torsdag 1. juni 2017

Stolpejaktreprise i Drammen

Jeg var likevel et ærend på andre siden av hovedstaden 1. juni  - så da fortsatte jeg videre til Drammen for å besøke de 40 stolpepostene i elvebyen. Det var i dobbel forstand reprise på fjoråret; det var den samme byen, og det var jaggu de samme stolpepostene også.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Jeg klarte ikke å få tak i papirkart for Stolpejakten i Drammen. Det var ikke nedlastbare kart på stolpejakten.no for dette området, og det var ikke opplyst noe sted hvor i byen man kunne få tak i kart. Det var det samme i fjor, men jeg gir meg ikke så lett.

Jeg har jo stolpejaktappen, men jeg liker ikke å gå med nesa i mobilen på stolpejakt. Derfor startet jeg på fjorårsmetoden med å printe bykart fra norgeskart.no og tegne inn postene fra appen. Da så jeg jo fort at det var samme stolpepostene som i fjor - og heldigvis hadde jeg et bilde av fjorårskartet som jeg kunne printe ut.

En sjekk viste at kun to av stolpene var flyttet litt, så det korrigerte jeg på papirkartet - og vipps hadde jeg kart likevel.
Jeg startet på samme sted og tok stolpepostene i samme rekkefølge som i fjor: 2016 stolpejakt i Drammen

Dette var en ren spasertur i elvebyen, og været var som i fjor upåklagelig sommerlig!


Stolpejakten i Drammen 2017
Bildeminner fra turen 

Totalt 38 stolpeposter, 9.9 km, 83 høydemeter, 1 time 52 minutter



Jeg parkerte ved idrettsanleggene på Marienlyst. Stolpepost 26 var i hekken utenfor Marienlyst stadion, Strømsgodsets hjemmebane.

Stolpepost 7 i parken bak Marienlyst skole.

Stolpepost 8 ved Andedammen nedenfor Danvik Folkehøgskole.

Stolpepost 27 i parken ved Danvik.

Stolpepost 9 i Strøm terrasse. Hvorfor arrangøren Sturla lagde så korte stolper vet jeg ikke sikkert, men det var vel for å gjøre dem indre synlige for "uvedkommende". Gamle meg måtte stadig ned i knestående eller lavere for å få tatt bilde av koden. For handikappede er dette helt umulig.

Da har jeg krysset jernbanen (sporet sørover fra Drammen) og kommet til denne fine parken ved Søberg haveby. Stolpepost 10 er ved benken i bakgrunnen.

Stolpepost 11 innerst i Peder Søbergs gate - ved gjerdet mot jernbanelinja.


Stolpepost 30 ved Amtmann Bredersgate i "Nybyen".

Stolpepost 12 i krattet ved parken i Nybyen.

Stolpepost 38 ved Konnerudgata.

Etter en ganske lang transportetappe forbi Strømsgodset kirke har jeg kommet ned til Drammenselva og stolpepost 17 ved Øvre Sund bru.

Denne delen av byen er ikke til å kjenne igjen fra "den gang jeg var ung". Her må jeg ta gangveien tilbake for å komme opp på brua.

Utsikt mot den flotte Ypsilonbrua fra Øvre Sund bru.

Stolpepost 36 er ved krattet litt til høyre på bildet - ved elvebredden på Bragernessiden av elva.

Bak dette krattet er stolpeposten gjemt.

Jeg har krysset under Øvre Sund bru og kommet til den fine gamle bebyggelsen ved Øvre Storgate. Stolpepost 18 er på venstre side nede ved elva. I bygget til venstre hadde jeg ansvar for ett av flere Xerox lokalkontorer i mange år mens jeg var salgsjef i Rank Xerox (senere Xerox). Ut herfra har jeg løpt mange treningsturer. På siden ut mot Øvre Storgate hadde vi drikkestasjon for Drammensmaraton i mange år i løpets storhetstid da det var Norges største maraton etter Oslo Maraton.

Stolpepost 33 under buskene ved en liten balløkke i Stømsgata.

Stolpepost 19 var flyttet i forhold til fjorårets plassering, på grunn av byggearbeider. Det var utenfor kartet mitt, så jeg sjekket plasseringen med appen.  Stolpen var utenfor Buskerud Fylkeshus.

Stolpepost 20 på nedsiden av Rosenkrantzgata - på lokket over Bragernestunellen.

Stolpepost 35 ved "De syv tårn" i Konggata, vednoe av Drammens eldste bebyggelse. Monumentet her har bare fire tårn, de tre andre tårnene står i nærliggende veikryss.

Stolpepost 21 ved skateparken i Bragernesparken. Denne stolpen var flyttet i fjor da skateparken ble bygget opp.

Stolpepost 34 ved parkeringa på Waagaardsløkka. Sykehuset Buskerud i bakgrunnen.

Stolpepost 22 utenfor vollen ved Bragernesparken mot Hauges gate.

Stolpepost 23 i parken ved Dtammen Teater. Stolpen er ved benken bortenfor 22. juli-minnesmerket.

På vei mot Ypsilonbrua i den flotte elveparken.

Stolpepost 37 er i krattet til høyre, rett ved vestre del av y'en på Ypsilonbrua.

Ypsilonbrua sett fra vestre arm på y'en og over mot Stømsøsiden.

Stolpepost 16 på Grønland Torg var ingen stolpe, her var bare oblaten limt opp mot ei blomsterkasse.

Stolpepost 32 var utenfor det nye Politihuset, som merkelig nok ikke fortsetter som politikammer etter politireformen.

Stolpepost 14 ved ei lita brygge nedenfor Statens Hus.

Stolpepost 13 er ved turveien rett ved Carl Nesjars fonteneskulptur "LNC". Jeg har ikke vært her vinterstid, men fontenen er ment å skape isformasjoner om vinteren.

Stolpepost 15 er i krattet ved den lille parken mellom Statens Hus og jernbanen.

Stolpepost 31 var i dette krattet midt i mot Rutebilstasjonen i jernbanegata.

Stolpepost 3 ved inngangen Drammens Museum.
  
Stolpepost 2 er på baksiden av statuen med den drammensfødte komponisten Johan Halvorsen

Stolpepost 1 like ved Drammen vg skole.

Stolpepost 24 utenfor gjerdet til Drammens Museum.

Stolpepost 5 utenfor Marienlyst Idrettspark - med friidrettsstadion.

Stolpepost 4 mellom Turnhallen og Drammen vg skole.

Stolpepost 29 ved Marienlyst Barnehage.

Stolpepost 28 var klemt inn i brenneslekrattet mellom en liten kolle og gjerdet ved kunstgressbanen. Dumt med kortbukser og brennesle, men kjekt med en krok hvor jeg fikk lenset skrotten.

Stolpepost 25, ved søndre del av Marienlyst Idrettspark.

Siste stolpepost (6) var i Bjørnstjerne Bjørnsons gate foran Drammenshallen.


De som hadde gjerdet inn til anleggsarbeidet hadde lagd en liten gang inn til stolpepost 6.

Så var dagens tur ferdig. Ikkeno' jogging, jeg gikk hele tiden og det tok altså nesten to timer inklusive fotografering ++. Det var flott vær for både tur og fotografering. Takk til Sturlas o-gruppe for tilrettelegging - men jeg vil nok anbefale høyere stolper igjen neste år.


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen
Stolpejakten Nordstrand - en flott tirsdagskveldstur
Stolpejakt i Oslo Nord: Park and River Tour 
Lør'nskauing på mimre-stolpejakt i hjembygda
Kveldsjogg til stolpeposter på Skreia og Lena

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar