tirsdag 1. september 2015

Stolpejakten i Lørenskog - 84 stolpers mimretur

Det er snart 30 år siden jeg siste gang bodde i Lørenskog, men spør du meg hvor jeg kommer fra er svaret at jeg er Lørn'skauing" - det er nå en gang der jeg vokste opp... og det eneste alternative svaret er at jeg kommer fra Fjell'amar.

Bildet til høyre er fra Gundersenvika (Fjellhamarelva), 200 meter i luftlinje fra der jeg vokste opp i Bråtaveien. Skoleveien gikk over broa som ser ut nå som den gjorde da jeg startet på skolen i 1956.

Jeg har aldri sluppet helt taket i barndomsbygda selv om jeg nå har bodd lenger på Øvre Romerike, men på søndagens 6-timers stolpejakt støtte jeg på steder jeg ikke hadde vært på 40-50 år.

Det ble en skikkelig mimretur, spesielt del 2 som gikk i den urbane delen av bygda.

Stolpejakten på Lørenskog hadde start ved Mønevann (bildet til venstre) under Losbydagene denne søndagen, men jeg tyvstartet litt med å ta 25 poster underveis fra parkeringa ved skytebanen og inn til Mønevann der ordfører Tovan åpnet jakta. Akkurat da var jeg i skauen et par kilometer unna og hørte bare høytalerne i det fjerne.

Papirkartene var ikke tilgjengelig før vi kom til Mønevann, men appen hadde vært klar et par dager allerede, så jeg overførte Losbypostene til eget kart - og fikk dermed startet tidligere på dagen.

Losbypostene tok jeg altså med utgangspunkt fra skytebanen i Losby, det ble en tur på 2:05 og 12 km. Urbanpostene tok jeg med utgangspunkt fra Sørlihavna (ved Lørenskog kirke), en tur på 4:02 og 28,1 km. Totalt ble det altså 6:07 og 40,1 km. Det var en strålende sommerdag med skyfri himmel og litt over 20 varmegrader, kan man ha det finere (?). Innen jeg var ferdig med alle stolpepostene hadde jeg også knipset 234 bilder!

DEL 1 LOSBYRUNDEN 34 POSTER:



Fortsatt er jeg i Losby noen ganger hvert år, et område jeg la min elsk på allerede som guttunge, lenge før det var golfbane, hotell og annen tilrettelegging. Dalen var fin selv med ordinært jordbruk, selv om golfbanen med sine mange vannspeil er et enda flottere syn.

Hovedhuset på Losby gods (bildet til høyre) gikk fra praktbygning til nesten falleferdig før det endelig ble gitt klarsignal til å bygge om til hotell - og er flottere enn noen gang. Litt morsomt er det at det er mine tidligere nesten-naboer og venner fra Fjellhamar som har bygget og driver hotellet.  De små husmannsplassene er godt ivaretatt og badeplassen ved Mønevann er opparbeidet til et veldig populært utfartssted - men kanskje var det morsommere i gamle dager da fløtetømmeret lå tvers over dammen og vi brukte nærliggende skrenter til stupetårn. Jeg har til og med jobbet et halv år i Losbyskauen - med skogplanting på akkord før jeg dro på militærtjeneste i 1970. De trærne er vel snart hogstmodne nå!

Med strålende vær og Losbydagen 2015 visste jeg det ville bli mye folk her inne, så jeg parkerte allerede ved skytebanen 500 meter før Losby besøksgård.

Og jaggu ble det folksomt; turgåere, haugevis av besøkende til Losbydagene, golfere og selskapsgjester på hotellet fylte opp alt som fantes av parkeringsmuligheter og mer til, og det var en jevn strøm av folk langs golfbanen og grusveien inn til Mønevann (bildet til venstre).

Så var jeg i gang da, klokka var 10:30 og det var 9 timer til jeg skulle hente barnebarnet Martin på Gardermoen... det burde holde, selv om jeg ennå ikke visste hvor alle postene var og hvor lang runden i tettbebyggelsen kom til å bli.

Dagens første av 84 stolpeposter. Her måtte jeg tilbake dagen etter fodi jeg ved et uhell klarte å slette (permanent sletting) bildet av postkoden... uten kode ingen registrering på stolpejakten.com. Men dagen etter var koden også i boks, og jeg kunne som førstemann si at jeg hadde besøkt alle stolpepostene i Lørenskog - slik jeg også hadde i Rælingen to dager tidligere.
 
Det er ikke mange biler her da bildet blir tatt, men da jeg kom  tilbake var det ventekø av biler som så etter ledig parkering.

Post ved utfartsparkering i dumpa ved Losby... sola steiket allerede.

Runden jeg la opp startet med poster i Losbydalen og i området det hestejernbanen gikk tidligere. Langs Losbylinna fraktet man tømmer fra sagbrukene i Losby til Fjellhamar stasjon.

Golfbanen fyller det meste av dalen, her en post ved utslaget til hull 15.
Jeg håper jeg får anledning til å prøve denne banen neste år, hittil har jeg jo bare spilt hjemme på Vormsund, på Rommen Golfbane.

Post ved en av mange fine broer over Losbyelva.

Dagens 11. post lå ved veien inn til Garterud og Sotua (tidligere husmannsplasser).
 
Møllehjulet nedenfor Mønevannsdammen,
motivet for møllehjulet på Lørenskogs kommunevåpen.

To stolpejegere på sin alle første stolpepost. Det ble en hyggelig prat og litt veiledning.

Så fulgte 11 poster  i terrenget nord for Mønevann. Disse postene skal nok volde problemer for nybegynnere, siden kartet her er dårlig med få ledelinger og nesten ikke stier. Dette er nok det vanskeligste av områdene jeg hittil har jaktet stolpeposter. Nå skapte ikke det problem for meg. Som o-løper er jeg jo vant til å orientere på kurvene og uten å ha med kompass - og senest i fjor satte jeg ut poster i dette terrenget i forbindelse med sommerblotet til Skogkarenes klubb Romerike.

Antydning til spor etter gamle hogstslep, ellers nesten stiløst.
Her fra en post under en skrent.

Terrenget her er derimot gjennomgående veldig åpen med god sikt, bare man holder seg unna de grønne områdene på kartet. Flere av postene var på fine koller.

Åpen fin "gammelskog". Post i et stikryss.

Jeg passerte Mønevann på vei til den siste skogsposten på "bortoverturen". Det var allerede masse folk ved vannet, og folk strømmet til.

Det var fint på denne haugen ovenfor Sotua.

Speidere, folkehjelp, skiforening, orienteringsklubb, turistforening.... de var der alle sammen. Og aller lengst var køen for å seile med vikingskipet. Det var mye kjentfolk og mange å slå av en prat med - så stoppeklokka fikk hvile mens jeg var ved Mønevann.

Går det an å ha med flaks med været når man arrangerer Losbydagen på årets siste sommerdag?

Dag Haugland fra Østmarka OK var en av de som delte ut Stolpekart. Kanskje ikke den aktiviteten med mest trafikk, men dette er veldig nytt for Lørenskoginger. Det er første år med stolpejakt i Lørenskog og kartene kommer i postkassene først om noen dager. Med kartene ute en uke tidligere ville nok oppslutningen vært større - og akkurat denne standen burde kanskje vært nærmere parkeringa ved Losby besøksgård. Uansett et knallbra tiltak som helt sikkert får bra oppslutning også i hjembygda mi.

Tilbaketuren startet der veien går inn til Bjønnebetet - innover veien der jeg plantet tusenvis på tusenvis av trær for 45 år siden.

Nico Widerbergs åtte meter høye skulptur, en av fire skulpturer rundt golfbanen på Losby. En skulptur for hvert av elementene som, i varierende grad, har spilt en avgjørende rolle for driften av Losby gård gjennom tidene. Skogen, vannet, jordbruket og boplassen.
 
Stolpepost nr 66, dagens 29. og med det flotte hotellet i bakgrunnen.

Neste post lå i den flotte parken på haugen ved hotellet - ikke langt fra Lørenskogs første skolestue.

Det var vanskelig å få tatt dette bildet uten å få med haugevis av festkledde mennesker.

Denne og de andre parkeringsplassene var nå fulle og mer til.

Posten her ved besøksgården var den siste av 34 i Losby.
Det var nesten like mye folk her som ved Mønevann.

Jeg måtte bare ha med et hestebilde også - på veien tilbake til der jeg parkerte bilen.


DEL 2 LØRENSKOGRUNDEN 50 POSTER:

Området er bare ca 10 kvadratkilometer, ca 3x3,5 km i luftlinje.
Likevel ble det 28 kilometer før alle 50 stolpepistene var besøkt.

Etter runden i Losby forflyttet jeg meg til Sørlihavna ca 5 km unna, der hvor Losbylinna krysset Gamle Strømsvei midt mellom Fjellhamar stasjon og Losby. Ingen hester eller jernbaneskinner her nå, bare masse biler og turgåere. Jeg plukket fram kartet jeg fikk ved Mønevann og startet på kabalen med å finne et fornuftig veivalg mellom de 50 stolpepostene.

Det tok sin tid, og jeg måtte supplere litt med kartet i appen (se printscreen ovenfor) for å se noen detaljer bedre (om det var løpbart der eller der)... Jeg tok meg ikke tid til å måle lengden, men jeg hadde 4,5 time til rådighet før jeg måtte reise til Gardermoen og hente Martin - det så overkommelig ut...

Her ved Sørlihavna - der det er ungdoms- og motorsenter og der lysløypa langs Losbylinna starter - var første post på runde to.

Post ved en gangbro over Finstadbekken

Da disse blokkene på Løkenfeltet var nye måtte vi ut med hele 30 000,- i innskudd i de nye leilighetene - det var i 1974. Andre priser nå....

Løken grendehus; her var jeg med i gruppa som fikk til en avtale med kommunen om bygginga i 1976. Flott å se at bygget er like fint nå nesten 40 år senere.

Duster!!
Det blir nok fint i den nye boligkomplekset "Løkenhagen" som er under bygging, men dette gjerdet kunne de satt på en meter lenger til venstre, så hadde stien vært tilgjengelig.

En liten omvei- men jeg kom dit jeg skulle likevel  -
til denne stolpen i "hundremeterskogen" på Benterud.

Benterud skole...

Post i parken utenfor Thon Hotel Triaden.

Her på Skårer gård holder Lørenskog Bygdemuseum til.
En fin grønn flekk midt i tettbebyggelsen.

Skårerrunden fortsatte med stolpepost utenfor Skårer kirke...

Stolpe nr 31 var ved Løkenåsen skole. Innenfor 200 meter ligger Løkenåsen skole, Nordliåsen skole og Skåreråsen skole, altså en skole for hver av de lokale toppene.

Post 7 som også lå ved Løkenåsen skole.
Her ser jeg over til Søndre Nordli der min søster og familien bor, og til Nordre Nordli der Morten bor - Morten som jeg møtte på parkeringsplassen i Losby da jeg startet dagens første tur.

Etter en tur forbi "Høyblokkene på Skårer" (en kontroversiell utbygging i 1969) fikk jeg en fin turer over selve Skåreråsen - en kupert "500-metersskog" med fine turstier.

Dette bildet tar jeg med bare for å fortelle at posten her ved Lørenskog Ishall var feilplassert. Den skulle i følge kartet og appen være ved gangveien bortenfor kummen på bildet. Med haugevis av "tilskuere" lette jeg på alle mulige og umulige steder rundt inngangspartiet, men måtte til slutt gi opp.
 
På vei til neste post fant jeg likevel stolpe 4... bak bilen helt i høyre kant på bildet.
Stolpen ble flyttet senere samme dag av arrangøren.

Jeg har faktisk aldri vært her på torget ved Lørenskog Hus, jeg har bare sett bygget fra "utsiden" når jeg kjører forbi. Både bygget og torget var mye fine enn jeg hadde trodd!

Metrosenteret var jeg mer kjent med fra før...

Post i den lille parken midt i mot Solheimssenteret.

Denne stolpen ved Rolvsrud idrettsplass lå innenfor der jeg måtte betalt billett om Lørenskog IF hadde spilt 2. divisjonskamp samme dag.

Da var jeg foreløpig ferdig med stolpene sør for motorveien (rv 159).
Her en post ved nye og gamle Solheim skole.

Post mellom Kjenn skole og Mailand vgs.
I bakgrunnen kan vi se Lørenskog Hus og høyblokkene i kåreråsen.

Selvsagt var det en post ved Rådhuset, og nå var jeg for lengst inne i det flotte parkanlegget rundt skolene og Rådhuset på Kjenn og ikke minst ned mot Langvannet.
 
Jeg var sliten... men jogget mer enn jeg gikk... og jeg hadde tross alt bra kontroll på tiden jeg hadde til rådighet.
 
Det er bare utrolig vakkert i Rådhusparken ned mot Langvannet.
På en solskinnsdag blir det nesten overveldende.

Stolpepost i parken...

Langvannet er Lørenskogs perle!

Parti fra den nye gangveien som går rundt det meste av vannet.

Fuglemating på bryggekanten...

Svenskefurua fikk stolpe nr 1. På kommunens kultursider kan vi lese: Furua er fredet og har historie fra Karl XIIs tid. Karl XII rykket i mars 1716 inn i Norge for å innta Christiania. Da hæren returnerte gjennom Lørenskog skal en del svenske soldater ha rastet under furua.

Motiv fra den flotte gangveien på vestsiden av Langvannet mot gangbrua som var ferdig for tre år siden - og som kostet kommunalsjefen jobben. Broa var stipulert å koste 2,5 mill, men kom på 10,8 mill. Det var et hasteprosjekt totalt uten styring, men kommunen valgte (selvsagt) å fullføre den påbegynte broa selv når man fikk vite prisen ville bli. Broa er flott den!!

Her et parti fra Nordre del av Langvannet, post på broa.

Utsikt fra posten på broa over Ellingsrudelva...

Stolpe nr 2 - min 64. for dagen - var ved badeplassen på Langgrunna. Vannkvaliteten har vært dårlig i sommer og bading har ikke vært anbefalt. I dette området bodde alle jentene i klassen på barneskolen, mens alle gutta forunderlig nok bodde på Blåkollen og Vittenberg. Det ble en del trafikk i denne retningen...
 
Det var vel noen episoder i dette området som ga Lørenskog tilnavnet "Knivstikkerbygda" på 30-tallet, den gang folk bosatte seg i hytter i området før boligbygginga skjøt fart. "Taterbygda" ble også brukt om Lørenskog, og jeg husker gode at det var mange tatere i området ved Blåkollen der jeg bodde - og der "Sentralsykehuset" (Ahus) senere ble bygd.

Turen rundt Langvannet fortsatte fra det ene flotte stedet etter det andre.
Her fra brygga nedenfor Sloraveien.

Nok en brygge, ved "Fjellet" i søndre del av Langvannet.
Dermed var en flott tur rundt vannet ferdig!!

Ny post ved vannet, men nå er det Veslesjøen jeg er ved. Klemt inne blant boligbebyggelsen ligger tjernet der vi badet mye - og der vi alltid sa at det var bunnløst, men om det siste stemmer tviler jeg vel på.

Far og sønn på stolpejakt, ved stolpe 22 i Elveveien.
"Jasså, du jakter stoler du også!?..."

234 bilder - minst to av hver post (området + postkoden) og litt ellers i tillegg.
Ellers hadde jeg moro av å prøve å huske alle veinavnene rundt om på Lørenskog, siden de ikke sto på kartet. Det var ikke mange jeg bommet på.
 
På vei til denne posten ved fotballbanen nedenfor Lørenskoghallen møtte jeg Tone fra Gjerdrum. Hun er ivrig stolpejeger, og vi ble kjent på Facebook gjennom stolpejaktkommentarer. Nå utvekslet vi enkelte tips på Facebook, og jaggu møttes vi også på søndagens tur. Det var jo hyggelig.

Så er jeg skikkelig "hjemme" - på Fjellhamar. Her en post like ved Fjellsrud skole. Haneborgåsen i bakgrunnen dekkes ikke av kartet - så da slapp jeg alle høydemeterne der...

Post ved lekeplass i Edvard Griegsvei...
lite er forandret på 50 år i dette området bak Fjellhamar skole.

Det var ingen post ved Fjellhamar skole, men jeg måtte ta et bilde likevel. I den lave delen av bygget til høyre startet jeg i 1B for 59 år siden, senere var 4B-7B i bygningen i bakgrunnen.
 
Klasse 7B som gikk ut av skolen for 52 år siden var en flott gjeng, og vi møtes fortsatt to ganger hvert 5. år, i praksis hvert 5 år etter at vi startet og hvert 5. år etter at vi sluttet. Neste sammenkomst er hos Nora 18.september.

Fjellhamar Idrettsplass med post "innafor gjerdet".
Tilskuerne var der pga fotballkampen og ikke for å heie på meg.

Fjellhamar "sentrum" med legendariske "nr 56".

Lørenskog hadde ikke rådhus i gamle dager. Fra 1920 til 1972 holdt administrasjonen til i "Kommunehuset" her på Fjellhamar hovedgård. Fjellhamar Brug ligger like ved - og det var jo den klart største arbeidsplassen i bygda den gang Fjellhamar var mer sentralt enn Solheim/Skårer.

"Flaggfjellet" ved kommunehuset - her var det obligatorisk oppmøte hver 1. og 17. mai!

Flotte turveier er opparbeidet langs Fjellhamarelva fra fabrikkbygningene her ved Gundersenvika og hele veien til Langvannet. Her var det ingen som badet i det gjørmete vannet på 50- og 60-tallet.

Stolpeposten ved Gundersenvika. Det er lenge siden vi hadde flatbånna kanoer her - og plankehytter i Kråkeåsen mellom vika og fabrikken.

Fjellhamarelva med Fjellhamarbroa -
eneste forandring på 60 år er at vannet er veldig mye renere!
Her er jeg 300 meter unna der jeg vokste opp i Bråtaveien 10 (nå Bråtaveien 30).

Post ved "brygga" på Lørdagsrud...

Videre på turveien langs Fjellhamarelva kom jeg til posten på den fine Liatangen bru. Før måtte vi enten gå over Fjellhamarbrua eller Knattenbrua - nå ligger altså Liatangen bru midt i mellom.
 
På andre siden av veien skimtes en stolpepost med det nye hovedbygget til Ahus i bakgrunnen. Det heter forresten ikke Ahus lenger, men Akershus Universitetssykehus.

Jeg kom ikke forbi barndomshjemmet i Bråtaveien, men jeg fikk jo hilst på mor og far her på gravstedet ved Lørenskog kirke.

De siste postene var på historisk grunn, her fra inngangspartiet foran Lørenskog kirke.

Olavskilden - selvsagt er det en stolpepost der oppe.

Olavskilden på Hammerberget ovenfor Lørenskog kirke. Kilden går aldri tom, selv i de tørreste periodene. Du kan lese den fantasifulle historien bak navnet HER.

 
Dagens siste post var ved Hammerbrua - en av Lørenskogs mest fotograferte, tegnede og malte motiver. Brua fikk det nåværende utseendet i 1870 med unntak av rekkverket som kom i 2007.
 
Takk for en flott mimretur i barndomsbygda - på en utrolig fin dag!
 
Alle-på-en-dag turene mine (etter hjerteoperasjonen i 2014):
30.08.2015 Stolpejakt i Lørenskog, 84 poster
28.08.2015 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
15.08.2015 Sprek i Ullensaker, 50 poster
09.08.2015 Ti på topp Romerike 2015
05.08.2015 Stølpejakta i Aurskog-Høland 60 poster
30.07.2015 Stolpejakt i Groruddalen del II, 69 poster
27.07.2015 Stolpejakt i Groruddalen (Stovner) 25 poster
24.07.2015 Sprek på Hadeland 100 poster
19.07.2015 Sprek på Toten 126 poster
15.07.2015 Sprek i Gjøvik, 90 poster
14.05.1015 Stolpeposter i Gjerdrum, 50 poster
09.05.2015 Stolpeposter i Nes, 50 poster
06.11.2014 Sprek i Sarpsborg II, 100 poster
20.10.2014 Sprek i Sarpsborg, 100 poster
05.10.2014 Sprek på Toten, 80 poster
10.08.2014 Ti på Topp Romerike 2014 
04.08.2014 30 urbane turposter Hamar 
29.07.2014 Sprek i Gjerdrum 50 poster 
21.07.2014 Sprek i Gjøvik 65 poster 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar