tirsdag 27. juni 2017

Stolpepostene kom i bakgrunnen på vakre Grymyr

Det var en nydelig dag i slutten av juni, og Stolpejakten min var kommet til Hadeland, nærmere bestemt Gran kommune der stolpene var fordelt på flere tettsteder. Jeg startet Gran-jakta på det vesle tettstedet Grymyr på østsiden av Randsfjorden.

Dette innlegget er skrevet i romjula, nøyaktig et halvt år etter turen. Men siden det var et helt nytt sted for meg, husker jeg også turen og detaljene godt.

Det  var bare 12 stolpeposter, så det var mest en oppvarming før den mer omfattende runden på Brandbu. Jeg har jo kjørt forbi Grymyr mange ganger, men siden jeg aldri løp Hadeland Maraton har jeg aldri stoppet på stedet.Det ble en veldig positiv opplevelse, selvsagt godt hjulpet av årstiden og det flotte sommerværet.

Stolpene var stort  sett plassert på lite fotogene plasser, med turen mellom stolpepostene bød på mange flotte fotopunkter.

27. juni 2017  - 12 stolpeposter - 8,0 km - 305 høydemeter

Bildeminner fra turen:


Jeg startet runden med stolpe 107 på gjerdehjørnet ved nye Grymyr kirke. Kirken brant i 199, så denne er bygget så sent som i 2003. Kirken i tillegg til barneskolen og ei lita kro er det som er igjen av servicetilbud på Grymyr. Ja, så har vi også Malai Thai Massasje.

Stolpen var løs, men sto på rett plass.

Stolpe 108 i Skolebakken - med skolen midt på bildet i bakgrunnen.
 
Stolpe 110 litt opp i lia der boligfeltet befinner seg.

Enda høyere opp i boligfeltet var stolpe 114 ved en snarvei mellom husene.

Det var bratt og tungt for en gammel krok oppover mot stolpe 118, 113 og videre over kanten av Håtveithaugen (drøyt 200 meter høyere enn Randsfjorden). Stolpe 113 kan skimtes i lysningen. 

Det var veldig bratt opp fra stolpe 113. Mye brattere enn bildet gir inntrykk av.

Men, her har jeg kommet over toppen og ned til stolpe 115 ovenfor Klæstad gård. Stolpen er rett bak mannen på bildet som kom nedenfra, han hadde gått forbi stolpen som var litt gjemt i krattet, men fant posten på tilbaketuren da jeg kom ut på stien like ved

Klæstad gård ligger majestetisk til høyt over Randsfjorden. 

Stolpe 116 lå i et kratt 500 meter nedenfor gården, men det er jo et litt stusselig bilde...

Her er jeg på fv240... Fjordlinna.

Stolpe 111 i nok et kratt.

Det var finere lenger ned i Myrvoldvegen.
 
Lekkert! Grymyr og Randsfjorden på sitt fineste i Kirkevoldvegen på vei ned mot brygga.

Her nede ved brygga har småbåtene for lengst overtatt etter dampbåtene som kom inn her i gamle dager - da vannet var viktigste ferdselsvei. Stolpepost 109 er ved det tekniske huset i bakgrunnen.

Stolpe 112 i et hogstområde nedenfor "sentrum".

Stolpe 117 var gjemt i krattet ved Klæstadmølla ved elva som renner mellom Falanfstjenna og Randsfjorden. Det var nok ikke så frodig da stolpene ble satt ut i mai.

Og her på parkeringsplassen ved Grymyr stadion startet og sluttet runden på Grymyr. 

Og jeg var klar for en ny runde, fra idrettshallen på Brandbu et kvarters kjøretur unna. Der skulle jeg møte sjefen - hun skulle være med som journalist på stolpejakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar