onsdag 31. mai 2017

Kveldsjogg til stolpeposter på Skreia og Lena

Skreia og Lena, det er på Toten det, eller mer bestemt; Østre Toten Kommune. Det var siste dag i mai - og klart for mitt 4. år med stolpejakt på Toten. Tidligere har jeg tatt alle stolpene på Østre Toten på en og samme dag, men nå passet det best å dele opp turen i to kortere kveldturer. Det har jo også blitt flere stolper og områder etter hvert. 100 stolpeposter på fem steder i år altså. Turen til Kolbu, Nordlia og Kapp fikk vente to dager.

Toppbildet er fra Skreia stasjon - og nettopp den tidligere Skreiabanen er jo en felles greie for dagens to besøkssteder. Skreiabanen (1902-1987) gikk mellom Reinsvoll på Gløvikbanen og Skreia med imponerende 12 stasjoner på den 22 km lange strekningen. Den flotte stasjonsbygningen på Skreia står det fortsatt, litt av jernbanesporene også - mens store deler av skinnegangen nå er blitt til flott turvei på Toten.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Jeg hadde tenkte å gå de to rundene på Skreie (2:15) og Lena (1:45) på 4 timer, men som alltid fungerer jeg bedre om kvelden enn tidlig på dagen, så det ble i stedet to joggerunder på 2:50 totalt. At jeg likevel bruker 8 min/km henger selvsagt sammen med fotografering og diverse annen stopp for å sjekke kart mv.

Det regnet når jeg passerte Eidsvoll og Feiring, men heldigvis klarnet det opp - og jeg hadde fint kveldsvær og 14-15 varmegrader - akkurat passe til shorts og t-skjorte.


Stolpejakten Østre Toten 2017 - del 1
Bildeminner fra turen 

Totalt 40 stolpeposter, 20.7 km, 319 høydemeter, 2 timer 52 minutter


I: Skreia 20 stolpeposter, 11.3 km, 218 høydemeter, 1 time 37 minutter


Jeg parkerte "som vanlig" ved parken rett ved Fossen bru. Der var jo også stolpepost 83, så da var jeg raskt i gang.

Turen startet på gårdsveiene øst for sentrum, her er stolpepost 94 midt på landet.

Rett før Vogtenga og der jeg kom ned til Lenaelva fant jeg denne for oss "urbane mennesker" dekorative dingsen.

Stolpepost 95 ved stien langs Lenaelva.

Samme stolpe sett fra en annen vinkel.

Jeg har krysset Lenaelva. Stolpepost 89 var ved et skur midt i mot trav- og skøytebanen (!).

Fra andre enden av banen ser vi skøytebanen i en asfaltert indre sirkel på Viken travbane.

Litt bortenfor travbanen støtte jeg på disse to avstikkerne som hadde kommet seg utenfor de inngjerdede beitene. Legg merke til førstemann med løvetann i munnen - rene hippien!

Lang slak motbakke oppover mot Rognstadgårdene og Balke kirke. Her oppe hadde jeg ikke vært tidligere.

Det var fint ved Østre Rognstad.

Stolpepost 87 bak et skjul ved Vestre Rognstad.

Her har jeg snudd meg for å få et overblikk over Rognstadgårdene.

Avstikker til stolpepost 88 ved Bernsgutua. Stolpeposten kan så vidt skimtes ved bekken.

Stolpepost 86 i Balkelinna, på høyre side etter veikrysset.

Her er jeg tilbake ved rv33. Stolpepost 85 er ved fotgjengerovergangen.

Så skal jeg en liten til skogs. Litt kortere skogsrunde i år enn de foregående årene da vi ikke har hatt runden ved Balke. Stolpepost 98 er innerst på velteplassen der stien går oppover i Kvemsåsen (eller Hveemsåsen).

Stolpepost 99 i et stikryss. Herlige fine stier å jogge på her inne.

Stolpepost 100 i utkanten av skogen, kanskje skal boligområdet utvides hitover?

Da har jeg kommet ned fra skogen og har krysset rv33 igjen for å komme til stolpepost 84 ved turveien - som altså er den tidligere traséen til Skreiabanen.

"Luftfoto" av en løvetannomkranset stolpepost.

Stolpepost 91 ved Steinsvegen.

Da er jeg på vei oppover i boligområdet på oversiden av rv33 Totenvegen igjen.Stolpepost 93 er rett ovenfor Skreia Ungdomsskole.

Stolpepost 90 høyt opp i boligområdet der det nå bygges nytt i lia til høyre på bildet.

Da er jeg igjen nede ved Totenvegen og Skreia stasjon. Stolpepost 92 er ved bygget i venstre kant.

Stolpepost 91 ved Skreia legesenter.

Stolpepost 82 var ved den gamle meieripipa bak et av forretningsbyggene i Totenvegen. Skreia Trim er blant brukerne av bygget, men bare pipa er igjen av meieriet.

Her er jeg på en avstikker langs nordsiden av Lenaelva. Stolpepost 96 var i dette krattet ved Jeriokovegen 500 meter nedenfor sentrum.

Flott beitelandskap innover mot neste stolpepost.

Stolpepost 97 var ved en dam ved Kjørkjelinna.

Dammen sett fra stolpen, og det var siste stolpeposten på Skreia for i år. Så da var det bare å sette seg i bilen og kjøre til Lena.



II: Lena 20 stolpeposter, 9.4 km, 101 høydemeter, 1 time 15 minutter


Været ble stadig bedre, det var en flott kveld for stolpejogg!
Jeg parkerte nedenfor Hoffsvangen, og startet med stolpepost 25 mellom p-plassen og Hoff Gjestgiveri, der turveien går opp til Hoff kirke.

Stolpepost 31 ved Hoffsvangen skole der det så ut til å være aktivitetskveld.

Stolpepost 27 ved Hoff kirke.

Stolpepost 33 i Rossvangvegen.

Nede ved rv 33 og stolpepost 26 ved turveiskiltet på høyre side.

En kilometer jogg langs rv33 Totenvegen og til stolpepost 37 ved Fagerlundvegen på Lillo. Lillo har en interessant historie som  et av de største tettstedene på Toten, se wikipedia.

Nye 5-600 meter langs rv 223 og til Stolpepost 24 som lå ved trappa inn til Toten Folkehøgskole.

Stolpepost 30 ved boligfeltet litt opp i Slettavegen.

Nede igjen ved Totenvegen og stolpepost 23 ved brannstasjonen.

Stolpepost 34 på en haug bak Lena Ungdomsskole.

Stolpepost 20 i utkanten av bebyggelsen i Lena sentrum - ved Festadfeltet.

Stolpepost 29 ved Toten Økonomitjenester i sentrum.

Stolpepost 32 ved Totens Sparebank.

Stolpepost 21 ved Østre Toten Rådhus, inngangen til biblioteket.

Stolpepost 40 på baksiden av Totenhallen. Svart stolpe indikerer "vanskelig" post - men her er det voldsomt ulik praksis fra sted til sted. Denne ville vært grønn og svært lett mange andre steder.

Stolpepost 39 nedenfor idrettsbanen ved Lena vg skole.

Stolpepost 22 ved Toten Treningssenter.

Stolpepost 35 i Silogata rett bortenfor Toten kornsilo.

Stolpepost 38 var ved kraftmasta i Øvre Vangsgutua. Jeg er på vei tilbake mot rv33.

Dagens siste stolpepost (36) ved en snarvei inn til Lillokneika. Deretter ble turen avsluttet med 7-800 meter jogg tilbake til Hoff. Om et par dager er det klart for de tre andre tettstedene med stolpeposter på Østre Toten. 


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen
Stolpejakten Nordstrand - en flott tirsdagskveldstur
Stolpejakt i Oslo Nord: Park and River Tour 
Lør'nskauing på mimre-stolpejakt i hjembygda

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar