søndag 14. mai 2017

Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker

Et lite nederlag (?)
Det var et lite "nederlag" å ikke kunne ta alle stolpepostene i Nes Kommune på en og samme dag som i fjor og forfjor, men jeg måtte bare innse at det nå har blitt for omfattende for en gammal krok. Jeg splittet derfor opp årets jakt på fire påfølgende dager... det er tross alt snakk om 110 kilometer gatelangs og i terrenget. I fjor var det "bare" 76 kilometer.

Selv om jeg er i hjemkommunen (siste 30 år) kommer jeg likevel på steder jeg ikke har vært tidligere. og på fredagens kveldstur var turen til det idylliske fergeleiet på Bjertnes en ny "oppdagelse".

De to rundene til totalt 40 stolpeposter, der jeg jogget maks 1 km og gikk resten, var på 32 kilometer med 327 høydemeter og en turtid på 5 timer og 24 minutter.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Stolpejaktturene i Nes onsdag og torsdag:
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes



Stolpejakten i Nes 2017, kart 4 av 8
Bilder fra stolpejakta i Skogbygda
20 stolpeposter, 11.8 km, 171 høydemeter, 2 timer 1 minutt


Skogbygda og Ingeborgrud gir meg først og fremst idrettsminner.

I Skårerberget har jeg løpt og også arrangert masse o-løp, jeg har løpt veg-/terrengløpet Skogbygda Rundt 11 antall ganger (siste gang i 2010 da jeg varmet opp med fem runder før jeg konkurrerte på den sjette 7-kilometeren). Jeg har også gått Fyrivangrennet tre ganger og mitt første og eneste terrengsykkelritt (Eventyrrittets førsteutgave) hadde start og mål ved Skogbygda skole.

Men først og fremst er det orientering i alle former jeg forbinder med Skogbygda.

O-kartet  "Skårerberget"fra 1983 har knapt en detalj jeg ikke har vært på. De detaljene var det ikke mange av på stolpejaktkartet, men der var jo postene så enkle at det uansett ikke var noe problem.

Dette er forresten første gang Skogbygda er med på Stolpejakten.



Jeg valgte å starte ved klubbhuset til Skogbygden Skytterlag. Dersom det hadde vært skyting der måtte jeg antagelig ha valgt en annen rute fram/tilbake via hoppbakken i Sagåsen.

Her er det ikke noe simpelt torvtak nei, på standplassen til Skogbygdens bane har man plantet skog på taket. Jeg lurer fælt på hvordan de vil pleie dette framover... Stolpepost 147 er er ved enden av bygget, og her kunne jeg vel ikke fortsatt langs banen og forbi skivene dersom det hadde vært skyting. Det var det altså ikke.

Stolpepost 146 i stikrysset innunder selve Skårerberget. Rester fra onsdagens mai-snøfall ligger fortsatt i deler av terrenget.

Stolpepost 145 ved gapahuken på toppen ved "Kaffekoker'n". Navnet har ikke noe med kaffekoking ved rasteplassen å gjøre. På toppen her var løperne så heite i toppen under konkurranser at noen ga stedet navnet "Kaffekoker'n" (gjengitt etter hukommelsen - hva jeg har blitt fortalt).

Litt ned i lia på Sagåsen er stolpepost 144 der tråkket gikk inn til hoppbakken med samme navn. Sagåsen-hoppbakke var det altså i både Fenstad og Skogbygda.

Stolpepost 143 der den smaleste (og klart tørrreste) av to stier kommer ned fra Sagåsen - til Lysløypa mellom Skogrand og Ingeborgrud.

Stolpepost 142 ved det som var sletta til hoppbakken. På 80- og tidlig 90-tallet da jeg var her oftest, var dette en åpen gresslette. Bakken hadde fortsatt trapper fra sletta til hoppet. og videre opp til toppen av stillasen - det var en fin trappetreningsøkt å jogge opp der.

Jeg skulle absolutt gjennom krattet for å få tatt et bilde av bakken... det var ikke enkelt.

Men her er altså rester av bakken, totalt gjengrodd på alle kanter, men fortsatt en lysning der unnarennet var.

Stolpepost 148 skulle vært i sti-/løypekrysset, men var plassert helt ved veien i bakgrunnen. Ingen stor tabbe, man ser de 50 meterne ned til stolpen.

Stolpepost 149 der en av de flotte og blåmerkede stiene i Skårerberget tar av fra lysløypa.

Herlig sti... stolpepost 150 er i et stikryss i bakgrunnen.

Dette kaller jeg skikkelige kjørespor!

Dette er en skikkelig arbeidshest!

Og dette er et bra resultat. Jeg håper kjøresporene blir pyntet på senere...
Stolpepost 151 der stien kommer ut på Togstadveien mellom Skogbygda og E16 mot Skarnes.


Ingeborgrud kirke troner flott på kirkebakken.

Stolpepost 152 var gjemt ved inngangen til toalettene.

Kirken sett fra en annen vinkel.

Og disse skoa fikk dødsdommen i bakken ned fra kirken, men måtte bli med til bilen så jeg fikk byttet til et nyere par. Det ble ingen kiste, kun en plastpose i søppelrommet hjemme.

Stolpepost 153 ved tidligere Moen meieri og Landhandel.

Stolpepost 141 ved gjerdet mellom skolen og fotballbanen.

Stolpepost 154 ved brua over Uåa. 

Her lukta det møkk! Men slik må det jo være på landet. "Fra møkk er du kommet til møkk skal du bli, sa gjødselhaugen".

Stolpepost 155 ved Rønnål gård.

Bak meg er den endeløse sletta som i mange år var åpningen på "Skogbygda Rundt". Nå er løypa flyttet tilbake til den gamle veitraséen (Togstadrunden) rundt hele Skårerberget der jeg var med første gang i 1984 (ble bare nummer 6 totalt selv med en km.tid på 3:31).

Stolpepost 156 ved Sagen Mølle.
  
Rester av grunnmuren til mølla. 

Privat vei, men lovlig å gå. Elva - Uåa altså - er elva som krysser under E16 ved Ulvesund øst for Vormsund.

Stolpepost 157 i vegkrysset der Sagen Landhandel holdt til tidligere. Nå er det ingen handel, men en imponerende samling kjøretøyer.

Stolpepost 158 der veien til Skårergrenda tar av fra Skogbygdavegen.

Stolpepost 160 ved et pumpehus inntil Skogbygdavegen.

Siste stolpepost på denne runden var stolpe 159 litt opp i Skårergrenda.



Stolpejakten i Nes 2017, kart 5 av 8
Bilder fra stolpejakta på Opaker
20 stolpeposter, 19.8 km, 156 høydemeter, 3 timer 23 minutter





Fredagskveldens andre runde skulle vise seg å være 20 kilometer i stedet for de 15 km jeg hadde stipulert. Hvorfor? Jeg la ikke merke til at målestokken på dette kartet var 1:10.000 i stedet for 1:7.500 som på det forrige kartet. Det ble likevel en fin tur på riktignok tunge ben, og spesielt partiene langs Glomma er fine.

Jeg parkerte ved tidligere Opaker skole på Oppåkermoen (mange skrivemåter på Oppaker, eller Lompemoen som det også er kalt) der suksessfulle Nes Næringspark nå holder til - og der selveste statsministeren var på besøk siste uke.

Det ble først en runde nord for E-16 til stolpepost 24 ved innkjøringa til Bollerud gård.

Stolpepost 23 ved Sandumvegen som viste seg å være en traktorvei, noe jeg ikke forsto før jeg var 100 meter forbi krysset.

Første lille runde på Opaker er ferdig med stolpepost 22 ved Espira barnehage.

Neste runde som var inne på selve byggefeltet startet med stolpepost 21, arbeiderboligen Furuseth som ligger der i det som er en park i byggefeltet.

Her ser vi hele tunet på Furuseth.

Stolpepost 40 på Sandbergjordet lekeplass.

Stolpepost 39 ved veien inn til Heberg gård.

Den Wingerske Kongevei - eller Gamle Kongeveg, støter jeg på flere steder, men jeg fant ingen passasje videre fra enden av denne veien ved Bekkevold.

Stolpepost 38 ved broa over Hebergsbekken, og der stopper vel Kongeveien i jordekanten (eller?). En sti videre kunne spart meg for et par kilometer.

Etter en vandring - mest langs E16 fra Opaker til Herbergåsen) - kunne jeg etter drøye 3 kilometer sjekke inn neste stolpepost (36) ved Øvre Bjertnes der Kongeveien kommer ned fra Herbergåsen. Jeg skal opp der etterpå, men først en avstikker til fergeleiet innerst i Bjertnesvegen. 

Det røde bygget til venste - som jeg knapt fikk med noe av - var den gamle sundmannstua. Her ved Sundet stopper veien, og her var det kabelferge over elva helt til 1975! Da kom brua ved den nye Funnefoss Kraftstasjon to kilometer lenger ned i Glomma.

Stolpepost 35 ved fergeleiet og utsikt mot Seterstøa på andre siden. Se også toppbildet på dette blogginnlegget.

Far pratet mye om denne ferga, men jeg kan ikke huske at jeg var der noen gang. Jeg var jo tross alt 25 år da den ble lagt ned... men det var ikke ofte jeg reiste så langt ut på landet (!).

Da har jeg kommer tilbake til Kongeveien over Herbergåsen. I åsen her løp jeg noen ganger i Halmsås og Omegns skogskarusell, siste gang i 1999 da jeg ble totalvinner 51 sekunder foran broder'n.

Nå var det ingen med trekkspill og fele i dansesumpa...

... med stolpepost 37 var på plass.

Stolpepost 34 ved en lekeplass på Bjertnestunet.

Stolpepost 33 Sliperivillaen - 500 meter fra der Funnefoss Tresliperi hadde virksomhet til det ble nedlagt i 1966. Stolpeposten er utenfor høyre bildekant.

FRa broa over Funnefossen. Det meste av vannet går gjennom kraftstasjonen, men det blir litt vann igjen til fossen.

Da får også fisketrappa nok vann...

Stolpepost 32 innerst på rasteplassen ved broa. Ordfører Grete Sjøli var her på stolpejakt dagen etter meg og skriver på fracebook: Det ble noen stolper i dag også, moro med 2 bobiler fra Vestfold ved Funnefossen som skulle tilbringe helgen i Nes for å registrere stolper. Turister er bra👍🏻

Infotavle ved den fine rasteplassen.

På nedsiden av broa ligger stolpepost 31 ved selve kraftstasjonen og i parken utenfor er "reservedelene" utstilt!  

Funnefoss Treslipåeri er historie, men lokalene er tatt i bruk av andre selskaper. Stolpepost 30 ved gjerdet ved siden av en gammel kvernstein.

Stolpepost 29 ved Grønvoldhuset på Funnefoss Industriarbeidermuseum.

Stolpepost 28 ved stupebrettet ved siden av sen populære Daskerudstranda.

Stolpepost 28 ved grillplassen i andre enden av stranda.

På oversiden av Hagen strand skal nå campingplassen erstattes av Nes Strandhager. Det nærmer seg bygging av 100 kolonihagehus her. Frognerstrand Camping rett bortenfor vil bestå.

Stolpepost 26 i krysset øst for Frogner gård. Kortsete vei til neste stolpepost var gjennom tunet, men jeg var usikker på om det var helt OK, så jeg gikk rundt.

Dagens siste stolpepost (25) - og en time senere enn planlagt - var ved Teppa gård med blant annet gårdsbutikk, festlokaler, økologisk jordbruk og mye mer.

Midt i mot Teppa gård går alléen ned til Frogner gård på andre siden av E16. Sjøl fulgte jeg gangveien den drøye kilometeren tilbake til Nes Næringspark. Akkurat da lurte jeg veldig på om bena ville akseptere en enda lenger tur neste dag.


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar