torsdag 25. mai 2017

Stolpejakt i Oslo Nord: Park and River Tour






De 60 siste av 110 stolpeposter i Oslo nord bød opp til besøk i mange fine parker og ikke minst Akerselva opp og ned. Det var 7 langt fra kjedelige timer og 40 kilometer til fots i strålende sommervær 25. mai.


De eneste tilgjengelige kartene foreløpig var de jeg kunne printe fra nettet, det ble et puslespill med 14 A4-ark som jeg puslet sammen til et stort kart før jeg planla runden. Det ble en sabla papirmølle, men det gikk overraskende bra. Jeg tok fram mobil-appen noen ganger for å sjekke detaljer i kartet, men jeg får jo en helt annen oversikt på et papirkart.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Det er Nydalens Skiklubb som arrangerer stolpejakten i Oslo Nord, og tidligere hadde de satt ut 50 andre stolpeposter som jeg besøkte 19. mai: Stolpejakt i Oslo sentrum - mer urbant blir det ikke. Nå var det klart for de 60 siste stolpepostene.

Det var delvis sol og delvis lettskyet, tiltagende varmere utover dagen og enormt mye folk på tur og ikke minst masse solslikkende og grillende mennesker i parkene og over alt stappfulle utesteder.



Stolpejakten Oslo Nord 2017 - del 2
Bilder fra stolpejakten
fra Sognsvann i nord til Grünerløkka i sør


60 stolpeposter, 39.7 km, 639 høydemeter, 
7 timer 20 minutter

Planen var; A: parkere ved Ullevål stadion, besøke enten halvparten av stolpene og kutte over fra Tåsen til Ullevål, eller B: fortsette hele turen og avslutte ved Hasle T-banestasjon og ta T-banen tilbake til Ullevål.

Det ble alternativ B, hele runden!

GPS-ruta i Garmin Connect viser at jeg fikk med store deler av Oslo nord. Først en runde i Ullevål Hageby, så en runde ved Sognsvann, deretter Kjelsås, Nydalen, Sagene, Grünerløkka, Torshov, Sinsen og Hasle.

Jeg surra litt med klokka underveis, så ruta vise noe over 38 km, men det skal altså være 39,7 km.

Det ligger litt stolthet i det å gå hele runden uten å kjøre hit og dit og ta stolpepostene på kortere runder. Ellers er det jo en del som sykler, men totalt sett tror jeg det er lite eller ikke noe å tjene på det - selv om det er mer skånsomt for bena.

Som alltid blir jeg både litt overrasket og glad over hvor mange parker og 100-meterskoger det faktisk er i byen... det er ganske annerledes å ferdes til fots enn å se det hele fra bilruta - byen er mye grønnere til fots!




Rundens første stolpepost (81) var ved koselige Damplassen.

Stolpepost 101 ved Trikkesløyfa på Ullevål Hageby

Stolpepost 88 i det langstrakte friområdet ved Bredo Stabellsvei på Tåsenløkka. Jeg var ukonsentrert og surra vekk 5 minutter ved å gå feil på vei hit.

Stolpepost 100 ved Seniorhuset i Pastor Fangens vei

Stolpepost 94 på en knaus ved Christophers vei litt nedenfor Tåsen senter.

Her ser vi knausen fra blokkene i Christophers vei. En av mange fine grønne lunger!

Stolpepost 97 var i krattet utenfor gjerdet ved Kløverveien Barnepark.

Stolpepost 98 i skogflekken ved Berg skole, et langt fotballspark unna Ullevål stadion - men på andre siden av T-banen.

Stolpepost lå ved idrettsplassen ved Berg skole - i bakkant av bildet. Den vesle putten i 100-meterskogen her er helt dekket av pollen, nesten ikke mulig å se at det er vann.

Da ble det en lang transportetappe på ca 3 kilometer, forbi Ullevål stadion, over ring 3 og oppover Sognsveien helt til Idrettshøyskolen og stolpepost 84. På veien oppover gikk jeg om kapp med en del joggende ungdommer (helt klart ikke utholdenhetsutøvere)... 

Stolpepost 82 ved brua over Sognsvannsbekken - i utkanten av idrettsanleggene. Det var mange idrettsminner som dukket opp i dette området... ikke minst løpene Råskinnet, Nordmarkstraver'n, Nordmarka Skogsmaraton og Sognsvann Rundt.

Stolpepost 83 ved hovedbanen nedenfor Toppidrettssenteret. Her fikk jeg en ubehagelig tur i brennesle fordi jeg gikk inn langs gjerdet i nordre sving.

Stolpepost 85 ved Riksarkivet ovenfor den store utfartsparkeringen på Sognsvann.

En tur gjennom skogen hvor jeg har vært på o-løp mange ganger i yngre dager. Stolpepost 87 var på haugen mellom Riksarkivet og Kringsjågrenda.

Stolpepost 86 var ved en av de tre hoppbakkene i Kringsjå skianlegg (Koll IL).

Så har jeg vært på en ny lang vandring, nå fra Kringsjå og ca 3 km via Tåsen ned til Nydalen.  Det var et par kilometer "hull" i kartet her, men jeg gikk på "måfå" og kom rett på gangbroa over ring 3 ved Berg T-banestasjon i stedet for Tåsenkrysset - men det var bare 500 meter omvei.

Nå har jeg kommet ned til Nydalen Park med stolpepost 106 ved brua over Akerselva nedenfor Nydalen vg skole.

Stolpepost 107 ved Gullhaug bru over Akerselva i Nydalen Park.

Stolpepost 93 på oversiden av Ring 3. Det er ganske sprøtt å se dette området nå i forhold til hvordan det var her for 50 år siden.

Konkurrenten Ricoh er nå i bygget hvor jeg jobbet i mange år, mens Xerox hadde lokaler i "glasstoppen" på bygget.

Stolpepost 92 like ved Heltberg private gymnas i Gjerdrums vei.

Siste bilde fra Nydalen i denne omgang er fra fossen nedenfor Nydalsdammen.

Turen fortsatte på denne flotte stien på vestsiden av Akerselva. Turveien de fleste benytter går jo på andre siden av elva,

Stolpepost 91 i elvekanten på høyde med Korsvoll.

Stolpepost 110 ved ei lita balløkke ved Svensenga.

Stolpepost 109 ved industriområder langs Frysjaveien. Stolpen kan skimtes midt på bildet.

Stolpepost 90 på andre siden av Akerselva, ved den sterkt trafikkerte turveien på østsiden av elva mellom Maridalsvannet og Nydalen.

Stolpepost 103 var ved Sagadammen på oversiden av Kjelsåsveien. Stolpen er ved oppslagstavle som er dekket av speidernes telt. Her arrangeres "Kjelsåsspeidernes dag" neste dag.

Dammen og "speiderleiren" sett fra andre siden av elva.


Stolpepost 102 var foran Norsk Teknisk Museum... her var jeg på obligatoriske klasseturer nesten hvert år for 55-60 år siden. Mye som var nytt da er museumsgjenstander nå!

Turen videre gikk via Kjelsåsmyra fotballbane, og opp denne bratte bakken (bildet lyver) mot Myrerveien og stolpepost 89.

Jeg var ukonsentrert og fulgte Grefsenveien i stedet for Kapellveien - og plutselig var jeg utenfor kartet. Bare tull og en unødvendig omvei!

Ved stolpepost 105 lenger ned i lia, ved Kapellveien idrettsplass, støtte jeg på en god venn og tidligere nabo. Frank var også på stolpejakt, og jaggu støtte vi ikke på hverandre. Det ble en hyggelig prat før jeg kom meg videre.

Stolpepost 104  på nedsiden av Ring 3 som jeg krysset på gangbroa ved Skolebakken. I bygget her vet man svaret på det meste, det har blitt en del anrop og sms til 1881 med årene.

Jeg er tilbake i Nydalen Park, nå på østsiden av Akerselva der stolpepost 108 var foran inngangen til det store Handelshøgskolen BI-bygget i Sandakerveien.

Her er jeg verken på øst eller vestsiden av Akerselva. Jeg er på ei øy i elva, den nordligste av fire øyer mellom Nydalen og Bjølsen. Her var stolpepost 77. Dette er altså midt i storby'n og ikke et sted langt på vidda.

Øya sett fra "fastlandet" ved Badebakken.

Stolpepost 76 på toppen av ei trapp like ved Bjølsenhallen.

Stolpepost 74 i parken langs Akerselva, der brua går over mot Lilloveien. Jeg fortsetter på samme side litt til.

Litt lenger ned er den lange broa over elva (stolpepost 78) og over mot Sandaker senter. Det fikk jeg proviantert i den lokale Narvesenkiosken; Pølse med brød/lompe, sjokomelk og cola.

Stolpepost 75 ved parken sør for Torshov kirke. I området her er det masse parker og god plass mellom blokkbebyggelsen.

Her er jeg i parken ved Haarklous plass like ved Torshovdalen.

Stolpepost 73 nord i Torshovparken.

Det var masse folk som koste seg i finværet i Torshovparken (som i de andre parkene).

Stolpepost 60 i Hallénparken på Sagene.

Her kommer Akerselva-på-langs trafikken, en tur jeg har gått flere ganger nedstrøms, og løpt oppstrøms (bl.a. på Ecotrail Oslo 80 km i 2015).


Stolpepost 72 ligger på toppen av bakken ved Øvre Foss, med Hønse-Lovisas hus i bakgrunnen.

På Beierbroa rett bortenfor Hønse-Lovisas hus er den kjente statuen av "Fabrikkjentene".

Jeg måtte litt opp langs Akerselva igjen til stolpepost 80 på toppen av Vøyenfallene.

Stolpepost 71 ved Iladalen Park.

Stolpeposten sett fra parken.

Stolpepost 79 ved trapp ned fra Sannerbrua.


Nedenfor Sannerbrua var stolpepost 61 ved elvestien nedenfor Foss vg skole.

Aamodt bru,  ingen stolpepost der i år, men må bare foreviges. Det var folksomt på brua - og det gynget godt. Se også toppbildet på dette blogginnlegget.

Stolpepost 62 nederst i parken mellom Uelandsgate og Maridalsveien.

Stolpepost 59 i parken på oversiden av Vulkan og Mathallen. Der krysser jeg Akerselva for 11. gang - og fortsetter ned forbi det originale "Studensiloen", hybelbygget i den tidligere kornsiloen ved Nedre Foss

Stolpepost 54 lenger ned på Grünerløkka der turveibrua går over elva mellom Nedre gate og Østre Elvebakke.

Jeg har gått gjennom elveparkene Kathe Lasniks Plass og Anker park og er ved den flotte Ankerbrua.

Stolpepost 55 er ved en av de flotte utsmykningene på Ankerbrua.

Stolpepost 52 i enden av Øvre og Nedre Vaskegang. Innerst mot elva ved disse smale gatene var det vaskeplasser ved elva, men bebyggelsen har fornyet seg.

Da har jeg krysset Akerselva for 13. og siste gang denne dagen! Her er jeg i en park nedenfor Lakkegata - inntil østsiden av elva.

Stolpeposten sett ovenfra - og sandvolleybanen jeg nettopp har krysset.

Vekk fra elva og ved Schouskjelleren Mikrobryggeri, med Satsbygget i bakgrunnen. Stolpepost 53 er på venstre side.

Så følger flere parker. Her er jeg ved stolpepost 56 i Schous plass.

Fortsatt flott vær og masse folk i parkene.

Stolpost 57 på Olaf Ryes plass.

Stolpepost 58 i store og fine Birkelunden, med Paulus kirke i bakgrunnen. 

Hei Olav!  Og der sto en av klubbens blideste jenter, Therese - Norges beste kvinnelige løper på 24-timers (4. plass i EM i fjor og norsk rekord). Therese er jo "sola" selv, men akkurat nå har hun problemer med sola i øya - det er ikke gamle meg som blendet henne! En kort hyggelig prat ble det før jeg stolpejaktet videre og hun var på vei til bytur med venninner.

Da ble det en ganske lang tur videre til nedre del av Torshovdalen og stolpepost 95. Herfra hang ikke kartutsnittene sammen, så jeg hadde printet ut en kartbit fra norgeskart.no for å komme riktig over mot neste post på Sinsen.

I dette bygget nederst i Olaf Schous vei - like ved Trondheimsveien, jobbet jeg fire år på 80-tallet hos Weswitco AS som importerte bl.a. Johnson båtmotorer og solgte både motorer og småbåter og alt mulig i båtutstyr. Dette var i en pause fra salgsjobbene - hvor jeg kombinerte med å fullføre Handelsskole og Markedsføringsskole som privatist. 

Stolpepost 63 i Sinsenparken.

Stolpepost 65 i Peer Gynt-parken (Lørenparken). I området her er alt forandret fra "den gang jeg var ung". Masse ny og fin blokkbebyggelse.

Stolpepost 66 ved de store nye blokkene på Frydenberg. Bildet er tatt fra Frydenberg skole.

Stolpepost 64 i Lilleparken ved Hasleveien.

I serien "der har jeg jobbet" har jeg nå kommet til Haslevollen der jeg startet min Xerox-karriere i 1985 som salgskonsulent. Før vi flyttet fra Haslevollen hadde jeg jobbet noen år som spesialist på store produksjons-kopimaskiner og etterhvert gått over i en salgssjefrolle. Det ble mye jobb-mimring på dagens tur.

Da har jeg krysset Økernveien og kommet til de fine dammene på Hasle, mellom T-banen og Søndre Hovin.

Stolpepost 67 i en liten skogflekk ovenfor dammene.

Stolpepost 70 innerst i St. Jørgens vei med utsikt mot Valhall Arena (huff, VIF!)

Stolpepost 69 i skråningen mellom Valle Hovin Idrettspark og Ring 3 like ved trafikkmaskinen der Ringveien møter E6 hjemover.

Da er jeg tilbake ved dammene på Hovin som egentlig er en oppdemmet del av Hovinbekken.

I enden av brua mellom de to største dammene var dagens siste stolpepost (68). Det hele hadde tatt godt over 7 timer, men gående og i fint vær var det en helt grei tur.

Rett bortenfor bygget i bakkant av bildet (Teglverket Idrettshall) ligger Hasle T-banestasjon. Jeg kjøpte billett med Ruter-appen min; rute 5 til Ullevål. Så langt var det greit, men på Majorstua var det stopp. T-banen gikk ikke lenger denne og de to neste dagene på grunn av vedlikehold. OK, og ingen ytterligere info eller "buss for T-bane", så da ble det drosje fra Majorstua til parkeringskjelleren ved Ullevål stadion.

Takk for 110 flotte stolpeposter, Nydalen SK - det har vært to fine lange turer!


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen
Stolpejakten Nordstrand - en flott tirsdagskveldstur

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar