lørdag 27. mai 2017

Lør'nskauing på mimre-stolpejakt i hjembygda

Stolpejaktturen "hjemme" i Lørenskog 28. mai ble som de to foregående årene en eneste lang mimretur. Det var jo her jeg vokste opp, og selv om jeg har bodd halve livet andre steder på Romerike, er jeg for alltid "Lør'nskauing"!

28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
30.08.2015 Stolpejakt i Lørenskog, 84 poster

Med litt usikker værmelding var jeg i tvil om jeg skulle lage flere kortere runder, eller ta alle de 80 stolpepostene på en og samme runde. Det endte med én lang runde - og tiltagende slitne ben. Dagsformen var ikke mye å skryte av, men stayerevnen var som vanlig på topp - og som kartappen viser var det meste av hjembygda med på rundturen.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Lørenskog rundt
Jeg parkerte ved Sørlihavna like ved Lørenskog kirke, og startet med en to-timers runde innover Losbydalen før turen fortsatte via Finstad/Løken til Røykås, gjennom Lørenskog sentrum og Kjennområdet mot Lørenskog stasjon og hele Haneborglia bortover mot Fjellhamar, gjennom sykehusområdet og via Kloppa til avslutningen langs den nye turveien over Nordlimyra.

Dagsformen var som nevnt ikke helt topp, og med respekt for den lange runden valgte jeg å gå det aller meste av veien, det ble lite (les; nærmest ikke noe) jogging på denne runden.

Stolpejakten Lørenskog 2017
Bildeminner fra turen

80 stolpeposter, 41.7 km, 711 høydemeter, 7 timer 45 minutter

Først bilder fra Losby-runden:

Infotavla ved Sørlihavna var dagens første stolpepost (66), 10 meter fra der jeg parkerte som morgenens første bilist på utfartsparkeringa.

Stolpepost 73 var ved minigolfbanen på Sørlihavna.

En av broene over Losbyelva rett bortenfor Sørlihavna var stolpepost 65.

En av flere stolpeposter langs Losbylinna (64) - der hestejernbanen ble brukt til tømmertransport på 1800-tallet og fram til 2. verdenskrig. I dag er det meste av traséen mellom Losby og Sørlihavne i bruk som turvei, mens fortsettelsen mot Fjellhamar skole har forsvunnet i annen infrastruktur.

Stolpepost 74, også den ved Losbylinna.

Etter en "melkesyrebakke" opp fra Losbylinna mot Nesåsen, er jeg ved stolpepost 62 ved Nedre Feiring gård.

Stolpepost 72 ved blokkene i Nesåsen. Mine Nesåsen-minner knytter seg mest til den nedlagte hoppbakken som lå mellom toppen her og Losbylinna. Det var den bakken jeg hoppet mest i som 12-13-åring.

Stolpepost 63 ved fotballøkka i Nesåsveien. Jeg glemte å sjekke hva denne statuen representerer, men som ved alle borettslag bygget i OBOS-regi er det en statue.

Stolpepost 76 er litt inn i krattet til venstre - innunder en støttemur. Jeg feiltolket kartet (gubbesyn) og lette først på oversiden av muren.

Da har jeg kommet ned til Losbylinna igjen, og stolpepost 71 derdet går ei klopp over elva ved Engebråtan.

Stolpepost 61 er ved Kirkerudveien, grusveien forbi gårdene innover Losbydalen - og en vei jeg har syklet og løpt utrolig mange ganger. Dette er ved plassen Juterud.

Nok en gang er Losbyelva krysset, og postbeskrivelsen på stolpe 77 er "Beverstatue" - og bever er det mye av innover her.

Stolpepost 60 med Losb gård i bakgrunnen.

Stolpepost 58 ved Steinbråtan - inntil golfbanen som jeg skulle hilse på mange ganger på turen.

Stolpepost 69 under en skrent på åsen ved Østmork gård.

Stolpepost 55 nedenfor Østmork der skogsbilveien (og turveien) går innover mot Geitsjøen og videre retning Rælingen.

Stolpepost 68 ved ei lita klopp der stien går ned til Bispetangen i Mønevann.

Stolpepost 80 på en bratt knaus inntil veien mellom Østmork og Putten (del av Mønevann). Stolpen er innunder det største grantreet. Herfra kunne jeg ta veien tilbake via golfbanen eller følge sti (midtre Losbyrunden) gjennom skauen til badeplassen ved Mønevann.

Det var tidlig på morgenen, det var gråvær og bare 14-15 grader, og ingen badegjester ved den flotte Mønevannsdammen det stolpepost 51 var banket ned på den åpne plassen. Ved Mønevann var det ikke opparbeidet badeplass for 50-60 år siden, men det var store mengder tømmer å balansere på - og noen fine bergknauser å hoppe fra.

Stolpepost 52 der den ene veien går innover mot Bjønnebetet (i mitt skogplantingsmekka) og veien til høyre går tilbake mot Losby gods.

Stolpepost 75 er ved den falleferdige plassen nedenfor møllehjulet.

Stolpepost 67 like ved Sagenga. Som guttunge var jeg med av de lokale kjøpmennene (Bratlien) på Fjellhamar og kjørte matvarer en gang i uka til alle disse små plassene i Losbydalen. Vi hadde sikkert et 50-tall kunder innover her. Ja, dette er også ved Losbylinna - og rett ved der Østmorksaga lå.

Stolpepost 53 i veikrysset mellom Losbyveien og veien inn mot Østmork.

Stolpepost 54 i utkanten av parken rundt Losby gods, eller Losby Gods Hotel som det heter nå. Golfbanen sikret hotellutbygginga som sikret bevaring av den gamle bygningen (som er påbygget nå). Det stoppet et ubehagelig forfall på bygningen som nå er et "hotell i særklasse".

Stolpepost 79 lå litt klønete til i forhold til golfbanen, men det var grei adkomst til knausen via golfbilparkeringsplassen (!) rett ved hotellet.

Stolpepost 56 ved en av dammene ved parkeringsplassen til hotellet og golfbanen.

Lørenskogs eldste skole - skolestua på Losby. Stolpepost 70 lå i skogen rett bak skolestua. Her var det åpenbart leieboere, så jeg snudde og gikk en annen vei gjennom terrenget inn til posten.

Stolpepost 70 ved det som antagelig har vært en hundegård.

Stolpepost 57 nedenfor Losby besøksgård, ved gjerdet der lamaene gresser.

Stolpepost 59 ved pumpehuset innenfor utfartsparkeringa i dumpa før Losby besøksgård.

Siste Losbyposten (78) var i terrenget ovenfor utfartsparkeringa.

Og siste bildet var av denne fine Løvetann-tua like ved stolpepost 78.

Herfra ble det nesten tre kilometer trasking på asfalten langs Losbyveien til Finstad, og starten på de 50 stolpepostene jeg hadde igjen spredd over det meste av bebyggelsen i Lørenskog.

Bilder fra den store Lørenskog-runden:

Stolpepost 3 ved rekkehusbebyggelsen på Finstadjordet, midt i mot blokkene på Løkenfeltet der jeg bodde som nygift og i helt ny leilighet på 70-tallet. Rekkehusene her var under bygging på den tiden.

Stolpepost 4 ved en lekeplass nede på Finstadsletta.

Etter en kilometer gange over mot Sørlifeltet kom jeg til stolpepost 37  like ved Sørli Terrasse.

Stolpepost 38 på en kolle i parken utenfor Løkenåsen skole. Turgåerne på bildet var også på stolpejakt.

Stolpepost 5 ved Nordliåsen skole like ved høyblokkene i Skåreråsen. Løkenåsen, Nordliåsen, Skåreråsen... det er egentlig samme åsen alt sammen.

Stolpepost 6 ved blokkene i Skårerlia.

Stolpepost 7 ved Skårer gård - Lørenskog Bygdemuseum.

Stolpepost 2 ved det tidligere Markt&Co-bygget midt i mot Triaden.

Stolpepost 36 utenfor Triaden Hotel.

Stolpepost 1 ved Benterud skole.

Stolpepost 17 innerst i Vallerudveien. Foran meg venter bakkene opp til Vallerudåsen.

Den første av de store toppene på profilen er altså Vallerudåsen, den andre er høyeste punkt i Haneborlia et par timer senere.

Etter mange motbakkemeter er jeg ved stolpepost 39 i Vallerudåsen.

Stolpepost 18 lå ved ei lita balløkke i Haukveien.

På vei ned fra Vallerudåsen og stolpepost 16 nederst i denne trappa. Vi skimter Triaden i bakgrunnen.

Stolpepost 20 ved blokkene i Åsheimveien. I dette området mellom Rolvsrus stadion og Gamleveien var det bare skau til sent på 1900-tallet. Her har jeg jaktet etter postplagg i ville skauen...

Det var jo greit å se dette skiltet etter at jeg hadde klatret over gjerdet. Det var åpent og ingen skilting fra andre kanten!

Stolpepost 40 ved Rasta skole.

Stolpepost 19 i Rastastien.

Stolpepost 41 ved turveien mellom Huldretunet og Rolvsrudveien. I naboeien til Huldretunet, Eventyrveien, leide vi hus av grunneieren på området to år i 1985-86.

Stolpepost 15 ligger i den alt for tette blokkbebyggelsen i Margarethasvei ved Solheimsveien. Det er trangt mellom blokkene her inne - og slik er det jo også med de andre sentrale feltene som bygges ut.

Stolpepost 46 i skogkanten mellom blokkene på Skårersletta og Skårer terrasse. Rett i nærheten fikk jeg meg ei pølse med lompe og  en cola - og dagen var reddet.

Stolpepost 8 var ved inngangen til Skårer Optikk, på andre siden av veien for Lørenskog Hus.

Og hvem møtte jeg her, om ikke Olav B som også var på stolpejakt. Vi løp mange år i samme o-klubb, O-52 som senere ble slått sammen med Rælingen OK til Østmarka OK.

Kjennhallen, med stolpepost 9 ved siden av brannkummen.

Stolpepost 10 i den store Rådhusparken mellom Kjennhallen, Mailand skole, Rådhuset og Langvannet.

Stolpepost 11 rett nedenfor rådhuset, ved blomsterbuskene. Det var tett mellom de grå skyene, men jeg slapp unna med noen lette regnbyger i løpet av dagen.

Stolpepost 12 var på "baksiden" av Rådhuset.

Stolpepost 13 ved en liten park inne i bebyggelsen på Kjenn.

I 100-meterskogen ovenfor Symreveien var en godt gjemt stolpe 49. På bildet noen stolpejegere som kom rett etter meg. Som nyskilt i 1977 bodde jeg nesten ett år i hybelleilighet 100 meter herfra. Det var mens jeg bodde alene der jeg sluttet å røyke (etter 50 om dagen!!) og begynte å trene. Det tok noen uker før jeg klarte å jogge sammenhengende rundt Langvannet. Jeg er i bedre form nå... men i mellomtiden har det jo sett bedre ut.

Stolpepost 14 i Lindeveien på Kjenn.

Ned fra Lindeveien tok jeg trappa ned mot den flotte turveien rundt Langvannet.

i nordenden av Langvannet var stolpepost 37 på en liten kolle. Vi ser et eldre ektepar på stolpejakt som står med hele det store kartet utbrettet og diskuterer veivalget videre. Jeg både bretter og klipper i kartene for å få de så hendige som mulig - og ikke minst tegner jeg inn ruta jeg planlegger å følge før jeg starter turen.

Lørenskogundergangen!  Den het bare det ... undergangen under jernbanen like ved Lørenskog stasjon. På bortsiden der var bare jordene på Skårerødegården, mens det jå er et nytt boligområde - og rett bak der igjen kommer den gigantiske alpin- og skihallen som skal bygges.

Stolpepost 31 ved boligblokkene i enden av Haneborgveien,.

Stolpepost 43 i parken mellom blokkene i Skogblomstveien. På haugen her lå forsamlingslokalet Framtia der "vi" i NGU (IOGTs ungdom) drev teatergruppe og diskotek og hadde alle slags møter. Framtia brant ned mens jeg ennå var aktiv i NGU (tidlig 70-tall). Det er artig å se at teatergruppa Skogblomsten i dag drives av IOGTs barneorganisasjon Juba. Den opprinnelige teatergruppa "Sheiken"  var for de eldre medlemmene og var ganske profesjonell. De yngste der var i aldersgruppen som i dag er i Juvente, IOGTs ungdonmsorganisasjon.

Stolpepost 30 i Vårstigen, en melkesyrebakke opp fra Haneborveien midt mellom Lørenskog og Haneborg stasjon.

Stolpepost 33 var ved broa over Haneborg stasjon, og der var en syklende stolpejeger til gitt.

Stolpejegeren (Tom H) kjente meg igjen, og fort forsto jeg hvem det var. Vi gikk på samme skole og var i speider'n sammen, men jeg har vel ikke truffet han på langt over 50 år (før jeg reiste til sjøs).

Tom tråkket opp bakkene på lette gir, mens jeg kom stabbende etter. Nå skulle jeg høyt opp i lia til Åsveien innunder Skjettenkollen.

Joda, det heter Trollstigen her oppe, ikke uten grunn.

Stolpepost 32 på turens høyeste punkt i Åsveien. Herfra tok jeg en sti gjennom skauen og kom til neste stolpepost samtidig med Tom.

Stolpepost 44 i Fritjof Nansens vei.

Ved stolpepost 35 i krysset Fritjof Nansens vei og Heimdalsveien står en gubbe og lurer på hva denne stolpen er for noe. Tre hus inn til venstre her bodde svigerforeldrene mine og eks'en da vi traff hverandre. Det ble en del turer mellom Blåkollen (nærmere AHUS) og hit til Grønlia.

Stolpepost 34 ved Grønlia Barnehage.

Nederst i turveien fra Grønlia Barnehage til Christian Michelsens vei var stolpepost 45.

Da har jeg kommet med ned fra Haneborglia og Grønlia, har krysset jernbanen ved Fjellhamar stasjon, og kommer til "pappen" - som vi kalte Fjeldhammer Brug. Stolpepost 42 ligger mellom hovedbygningen til Fjeldhammer Brug og den gamle kommunegården.

Fjellhamarelva ved pappen, Fjellmarbrua og Gundersenvika er forvandlet til en flott park. Det så langt fra slik ut med en grumsete forurenset elv og verken turvei, park eller fontene da jeg vokste opp 200 meter unna (i rett luftlinje bakover i forhold til bildet).

Stolpepost 26 i Rikard Nordraaks vei. Her møtte jeg en stolpejeger i rullestol, og det er jo det som er så fint - at de fleste stolpene kan oppsøkes også av folk i rullestol eller annen bevegelseshemming.

Fjellhamarslbva ble krysset på flotte Liatangen bru. Nedover mot Øyeren heter elva Sagelva eller Sagdalselva som vi sa i gamle da'r.

Stolpepost 27 i parken ved Lørdagsrud. Jeg kan ikke huske at vi brukte navnet Lørdagsrud da jeg bodde 4-50 meter unna. Vi sa bare Blåkollen om dette området.

Motorveien mot Lillestrøm er krysset, og Stolpepost 25 lå ved boligblokkene på sykehusområdet - i Nordbykroken.

Fritz Røeds "Sykkeljente" fra 1964.

Stolpepost 47 med nye AHUS i bakgrunnen. Det er litt skummelt å tenke på at det opprinnelige syhehuset ble bygget på jordet der vi lekte i barndommen, og at det allerede er delvis revet til fordel for et nytt bygg. Man føler seg ikke yngre av å tenke på slikt....

Stolpepost 29 bortenfor akuttmottaket på AHUS.

Stolpepost 48 i skogflekken nedenfor Lørenskoghallen og Lørenskog vg skole.

Motorveien krysses til andre siden igjen. Fra broa ser jeg politiet jobbe med oppmåling etter at en bil hadde bommet på avkjøringa (det var visst rus inne i bildet).

Stolpepost 25 kan så vidt skimtes i bakgrunnet, ved en av turveiene mellom Fjellhamarelva og Kloppa.

Stolpepost 24 ved en åpenbart avdanket grill- og hyggeplass ved Dovre Trygdesenter.

Da har jeg krysset Motorveien, eller Strømsveien, for siste gang denne dagen. Det ble en stor sving bortom trafikkmaskinnen ved Mc Donalds i stedet for å risikere livet ved å krysse veien ureglementert. Det er planer om å legge turveien på Nordlimyra under veien (ved jordet til svoger Jens) og knytte turveien sammen med turveiene rundt Langvannet og langs Fjellhamarelva. Her er jeg ved stolpepost 23 like ved Kråkåsen.

De tre siste stolpepostene var ved den helt nye og bare nesten ferdige turveien langs Losbyelva over jordene på Nordlimyra, delvis på eiendommen til svoger Jens og søster Reidun. Stolpepost 22 er i svingen i bakgrunnen.

Turveien er allerede mye brukt av gående, løpende og syklende Lør'nskauinger.

Nordli gård (nordre og søndre) i bakgrunnen. Jeg vinket til søster og svoger og nevøer og niese og barnebarn og nabo Morten, men tror ikke noen så meg.

Stolpepost 21 der turveien har en avstikker i retning Sørlifeltet.

Turen har vart i 7 timer og 45 minutter. Bilen kan med lupe ses i bakgrunnen - og siste bilde er av den fine gamle broa over Losbyelva, maleren Jørgen Dukans yndlingsmotiv.

Jeg var sliten - i alle fall var bena veldig stive. Jeg hadde funnet alle 80 stolpene - noe som  i seg selv ikke er så imponerende, men det forekommer jo hærverk på stolpene, så noen ganger blir det bom. Det har jeg ennå ikke opplevd på årets stolpejakt. Takk til Østmarka OK for flott tilrettelegging, det var en veldig fin mimrestolpejakt.

Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen