onsdag 17. mai 2017

Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken

"Mot normalt" planla jeg stolpejakt i Aurskog-Høland 16.-17.mai selv om det var meldt regnvær - og ja; det ble regnvær! Jeg prøver vanligvis å legge stolpejakt til godværsdager, men det var litt få av dem akkurat nå.

Det er også noe ganske annet å fotografere i gråvær enn i sol, men det har jo sin sjarm det også - og både fotoapparatet og gubben tåler vann!

Det ble litt lenger arbeidsdag enn planlagt, så jeg var forberedt på at jeg bare rakk 3 av de 4 urbane kartområdene. Det femte kartområdet, på Mangenfjellet, skulle jeg uansett ta som en formiddagstur på nasjonaldagen. Slik ble det også, 16.-mai-turen ble tre runder på henholdsvis Aursmoen, Bjørkelangen og Løken. Hemnes fikk vente til neste dag.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.


Stølpejakt 
Stølpejakt med Ø, det er i Aurskog-Høland det. Kommunen startet med stølpejakt for fem år siden og for to år siden debuterte jeg i Stølpejakta.

Med kommunal støtte overtok OK Øst og Mangenfjellet Turlag ansvaret i fjor, og ble da med i stolpejakten.no. Men selvsagt kaller de det for Stølpejakta fortsatt. I år var det 12 stolper på hver av de fire største tettstedene i kommunen, og 5 stolper på Mangskogen.





Stølpejakta i Aurskog-Høland 2017, kart 1 av 5
Bilder fra stolpejakta på Aursmoen
12 stolpeposter, 6,5 km, 70 høydemeter, 1 time 5 minutter

Selv etter to hviledager var jeg fortsatt sliten etter 160 stolper og 108 km i hjemkommunen (Nes) - så all stolpejakt i nabokommunen Aurskog-Høland ble gående, det ble ikke et eneste joggeskritt.

Aller først måtte jeg innom Shell på Aursmoen og hente kart, og det var deilig å få fine lesbare kart i 1:5000 så jeg slapp å bruke o-brillene. Jeg hadde planlagt rekkefølgen på stolpepostene på et mindre kart jeg hadde printet ut fra stolpejaktens hjemmeside - så før jeg startet tegnet jeg inn runden med markeringspenn.





Grått og trist vær? eller bare grått og vått.... det har med innstilling å gjøre. Jeg elsker sol og fint vær, men tar det jeg får. Jeg parkerte ved Aurskoghallen, så det var bare 150 meter til stolpepost 1 mellom hallen og Aursmoen skole. At jakta i Auskog-Høland startet med stolpepost 1 var helt tilfeldig.

Stolpepost 12 i Klokkerveien like ved gangtunnelen under fv170.

Det ble litt trasking langs fv170 inn mot Kirkeby til stolpepost 11 nesten innerst i Haugveien.

Neste stolpepost lå i bakkant av Aurskog kirke.


I skråningen nedenfor kirken lå stolpepost 8 ved Margaretakilden, en hellig kilde langs en av pilegrimsledene. 

Stolpepost 9 midt i boligområdet sør for prestegården.

Selv om været var dårlig vær, var det artig å gå der og studere de mange flotte hagene og kreative løsninger med tanke på beplantning, gjerder, murer osv... Det er mange flinke hobbygartnere rundt omkring. Her er stolpepost 10 i et lite friområde på Lindåkermoen.

Her har jeg kommet til en turvei ved Auskog Sykehjem og stolpepost 4. 

Stolpepost 7 bak låven på den fine Aur Prestegård.

Stolpepost 6 ved den nye bebyggelsen mellom Preståsen og Nordjordet.

Jeg har akkurat gått forbi Shellstasjonen der jeg hentet kartet og er ved stolpepost 5 litt inn i Preståsen. 

Det ble noen hunde meter gåing langs Aurveien forbi sentrum, og videre til stolpepost 3 i Aursbråteveien. Vann på objektivet hører med i slikt vær (se tåkeflekken i venstre kant).

Mellom idrettsanleggene og den nye bebyggelsen i Harald Postsvei var stolpepost 2. Runden på Aursmoen var ferdig - og jeg var gled jeg hadde solid regnjakke og dermed klart å holde meg tørr på overkroppen. Kjøreturen fortsatte til Bjørkelangen.



Stølpejakta i Aurskog-Høland 2017, kart 2 av 5
Bilder fra stolpejakta på Bjørkelangen
12 stolpeposter, 8,6 km, 167 høydemeter, 1 time 30 minutter

Jeg parkerte ved Bjørkelangen vg skole, der jeg er godt kjent fra mange løp i Vinterkarusellen - som de senere årene har hatt start og mål her i det som vanligvis var årets første konkurranse en uke ut på nyåret. Ett år var det så kaldt at jeg bare kjøpte kaffe og vaffel - og reiste hjem igjen.

Årets stølpejakt gikk i sin helhet på vestsiden av Haldenveien rv 115, i den delen av Bjørkelangen der jeg har vært minst tidligere, og spesielt runden i lysløypa oppover mot Håmannsmyra var helt ny for meg. Det regnet ikke hardt, men det regnet hele tiden - men heldigvis var det 10 varmegrader og sånn sett ingen grunn til å fryse.


Stolpepost 14 lå i lysløypa i skogflekken bak den videregående skolen og idrettsanleggene. Her kunne jeg fulgt lysløypa videre nordover, men jeg måtte en sving innom to andre stolpeposter i boligområdene.

Like ved krysset der fv115 (Halden) og  fv170 (Setskog) lå stolpepost 22 i veien på baksiden av Amundrød Steinindustri. Her handlet jeg noen tonn beleggningsstein til innkjøringa til villaen i Fenstad, og på Vormsund Brygge er det enda mer stein herfra (vi er på referanselista).


Stolpepost 21 ved en gangvei på Borgenfeltet.


Så er jeg tilbake i lysløypa som følger en smal bekkedal fra idrettsplassen og gjennom boligområdene. Stolpepost 16 ses nede i bakken midt på bildet.

Stolpepost 17 ligger ved et løypekryss rett utenfor bebyggelsen.


Lengst nord i lysløypa, like ved Håmannsmyra, var stolpepost 18. Lysløypa var av bra turveistandard som gjorde at jeg holdt meg tørr på bena selv med joggesko.


Da har lysløypa rundet sørover igjen. Her er stolpepost 19 i et stikryss.

Lenger ned, ved Dalby, lå stolpepost 20 rett ved en ordinær o-post.

Jeg har akkurat passert alpinbakken i Dalhauglia. Her er jeg ved Dalhauglia hoppsenter der de to minste bakkene har kunstgress som alternativ til plast for sommerhopping.

Rett bortenfor hoppbakken, ved Taietveien, var stolpepost 24 i veikanten.

Lenger ned i Tajet lå stolpepost 23 i jordekanten ned mot Burholjordene.

Stolpepost 15 lå i Haugjordet på Einerhaugen.

Det ble et ganske langt "transportstrekk" ned til Bjørkelangen kirke og stolpepost 13 - og like langt videre opp til skolen der jeg hadde parkert. Kirken ligger ved gangveien som er anlagt på den opprinnelige traséen til smalsporede Urskog-Hølandbanen eller Tertitten som den ble kalt. 

Det var det hele på Bjørkelangen, Løken neste....



Stølpejakta i Aurskog-Høland 2017, kart 3 av 5
Bilder fra stolpejakta på Løken
12 stolpeposter, 6,0 km, 107 høydemeter, 1 time 2 minutter

Jeg parkerte ved Løken skole hvorfra jeg hadde tegnet en "logisk" runde. Utrolig nok endte det med alle postene i nummerrekkefølge 25-36.

Jeg tok den landlige runden vestover først, og boligområdene på begge sider av fv115 etterpå.

Og det regnet hele tiden, men heldigvis holdt temperaturen seg på 10 grader.





Stolpepost 25 var ved barnehagen bak Løken skole... og det regner fortsatt!

Stolpepost 26 ved brua over Bølerbekken, der gangveien mellom Løken skole og Hølandshallen går.

Ovenfor Hølandshallen der veien går opp i Skattumlia var stolpepost 27 i veikrysset.

Stolpepost 28 var ved dammen på Skattum gård øverst i Skattumlia.

Stolpepost lå ved gårdsveien ned fra Søndre Skattum - ned mot Hølandsveien fv169.

Stolpepost 30 ved Møllestuveien

Da har jeg vandret en drøy kilometer tilbake mot tettbebyggelsen igjen. Stolpepost 31 ligger ved veien inn til Løken gård.

Fv115 er krysset og jeg er ved stolpepost 32 i Jegerveien. Boligområdene øst for fv115 har blitt utvidet og er nå større enn de på vestsiden. Det er da også på,denne siden det ennå er igjen litt skogsområder - ellers er jo alle arealene rundt Løken dyrket opp.

Stolpepost 33 kan skimtes bak gjerdene i Bueskyttergangen på Sandakerfeltet.

Lenger øst på Sandakerfeltet er stolpepost 34 ved inngangen til en lekeplass (fotballøkke). Akkurat nå var det vel bare gjørme-rugby som kunne utøver her.


Stolpepost 35 ved den fantastisk flotte sykkelveien på Urskog-Hølandsbanens trasè. Stolpeposten er i utkanten av industriområdet ved Prestegårdshagen.

Siste stolpepost 36 var i bakken opp mot Løken kirke. Klokka var 9 på kvelden - så det var greit å gi seg for dagen. Stolpepostene på Hemnes og i Mangenskog får vente til neste dag.



Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar