søndag 14. mai 2017

Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen

Gammeln ved Dragsjøhytta lørdag kveld etter 108 km til fots; 160 stolpeposter i Nes på fire dager.

Nes har fått gode rutiner på stolpejakt selv om kartene er svært mangelfulle. Det siste kompenserer de ved å plassere lette stolpeposter - så alle årets 160 stolper var greie å finne ved bruk av papirkart - og da er det jo enda mye enklere med app+GPS for de som bruker dette på stolpejakt.

Puh, jeg startet Nes-jakta med tung ben etter over 100 km til fots uka før. Selv om jeg delte opp de åtte kartområdene på fire etterfølgende dager ble bena tiltagende tyngre. Jeg kom likevel greit rundt, men det ble mindre jogging enn jeg kanskje hadde tenkt.

108 km totalt
Gårsdagens tre runder til totalt 60 stolpeposter ble 41 kilometer med 645 høydemeter og en turtid på 6 timer og 55 minutter. Totalt på de fire dagene ble det 108 kilometer med 1359 høydemeter og en turtid på 17 timer og 45 minutter.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Stolpejaktturene i Nes onsdag, torsdag og fredag:
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker

Stolpejakten i Nes 2017, kart 6 av 8
Bilder fra stolpejakta på Hvam
20 stolpeposter, 12.3 km, 143 høydemeter, 2 timer 6 minutter

I fjor var Hvam's stolpejakt lagt til Neskollen, i år avar det Tomteråsen sin tur, men begge årene har man unngått de urbane områdene - som jo ellers er vanligst på stolpejakt. Bildet ovenfor er fra Vesle Hvam.

Bena var ikke så håpløst stive som jeg fryktet dagen før - og været var fint med ca 10 varmegrader og delvis sol. Det startet med en avstikker ned mot Glomma ved Hvamshaugen litt sør for Udnes kirke.

Stien eller skiløypa nedover mot Hvamshaugen er delvis lagt om etter at Hvam videregående skole nå har laget en ny 9-hullsbane i ravineterrenget mellom fv 173 og Glomma. Stolpepost 41 lå rett innenfor der stien startet.

Stolpepost 42 langs stien ved golfbanens "Rungvei sør".

Stolpepost 43 øst for Holsenga - der strien gikk tidligere, men så stopper i jordekanten ved stolpen.

Dette skiltet kan være greit, siden stolpepost 44 har havnet utenfor papirkartet. Den lokale stolpesjefen Mette R hadde tipset meg om tabben. Skiltet burde kanskje stått ved stolpeposten og ikke i stikrysset (?)

Hvamshaugen lå flott til, på en haug!

Utsikt østover mot Udnes krke.

Utsikt sørover mot Haga.

Våningshuset og stolpepost 44.

Utsikt vestover mot Bodding.

Da er jeg tilbake omtrent der jeg startet like ved klubbhuset til Hvam golfklubb. Vi ser stolpepost 47 ved naturbarnehagen på Udnes.

Stolpepost 46 ved demningen der saga på Vesle Hvam lå tidligere. Se også annet bilde fra dammen litt lenger opp.

Vesle Hvam - som er en del av Hvam videregående skole 500 meter unna - driver tilrettelagt opplæring.

Stolpepost 59 var i et kratt bak stabburet på Vesle Hvam.

Her er jeg ved stolpepost 58 i enden av boligfeltet på Tomteråsen. Stien som går inn her oppdaget jeg - og testet - sist høst, da en venn som bor på området fortalte meg om en fin runde i terrenget der.

Stolpepost 50 ved turveien mellom boligfeltet og Hvam vg skole.

Stolpepost 51 ved en annen sti mellom boligfeltet og skolens jordbruksarealer.

Stolpepost 52 ved et hestehinder, midt i mot hestehamnen nord på Tomteråsen.

Stolpepost 60 ved et stikryss enda litt lenger nord.

Stolpepost 53 ved veien rundt hestehamnen.

En av flere stolpejegere jeg møtte på Hvam-kartet.

Stolpepost 54 i skogkanten ved jordene mot Haugen og Nordby gård. Golfbanen er borte, den er flyttet til andre siden av veien.

Det flotte dammen i parken rundt Hvam vg skole. Stolpepost 57 er ved broa.

Stolpeposten og broa fra en annen vinkel.

Stolpepost 55 ved "Bråten" inne på skolens område.

Stolpepost 56 ved informasjonstavle inn mot Hvam vg skole.

På andre siden av fv 173 var stolpepost 49 ved p-plassen nedenfor Gamle Hvam. Neste år hadde det vært fint med stolpeposter der oppe også.

Stolpepost 48 ved te nedlagt pumpehus mellom Hvam-gårdene.

Da er jeg tilbake der jeg parkerte, ved klubbhuset til Hvam Golfklubb. Stolpepost 45 er ved furua. Dermed var det bare å sette seg inn i bilen og kjøre til neste kartområde. En annen gang må jeg ta meg til til å sjekke det jeg tror er en mulig runde via fra golfbanen via Hvamshaugen, Udnes kirke og Gamle Hvam.

Stolpejakten i Nes 2017, kart 7 av 8
Bilder fra stolpejakta på Auli
20 stolpeposter, 13.7 km, 311 høydemeter, 2 timer 23 minutter

Stolpejakta på Søndre Auli var som i fjor en miks mellom urbane poster og stolpeposter i terrenget, en fin mix.

Terrengrunden med 6 stolpeposter var nesten 7 kilometer, men på gjennomgående veldig fine stier selv om det nå på våren er en del våtere partier.

Resten var bakke opp og ned på både østre (nyeste) og vestre del av boligfeltet. Nå som junior og samboer har flyttet til Fenstad er jeg ikke så ofte her lenger - så det var kjekt med et gjensyn.

Jeg parkerte nede ved Auli senter - og på piggere ben etter fryktet startet jeg på dagens andre runde.

Stolpepost 61 var ved p-plassen, så da var jeg kjapt i gang.

Først en liten tur under fv476 til stolpepost 62 i stasjonsbakken ned mot Auli stasjon (holdeplass)

Stolpepost 63 i Hellevegen. Opp hit tok jeg feil vei og forsto plutselig at jeg krysset en privat plass innerst i Bråtanvegen. Tallkoden "63" på stolpekartet skjulte den riktige veien som gikk parallelt 30 meter unna.

Stolpepost 64 ved Korsdalen barnehage, rett nedenfor grendehuset.

Stolpepost 65 i Løypevegen like ved stien opp til Jerpevegen.

Etter en del motbakker er jeg ved stolpepost 67 innerst i Tiurvegen.

Stolpepost 66 i Skredderstuvegen, hovedveien som går i slyng opp gjennom det østre boligfeltet.

Stolpepost 68 i Skredderstuvegen der stien går innover mot Løytnantsdalen og Svarstadtjernet.

Løyntnantsdalen og stolpepost 75.  Jeg prøvde å google opprinnelsen til navnet uten hell.

Eller heter det Løytnansdalen uten t?

Etter noen lange fine nedoverbakker på fin sti kom jeg til Svarstadtjernet.

Stolpepost 76 var i et stikryss sør for tjernet.

Jeg visste det kunne være gjørmete på stien videre sørover, men det gikk greit takket være bra med utlagte stokker og noen klopper. Holdt meg tørr på bena..i alle fall nesten. Her er stolpe 77 ved skogsbilveien jeg kom ut på.

Etter to kilometer på skogsvei og sti er jeg ved plassen Larsrud på andre siden av skauen. Stolpepost 78 er på andre siden av kloppa.

Stolpepost 79 ved stien mellom Larsrud og Aulifeltet.

Stien mellom Larsrud og Granveien på Aulifeltet er noe av det fineste man kan gå på. Følger en høyderygg og er tørr og fin.

