tirsdag 23. mai 2017

Stolpejakten Nordstrand - en flott tirsdagskveldstur

Stolpejakten Nordstrand byr på fjord og skog og kunst og urbane områder i en herlig mix. En mix som blir ekstra fin når været er bra, og det var det tirsdag 23. mai. Bildet er fra skulpturparken på Ekeberg (Deep Cream Maradona, Sarah Lucas).

Områdene er de samme som i fjor (Ormøya, Bekkelaget, Ekeberg, Nordstrand og Lambertseter) men stolpepostene har selvsagt funnet nye plasseringer, 60 i tallet - og alle var på plass, så vidt!
Og været, 23-24 varmegrader og sol, dvs shorts og t-skjortevær.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.


Stolpejakten Nordstrand 2017
Bilder fra stolpejakten Nordstrand
50 stolpeposter, 27,7 km, 222 høydemeter, 5 timer 5 minutter

Jeg hadde printet ut diverse kartutsnitt før jeg reiste hjemmefra og tok den lille turen til Ormøya først, der 5 av de 60 stolpepostene lå et par kilometer unna stolpene på platået. Jeg liker best å ta alle stolpene på et kart på en og samme runde, men her ble det altså en liten bonusrunde først.

RUNDE 1 ORMØYA

Jeg parkerte like ved broa over Ormsundet, og fulgte turveien mot Nedre Bekkelaget skole til stolpepost 31 innerst i Grønsundveien.

Stolpepost 32 (gjerdehjørne) har nok forvekslet postbeskrivelse med 34 (langs gjerde). Siden jeg kom fra motsatt kant av der bildet er tatt ble jeg fintet ut og gikk litt forbi før jeg forsto at noe var galt. Dette er ved Paddehavet mellom fastlandet og "Skilpadda"

Broa over til Ormøya...

Stolpepost 33 lå rett bortenfor broa der stien tar av langs nordsiden av Ormøya .

Stolpepost 34 ved et gjerdehjørne i Ormøybakken, litt nedenfor kirken.

Fra kirken og ned igjen til Ormsundveien fulgte jeg en fin, bratt slyngvei (sti og trapp)

Stolpepost 35 ved broa over Malmøysundet. Heller ikke i år var det stolpeposter på Malmøya, så jeg har ennå til gode å ha vært der ute på den største av øyene mellom Nesoddtangen og Oslo.

Denne runden var på 3,4 kilometer, en fin gårunde på 36 minutter. Nå var det å kjøre via Gamlebyen og opp Kongsveien til Holtet der jeg skulle hente hovedkartet på "Best Helse".

RUNDE 2  HOLTET-EKEBERG-LAMBERTSETER-NORDSTRAND
45 minutter med kartarbeid
Selv om jeg hadde tegnet inn løypa på kartutsnittene jeg printet ut, ville jeg helst tegne inn runden jeg skulle gå på det store kartet (65x85 cm) - der jeg fikk mye bedre oversikt. Det var utrolig svak påtrykking av stolpepostene på kartet, så der jeg satt i bilen i garasjekjelleren på Best Helse - i dårlig lys, hadde jeg store utfordringer med å se hvor stolpepostene var.

Nåja, det gikk på et vis - jeg fikk jo i tillegg studere kartet litt ekstra  mens jeg gikk, i tilfelle det ble litt for mye cirka inntegning.

En rask kontroll til slutt, bare for å se at jeg hadde totalt 55 stolper på runden: Nei, jeg hadde 52! Leite, leite.... der fant jeg en til i lia ned mot Ryen. Mer leite, leite - og endelig fant jeg de to siste postene på Nordseter, og jeg fikk korrigert ruta til å komme innom også disse to.

Puh, hele kartjobben tok ufattelige 45 minutter - og jeg visste allerede at jeg kom for sent hjem til middag.Nå ble det enda forsentere!

Stolpepost 30 var i resepsjonen til Best Helse, treningssenteret i 2. etg i Kongsveien 104. Da ble det en ny tur opp der jeg hentet kartet - og en nødvendig tur innom det lille rommet, takk for lånet. Og så var jeg klar for en lang runde til de 54 neste stolpene.

Det ble nesten to kilometer "transport" fra Holtet via Sportsplassen til stolpepost 11 i skogen like ved Ekeberghallen.

Stolpepost 12 var enda nærmere hallen, på et gjerdehjørne ved minigolfparken.

Stolpepost 15 ved et annet gjerdehjørne like ved dammene på Jomfrubråtensiden av Ekebergplatået.

Bildet er tatt med ryggen til Stolpepost 14 ved Åtveien på Jomfrubråten. I bakgrunnen kan man skimte Oslofjorden.

Stolpepost 13, stein i skogen (heldigvis ikke stein i skoen) like ved Ekebergsletta.

Velkommen til Ekebergparken, tavle med liste over de 35 skulpturene rundt omkring i den store parken. Stolpepost 5 er ved enden av steingjerdet på andre siden av turveien.

Det er store flotte områder å sole seg på i lia mellom Ekebergsletta og Hundesletta, og utsikten er upåklagelig på en slik flott dag.

Stolpepost 4 langs hovedstien med Walking Woman (Sean Henry) i bakgrunnen. Jeg var naturligvis The Walking Man.


Kartet og beskrivelse av alle skulpturene


Stolpepost 8 litt ned i den fine lia ned mot Ekebergbanen og Kongsveien.

Stolpepost 7 var like ovenfor Ekebergrestauranten.

Denne skulpturen var jo fin både bakfra og forfra, og heter selvsagt Marilyn Monroe (av Richard Hudson).

Litt nedenfor Marilynstatuen sto bokstavelig talt Maradona (Deep Cream Maradona, Sarah Lucas). I det hele tatt er det mye kroppsfiksert kunst i Ekebergparken.

Stolpepost 10 var en av to stolpeposter på nedsiden av Kongshavn vg skole (tidl. Sjømannssskolen)  der det går en sti ned mot Mosseveien. Stolpeposten er helt i venstre bildekant.

Den andre veien fra stolpepost 10 ser vi Oslo sentrum.

Stolpepost 9 var ved stien som følger lia mellom Kongsveien og Mosseveien, to kilometer flott utsikts-sti langsetter lia. 

Slik så det ut rett ovenfor stolpepost 9.

Det var ikke lenge jeg var ved Kongsveien, men siden det var sen ettermiddag fikk jeg observere den enorme strømmen av syklister som bruker dette som jobbvei. Her skal gående virkelig passe på!

Stolpepost 6 ved platået 50 meter fra Ekebergrestauranten.

Stolpepost 3 litt opp i Ekebergåsen

Stolpepost 2 like nedenfor Ekeberg Camping.

Stolpepost 1 var ved en benk langs Kjærlighetsstien, selvsagt med super utsikt over Oslo. 

Herfra ble det en ny lang transportetappe på gresslettene forbi Ekeberg Camping (som ikke har åpnet for sesongen), over Ekebergsletta der Norway Cup arrangeres senere på året og forbi Ekeberg skole til neste stolpe som var i nordenden av Brannfjellet.

Brannfjell er ikke store skogflekken (ca 500x1000 meter), men jeg har løpt mange o-løp her opp gjennom årene - det gjelder forøvrig også sletta og lia ved Ekebergparken. Stolpepost 20 var på oversiden av Ekeberg skole.

Stolpepost 19 ved frisbeekurv 5 på Lille Ekeberg ved Simensbråten.

Så ble det en avstikker til et lite skogsparti i lia mellom Simensbråten og Ryen. Stolpepost 60 ligger ved den flotte turstien som slynger seg gjennom området. 

Stolpepost 59 litt lenger ned i lia. Her møtte jeg forresten noen stolpejegere.

Videre ned i lia kom jeg til stolpepost 56 ved Bauneveien barnehage.

Mange høydemeter lavere er jeg ved stolpepost 58 ved Lyngveien på Ryen.

Og nesten nede ved T-banestallene på Ryen var stolpepost 57 - en stolpepost jeg ville oversett om jeg ikke hadde kontrolltelt antall stolper jeg fant på kartet...

Etter forrige stolpepost var det bare å ta stien opp lia igjen tilbake der jeg kom fra, og inn på Brannfjell igjen. Stolpepost 18 lå under en fjellskrent.

Stolpepost 17 var ved et solid vaierfeste...

... og festet var ett av seks fester til radiomasta på Brannfjell.

Litt lenger ned kom jeg til stolpepost 16 ved ett av se andre festene til radiomasta.

Stolpepost 22 rett utenfor Brannfjell ved Sandstuveien.

Stolpepost 24 i Dovresvingen på Karlsrud. 

Stolpepost 22 i Frodesvei har gjemt seg bak en Honda.

Stolpepost 27 i Bernt Knudsens vei - jeg er nå på vei mot Lambertseter.

Det ble nesten en kilometer til neste stolpe, ved Lambertseter skole og idrettspark.

Det var tett mellom stolpene på nordre del av Bergkrystallen.7 stolpeposter på en kilometer. Her er stolpepost 55 like ved Lambertseter Bad.

Stolpepost 54 ved Glimmerveien.

Stolpepost 49 ved blokkene i Bergkrystallen.

Stolpepost 53 ved Lambertseter stadion.

Stolpepost 52 i en skogflekk ved Steinspranget barnehage.

Men her da?.... i stikrysset der borte skulle stolpepost 50 vært. Her i 100-meterskogen i Steinspranget var det bare flaks at jeg fant stolpen. Først sjekket jeg andre stikryss i nærheten i tilfelle feilplassering eller flytting, så leitet jeg litt - og jaggu fant jeg stolpen i et kratt. Da hadde jeg allerede planlagt å ringe Tone Yvonne (medlem i Romerike Ultra, bor 350 meter unna) - og trygle henne om koden som hun sikkert hadde registrert for lengst.

Titt-titt, der er stolpepost 50 slengt unna.

Og vips har jeg fått stolpen på plass. Dagens gode gjerning.

Helt sør på Bergkrystallen, i skogsomådet der lysløypa går (og der jeg løp mitt første halvmaratonløp noensinne (Lambertseterløpet 1982) - var stolpepost 46 ved den store steinen nedenfor høyblokka.

Etter noen hundre meter langs lysløypa er jeg inne i boligområdet igjen, innerst i Granittveien der stolpepost 47 var ved en parkeringsplass i skogkanten.

Stolpepost 48 ved en turvei ved Mellombølgen - og herfra var det 1,5 km til neste stolpepost på Nordseter. Kartet var faktisk litt uferdig her, og jeg gadd ikke sjekke med Norgeskart.no, da hadde jeg sett at det gikk en turvei ned mot Langbølgen - og korteste vei mot Nordseter.

Men hvem var det som ropte: Olav! 
Ut fra huset i bakgrunnen - i Mellombølgen - kom Asgeir Peder i Romerike Ultra løpende. Han hadde kjent igjen gammel'n på stilen (hmmm) - og vi fikk en hyggelig prat, som ble avsluttet med at han viste meg turveien ned mot Munkelia T-banestasjon (som altså ikke sto på kartet).

Via Munkelia og Nordstrandshallen har jeg kommet til et lite skogsområde ved Nordseter skole der stolpepost 38 lå ved stien helt sør i skogen.

Stolpepost 38 i enden av Nordsetergrenda.

Stolpepost 37 ved Ivar Knudsons vei.

Stolpepost 36 ved Jordbærveien.

Fortsatt på Nordseter, og her er idylliske Nordseter gård.

Stolpepost 44 lå mellom Kastellet skole og Nordseter gård (som vi kan skimte i bakgrunnen).

Lang stolpejegerskygge ved stolpepost 45 røper at sola står lavt på himmelen og at jeg har holdt på ganske lenge. Her er jeg i parken ved Åssiden Terrasse.

Stolpepost 40 i Nordseter Terrasse.

Stolpepost 41 i det fine friområdet ved nordre del av Kastellet.

Stolpepost 42 var en godt skjult stolpepost ved en stein i et kratt. Jeg passerte like ved, og fikk en liten omvei før jeg kom tilbake og fant stolpen.

Stolpepost 28 var ved enden av Nordseterveien der stien går gjennom skogen til Kastellet.

Stolpepost 43 i Birger Olivers vei.

En liten tur nedom Ekebergveien og stolpepost 29 der den stort sett bilfrie Smed Kjeldsens vei går opp mot Seterhøybakken.

Stolpepost 26 ved Utsynsveien. Joda, vi ser fjorden flere steder fra området her.

Dagens nest siste stolpepost (25) gjemmer seg bak bilen ved denne lekeplassen i Skogholtveien

Avslutningen var på Bekkelagshøgda og stolpepost 21 innerst i Skogmoveien. Motsols var det flott utsikt over Oslofjorden.

Da var det bare 5-600 meter ned til Holtet og parkeringsgarasjen hos Best Helse. Underveis hadde jeg to ganger forlenget parkeringstiden ved hjelp av Easypark-appen, en veldig nyttig app! Denne runden hadde tatt 4 timer og 29 minutter, og når distansen "bare" var 24,3 km betyr det at vi ikke snakker jogging, kun gåing på denne turen.

Takk til Bækkelagets Sportsklubb (o-gruppa) for flott organisering og et imponerende og digert kart, og takk for at dere skrudde på så fint vær til denne turen!


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar