tirsdag 4. juli 2017

Ingen HamarMart'n på meg i år - men StolpeJakt'n i Hamar var OK den også

Jeg hadde tenkt å kombinere Stolpejakt på  Hamar med HamarMart'n i månedsskiftet september-oktober, men da er jeg i Spania - så StolpeJakt'n ble derfor tre måneder tidligere - og i fint sommervær.

(Skrevet 24.1.2018, men Stolpejakten på Hamar var 4.7.2017)

Det var tredje gangen jeg var på stolpejakt på Hamar. Første året (2014) var det et opplegg i egen regi, men i fjor og i år har også Hamar OK blitt med på det felles opplegget til Stolpejakten.no. i Kartbrosjyren "50 urbane turposter i Hamar" har de satt ut 20 stolpeposter på mindre tettsteder innenfor kommunegrensen, og 30 stolpeposter i by'n.

Hamar er den mest folkerike av Mjøsbyene, og etter sammenslutningen med Vang i 1992 ble den 20 ganger større i utstrekning - og med noe av den merkeligste kommunegrensen jeg har sett noe sted. Byen og tettstedene ligger helt i sør, mens resten stort sett er myr og skogsområder i en lang tarm nordover med bl.a  Vangsåsen, Brumundkampen og opp til Raudfjellet der Birkebeinerløypa mellom Lillehammer og Rena passerer.

Det er forresten ikke bare i våre dager at befolkningen ikke blir hørt i sammenslåings-saker. 95% av innbyggerne i Vang (1992) var i mot sammenslåing med Hamar.

Men, nå er det 2017 og Stolpejakten jeg skulle dokumentere. På en slik tur tar jeg i snitt 3 bilder pr stolpepost, minimum ett av stedet og ett av stolpen med koden (som jeg bruker til registrering på nettet når jeg kommer hjem) og litt ekstra. Nedenfor er en del av disse bildene.

Det var shorts og t-skjortevær, mest sol og 17-20 varmegrader. Det ble en blanding av jogg og gang og alt i alt en fin treningstur - men aller mest en sightseeingtur.

50 urbane poster i Hamar

4 turer på kartene Ridabu, Lunden, Ingeberg og Hamar by.
Totalt 36,9 km - 6 timer 23 minutter til fots.

Bildeminner fra tur 1: Ridabu
8 stolpeposter, 5,8 km, 1 time 2 minutter

Jeg parkerte ved Ridabu skole - i sentrum av tidligere Vang kommune. I år var det ingen stolpe ved skolen, men det er jo greit å parkere her mellom skolen og kirken, ikke minst nå i skoleferien. Først ble jeg litt overrasket over at det ble flagget for den amerikanske uavhengighetsdagen, men så (etter litt googling) fant jeg ut at det var Dronning Sonjas burdag, faktisk dronningens 80-årsdag. Og hun er jo en fin representant for oss som er glade i å gå på tur. Gratulerer med dagen!

Turen startet på turstien langs sørsiden av Finnsalbekken, til ei bru over bekken der stolpe 34 ble dagens første stopp. Kartet var litt mangelfullt her, så jeg var ikke sikker på hvor stien førte meg på andre siden av broa. Derfor tok jeg samme vei tilbake som jeg hadde kommet.

Jeg har krysset bekken og kommet til stolpe 33 ved løkka nedenfor Finsal sykehjem.

Nok et bilde med Vang kirke i bakgrunnen, men nå fra sørsiden i Krystallvegen.

Ikke så spennende post (31) med dette pumpehuset, men jeg tar det med for å si at jeg nå er helt nede ved Finnsalbekkens utløp i Åkersvika (den delen av vika som ligger øst for E6 ved avkjøringa til Hamar, og litt utenfor naturrervatet). Dette er ikke langt fra historiske Åker gård (høvdingsete).

Etter en kilometer gjennom boligbebyggelsen rør på Ridabu har jeg kommer til stolpe 37 i skogkanten ved Vidarshov, en annen av de store historiske gårdene i Vang (gudested).

På toppen her, i skogen litt øst for Vidarshov, var stolpepost 38.

Stolpe 36 i et friområde ved Myrveien der høyt gress akkurat var i ferd med å bli frisert.

Stolpe 32 var sør for Toneheim folkehøgskole der turstien går tvers over plenen. Det er fint i parken ved Toneheim. Som navnet indikerer er det en skole for musikkinteresserte. Gamlehuset er tidligere Vang prestegård som skolen overtok ved etableringen for snart 50 år siden.

5,5 km var unnagjort, og 300 meter unna sto bilen parkert og klar til å føre meg til neste tur som var på Lunden. Lunden?

Bildeminner fra tur 2: Lunden (Øvre Vang)
6 stolpeposter, 3,3 km, 35 minutter

Jeg er av Hedmarkslekt (Løten/Vang på morsiden), men Lunden hadde jeg ikke hørt om,. så jeg måtte google hvordan jeg kom dit. Kartutsnittet sa at det lå ved Midtvangveiene... ca 10 km nordøst for Hamar by. Noe tettsted var det ikke, så det var heller ingen urban orientering, men tettstedet Øvre Vang ligger bare en kilometer lenger nord - og alle skolebarna der må altså gå ned til Lunden skole på jordet litt lenger sør.

Jeg parkerte ved skolen og var først en tur på stien sørover mot stolpe 46 ved denne gapahuken.

Lenger ned kom jeg til vannbassenget ved bebyggelsen mellom Oppsalgårdene, her var stolpe 45

Stolpe 50 i skauen... før turen gikk tilbake forbi skolen der jeg hilste på vaktmesteren som klippet gress.

Stolpe 47 i skauen...

Stolpe 48 i skauen...

Stolpe 49 i skauen...

Ikke akkurat en spennende tur, men dette var vel mer tilrettelagt for skolebarna, enn for "turister" som heller ville ha sett litt mer av tettstedet Øvre Vang. Litt over 3 kilometer trim i fint vær ble det i alle fall.

Bildeminner fra tur 3: Ingeberg
6 stolpeposter, 2,9 km, 31 minutter

På Ingeberg, midt mellom Øvre Vang og Hamar by, var det urban stolpejakt igjen. Jeg parkerte ved skole midt i boligområdet.

Stolpepost 40 var bare noen meter fra Ingeberg skole - i krattet ved en p-plass i Ingebergsbakken.

Stolpepost 43 var i et friområde (Furutoppen) like ved barnehagen på Ingeberg.

Steinen ved stolpe 43 minner mer om en gammel grunnmur enn om en tilfeldig stein.

Stolpe 39 ved Løbakk psykiatriske sykehjem.

Stolpe 42 i tett kratt like ved hoppbakken inne i bebyggelsen.

Etter et  par "kratt-poster" var jeg tilbake ved Ingeberg skole, og en for anledningen nyvasket bil var klar for å kjøre meg til dagens hovedrunde i Hamar by. Ingebergbesøket varte bare 30 minutter.

Bildeminner fra tur 4: Hamar
30 stolpeposter, 24,9 km, 4 timer 15 minutter

Jeg liker meg godt på Hamar, så bortsett fra trusselen fra noen veldig svarte skyer så jeg fram til en fin 4-timerstur. Jeg parkerte "som vanlig" ved Vikingskipet, og derfra fulgte jeg turstien langs Mjøsa til stolpe 13 i svingen midt på bildet. Her er jeg midt mellom Stangebrua og Tjuvholmen.

På alle stolpepostene i Hamar var det reklame for årets NM i sprintorientering, som Hamar OK arrangerte en måned tidligere.

Her passeres jeg av en sykkelturist som har tatt på seg regntøyet. Det kom bare en liten skur, det verste av regnet gikk utenom der jeg befant meg, og på resten av turen var det fint vær. Før jeg startet turen var jeg ikke helt sikker på om det var sammenhengende turvei mellom Vikingskiået og sentrum, men det var det altså - og her er jeg ved det sture jernbaneanlegget utenfor sentrum. Det er litt synd at det er et gedigent jernbaneområde mellom sentrun av Hamar og Mjøsa... men slik er det altså.

Jeg har kommet meg rundt jernbaneområdet og inn i sentrum til stolpe 9 i Østregate like ved Parkgården. Skule Waksvik-statuen Bjørnefamilie er fra 1973 og bekostet av Christiania Bank og Creditkasse, senere K-bank, nå Nordea.

Inngangeportalen til koselige Hamar Park vestfra.

Stolpe 8 lå på en liten høyde midt i parken. I bakgrunnen ser vi fylkeshuset.

Stolpe 7 var i den flotte alléen gjennom parken ved Høgskolen i Innlandet.

Toppbildet er fra alléen o Holsetgata inn mot Hamar Domkirke. Stolpe 5 var i parken ved domkirkens nordside.

På vei til stolpe 4 passerte jeg statuen til Herman og Mix (Marie Elisabeth) Anker gra 1901, ved Sagatun folkehøgskole - Norges første folkehøgskole (1864-1891).

Stolpe 4 lå litt inn i Ankerskogen, ved Ankerskogen barnehage.

Stolpe 3 i utkanten av Ankerskogen. Dette er en stor fin park midt i bebyggelsen, men se opp for flygende objekter (frisbeebane). Dette var første sted jeg så disse rare kurvene, under et park-o-løp på slutten av 80-tallet. Ellers er jo Ankerskogen mest kjent for den store flotte Ankerskogen svømmehall som ved åpningen på tidlig 80-tall var Nord-Europas største.

Stolpe 1, den siste av fire stolper i Ankerskogen var ved treningsparken. På bildet ser vi far og datter på sykkel-stolpejakt.

Stolpe 24 ved Brattbakken barnehage vest for Ankerskogen. Det så litt slitt ut, og forklaringen var så enkel som at den nå er nedlagt og alle barna noen måneder tidligere flyttet til nye Lunden barnehage øst for Ankerskogen.

Jeg har vært innom et par poster på Storhamar, og er nå tett på sentrum igjen ved stolpe 6 i parken ved Vestre Torg.

Så er jeg nede ved Mjøsa igjen, og dette partiet på ca 3 km fra sentrum til Jernbanemuséet er verdt et besøk alene. Stolpe 10 er ved moloen ut til stupetårnet, det legendariske stupetårnet som uten tvil er Norges dyreste. Det skulle koste 1,5 mill men kom på 25,6 mill (2015). Flott er det i alle fall blitt her ved friområdet Koigen som var ferdig 10 år før stupetårnet. Arne Hjeltnes har skrevet boken "Stupetårnet" som ble utgitt på Kagge forlag i 2014.

Jeg er knapt nok på en stolpejakttur uten å møte på Pilegrimsleden! Hamar intet unntak.

Stolpe 11 bortenfor Koigen, ved den fine odden midt i mot bygningene til Vernepliktsverket.

I dette flotte "kråkeslottet" i Hallvardsgate 13 vokste en av mine gamle orienteringsvenner (Erling) opp på 50-tallet. Det kom fram da jeg la ut bilde av huset på bloggen i 2014.

Stolpe 12 var på høyre side av veien inn mot Pilegrimssenteret nesten ute ved Domkirkeodden.
Turen videre forbi Domkirkeruinene, Hedmarksmuséet og Jernbanemuséet var fin men uten stolpeposter i år.

Stolpe 23 var ved det nye boligområder langs strandveien midt i mot Jernbanemuséet.

Stolpe 22 ved Sagbladfabrikken, en gang norges ledendede produsent av sagblad, nå et flott og stort fest- og utstillingslokale.

Jeg har krysset over til nordsiden av jernbanelinja - til stolpepost 21 ved rekkehusbebyggelsen på Prestrud,

Bortenfor Prestrudhallen fant jeg stolpe 20 godt innhyllet av anleggsutstyr.

Stolpe 19 ved Alf Prøysens veg i rekkehusbebyggelsen innunder Furuberget.

Stolpe 18 i Holsvegen ved øvre del av bebyggelsen på Furuberget. Jeg gjettet at det gikk en sti (ikke på kartet) mellom Holsvegen og Hedmarkstoppen... og det stemte...

Jeg fikk opp pulsen på den bratte stien opp til stolpe 17 ved Hedmarkstoppen Folkehøgskole. Utsikten er upåklagelig her opp fra.

Stolpen med folkehøgskolen i bakgrunnen.

Fra Hedmarkstoppen ble det et par kilometer jogg ned til Klukhagen, skogområdet sør for Hamar flyplass, men ellers med boligbebyggelse på alle kanter. Et utrolig fint turområde. Her er stolpe 28 ved lysløypa i vestre del av terrenget.

Stolpe 30 i søndre del av terrenget. Mange brede fine stier her.

Etter tre poster i Klukhagen bar det videre nedover lia mot stolpe 16 ved det nye fiidrettsanlegget i Børstad Idrettspark, nå omdøpt til Hamar idrettspark. Spydkasteren på bildet er selvsagt Egil Danielsen. Jeg er gammel nok til å huske da han vant OL-gull i 1956. Statuen sto i drøyt 20 år ved Vikingskipet før den ble flyttet hit hvor den er i sitt rette miljø. Men, Hjallis-statuen er fortsatt ved Vikingskipet selv om det vel var på Hamar stadion han regjerte.

Stolpe 15 ved Børstadalléen i utkanten av bebyggelsen.

Avslutningen var lett, men bena stive, så det ble mindre jogging enn planlagt i dette partiet. Stolpe 27 var ved ball-løkka på Disen boligområde.

Riksvei 25 og jernbanen er krysset, og jeg er tilbake ved Vikingskipet der turen startet.

Stolpe 14 var ved Hjallis-statuen utenfor "vestre langside".

Det passer fint å avslutte Hamarbildene ved skulpturen til en av Hamars og Norges mest populære idrettsutøvere. Alle vet jo hvem Hjallis er - i alle fall de på min alder!

Dagens siste runde tok 4 timer og 15 minutter brutte (24,9 km) - dvs inkludert fotografering og annen turisme. Samlet ble de fire turene på Hamar 36,9 kilometer (6:23 til fots)... ei helt grei dagsøkt, og dermed har jeg besøkt 1428 stolpeposter hittil i år.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.