fredag 19. mai 2017

Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke


Det er snart en uke siden (fredag 19. mai) jeg var på stolpejakt fra Ullevål sykehus i nord til Oslo Domkirke i sør. Underveis var jeg innom både St. Hanshaugen, Bislett, Youngstorget og Karl Johans gate - stort mer urbant blir det ikke.

Det er gøy med stolpejakt i slikt miljø. Det er hele tiden noe å forholde seg til og byen er grønnere enn man skulle tro - annerledes enn slik det fortoner seg fra bilvinduet. Mulighet for proviantering er det på nesten hvert hjørne, så jeg trenger heller ikke ha med meg så mye på en slik bytur - selv om den varer noen timer.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.


Stolpejakta i Oslo Nord 2017
Bilder fra stolpejakta i Oslo Nord 
50 stolpeposter, 18,1 km, 246 høydemeter, 3 timer 29 minutter

Dagsformen var dårlig, så jeg var ikke motivert for jogging - og tok turen i "sivilt tøy" - dvs olabukse og tynn jakke, altså ikke noe treningsantrekk. Det ble tiltagende varmere og skikkelig sommertemperatur, så jakka måtte av ganske snart.

Formen ble bedre etter hvert og jeg fikk en tross alt kjempefin tur til 50 stolpeposter i sommervarme i svært urbane omgivelser. Jeg er jo godt kjent i Oslo, likevel ser man mye nytt på en slik tur som denne.

Det var fredag og åpenbart mer fristende med en utepils enn stolpejakt for folk flest. Det var i alle fall fullt av folk ved alle uteserveringer, og jeg var litt misunnelig - men bilen måtte jeg jo ha med meg hjem, så ingen utepils underveis på gammel'n.

Jeg hadde printet ut kartet hjemme etter noen halvbra pdf-filer, og startet derfor ved resepsjonen på Ullevål sykehus der det skulle være lagt ut kart i større format. Men der var det ingen som visste noe som helst om kart eller stolpejakt, så da var det bra jeg hadde backupkartene mine med planlagt rute inntegnet. Bildet som arrangøren hadde lagt ut på facebook viser jo at det har vært stolpejaktkart ved resepsjonen. Bruk av appen gir dårlig oversikt for å planlegge disse lange rundene, så den er bare reserveløsning når jeg trenger et større utsnitt av en kartdetalj.

Bilen ble hensatt i p-huset i bakgrunnen, og ved drosjeholdeplassen foran hovedinngangen på Ullevål sykehus var stolpepost 12 - og turen var i gang.

Stolpepost 11 på Ullevål sykehus ved IT-avdelingens bygg.

Fortsatt Ullevål sykehus, stolpepost 10 ved parken foran muséet. 

Jeg har vært en tur bortom stolpepost 9 ved Psykisk Helse, og har her kommet til dagens lille utfordring ved stolpepost 8 på en haug ved barnehagen i Jutulveien i utkanten av sykehusområdet.


Det var ikke rare haugen, men stien opp var usannsynlig glatt - og skosålene var slitte. Jeg hadde klargjort kameraet for å ta bilde av stolpen på toppen, så en forsøksvis retrett og deretter kollbøtte ble ufrivillig foreviget på en 10-sekunders videosnutt.

På toppen av denne vesle haugen var stolpe 8.

Stolpepost 7 var den siste inne på området til Ullevål sykehus, ved Senter for rus- og avhengighetsforskning. Mon tro om de forsker på stolpejakt-avhengighet?

Ved veien som deler Nordre gravlund i to ligger Geitmyra - Matkultursenter for barn. Her var stolpepost 6.

Stolpepost 30 lå ved frukthagen nedenfor Alders Hvile (Håndverkernes aldershjem)

Stolpepost 13 i parken der Thulstrupsgate kommer ut i Sognsveien.

Stolpepost 34 ved Veterinærhøgskolen.

Stolpepost 33 i Amauer Hansens gate med mange gamle fine bygårder.

Stolpepost 5 ved Anton Schjøths gate.

Stikkvei mellom Anton Schjøths gate og Lovisenberg. Er jeg på landet?

Cathinka Guldbergsenteret flotte bygg ved Lovisenberg kirke.


Stolpepost 31 i parken ved Lovisenberg kirke.

Hovedbygget på Lovisenberg Diakonale sykehus er også staselig.

Stolpepost 32 var ved parken nedenfor sykehuset, men...

...ikke i parken. Stolpepost 32 var lagt i krattet ved denne skogflekken mellom Lovisenberggata og Collets gate.

Stolpepost 4 i Colletts gate.

Stolpepost 3 ved turveien inn mot StHanshaugen nordfra.

Stolpepost 2 var på toppen av StHanshaugen ved bassenget.

På vei ned fra flotte StHanshaugen.

Bro over bekken i parken.

Lengst sør på StHanshaugen var stolpepost 2 ved denne lille dammen.

Puhhh, og der var heldigvis et toalett!

Stolpepost 50 ved trapp ned mot Waldemar Thranes gate.

Og der nede var stolpepost 46 ved den lokale Rema-butikken.

Det er langt mellom områdene der det graves og bygges i Oslo. Her et stort hull der Revmatismesykehuset lå ved Bergstien/Akersbakken.

Stolpepost 48 i en grønn lund like ved Aker kirke (Oslos eldste bevarte bygg).

Ned fra Akersbakken går Telthusbakken med flott og godt bevart trehusbebyggelse.

Inn her skal jeg, Kjærlighetsstien mellom Telthusbakken og Damstredet.

Nedenfor Kjærlighetsstien ligger Egebergløkka parsellhager med 58 parseller. Venteliste for å komme inn her og andre tilsvarende parsellhager i Oslo er "håpløst" lang. 

Stolpepost 47 ved klinebenken i Kjærlighetsstien.

Stolpepost 46 ovenfor den gamle idylliske bebyggelsen i Damstredet. 

Stolpepost 45 er ikke ved gåsa, men mellom dammen og frukt/grønt-butikken i bakgrunnen. 

I forlengelsen av Damstredet er det mye fin trehusbebyggelse også i Akersveien nedover mot  St Olav Domkirke.


Stolpepost 41 var i parken mellom Trefoldighertskirken og Deichmanske Bibliotek.


Fasaden til Deichmann har litt slottspreg over seg. Flott blir nok også nybygget som nå reiser seg midt mot Operaen i Bjørvika.

Stolpepost 48 sett ovenfra, med presten Hans Egede (Grønlands apostel) i bakgrunnen.

Jeg måtte bare forevige denne vårprakten!

Stolpepost 44 i Kristparken ved OBOS-bygget på Fagersborg.

Dette har vært yndlingsbutikken min for sportsutstyr, på grunn av en fantastisk produktbredde og bra priser (Kondis-rabatt). Stolpepost 43 var altså i Torggata ved Oslo Sportslager.

Nummer 19. Vi som er litt eldre forbinder dette bygget på Yougstorget med hovedpolititistasjonen (1866-1978). Bakenfor lå fengselet.

Stolpepost 42 var øverst i trappa mot nummer 19. Venstres hus til høyre... 

...og Arbeiderpartiets hus til venstre.

Sulten tok overhånd, og en chiabatta + cola på 7-eleven smakte godt.

"Strøget" mellom Torggata og Storgata... det er visst en stolpepost der inne.

Joda, stolpepost 39 var inne på Oslovarianten av "Strøget".

Stolpepost 38 lå på andre plan ved Kirkeristen, som omkranser Oslo Domkirke (se toppbildet på dette blogginnlegget). 

Vi er i tjukkeste sentrum nå. Her er stolpepost 40 ved Löplabbets butikk i Pilestredet. Det har vært menge handleturer dit også gjennom årene.

Det er strålende vær, det er fredag, og det er full på "Dasslokket". Det heter jo Stortings plass her, men serveringsstedet har fått navn etter det illeluktende underjordiske toalettet som lå her.

Stolpepost 37 i Stortingsgata - med utsikt mot Eidsvolds plass og Stortinget.

Stinn brakke også langs Karl Johans uteserveringer.

Stoplepost 36 mellom to av byggene ved det gamle universitetet i Karl Johans gate.

Stolpepost 35 ved Professorboligen bak Universitetet.

Stolpepost 29 var ved det opprinnelige bygget til Norges Geografiske Oppmåling i Holbergs gate

Stolpepost 28 ved spisestedet Happolati på St Olavs plass. Her måtte jeg stikke kameraet nesten opp i matbordet - eller var det ølglasset - til gjesten ved bordet der stolpen var festet. Kanskje ingen lur plassering, det kan ikke være moro med folk kom kommer stikkende med mobiler og kameraer for å få seg koden her. 

Når jeg kom hjem så jeg jo at jeg hadde vært rimelig nærgående...damen på bildet stirrer rett inn i kameraet - og lurer vel på hva dette er for en tullebukk.

Da beveger jeg meg vekk fra sentrum igjen. Stolpepost 27 lå på toppen av trappa ved Pilestredet park og Folkehelseinstituttet.

Stolpepost 26 inneklemt blant bygningsgjerder ved Høgskole i Oslo i Pilestredet.

Stolpepost 25 ved Lille Bislett, og med Bislett stadion like bak. Om nøyaktig et halvt år arrangerer vi (Romerike Ultraløperklubb) Bislett 24-timers på innendørsbanen under tribunene der borte. 

Stolpepost 24 var på Martinus Lørdalsplass, i praksis krysset mellom Sofies gate og Louises gate ved Bislett Nordre sving.

Stolpepost 20 i Thereses gate.

Flotte Fagerborg kirke i søndre enden av Stensparken.

Norabakken! Kjenner melkesyra fra Holmenkollstafettens 2. etappe i bena bare jeg tenker på det. Stolpepost 23 er nesten på toppen av bakken, foran Fagerborg kirke.

Fagerborg kirke sett fra stolpeposten.

Det var en fin kveld i Stensparken.

Stolpepost 21 ved dammen og uteserveringa midt i Stensparken.

Stensparkens høyeste punkt, i nordre delen.

Stolpepost 19 på toppen med utsikt mot St Hanshaugen.

Stolpepost 18 i Lyder Sagens gate på Fagerborg.

Stolpepost 22 ved Døvekirken.

Stolpepost 17 ved en liten park i Jacob Aalls gate. Stolpen er foran blomsterbutikken.

Stolpepost 16 ved Marienlyst Idrettspark. Jeg er altså nå mellom Majorstua og Ullevål.

Stolpepost 15 ved Marienlystparken med de store boligblokkene mot Kirkeveien bortenfor.

Stolpepost 14 ved innkjøringa til Fagerborg skole.


Dermed hadde jeg vært innom de 50 stolpepostene Nydalen Skiklubb hadde satt ut, men om noen dager kommer det 60 stolpeposter til litt øst for og nord for områdene der jeg har vært denne gangen.


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen

2 kommentarer:

  1. Hei. Jeg leser gjerne bloggen din, og jeg har en liten korrigering: Oslo nord, stolpe 18: Fagerborg, ikke Fredensborg. Sistnevnte ligger nede ved Maridalsveien. Bislett/Fagerborg-området er mitt "barndommens rike"

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kari
      Hyggelig at du leser bloggen.
      Dette var jo en slem skrieveleif, men nå er det rettet opp.
      OLav

      Slett