tirsdag 12. desember 2017

Uten mål og mening? ...bare på tur!

Bildet: Fra dagens tur til kirkeruinene...

Livet er annerledes uten målsettinger, det gjelder ikke minst fysisk for en som har vært idrettsaktiv i 40 år. Om det kom som en overraskelse? Neida, og jeg har skrevet om det tidligere.

Når jeg tidligere i år ikke bare droppet konkurranser for godt, men også konverterte fra trening til trim - ble det jo ikke lenger så viktig å trimme hver dag. Jeg vil jo fortsatt ta vare på formen og helsa, men det er samtidig så forbasket mye lettere å droppe en trening når man har det travelt på andre områder.

Sommer med 2000 kilometer stolpejakt, men hva nå?
Gjennom hele sommeren gikk det jo greit. Ingen konkurranser, men over 3000 stolpeposter å besøke ga jo masse trim, faktisk over 2000 kilometer på stolpejakt. Da hadde jeg jo en målsetting om å besøke alle de norske stolpepostene, og selv om jeg var i aktivitet "bare" fire dager hver uke ble det masse trim ut av dette.

Men hva nå? På 41 dager fra 31. oktober til 10. desember var jeg aktiv bare 6 av dagene... det er en suveren bunn-notering i voksen alder. Det har vært en alt for travel periode, og i tillegg til manglende trening - ooops, jeg mener trim, har jeg blitt minnet om at jeg har for mange engasjementer og MÅ snart kutte ut noen av dem - mer om det en annen gang.

Øverste knappen i buksa har pause
Øverste knappen i buksa kneppes ikke igjen, jeg er tyngre enn noen gang før i voksen alder - og god form er definitivt ferskvare. Nå må jeg skjerpe meg! Men, jeg er slik skrudd sammen at jeg må ha noe å strekke meg etter. Men hva da? Ingen konkurransemål. Stolpejakta er over (kun to etterslengere til Sarpsborg gjenstår).

Nytt mål i 2018: Ny rekord i antall dager trim&trening
Jeg har landet på en aktivitetsmålsetting framfor en nivåmålsetting; Ny årsrekord i 2018 i antall dager med "Trening og trim". I årene etter 1980 har jeg stort sett trent 6 dager i uka i snitt, og årstotalen har gjerne vært litt under 300 dager. Rekorden satte jeg så sent som i 2011 med 322 treningsdager. Det var forøvrig et år jeg var skadet og satte soleklar bunnrekord med bare 389 km til fots - men like soleklar rekord i sykkelkilometer med nesten 9000 kilometer.

Altså: Målsettingen er da minst 323 dager med trim&trening i 2018. Det gir rom for sykdom og unnasluntring i 40 dager - så hvorfor skal jeg ikke klare det? Tidligere hadde jeg ofte treningsfri foran viktige konkurranser, men slikt slipper jeg jo å tenke på nå.

På'n igjen allerede nå:
Jeg tyvstartet på trim-hver-dag i går, og jeg sprakk ikke i dag da jeg fikk en flott rask spasertur på 8 km til og fra kirkeruinene.


Bildene nedenfor er fra dagens tur:

Fotoapparatet har jeg alltid med på tur, det gir litt ekstra motivasjon og gjør meg mer oppmerksom på omgivelsene. Noen motiver er gjengangere, det gjelder de fleste på denne turen til kirkeruinene. Her fra "sparebank-furua" i Ullrshovvegen.

Langs veien i det fine ravineterrenget.

Nes kirkeruiner i vintersol.

Der Vorma og Glomma møes.

Kirkeruinene fra nedsiden.

Hjemme igjen på Vormsund Brygge, snødybde 1 cm!

6 kommentarer:

  1. Hei. Håper jeg er kommet til rett blogger: Takk for det du skrev om Symfisitt for mange år siden. Det kom opp på Google, og er til nytte! Den legen du nevner: Gøran Skog - er han i Sverige eller i Norge. Når du hadde tatt injeksjonsbehandling, ble det da varig bedring? Jeg er i en situasjon hvor noe må gjøres. Svar gjerne til lasse.espelid@hotmail.com - og på forhånd takk. Regner med at du får dette, siden bloggen er oppdatert så sent som i forgårs…

    SvarSlett
  2. Hei. Håper jeg er kommet til rett blogger: Takk for det du skrev om Symfisitt for mange år siden. Det kom opp på Google, og er til nytte! Den legen du nevner: Gøran Skog - er han i Sverige eller i Norge. Når du hadde tatt injeksjonsbehandling, ble det da varig bedring? Jeg er i en situasjon hvor noe må gjøres. Svar gjerne til lasse.espelid@hotmail.com - og på forhånd takk. Regner med at du får dette, siden bloggen er oppdatert så sent som i forgårs…

    SvarSlett
  3. Hei Lasse
    Du har kommet til rett mann. Dersom du hadde lagt inn kommentaren i symfisitt-saken, ville jeg fått varsel på det også, selv om det var på min forrige blogg (før hjerteoperajons-bloggen).

    Göran skog var to dager pr uke på NIMI Ullevål, jeg tror det er sklik fortsatt, og du finner info om han på NIMIs sider, bla ned til spesialister: https://www.lhl.no/nimi/medarbeidere/

    Jeg hadde hatt plagene i nesten to år før jeg ble henvist av NIMI - etter at de andre på NIMI hadde gitt meg opp og bl.a. var det en som mente at dette muligens var en innbilt tilstand! Göran stoilte diagnosen på to minutter, etter at jeg ble lagt under "rontgen-lupa" hans. Jef fikk to kortisjoninjeksjoner satt med millimeternøyktighet ved hjelp av røntgen.

    Jeg ble gradis vedre, men det gikk tregt. Det går mye fortere for de som får tidligere diagnose og behandling. Men, jeg var fortsatt ikke bra ett år senere - selv om jeg kunne løpe 3-4 dager pr uke.

    Så oppdaget jeg brått og uventet at jeg hadde kraftig anngina, tidlig i jan 2014 - og gjennomgikk trippel bypass operasjon uka etter det igjen. Da ble jeg jo dopet skikkelig ned - og ble blant annet satt på blodfortynnende medisin. Da jeg etter operasjonen kom i gang med trening igjen (1 måned) var symfysitten borte - og den har fortsatt ikke kommet tilbake.

    Jeg hadde også en hælskade som ble operert to ganger - uten veldig hell -på NIMI i samme periode jeg slet med symfysitten, de plagene forsvant forsvant også etter hjerteoperasjonen.

    Alle tre diagnosene skyldes avleiringer/forkalkning... så jeg lurer jo veldig på sammenhengen her - uten at noen lege har villet diskutert temaet med meg.

    Men altså... med Göran Skogs behandling kommer du videre, så ville jeg også spurt etter medisin som bryter ned forkalkninger (min teori :-))

    Lykke til.
    Vennlig hilsen
    Olav



    SvarSlett
  4. Hei. Kan du forklare hvor og hvordan du opplevde smertene før du fikk behandling. ?
    Mvh Jan Solberg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jan
      Jeg regner med at det er Symfysitten du sikter til. Det startet med litt diffuse smerter i bekkenområdet... og jeg opplevde ikke dette som lyskesmerter. Siden det bare plaget meg i etterkant av trening, eller etter pause, tok jeg det ikke så alvorlig den første tiden. Når det ble verre etter noen måneder kjente jeg det også i hverdagen, men det plaget meg ikke når jeg kom i gang med løpingen. Jeg tipper det gikk mer enn et halvt år før jeg oppsøkte NIMI med dette. De sjekket meg med ultralyd og ulike tester, jeg var hos flere spesialister uten at noe hjalp. Noen trodde det var lyskeplager og ga meg øvelser for det. En annen var overbevist om at det var "innbilt", siden jeg ikke opplevde smerte på de tingene de foretok seg. Gradvis ble smertene verre, men hele tiden kunne jeg trene uten smerte mens jeg trente. Derimot ble det etter hvert helt håpløst etter trening. Da var det omsider noen som mente at "svensken" kanskje kunne finne noe - se forrige svar. Da var diagnosen klar, men etter to år hadde det jo blitt betydelig med påleiring og ingen rask bedring selv etter dette. PÅ det meste droppet jeg all trening i to måneder uten at noe ble bedre.

      Selv om irritasjonen noen ganger sitter nær lyskene på en eller begge sider, var det mer som en betennelsessmerte når jeg trykket på bekkenet. Keg har senere hørt om mange som har fått en raskere diagnose enn meg og blitt raskere bra. I mitt tilfelle var nok legene og terapeutene forutinntatt fordi jeg var ultraløper, så de lette bare etter belastningsskader.

      Vennlig hilsen
      Olav

      Slett
  5. Tusen takk.! Får prøve å finne en spesialist her vestpå.. Legen finner ingenting.....

    SvarSlett