søndag 2. juli 2017

3 timers stolpejakt på Roa og Grua

Jeg har nå lagt bak meg en uke som turist på Hadeland og Land. Tirsdag og onsdag var jeg på stolpejakt på Grymyr, Brandbu, Gran og Jevnaker. I går var jeg på Odnes, Hov og Lygna, og i dag ble det jakt etter 32 stolper på Roa og Grua.

"I dag" er søndag 2. juli,  men jeg legger ut dette på bloggen 19. januar - altså over et halvt år senere. En mer enn hektisk sommer med stolpejakt ga ikke tid for dokumentasjon, som i seg selv er tidkrevende, men noe jeg koser meg med. Da går jeg gjennom alle bildene og gjenopplever turene i ro og mak, og googler ofte litt om ting jeg har sett på turene.

Det var kanskje ikke et bra "sjakktrekk" å trimme meg sliten i går og i dag, siden årlig hjertesjekk ventet hos hjertespesialist dagen etter. Hjertet var bra, men han var svært misfornøyd med formen min (ble satt til å sykle på tunge tråkk uten oppvarming - med slitne ben!!) Neste år får jeg ta det roligere dagene før hjertesjekken, så han ikke setter hjertepasienten på sterkere medisiner enn de jeg allerede har (heldigvis bare de obligatoriske blodfortynnende- og kolesterol-tablettene som alle bypassopererte må bruke uansett tilstand).

Bildeminner fra stolpejakta på Grua

Søndag 2. juli: 17 stolpeposter - 6,9 km - 1:30

Det var andre året med stolpejakt på Grua, og jeg gledet meg ikke så veldig til postene i det rufsete terrenget ovenfor bebyggelsen. De urbane stolpepostene var heldigvis i flertall, men summa summarum gikk det fryktelig sakte på den tross alt veldig korte runden.

Jeg parkerte ved stasjonsområdet der stolpepost 119 var i grøfta ved Hadelandsvegen. Dette var jo Rv4 før hovedvegen ble lagt i tunnel øst for Grua for en del år siden. Nå er vel Grua stasjon mest kjent som "dit man tar toget" når man vil gå til fots, sykle eller gå på ski Marka på langs fra Mylla til Oslo.

Ovenfor jernbanen lå stolpepost 130 i skogen bak Gamleskolen Barnehage.

Her er stolpe 125 ved stien mellom villabebyggelsen og Grua skole.

Så går turen opp den bratte lia langs skitrekket ovenfor Grua skole.

Det var bare 50-60 høydemeter opp til stolpe 135, som lå i et stort hogsfelt med mye høy undervegetasjon. Det  ar vondt å se hvor man satte ned de gamle ustø føttene.

Jeg dro meg ut av hogstfeltet og fulgte skogkanten til denne kollen med stolpe 133 på toppen.

Jeg slet meg gjennom mye tett kratt nedover lia for å komme hit til stolpe 128. Det er åpent og fint akkurat her.

Et par poster senere er jeg ved stolpe 134 i skogen ved den øverste delen av boligfeltet på Grua, like ved Voldstad gård.

Etter  seks stolpeposter i skauen delvis utenfor sti, var det deilig å komme på vegen igjen. Stolpe 123 er i krysset i bakkant av bildet der den ene veien går til Voldtad gård og den andre til Malmgruben - plassen som opprinnelig het Gruen og lå like ved Hadelands gruben. Da kommer vel stedet navn også herfra, eller fra gruvedriften i området generelt.

Stople 124 i enden av Voldstadbakken der det går en tursti inn i marka.

Stolpe 121 der Sveavegen kommer ned på Myllavegen.

Noen stolper senere er jeg ved stolpe 127 i Kløverstien, nesten nede ved Granly, fotballbanen på Grua.

Den siste av 17 stolper på Grua var ved denne undergangen mellom forretningssenteret og skolen.

Og det var det, ingen lang tur, men jeg brukte halvannen time. Var sliten etter mange timer på stolpejakt dagen før, og terrengpartiet var tungt. Det var fint turvær, lettskyet og sol = t-skjortevær!


Bildeminner fra stolpejakta på Roa

Søndag 2. juli: 15 stolpeposter - 6,8 km - 1:15

Det er første året med stolpejakt på Roa, og det er alltid morsomt med nye steder. Det var et par skogsposter, men alt i alt en veldig urban og lett runde. Roa er vel mest kjent for jernbanestasjonen. Roa-Hønefossbanen var jo lenge var en del av Bergensbanen, nå er det mest togene på Gjøvikbanen som passerer her (+noen godstog på banen mot Hønefoss som tar av rett bortenfor stasjonen. Det meste av tettbebyggelsen ligger mellom jernbanen og Rv4 - og det var det stolpepostene var spredd.

Jeg parkerte ved varehuset til høyre. Stolpe 94 var ved gangveien mellom Bunnpris og Kiwi som konkurrerer hardt her ved Hadelandsvegen (gamle Rv4).

Stolpen ved idrettsplassen (Frøystad idrettsanlegg) lå henslengt ved gjerdet. Det var byggearbeider like ved som kanskje var årsaken.

Her har jeg fått stolpe 93 i vertikal posisjon - men stripsen lå igjen i bilen.

Også stolpe 97 ved Frøystad skole var i "løs vekt". Jeg støttet den opp mot trappa midt på bildet.

Stolpe 98 ved et lekeområde i bebyggelsen mellom skolen og rådhuset.

Stolpe 96 var ved det fine tunet mellom Hadelandsvegen og Rv4 der blant annet Made in Italy (liten pizzarestaurant) holder til.

Stolpe 91 ved ungdomsskolen.

Rett ved rundkjøringa (Rv4/E16) ligger Rådhuset, og stolpe 91 var bak sittegruppa. 


Stolpe 101 ved en snarvei i boligområdet vest for Bjønnbekken.

Stolpe 105 lå i bekkedalen rett fram ved brua.

Roajungelen med stolpe 105.
 
Det var flere stolpejegere i jungelen...

Stolpe 103 ved en sti gjennom bebyggelsen øst for Bjønnbekken.

I utkanten av bebyggelsen var stolpe 100 i Nordliagutua like ved krysset til Blåsbortvegen.
 
Grua stasjon.

Stolpe 95 var ved sykkelstativet.

Midtsommer er markblomstenes høytid! 
 
Stolpe 104 i et stikryss - i følge kartet. Den stien var grodd igjen, men det var jo lett å finne neste stolpe liekevel selv om underlaget var rufsete.

Stolpe 106 i et gammelt hogstfelt.
 
Jaggu var det mye kratt over mot Roalinna (vegen ned mot Hadelandsvegen).

Mer jungel...

Puh... jeg brukte vel 3 minutter på 100 meter!

Dermed var dagens stolpejakt over, med totalt 32 stolper på Grua og Roa, og 2:45 i tidsbruk. Ikke så veldig langt, men jeg var sliten etter turene dagen før. Hjem var det bare å følge E16... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar