fredag 2. juni 2017

Trippel joggetur til stolpeposter på Kolbu, Nordlia og Kapp

Dagen var 2. juni, og jeg satte av en sen ettermiddag og kveld for å besøke resten av stolpepostene på Østre Toten, i Kolbu, Nordlia og Kapp. Det var snakk om 60 stolpeposter og nesten 30 kilometer til fots, en real kveldstur altså. (Bildet: Vikingbåten Balder ved stranda på Kapp)

Kolbu og Nordlia er vel ikke av Norges mest kjente steder, mens Kapp jo har både Melkefabrikken og Skibladnerbrygge - og Norges mest besøkte sommershow de siste årene: Urbane Totninger. Sjøl hadde jeg aldri vært i Nordlia, det er et sted jeg bare passerer på rv33, så det gledet jeg meg litt ekstra til.

Første del av stolpepostene på Østre Toten tok jeg to dager tidligere:
Kveldsjogg til stolpeposter på Skreia og Lena

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Jeg var nok en gang heldig med været, 15-16 varmegrader, lettskyet og en god del sol. Shorts og t-skjorte-vær altså. Det fine med tre korte runder i stedet for én lang er at jeg ikke trenger å ha med verken sekk eller rumpetaske siden mat og drikke kan inntas i mellom mellom rundene. Formen er brukbar, bena har begynt å vende seg til all asfaltjogginga (og gåinga) på stolpejaktturene - det er gøy å være på tur.


Stolpejakten Østre Toten 2017 - del 2
Bildeminner fra turen 

Totalt 60 stolpeposter, 29.2 km, 588 høydemeter, 4 timer 18 minutter



Kolbu 20 stolpeposter, 9.8 km, 138 høydemeter, 1 time 25 minutter

Kolbu, da er vi midt mellom Lena og Reinsvoll langs fv 246. Stedet har nok falmet litt i forhold til at det var et av de største stedene på Toten for 150 år siden. da blant annet Narum Brenneri var en stor virksomhet her. Kolbu var egen kommune til 1964, og her var det stasjon på Skreiabanen. Alt dette er borte nå, og stedet er vel nå mest kjent for hopperen Maren Lundby og det lokale fotballaget Kolbukameratene som inntil nylig spilte i 3. divisjon. 

Jeg parkerte ved Meierihagan, der et legekontor og husflidsforeningen har overtatt for Kolbu Meieri.

Stolpepost 65 var på baksiden ved meieripipa.

Neste stolpepost (64) var ved bygget til en av stolpejaktsponsorene, Profil Grafisk

Stolpepost 74 var i Smedgutua, i boligområdet mellom fv246 og Kolbu stadion i lia nedenfor hovedveien.

Kolbukameratenes bane er kanskje ingen Camp Nou, men klippinga var like bra!

Stolpepost 66 ved Kolbu idrettsplass (eller stadion som det står på skiltet).

Stolpepost 73 var ved en lekeplass i Elvevegen, i boligområdet mellom elvene Bøvra og Lena. Bøvra renner ut i Lena rett nedenfor Kolbu idrettsplass.

Jeg har krysset Bøvra på en turveibro for å komme til stolpepost  72 på den lille haugen til venstre på bildet.

Litt lenger bort er stolpepost 80 ved ei bro over Bøvra. 

Det ble en kilometer forbi gårder og gjennom åkerlandskap før jeg kom til stolpepost 71 i Sagsvegutua.

Stolpepost 69 ved Nerset, på oversiden av broa over Bøvra.

Stolpepost 68 ved veien inn mot barnehagen og Kolbu skole.

Stolpepost 62 i skiløypa nedenfor Kolbu skole.


Stolpepost 61 ved fotballøkka til skolen. Her var det folk som klargjorde til grilling, antagelig et eller annet kveldsarrangement ved skolen. De pekte velvilligst ut hvor stolpen var - og jeg lot som jeg ikke hadde sett den og takket for hjelpen.

Stolpepost 62 ved skolens p-plass i Vesetvegen.

Stolpepost 79 var på haugen bak denne ved-rigga traktoren.

Jeg måtte opp på haugen for å se stolpen.

Stolpepost 78 var i det samme terrenget.

Da har jeg jogget tilbake til fv246 igjen. Stolpepost 63 var ved turveien som krysser fylkesveien, og turveien er altså der den tidligere Skreiabanen gikk.

Tilbake til den østlige bebyggelsen på Kolbu fulgte jeg den endeløse Skreiabanens turvei.

Stolpepost 70 litt opp i lia ved Bureisningsvegen.

Stolpepost 76 ved Opperudfeltet litt ned i lia igjen.

Stolpepost 75 i krysset rett ved der Kolbu stasjon lå - i bortkanten av det som nå er ei balløkke.

Stolpepost 77 i Granevegen (bak traktorhengeren). Derfra var det bare å følge fv246 ned bakken til Meierihagan, der bilen sto klar for å frakte meg til neste mål, Nordlia.



Nordlia 20 stolpeposter, 7.3 km, 196 høydemeter, 1 time 10 minutter

Nordlia står det på kartet og veiskiltene. Kirken på bildet heter Nordlien kirke og barneskolen der jeg parkerte heter Nordli skole. Kjært barn har mange navn. 

Da jeg så annonsert at det skulle komme 20 stolpeposter på Nordlia måtte jeg finne fram kartet, og da så jeg jo at jeg kjører forbi her på alle Gjøvikturene langs rv33. Bebyggelsen ligger i lia på oversiden og litt vekk fra rv33 Gjøvikvegen - midt mellom Kapp og Gjøvik, og altså lengst nord i Østre Toten Kommune.

Nordli skole, nesten 150 høydemeter over Mjøsa og nesten øverst i boligfeltet. Her var stolpepost 1 og utgangspunkt for mitt første besøk i Nordlia.

Stolpepost 2 var øverst i Kallrudskauen - og på toppen av boligfeltet.

Her ved stolpepost 3 har jeg begynt på nedoverbakkene - men er fortsatt i Kallrudskauen.

Stolpepost 4 er nederst i Askumlia litt lenger sør i lia. Mjøsutsikten er upåklagelig hele tiden.

Stolpepost 12 og fortsatt i Askumlia, rett overfor Nordlien kirke (se bilde litt lenger opp).

Stolpepost 5 var ved speiderhytta som ligger i enden av parkeringsplassen ved kirken.

Nå har jeg kommet meg mange høydemeter nedover lia, og er nesten nede ved fv33 i Meiereivegen. Herfra kan dagens ungdom trenge heis opp til skolen...

Maaange høydemeter til - den lette veien nedover, til stolpepost 7 ved bekken nedenfor renseanlegget.

Turens laveste punkt, fortsatt 20 høydemeter over Mjøsa. Stolpepost 15 er ved stien innenfor bebyggelsen i Bjørklundsvegen.

Pilgrimsleden, her også! Den støter jeg på over alt...


Puhhh, det er tungt oppover igjen for gammeln. Stolpepost 6 er i veikrysset ved rv33 innover mot Annexstad. Det er vel ganske sjeldent med x i et norsk gårdsvnavn. Ved den private veien inn mot gården var det skilt med melding til stolpejegerne om at det ikke var gjennomgang her. Javel - kunne man ikke bare satt opp skilt med privat vei - ingen gjennomgang? Ellers gjaldt det bare stolpejegere? Det var uansett ingen grunn til å gå gjennom gården - uansett hvilken stolpe man skulle til/fra.

Stolpepost 19 ved stien innenfor Fjellstugguvegen. Stolpepost 19 var ved en av kloppene som er tilrettelagt for sykling. Nå er jeg på høyde med Nordli skole igjen.

På haugen bortenfor Fjellstugguvegen var det et fint tun med lavvo og mye annet.

Stolpepost 16 lå rett utenfor tunet.

Den tredje stolpen i dette området var på en haug i skogen ovenfor Nordlivegen.

Stolpepost 8 ved Nordli Grendehus.

Ved siden av Grendehuset ser vi gamleskolen.

Stolpepost 13 i lia nedenfor Nordlia skole det det åpenbart er klargjort for mer boligbygging i Engelundsvegen.

Stolpepost 17 på en haug midt inne i boligområdet.

Stolpepost 10 ved en sti mellom bebyggelsen i Kvennhusvegen og skolen høyere i lia.

Stolpepost 20 i skogen nedenfor Nordli skole.

Stolpepost 11 i Sveomsvegen nedenfor Nordli skole.

Siste stolpepost (14) på denne runden var i den åpne skogen midt i mot skolen. Og dermed visste jeg hvor og hvordan Nordlia var - og kursen ble satt for kveldens tredje og lengste runde - på Kapp.


Kapp 20 stolpeposter, 12.1 km, 254 høydemeter, 1 time 43 minutter

Urbane Totninger, en formidabel showsuksess som virkelig har satt Kapp på Norgeskartet. Senest i fjor sendte NRK fra showet - og det finnes masse videoklipp på nrk.no. I fjor var det besøksrekord med totalt 32000 besøkende. De første 42 forestillingene i år er utsolgt (joda, jeg har bestilt fire billetter til et fin kveld med et vennepar i begynnelsen av juli - og Else og jeg var der i fjor også).

Det var ikke få som så sendingene med Skibladner minutt for minutt og Sommeråpent på NRK i fjor. Da fikk de se Kapp på sitt beste. Jeg har virkelig forelsket med i stedet, og det skyldes ikke bare Urbane Totninger, Melkefabrikken og Skibladner; det er rett og slett veldig fint på Kapp! 

Jeg parkerte ved Melkefabrikken, på en ikke helt lovlig plass på en overfylt parkering (på grunn av Urbane Totninger show). Jeg startet turen langs stranda og forbi blant annet Vikingbåten "Balder" og videre et par kilometer til Kapp skole ved  fv92 Mjøsvegen.
Kapp er oppsplittet i flere "satelitter" med Skibladnerbrygga, Melkefabrikken og den gamle bebyggelsen rundt Smørvika midt på. Skolen ligger i den nyere boligfeltet lengst øst.

Stolpepost 48 ved Kapp skole. Jeg kom fra borte kant av bildet, og hadde valget mellom å klatre over gjeldet eller gå 100 meter rundt. Jeg valgte 100-meteren!

Stolpepostene lå i skogpartet ovenfor bebyggelsen. Her er stolpepost 58 i det stifylte terrenget.

Stolpepost 59 er øverst i denne flotte stien. Det var herlig å jogge på disse stiene.

Stolpepost 60 ved rundens høyeste punkt - 115 høydemeter over Mjøsa.

Stolpepost 57 der jeg kom ut av skogen med en formidabel utsikt over Mjøsa foran meg.

Tjoho.... her er det bare å slippe fram magan og jogge i vei.

Nesten 100 høydemeter lavere lå stolpepost  53 like ovenfor Kihlestrand.

Stolpepost 52 ved den fine turstien nede ved Mjøsa.

Stolpepost 41 ved en åpen plass på nedsiden av Kapp skole, Nå følger 1,5 km vestover igjen, langs fv92 til neste stolpepost.

Stolpepost 50 ved rekkehusene i Bakkehågån. Dette er rett ovenfor Melkefabrikken og næringsområdet der.

Jeg fortsatt videre langs fv92 retning Gjøvik. Her er stolpe 51 ved gangveien langs fv92 Mjøsvegen.


Stolpepost 44 ved øvre del av Hovelsrudfeltet (eller heter det Tangskogen her?).


Stolpepost 56 var en liten avstikker inn til denne bunkersen ved Hegghuselva.

Stolpepost 45, lengst vest på kartet i Faukalmoen bortenfor Kapp Idrettsplass.

Stolpepost 55 i en liten skogflekk mellom idrettsplassen og Mjøsa, ved Nedre Faukal.

Stolpepost 54 lenger ned i samme skogsområde.

Stolpepost 46 nesten nede ved Mjøsa, ved veien opp mot Hekshus.

Jeg har krysset gjennom gårdstunet på Hegshus og kommet til stolpepost 43 ved hovedinnkjøringa til gården, som har satt navn på den store campingplassen Hekshusstranda nedenfor gården.

Fin portstein!

Liten bro over Hegghuselva (Hekshuselva?) ved stien mellom campingplassen og Melkefabrikken.

Stien jeg fulgte videre er altså "Strandvegen på Kapp".

Stolpepost 47 rett ovenfor småbåthavna der jeg kom inn på næringsområdet.

Stolpepost 42 var mellom Båtkroa og Skibladnerbrygga, ved skiltet som forteller om Melkefabrikken.

Er du gammel nok husker du Vikingmelk på boks - det var noe alle nordmenn hadde et forhold til.

Siste stolpepost var på oversiden av Melkefabrikken og 30 meter fra der jeg parkerte. Det hadde vært OK turvær, men veldig sommerlig var det ikke. Om en måneds tid kommer jeg tilbake, for å bivåne "Urbane Totninger".


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen
Stolpejakten Nordstrand - en flott tirsdagskveldstur
Stolpejakt i Oslo Nord: Park and River Tour 
Lør'nskauing på mimre-stolpejakt i hjembygda
Stolpejaktreprise i Drammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar