mandag 20. mars 2017

Stolpejakt i Biri og Snertingdal (aug-2016)

Bildet: Stolpepost ved Skonnordtjernet i Snertingdal

Det er rart med kart og o-løpere; Når jeg skal prøve å huske en tur blant mange - fra f.eks. et halvt år tilbake - husker jeg bare grove detaljer. Så tar jeg fram kartet, og plutselig husker jeg "hvert skritt".

På de mange stolpejaktturene mine tar jeg også massevis av bilder, men disse gir ikke samme flash-back følelse som når kartet plukkes fram. Er det noe rart at jeg har et arkivskap fullt av gamle kart?


Stolpejakt 2016
Dette er en av stolpejaktturene jeg aldri rakk å dokumentere på sensommeren i fjor... det var vært noen usedvanlig travle måneder. Turen -(e) jeg skal skrive litt om nå ble foretatt 28. august 2016. Etter denne gjenstår kun dokumentasjon av de tre stolpeturene i Re, Ålgård og Stenberg/Bergsmarka Gjøvik.

Klikk på linken og få svaret:
Hva er stolpejakt?
Der finner du også link til alle mine 82 stolpejaktblogger med tusenvis av bilder.


Tur 1 av 2: 20 stolpeposter på Biri

Biri har siden 1964 vært en del av Gjøvik Kommune, og selve tettstedet ligger to mil nord for kommunesenteret, like ved Mjøsbrua. For de fleste er Biri et sted man kjører forbi på E6 mellom Hamar og Lillehammer, noen har kanskje stoppet på veikroa der, andre forbinder Biri mest med travbanen og atter andre forbinder Biri med stedet der skiprodusenten Madshus holder til.

For meg har Biri vært stedet jeg har hentet nye Madshus-ski et par ganger, og fra salgssjeftiden i Xerox hadde jeg en del salgsmøter på veikroa der. De to siste årene har Biri vært mål for en av mine mange Stolpejakt-turer.

Høyt og luftig, drøyt 100 høydemeter over Mjøsa, ligger Honne Hotell- og Konferansesenter. Honne gård har røtter tilbake til vikingtiden, så her er det ikke bare flott utsikt - men også historisk sus.


I fjor var postene i nordre del av "sentrum", mens det i år var de sørlige delene som skulle utforskes - ikke minst i åsen oppover mot Honne Konferansesenter. Det var nokså grått vær, men opphold og en fin dag for tur. Det var ikke lange turen... under 7 km og en drøy time med jogging inklusive fotografering og registrering av de 20 postene. Høydepunktene var Kremmerodden, den fine (men bratte) skogen oppover mot Honne og den fine Mjøsutsikten fra boligområdene. Det er vel ingen hus på denne kanten av Biri som ikke har Mjøsutsikt (?).

Bilder fra stolpepostene på Biri:

Stolpepost 110 var ved Birivegen, eller gamle E6 der den gikk før Mjøsbrua (1985) sin tid.

Litt opp i bakken var det "samling" for et antall lokale stolpejegere ved stolpe 110. Noen tar seg bedre tid enn meg - og det er jo hele poenget med Stolpejakten, det skal være et tilbud for (nesten) alle.


Sommeren er ikke helt slutt ennå... 

Stolpepost 126 i den bratte lia mellom Mjøsa og Honne.  Her snudde jeg for å få med meg postene på Kremmerodden før jeg igjen skulle klatre oppover lia.

Jeg måtte krysse over E6 for å komme til de to stolpepostene ved Kremmerodden. Kremmerodden var Biris første faste handelssted med enerett på handel fram til 1778. På odden er en populær badeplass og fine grøntområder.

Stolpepost 123 var på odden utenfor den laftede hytta som Biri Jeger- og fiskeforening har hatt ansvar for. Med sin usjenerte beliggenhet er hytta veldig utsatt for hærverk.

Her lå Pet(t)ersborg landhandel...

På den nordre odden var stolpepost 124 i vannkanten.

Utsikt mot odden med hytta og stolpepost 123.

Så måtte jeg tilbake over E6, og neste post er i den knallbratte lia rett bortenfor stupet på bildet.

Her kommer kjærlighetsstien ned - for meg var der trapper opp.


På toppen av var stolpepost 120.

Stolpepost 125 har gjemt seg bar treet nærmest den store steinen.

Her ser vi posten fra ovenfra...

Stien slynget seg oppover den bratte lia mot Honne.

Her ved stolpepost 122 på pynten over et gedigent stup, var utsikten flott over Mjøsa i retning Mjøsbrua og Moelv.

Stolpepost 117 var ved gapahuken nedenfor Honne Konferansesenter.

Konferansesenteret sett fra stolpeposten.

Langs veien ned fra Honne mot boligbebyggelsen møtte jeg en stolpejeger til ved stolpepost 116. Det var åpenbart pensjonistenes stolpedag.


Stolpepost 121 i et friområde ved Krossvedfaret.

Turvei (plen) mellom Trollheggvegen og Konvallvegen.

Stolpepost 109 ved Honnevegen. Regnet lurer over Mjøsa, men jeg slapp unna.

Dette bildet fikk jeg tilsendt av en annen stolpejeger. Jeg glemte rett og slett å ta bilde her ved stolpepost 114 med utsikt mot Kjosberget og Amlisberget på andre siden av Mjøsa.

Stolpepost 108 var i et vegkryss i "lavlandet" like ved Birivegen.

Stolpepost 107 ved Altonavegen.

Stolpepost ved Kielgata. Gata er oppkalt etter plassen Kiel og ikke den tyske byen, med mindre plassen ble gitt navn av tyske glassblåsere som jobbet ved Biri Glassverk på 1700-tallet.


Stolpepost 118 ved Paradisvegen.

I hagen bak Furulund alders- og sykehjem fant jeg stolpepost 113.

Den siste stolpeposten på Biri i denne omgang: Stolpepost 119 var ved stien mellom aldershjemmet og barnehagen. 

Tunge skyer til tross hadde jeg unngått regnvær den timen jeg var på den 7 kilometer lange runden på Biri. Nå skulle jeg videre til Snertingdal...


Tur 2 av 2: 10 stolpeposter i Snertingdal

Akkurat som Biri har Snertingdal vært en del av Gjøvik Kommune siden 1964. Fram til 1910 var faktisk Biri og Snertingdal felles kommune, så det var ikke mange årene Snertingdal var egen kommune. Sjøl forbinder jeg stedet med at en av mine beste selgere (Xerox) bodde her, og jeg har løpt en del o-løp i bygda.

Årets runde i Snertingdal var enklere og kortere enn i fjor da en del av postene lå i terrenget ned mot Ringsjøen og rundt motorsenteret i Elvedalen. Jeg parkerte på samme sted som ifjor, ved Snertingdal skole like ved Skonnordtjernet.

Felles skiløypekart for Snertingdal, Redalen og Biri.

Åpningsposten "Stein ved lysning i skogen" bommet jeg på, det ble 5 minutter med rot. Jeg går jo uten kompass og bruker heller ikke Stolpejakt-appen med GPS, og da nytter det ikke å slurve. 

Stolpepost 99 ved lysøypa sør for Skonnordtjernet.

Her har jeg forflyttet med til "sentrum" der stolpepost 98 var denne solide buska.

Stolpepost 97 på plassen bakenfor  Coop Prix.

Her har jeg fulgt fylkesveien (Snertingsdalsvegen) en kilometer tilbake til nordenden av Skonnordtjernet - det stolpepost 106 var ved en rasteplass.

Så ble det litt "bushing" i frodig terreng for å komme til stolpepost 103.

Opp til stolpepost 105 feiltolket jeg kartet, så da ble det en ny 5-minutters bom. Flaut for en o-løper!

Stolpepost 102 var i boligområdet på høyden ved Anders Tandbergs veg.

Dagens nest siste stolpepost var stolpe 101 like ved Snertingdal skole.

Stolpepost 100 avsluttet dagens fangst. Den lå ved turveien i sørkanten av Skonnordtjernet (Skonnolstjernet på Google Maps og Skonnordkjennet på Norgeskart). Jeg måtte forstyrre disse turgåerne som satt 2 meter unna stolpen.

Inklusive to stygge bom ble det en drøy times tur på de 6 kilometerne i Snertingdal. Nok en gang slapp jeg hårfint unna regnbygene, som på Biri en drøy time tidligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar