fredag 5. mai 2017

Fjerdje året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!

Det er alltid flott vær i Gjerdrum, i alle fall hver gang jeg skal på Stolpejakt i den vesle kommunen nord for Skedsmo og Vest for Ullensaker. Men om kommunen er liten er boligveksten større. Kommunesenteret Ask blir mer og mer urbant, og bebyggelsen i randsonen til Romeriksåsen har vokst for hvert besøk i bygda....

I går var jeg altså på Stolpejakt i Gjerdrum for fjerde gang, første gangen var et halvår etter hjerteoperasjonen i 2014 da jeg lette etter alternative trimformer siden jeg ennå ikke var løpbar.

Jeg var også en liten tur i Gjerdrum to dager tidligere - for å besøke en del (12) perifere stolpeposter - og dermed redusere gårsdagen runde til en overkommelig kveldsrunde på drøyt 20 kilometer. Med 7 kilometer tirsdag og 21 kilometer i går ble det 28 kilometer til fots på mest vei, men også litt i terreng. Jeg gikk mer enn jeg jogget, jeg var jo på "tur"!

Det ble drøyt 500 høydemeter også, profilen ovenfor er fra de siste 18 kilometerne i går.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder

Tidligere stolpejaktturer i Gjerdrum:

Bilder fra torsdag 4.mai -
43 stolpeposter i sentrale Gjerdrum
21,33 km - 3 timer 53 minutter - 454 høydemeter - 43 stolpeposter

Jeg parkerte ved "Hanne på Landet" - midt i mot Gjerdrum Kulturhus, hadde stipulert turen til 4 timer og valgte derfor å ta med drikkesekk for å slippe å rote med løse flasker. Det hadde ikke vært nødvendig, i så sakte fart drikker jeg veldig lite - det gikk vel ned bare en halvliter på turen. Været var strålende med sol, lite vind og 17-18 varmegrader.

Stolpepost 41 utenfor inngangen til livsstilbutikken Hanne på Landet.

På andre siden av fv428 Gjerivegen (veien hjem igjen) var stolpepost 44 ved Gjerdrum Barneskole.

Her kommer jeg til stolpepost 44 ved Gjerdrum Bo- og Behanslingssenter inntil fv120.

Stolpepost 35 ved rundkjøringa ned mot den nye bebyggelsen i Nystulia, midt i mot golfbanen.

Stolpepost 39 midt i Nystulia.

Det bygges mye i lia bortenfor Nystulia, men her heter det Viervangen. Stolpepost 36 er ved postkassestativet litt opp i bakken.

Stolpepost 42 i dalen mellon Nystulia og sentrum.

Stolpeposten her bruker å stå inne i butikken/kaféen "Hos nabo'n" - vegg i vegg med Mimmis blomster. Nå etter stengetid var stolpepost 41 heldigvis flyttet utenfor.

Stolpepost 40 ved Gjerdrum Idrettspark var utenfor gjerdet, men jeg måtte likevel inn på baneområdet for å få tatt bilde av koden.

Byggearbeider hadde forårsaket at stolpen var inngjerdet på alle kanter, men ved å lene meg godt over gjerdet fikk jeg et bra bilde av tallkoden og QR-koden.

Stolpepost 47 ved en lite boligområde inntil Brådalsgutua.

Stolpepost 31 ved bebyggelsen nederst i Brådalsfjellet.

Her er jeg øverst i boligfeltet på Brådalsfjellet, her bygges det mye nytt. Stolpepost 32  er ved lysstolpen midt på bildet. På vei opp bakkene møtte jeg en syklist som kikket langt og lenger etter meg... og for meg lignet han veldig på en gammel orienteringsvenn, men Tom bor jo på Jessheim...eller?  På vei ned igjen møtte jeg Liv, kona til Tom - så da fikk jeg jo bekreftet at det faktisk var Tom jeg hadde møtt noen minutter tidligere. Det ble en kort men hyggelig prat - de hadde akkurat flyttet inn på toppen.

Stolpepost 30 var gjemt i buskene bak dette garasjebygget nederst i Ulvedalsvegen.

Her bygges det også... og lia nederst ved Ulvedalsfjellet så ut som en gedigen steinrøys. Jeg tok snarveien over steinhaugene og kom til stolpepost 33 ved veien inn på det som blir et boligområde.

150 høydemeter senere er jeg på toppen av alpinbakken i Kniplia. Det var eneste gang på turen jeg fikk høy puls... jeg valgte bratteste veien opp, langs skitrekket. Stolpepost 28 er ved masta.

Ned igjen tok jeg løypetraséen der det fortsatt var litt snø.

Ned til "lavlandet" igjen hadde jeg tenkt å følge en sti mellom alpinanlegget og ned til Fjellvegen, men det var så mye aktiivitet ved motorbanen i Kniplia at jeg valgte ikke å krysse den for å komme til stien ned lia. Her har jeg kommer til stolpepost 20 ved gangveien mellom Fjellvegen og boligområdet i Kulsrudfjellet.

Stolpepost 24 i Lerkesvingen.

Stolpepost 22 høyere opp på Kulsrudfjellet, i krysset mellom Årfuglveien og Hubrosvingen.

Stolpepost 25 i Skogveien høyest opp i boligfeltet på Kulsrudfjellet.

Her har jeg kommer over i boligfeltet på Grønlundfjellet. Med elegant svai i ryggen tar jeg bilde av stolpepost 21 nedenfor Elgfaret.

Stolpepost 19 i Grevlingstien ikke langt fra grendehuset på GrøKul. Etter en joggetur tvers over boligfeltet på Grønlundfjellet ventet nå 10 skogsposter.

Jeg fant starten på en liten sti, men verken et inntegnet sikryss eller stien videre rett fram - så da tråkket jeg over et halvgammelt hogstfelt og orienterte meg inn til stolpepost 23 fra andre kanten - uten å se noen sti. Jeg kunne tatt fram appen/GPS men liker best å gå med kart uten andre hjelpemidler som GPS, kompass og tilsvarende duppeditter.

Opp til stolpepost 17 var det hogt ut mye og kanskje er det mer boligbygging som er planlagt her innenfor Grønlundfjellet (?).  Oppe i høyre hjørne kan vi skimte et Norwegian-fly som nettopp har forlatt Gardermoen.

Stolpepost 18 i skogen på Harasletta. Gjennom terrenget sørfra kom jeg i vått terreng og måtte akseptere å bli blaut på bena. O-flagget tilhører den lokale turorienteringen. Det var noe felles poster i dette terrengpartiet.

Stolpepost 14 på en liten kolle like ved lysløypa, også denne var felles med turorienteringa.

A-brua har vært stolpepost hvert år, nummer 11 i år.  Her krysser skiløypene over Almenningsvegen.

Hytte nummer 15 fikk stolpe nummer 12. Dårlig gjort, siden stolpe 15 var like i nærheten. Hytta ligger i terrenget rett nord for Grytfossen i Gjermåa. Nå er jeg ved lysløypa som utgjør den siste kilometeren av "Romeriksåsen på Langs" - det 50 kilometer lange ultraløpet vi arrangerer 24. juni.

Da har jeg krysset broa over Lysdammen der det var mye folk som koste seg i det fine kveldsværet , men uten å bade. Stolpepost 13 på haugen overfor dammen bommet jeg litt på, jeg slurvet med å lese kartet - og disse stolpene kan være leie å se om man bommer litt.

Jeg måtte krysse Almenningsvegen igjen for å komme til stolpepost 15 på en liten haug ovenfor Hungerholt.

Jeg har krysset Gjermåa på en turvei der elva går i stryk mellom Lysdanmmen og Fjellvegen. På stolpepost 10 kom en ny liten bom fordi jeg slurvet med kartlesinga og fulgte feil sti.

Jeg kom gjennom terrenget til stolpepost 9 i skogen tett ved boligområdet på Bekkeberga. Dette var også en felles post med turorienteringa. Da er det urban orientering igjen til se 12 siste stolpene.

Stolpepost 3 i Himfjellvegen like ved den store Sørensmyra. I Himfjellvegen bor forresten Aslak som har tegnet kartet - og kona Lene som jobber i O-forbundet.

Stolpepost 6 ved en stikkvei opp fra Spenningsmåsan. Posten er akkurat der turgåeren passerer.

Lav sol gir mye skygge og gjør det vanskelig å få tatt gode bilder. Jeg gidder ikke å tukle med innstillinger på slike turer, alle bilder tar i "automodus". Her er jeg ved stolpepost 4 ved Teiefjellet, 100 meter unna der jeg hentet kartet forrige uke i postkassa til den lokale "stolpesjefen".

Stolpepost 5 i et stikryss mellom Bekkeberga og Veståsen skole.

Stolpepost 8 i et lite skogholt ved Åmotsskogen.

Jeg følger delvis Fjellveien nå. Her er stolpepost 7 i Åmotshagan.

Stolpepost 16 innerst i Granveien. Stolpen sto feil vei i forhold til den veien jeg kom, men når det var slutt på veien var det bare å snu, o der var jo stolpeposten.

Laaang gubbe ved stolpepost 27 i Kulsrudguta. Boligområdet Leirdalen til venstre.

Stolpepost 49 ved renseanlegget i Kulsrudguta, nede ved Kulsrudbekken.

Med litt tråkking i jordekanten tok jeg snarveien over til Leirdalen og stolpepost 48. Ned veien her har man smågenialt plassert blomsterkasser på vekselvis høyre og venstre side for å bremse farten på bilene. Pent var det også.

Gubben med lange ben har nå enda lengre ben - det er snart solnedgang og lav sol - og ditto lange skygger. Stolpepost 46 i krysset ved Bjørkely gartneri var dagens nest siste.

Ut fra kartet skulle det gå an å fortsette forbi stolpepost 43 i Bjørkelundsvegen, men det så ikke ut til å stemme lenger. Satelittbildet på Google Maps tyder også på at veien er stengt av i den ene enden. Det var kanskje derfor stolpen sto ved veikrysset litt før der den var tegnet inn, slik at det skulle være naturlig å ta samme vei ut som man kom. Slike småting støter man jo på her og der på stiolpejakt.

Da var 55 Gjerdrumstolper i boks... men det kommer 10 ekstra til høsten. I mellomtiden har jeg nok av andre stolper å lete etter, og gleder meg til det!

Bilder fra tirsdag 2.mai -
12 stolpeposter litt her og der...
6,98 km - 1 time 8 minutter - 95 høydemeter - 12 stolpeposter

For å redusere lengden på torsdagsturen reiste jeg til Gjerdrum også tirsdag kveld - i supert vårvær (sommervær 17-18 grader, men varmere i sola). Det var mest som spasertur å regne, jeg hadde jo vært på en 30-kilometer dagen før. Det ble bare 7 kilometer til fots, men det reduserte torsdagsturen med 10 km.

Jeg hadde tenkt å besøke de 12 "perifere" Gjerdrum-stolpene med sykkel, men sykkelen min som har vært i dvale i nesten to år hadde fullstendig fastlåste skivebremser og måtte leveres inn til sykkeldoktoren. Derfor ble det "mot normalt" bilkjøring ganske nær noen av stolpene.

Her er jeg ved stolpepost 29 i en skogflekk ved ravineterrenget i Rudsbakka, rett ved der Kulsrudbekken renner ut i den større Gjermåa. Det ble 4 minutter til fots opp/ned til denne posten.

Jeg har kjørt over til Spenningen og parkert litt inn i Bekkebergsvegen der jeg først kom til stolpepost 2 ved en liten husklynge på landet.

Videre ble det en tur langs Åmotsgutua i gedigent Romeriksterreng - 700 meter hver vei.

Ved brua over Mikkelsbekken, rett før den renner ut i Gjermåa, var stolpepost 1. Det er Åmot gård vi ser i bakgrunnen.

Den eneste stolpeposten som ikke medførte noe tur overhodet var stolpepost 26 ved Kvernstufossen i Gjermåa - det Vestbyvegen passerer. Selv om det var langt å kjøre rundt kunne jeg gått videre langs Åmotgutua for å komme hit (+2 km).

De siste åtte stolpepostene tok jeg som en spasertur med start fra dette pumpehuset ved fv120 litt sør for Ask. Her er stolpepost 50, og rett bakenfor renner Ulvedalsbekken - som heter Tangeelva på den andre siden av veien og ned til der den renner ut i Gjermåa.

Jeg måtte litt tilbake mot Ask for å få med stolpepost 38 i veikanten langs fv120  nedenfor Holmen. Over meg ser jeg både et Norwegian-fly på vei til Gardermoen og et helikopter. Noe flystøy må man dessverre leve med i Gjerdrum.

Golfbanen hadde ikke åpnet, så jeg tok snarveien over banen for å komme til neste stolpepost like ved klubbhuset til den lokale golfklubben.

Stolpepost 34 var ved Gjerdrum Golfklubbs flotte 9-hullsbane, ved tee 4 "Oppikroken"

Vandringen fortsatte langs den nye flotte turveien langs fv 120 mellom Gjerdrum og Skedsmokorset. Ikke så spennende å gå her, men i det fine været var det herlig å gå her likevel. Stolpepost 52 er ved neste lysmast ved Asmyhrenga.

Stolpepost 53 ved bussholdeplassen på toppen ved "Svingen".

Stolpepost 55 lå i turveikrysset ved undergangen inn mot Bråtasletta.

Stolpepost 54 ved postkassestativet i enden av Bråtasletta.

Da er jeg på vei tilbake igjen, og tok en sving innom stolpepost 52 i Asmyhrsvingen

Så var det den endeløse landevei tilbake igjen til der jeg hadde parkert. Jeg bruker å si at; "i fint vær er det fint alle steder". I regn og vind hadde jeg kanskje ikke sett på denne runden med samme øyne (?) - men jeg velger jo vanligvis å planlegge turene etter hva yr.no sier om været.