Stolpepost 80 ved gapahuken tett på Aulifeltet. Da er jeg ferdig med skogsrunden  og har bare 6 urbane poster igjen.

Stolpepost 73 i krysset Granvegen/Furuvegen.

Stolpepost 71 ved en ikke vedlikeholdt lekepark i Tandbergvegen.

Lekeparken ved Myrveien (stolpepost 70) var derimot fint vedlikeholdt.

Nok en lekepark. Her er stolpepost 69 i bassengveien.

Stolpepost 72 ved Utsikten øverst i "Jungelen". Den oppgraderte turveien ned til Fjellvegen minnet ikke mye om jungel.

Stolpepost 74 ved en stor p-plass i Lyngveien var siste stolpepost på denne runden - og av runden gjensto bare de 300 meterne ned til Auli senter.

Jeg hadde tatt med litt lite mat, så det ble en tur inn på butikken for å kjøpe sjokomelk, Cola og et par bananer. Det burde holde til siste runden.

Stolpejakten i Nes 2017, kart 8 av 8
Bilder fra stolpejakta ved Dragsjøen/Fjellfoten
20 stolpeposter, 14.7 km, 201 høydemeter, 2 timer 26 minutter

Det siste bildet som ble tatt på stolpejakta i Nes i år: Fra Dragsjøhyttta som lå mildt sagt sentralt med tanke på blekksprutplasseringen av stolpepostene.

Siden jeg kom kjørende fra Auli var det raskest å starte fra Fjellfoten. Uansett hvor jeg startet måtte jeg jo ut i fem tur/retur-løyper med Dragsjøen midt i blekkspruten.

Hele turen var lett på grusveier og lite stigning. Selv om det var tidlig kveld var det fortsatt en del turgåere i dette populære turområdet - også stolpejegere i tillegg til meg. Det eneste urbane her var stolpeposten ved grendehuset på Fjellfoten der det nå bygges et nytt boligfelt innover i skogen.

Området mellom Fjellfoten og Dragsjøhytta brukte vi mye til o-løp for 15-30 år siden, men kartet ble etter hvert gammelt og utdatert. Deler av dette er re-synfart - slik at i alle fall stinettet er oppdatert på stolpekartet er lysløypa og vegene greit tegnet inn.

Kartet med de 20 stolpepostene slik det ser ut i appen (som jeg bare helt unntaksvis bruker dersom en post er feilplassert på papirkartet eller jeg trenger å forstørre kartet for å lese bedre).

Det er ikke mye variasjon på de første bildene som er fra stolpepostene langs skiløypa mellom Fjellfoten og Dragsjøhytta. Stolpepost 101 ligger riktignok i synsavstand fra et boligfelt. Det blir bra med denne adkomstveien til terrenget, siden barnehagen i grendehuset ganske enkelt har sperret den tidligere adkomstveien meg gjerde i begge ender. Kanskje vi får noen stolpeposter også  inne på boligfeltet neste år?

Stolpepostene var synlig på lang avstand, her stolpe 102 ved lysløypa inntil en jordekant.

Stolpepost 103 ved Torsonstusaga.

Stolpepost 104 før stigningene oppover mot Merramyra.

Ved stolpepost 105 i Finnmyra møtte jeg turgåere - som det er mange av på disse fine turveiene.

Stolpepost 106 like før Dragsjøhytta der stien går over til Dragsjøvegen.

Da er jeg på turen sørover Dragsjøens vestside. På Kuholmen har turgåere overtatt for kuer på beite.

Stolpepost 119 ved veien overfor Kuholmen.

Rundt hele Dragsjøen er det satt opp treningsplakater, men jeg droppet høye kneløft denne gangen.

Ikke spurtet jeg heller.

Men, gående kom jeg da fram til stolpepost 120 helt nede ved vannkanten. At mange raster her er jeg klar over, men at de parkerer skoene her er mer overraskende.

Samme post fra en annen vinkel - og nå var det å ta fatt på samme vei tilbake til Dragsjøhytta og løypekryssene der.

Her lå Dragsjøhytta før den i 1966 måtte flyttes fordi Dragsjøen ble Drikkevannskilde for halve Nes. Plassen Vestre Badstua i bakgrunnen fikk åpenbart lov å ligge.

Historien...

Stolpepost114 skulle vært ved demningen, men står noen meter unna ved Durbekkveien rett ovenfor vannet.

Stolpepost 115 "Områdets flotteste rasteplass" står der stien går inn til rasteplassen.

Vi måtte selvsagt inn og forevige plassen som er en av flere flotte rasteplasser langs Durbekkveien og der jeg synes den ved neste stolpepost er den flotteste. Sola manglet, mens vanntemperaturen spiller ingen rolle, det er jo ikke lov å bade i Dragsjøen.

Jaha, hvileplass! Det menes kanskje at man da både kan raste og overnatte på odden der.

Stolpepost 116 på de idylliske odden der det er flere plasser å slå seg ned.

Dragsjøen frilufts-treningsstudio?

Det er bare å sette i gang, og selv om jeg hoppet over denne gangen har jeg testet disse øvelsene tidligere.

Stolpepost 117 ved den tredje rasteplassen langs vannets østside. Skogsveien/stien innover her er veldig mye benyttet av turgåere som har "Turkassa" lengst sør ved Dragsjøen som mål. Turkasse ar ved fundamentene til hoppptårnet til Dragsjøbakken som var Romerike største hoppbakke ved åpningen i 1928.

Hvorfor heter det Durbekkvegen?

Etter stolpepost 117 var det bare å snu og kommer seg tilbake retning Dragsjøhytta nok en gang. Neste stolpe (113) var ved p-plassen der Durbekkvegen er sperret med bom.Her har jeg rundet utallige ganger på treningsturer rundt vannet og ikke minst i løpet Dragsjøen rundt som gjerne ble arrangert uka før Birkebeinerløpet - og som er Norges eldste terrengløp som aldri har vært avlyst. De seneste årene har jeg tatt bilder for kondis.no i stedet for å løpe selv.

Stolpepost 112 ved veien ovenfor Veslesjøen, badevannet nord for Dragsjøen. Ned mot vannet her ble det bygget en vannskibakke i 1972, for at distriktets gode hoppere skulle få trent sommerstid. Synd dette var 7 år etter at jeg selv sluttet å hoppe, dette så jaggu morsomt ut.

Historien...

Veslesjøen Speiderhus som er bygget opp igjen etter en påsatt brann for få år siden. Stolpepost 111 er ved gjerdet utenfor.

Stolpepost 111 sett fra speiderhytta mot Veslesjøen.

Da har jeg nok en gang rundet ved Dragsjøhytta og lagt ut på den oppgraderte lysløypa og turveien som nå går helt til Årnes sentrum (Svarverudveien ved Espira Kløverenga barnehage). Her er jeg ved stolpepost 108 ved en av de sponsede lysstolperne.

Småkupert og morsom turvei forbi stolpepost 109. Nes Turlag har nå også merket noen parallelle stier.

Stolpepost 110 var "endestasjon"# på denne avstikkeren.

Stolpen er sponset av Årnes Vel.

Dragsjøhytta med stolpepost 107. Det var forresten Harald Verket i Stitelsen Dragsjøhytta som dro i gang stolpejakten i Nes sammen med Roald Finstad i Fenstad Velforening i 2015.

Her er jeg ved stolpepost 107 som ble min siste stolpepost i Nes 2017  (med sladdet kode - se også toppbildet på bloggen). Men, jeg var ikke helt i mål; det var 2 kilometer tilbake til Fjellfoten.

Da var dagens dose på 41 kilometer stolpejakt unnagjort, 108 km på fire dager og 245 km på 15 dager (40,5 timer). Tar nok minst et par dagers hvile nå før jeg går løs på et par lettere områder (mange stolper på begrenset område).

Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper