søndag 4. juni 2017

Våt 8-timers stolpejakt i Gjøvik (4. juni)

Det var på Gjøvik det hele startet, og 4. juni var jeg tilbake på gamle slagmarker. Her var jeg på min første stolpejakt i juli 2014 - fem måneder etter den store hjerteoperasjonen. Nå var jeg på den fjerde heldags stolpejaktturen til den "Hvite by ved Mjøsa" - annenhver gang i sol og regn, og i år var det klart for en regnværstur igjen!

De tidligere Gjøvik-turene:
21.07.2014 Sprek i Gjøvik 65 poster 
15.07.2015 Sprek i Gjøvik, 90 poster
01.06.2016 Stolpejakt i Gjøvik, 75 poster

Det er bare et par dager siden jeg ble intervjuet av NTB om stolpejakten, og et av spørsmålene var hvilke steder jeg hadde likt best. Det er vanskelig å sammenligne de mange flotte stedene jeg har vært på stolpejakt - men jeg nevnte spesielt Gjøvik likevel.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.


Planlegging
For å rekke over alle 93 stolpepostene på det enorme (og flotte) Gjøvikkartet, blir det nødvendigvis mange kilometer og mange timer til fots. Jeg planla med to utgangspunkt, og to runder fra hver av disse. Da kom jeg innom bilen tre ganger underveis for mat og drikke, og slapp å bruke sekk eller rumpetaske. De nordlige turene, "Øverbyrunden" og "Sentrumsrunden", gikk jeg med utgangspunkt fra Hovdetjernet.  De sørlige turene, "Hunnrunden" og "Kopperudrunden" gikk jeg fra Thomasdalen.

Gikk ja, det ble mye gåing - spesielt på den fjerde runden - men også en god del jogging for å holde varmen og komme gjennom på en anstendig tid.



Stolpejakten Gjøvik by 2017 
Bildeminner fra turen 

Totalt 93 stolpeposter, 53.7 km, 1183 høydemeter, 8 timer 40 minutter

Dokumentasjon av turene mine har tatt lenger tid enn selve turene, så heretter må jeg må redusere på teksting/research for å komme i mål - men tar fortsatt med bilde av alle stolpepostene.

Runde 1: Øverbyrunden, 18 stolpeposter, 10.45 km, 295 høydemeter, 1 time 39 minutter


Turen startet i oppholdsvær, i lia ved Sogstad gård ovenfor Hovdedammen og tenninsanleggene. Stolpepost 11 ble tatt med høy puls i motbakkene.

Stolpe 10 i Øverbyvegen.

Stolpe 9 enda høyere i lia, ved Torke.  Grå utsikt ned mot sentrum og Mjøsa...

Stolpe 27 i skogen i skogkanten ved statens Spesialskole på Øverby.

Bortenfor spesialskolen ligge flotte Øverby skistadion.

Stolpe 1 i en skiløypesving på Øverby. Her er løypene asfaltert og flotte til skigåing året rundt.

Ytterstuen - der det var det aktiv vedproduksjon.

Stolpe 2 ved plassen Ytterstuen

Stolpe 3 i utkanten av Øverbymarka.

Stolpe 35 lenger inn i skauen - i flott turterreng.

Stolpe 36 i enden av ei grøft.

Stolpe 40 ved en stein midt i Øverbymarka.

Jeg har kommer ut av Øverbymarka og til Eiktunet Friluftsmuseum (bygdetun). Stolpe 28 er ved den gamle løa.

Stolpe 29 midt inne på Eiktunet. Her er det flott å gå litt rundt, spesielt på en varm sommerdag, og avslutte med kaffe og vaffel på Eiktunet kafé.

Stolpe 30, den siste på Eiktunet.

Stolpe 6 i lia mellom Eiktunet og Tranberg.

Stolpe 33 med utsikt mot Tranberg gård på Tranbergtoppen.

Stolpe 4 ved et uthus nedenfor Tranberg.

Jeg har kommet med over toppen og startet på utforbakkene ned mot bilen igjen. Stolpe 5 er rett nedenfor inngangsportalen til Tranberg gård.

Stolpe 7 øverst i Prost Bloms gate. 
Åpningsrunden hadde gått uten regnvær, bare med noen få dråper - men det skulle bli våtere.


Runde 2: Sentrumsrunden, 31 stolpeposter, 13,41 km, 251 høydemeter, 2 timer 8 minutter



Stolpe 22 var ved Hovdetun, vandrerhjemmet ved Hovdetjernet,

Stolpe 23 var i skogkanten ved tennishallen like ved Bassengparken.

Stolpe 24 i Bassengparken, vannet kan skimtes litt ned i skråningen. Herfra valgte jeg feil sti og fikk en omvei til neste stolpe.... det er lett å bli ukonsentrert på en så lang tur.

Stolpe 25 i Brusvehagen.

Stolpe 26 ved en lekeplass i Brusvefaret.

Stolpe 38 nederst i Hovdetoppen - i den vestre lia.

Stolpe 39 ved en liten skrent nesten øverst på Hovdetoppen.

Jeg har passert skiheisen og vannbassengene på toppen, og er nå godt nede i lia på sentrumssiden av Hovdetoppen.

Mange høydemeter lavere og i utkanten av sentrum var stolpe 21 i Hovdevegen.

Det var søndag, og timingen var perfekt for den som ønsket å høre kirkeklokkene ringe inn til gudstjeneste. Jeg hørte klokkene, men droppet gudstjenesten.

Stolpe 19 var i parken ved Gjøvik kirke.

Stolpe 41 i krysset Storgata/Bakkegata, Toten Sparebank-stolpen.

I gata ovenfor banken var stolpe 43, Kaffka-stolpen.

Og enda litt lenger opp i storgata, ikke langt fra Grøvik Olympiske Fjellhall, var Toten Treningssenter-stolpen (42).

Stolpe 32 var bak mølla.

Det er fint at man bevarer gammel industrihistorie ved å ta i bruk byggene til nye ting.

Stolpe 20 var i den flotte parken ved Gjøvik Gård, midt i sentrum med Hunnselva på tre sider.

Stolpe 46, Quality Hotel Strand-stolpen i Strandgata (fv33).

Stolpe 66 Kiwi-stolpen var litt lenger bort i Strandgata, litt inn i portalen ved Kiwi.

Småbårthavna ved Strandvegen. Jeg skal til odden bortenfor.

Stolpe 74 ved innseilinga til småbåthavna. Jeg kunne jo svømt over siden jeg skal fortsette langs stranda tilbake mot sentrum igjen, men tok turveien rundt.

Stolpe 75 der Hunnselva forenes med Mjøsa.

Stolpe 45 like ved Skibladnerbrygga. Til venstre ligger Hoff Potetindustrier, der er ikke få som har spiste Opphøgde potteter derfra. Stolpe 44 var altså Hoff-stolpen.

Stolpe 34 i den nye skateparken ved Skysstasjonen.

Stolpe 44 kan skimtes mellom trærne til venstre, ved Gjøvik stasjon. 

Stolpe 18 - Sport 1 Amundsen-stolpen ved CC kjøpesenter, midt i mot Politihuset.

Stoplpe 16 ved Jugerspissen bussholdeplass i Markus Thranes gate.

Stolpe 14 like ved vannverket.

Litt ovenfor vannverket var stolpe 13 ved bowlinghallen.

Stolpe 12 i sykkelveien litt nedenfor Fredheim skole - i Nordbyen.

Stolpe 8 ved Haakon VIIs veg, litt ovenfor Hunn kapell.

Stolpe 15 ved Sentralsykehuset Innlandet.

Stolpe 17 mellom sykehuset og Gjøvik stadion.

Stolpe 31 ved idrettsplassen ved Gjøvik vg skole og Tranberg vg skole.
Runde to av fire er ved veis ende, da skal jeg bare flytte bilen noen kilometer til sørsiden av sentrum, nærmere bestemt til Thomasdalen der der er lett å finne parkering.


Runde 3: Hunnrunden, 20 stolpeposter, 13,18 km, 238 høydemeter, 2 timer 8 minutter

Jeg fikk i meg litt mat og drikke, og resten av dagen måtte jeg også bruke regnjakka. Denne runden startet med masse surr og rot, mye av det unødvendig.

Stolpe 77 ved et monument mellom Kallerudhallen og Hunnselva var første stopp på denne runden. Jeg forsto senere at rekkefølgen ble dum på de tre første stolpene - og feiltolking av kartet gjorde at jeg surra vekk minst 10 minutter.

Jeg krysset Hunnselva ved kraftstasjonen nedenfor NTNU Gjøvik. Der var stolpe 76 på Mustadsiden av elva.

Stolpe 79 på elvebredden ved Mustad Fabrikker. Herfra til stolpe 48 ble en surrete tur. Jeg fulgte elva til brua ved Alfarveien, men der kom jeg ikke opp verken på den ene aller andre siden av brua som gikk ganske høy over elva. Her ble jeg stoppet av høye gjerder. Da måtte jeg komme meg tilbake mot hovedporten inn mot Mustad Fabrikker (Mustad Næringspark) og følge Raufossvegen bort til brua.

Stolpe 48 ved Circle-K på Kallerud. En fortjent stopp for å kjøpe cola og ei pølse.

Her ved Dekk&Felg-stolpen (49) var det kø for å registrere koden, selv i regnværet!

Stolpe 68 i Lillengvegen - rett etterpå krysser Gamleengen Hunnselva på Lilleengen bru!

Stolpe 69 i et kratt litt bortenfor Vardal idrettsplass.

Stolpe 58 ved en lekeplass like ved Vardal Ungdomsskole. Herfra fulgte jeg Odnesvegen et stykke.

Stolpe 55 ved Hombvegen i Hunndalen. Industribygget i bakgrunnen har adresse Engenvegen 1....

Stolpe 92 ved et uthus i skogen i åsen ovenfor bebyggelsen i Vardal. Det var bratt oppover Askimvegen for å komme hit, og masse kratt og vondt for bare legger til/fra skuret, fordi jeg skrådde for langt gjennom skogen.

Da har jeg krysset Odnesvegen igjen, og kommer til stolpe 56 ved Rådyrvegen.


Stolpe 57 i boligområdet nedenfor Åslundmarka bo- og servicesenter i Rådyrvegen.

Stolpe 67 i en park ved Bruhaugsvegen. Stolpen var kak huska, og de som var der trodde jeg bommet siden jeg gikk en stor ring utenom hunden....

Da har jeg krysset Vesleelva (renner ut i Hunnselva rett nedenfor) to ganger, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Det var da litt kortere å holde meg på nordsiden av elva. Stolpepost 54 er like ved gangbrua over elva ved Nyvegen.

Nok en elvekryssing, over Hunnselva denne gangen, dagens siste, og jeg er ved stolpe 52 ved Poleringskongen på Lilleengen.


Stolpe 59 i boligfeltet på Nygard.

Stolpe 88 ved en ruin - langs den fine turveien gjennom skogen mellom Nygard og Kopperud.

Stolpe 87 på en liten kolle i det samme skogpartiet.

Stolpe 50 - Syljuåsen-stolpen i Kallerudlia. Her ble jeg intervjuet av en Oppland Arbeiderblad-journalist på en enda våtere stolpejakt for to år siden.

Stolpe 72 på en knaus like ved næringsbyggene i Thomasdalen.
Johoo, tre av fire runder unnagjort, bena er stive - men jaggu skal jeg klare den siste og lengste runden også. Først en matbit og litt drikke ved bilen


Runde 4: Kopperudrunden, 24 stolpeposter, 16,43 km, 2 timer 45 minutter

Stolpe 51 ved et friområde midt i mot Sentrum Installasjon. Her ble jeg usikker på om jeg hadde låst bilen, så det ble en æresrunde tilbake til bilen 3-400 meter unna.

Stolpe 81 Økonomitjenester-stolpen ved næringsbyggene på Kirkeby, rett ovenfor fv33 (hjemveien altså). Denne stolpen var flyttet 60 meter fra en annen "grønn øy"av en grunn jeg ikke kan forstå. Jeg hadde glemt det bort og ikke merket av på kartet, så "selvsagt" passerte jeg også det opprinnelige stolpepunktet som var merket på papirkartet.

Nå skal jeg ned til Mjøsa, og jeg rakk akkurat å passere jernbanen før bommene gikk ned. Her var det jaggu kort tid fra varselklokker til bommene gikk ned til toget kom.

Stolpe 73 nesten nede ved Vikodden.

Her ved stranda bortenfor Vikodden var det litt mer badetrafikk på fjorårsturen min. Det eneste jeg fikk med nå var regndråper som laget skygge på objektivet.

OA-stolpen (53) bortenfor bygget til Oppland Arbeiderblad. Nå har jeg startet på de omlag 220 høydemeterne opp til Vind.

Da har jeg krysset fv33 igjen og er ved Stolpe 65 Vitent-stolpen" på Rambekk.

Stolpe 86 er ved fotballøkka på Rambekk, nedenfor Vindingstad skole. Når man setter opp et gjerde mellom skolen og idrettsplassen "ber man om" hull i gjerdet.

Stolpe 78 i lia ovenfor Vindingstad.

Stolpe 80 er i boligområdet på Furusetenga på oversiden av Nye Vestre Totenveg.

Stolpe 83 i et friområde ovenfor Furusetenga.


Stolpe 91 i siste bratte bakken gjennom skogen opp mod Vind idrettsplass.

Stolpe 62 ved Vestre Totenveg like ved Skansen Grendehus nedenfor idrettsplassen.

Det er  mange flotte ski- og turløyper fra Vind Idrettsplass.


Stolpe 82 i skogen vest for idrettsplassen.

Stolpe 90 på en kolle i det samme skogsområdet. Da begynner nedoverbakkene tilbake mot byen igjen.

Stolpe 84 i Staudevegen på Svarthaugen.

Stolpe 71 ved Kopperud skole

Stolpe 60 i boligområdet ved Dalsborg, ovenfor Kopperudmyrene.

Kart over stier og turveien på Kopperudmyrene, et flatt og fint turområde så lenge man ikke plumper i myra.

Stolpe 93 inne i myrområdet. 

Stolpe 89 i et uthogd område nedenfor Kopperudmyrene.

Stolpe 70 ved Toppvegen... og turen forsatte gjennom Topp gård og inn mot bebyggelsen på Kopperud igjen.

Stolpe 61 ved Engehaugen (ikke Engen-haugen).

Stolpe 47 Circle-K stolpen på Kallerud.

Stolpe 85 ved den fine turstipassasjen opp mot Kopperud skole.

Så var det en lang bratt bakke nedover i lia, og en avsluttende melkesyrebakke opp igjen til stolpe 63 ved Sagastien ovenfor Vindingstad.


Dagens treognittiende stolpe, stolpe 64ved turveien øst for rekkehusbebyggelsen i Kirkebyskogen.

Det hadde sluttet å regne, og det var slutt på stolper å besøke i Gjøvik i denne omgang.Med nesten 1200 høydemeter oppover og like mange nedover var bena blitt tiltagende stive, men hva mer kan man forlange av en gammel krok.

Perfekt på Gjøvik
På Gjøvik er det aldri vanskelig å finne stolpepostene. Jeg brukte bare papirkartet som er 100% oppdatert og beveger meg til det jeg mener er "midten av postringen", og finner stolpen umiddelbart - nesten uten unntak. Noen få ganger måtte jeg ta opp appen for å sjekke postbeskrivelsen eller forstørre et kartutsnitt, men nøyaktigheten på postringene er imponerende - og med målestokk 1:6000 klarer jeg meg også uten briller. Takk for nok en flott Gjøvik-sightseeing.



Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen
Stolpejakten Nordstrand - en flott tirsdagskveldstur
Stolpejakt i Oslo Nord: Park and River Tour 
Lør'nskauing på mimre-stolpejakt i hjembygda
Stolpejaktreprise i Drammen
Trippel joggetur til stolpeposter på Kolbu, Nordlia og Kapp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar