tirsdag 14. mars 2017

Kalde føtter på forberedelser til tur-o på Brårud

Bildet: På haugen i bakgrunnen kommer en av årets tur-o-poster i skogen på Brårud


Brutter'n tilrettelegger turorienteringa for Nes O-lag, og gammel'n hjelper til med årlig utsetting og planlegging av de 10 postene på Brårud. Det er ikke rare jobben i forhold til de årene jeg hadde ansvar for turorienteringa i bl.a. Eidsvoll med 100 årlige poster.

I løpet av året blir det tre fine treningsturer i terrenget. 1 - for å sjekke aktuelle postdetaljer, 2 - for å sette ut postene og 3 - for å ta inn postene etter sesongen. I dag var det tid for avsjekk av aktuelle postdetaljer, og selv med en del snø var det helt OK å komme fram i skauen.

Verre enn framkommelig-heten i snøen var det at jeg det meste av tiden var uhyre kald på bena, siden jeg vasset i snø som selvsagt fant veien ned i skoa.

Det ble 1,5 time med jogg, gang og litt stopp for avsjekk i strålende "vårvær" med 6-7 varmegrader.

Ellers reflekterte jeg litt over dette mer orientering og bevegelse utenom stier, og treningsverdien det gir. Selv i sakte fart er dette glimrende trening. Jeg forstår jo nå bedre hvorfor jeg for 25-30 år siden løp såpass bra på f.eks. halvmaraton selv med minimalt av trening på vei.

Litt skikkelig vårvær og varmere netter, så er det snøfritt her i Brårud-terrenget. Tur-o-sesongen åpner ikke før i slutten av april... På denne kollen kommer det en post.

Stein i åpen skog - fin tur-o-detalj.
  
En del snø, men helt OK framkommelighet i det småkuperte terrenget. Her kommer det en post i enden av myra som skjuler seg under snøen.

Mellom disse kollene ved Langmyra blir det en post....


...og under denne skrenten. Turorientering er nivået vanskeligere enn "stolpejakt", men lettere enn det man møter i tradisjonelle o-løp. Likevel må man ut i skikkelig terreng for å finne postene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar