spinningsykkelen.

Fredagens tur var årets lengste hittil, likevel bare 22 kilometer. Det var som vanlig tungt å komme i gang, det ble mye gang/jogg den første halvtimen før maskineriet kom i gang. Det ble veiløping to ulike ruter til/fra Årnes, men også en fin tur Glommalangs ved Årnes. Først langs blokkene syd for sentrum, deretter på turveien langs Årnestangen og på den nye turveien og stien mot Hennisand. Det var denne nye turveien jeg ville sjekke ut, og det var akkurat så fint som jeg trodde.

Det var lite snø og is, så det gikk fint å løpe med vanlige joggesko. Men det var litt kjipt å løpe på hvitstripa langs fylkesveien tilbake til Vormsund etterpå. Jeg velger nok heller 2-3 runder ved Årnes neste gang i stedet for å løpe hele veien fra Vormsund. Fredagens tur ble på 22 km med en snittfart inkl fotostopp mv på 6:40 min/km...

Bildet: Foretrukket underlag!! Stien mot Hennisand....


I helgen var det landsmøte i Kondis og helgens trening var bare en liten tur på asfalt lørdag og spinning i går.

I dag var jeg tilbake ved Årnes og løp lysløypa mellom Årnes og Dragsjøen. Etter at løypa ble forlenget over jordene til Fjuk for et par år siden har jo dette blitt en fin turvei fra "sentrum" til langt ut i marka, og i dag var første gang jeg løp den delen av løypa som er mellom Svarverudveien og Fjuk. Som "fryktet" var det veldig mye is langs lysløypa. Jeg hadde tatt på piggsko, men det frister ikke med ny tur før isen forsvinner. Det var tungt og daft fram til vendepunkt etter 39:30, men med 34 minutter tilbake (litt lettere) føltes det bedre. 10,8 km og 1:13 på glattholka får være godkjent for en gammel krok.

Bildet: Isholke!


Flere bilder 
fra de to turene fredag (sol) og i dag (grått):

Fredagens tur:


Flott vær, men løping langs trafikerte veier uten avsatt plass til fotgjengere er ingen "höjdare".

Glomma sørover sett fra brua over til Årnes.

Etter en svipp på turveien sør for Årnesbrua (se toppbildet), er jeg klar for turveien ut på Årnestangen.

Stort sett bart, helt OK å løpe uten piggsko.

Is på elva, men jeg foretrakk turveien.

Nord for boligfeltet på Høie er det en ny opparbeidet turvei fram til den første av to broer, deretter er det sti - fin sti.

Den første av to nye broer over noen lange evjer innover i terrenget.

Litt is, men fint å løpe i flatt fint terreng nede ved elva.

Bro nummer to.

Den siste biten mot Hennisand var spesielt fin.

Mellom pilene har jeg tegnet inn hvor den nye turveien/stien går.

Jeg gleder meg til det er slik over alt ellers i terrenget også! 
Det er lite snø, så det blir vel ikke lenge til (?)

Så ble det løping samme vei tilbake til Årnesbrua, men deretter korteste vei på asfalten hjem til Vormsund Brygge.

Mandagens tur:

I dag parkerte jeg ved Nes Legesenter og tok turveien mot Fjuk som starter ved barnehagen i Svarverudveien.

Langs turveien mellom Fjuk og Dragsjøhytta er det satt opp 91 nye lysstolper - mange av dem med lokale sponsorer, både firmaer, foreninger og enkeltpersoner.

Ikke akkurat drømmeunderlag. Bildet høyere opp viser at det stedvis var enda verre enn på dette bildet. Slik sett hadde det vært bedre med kart og kompass og løping i selve terrenget der det var minimalt med snø.

Dragsjøhytta med den fine treningsparken.

Neida, jeg tok ikke apparatene i bruk, dette er bare for bildet sin skyld.

Kanskje jeg skal ta meg tid til en skikkelig treningsøkt her når det blir varmere i været (?).  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar